Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 736
Offentligt
1403111_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 37. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Torsdag den 28. august 2014
Kl. 10.30
Vær. 2-080
Morten Bødskov (S), næstformand, Trine Bramsen (S),
Jacob Lund (S), Ida Auken (RV), Nikolaj Villumsen (EL),
Jakob Ellemann-Jensen (V) og Pia Adelsteen (DF).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt og minister for fø-
devarer, landbrug og fiskeri Dan Jørgensen.
Desuden deltog:
Morten Bødskov fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Forelæggelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 30.
august 2014
Statsministeren:
På lørdag er der indkaldt til et ekstraordinært møde i Det Europæiske
Råd (DER). Her skal vi genoptage drøftelsen af, hvem der skal besætte en række toppo-
ster i EU i de kommende år. Det drejer sig først og fremmest om, hvem der skal lede
DER de næste 2�½ år, og om, hvem der skal være EU’s udenrigsrepræsentant i de næste
5 år. Det er vigtige beslutninger, for der er masser af store opgaver at tage fat på for de
nye europæiske ledere.
Det er også et kompliceret puslespil. Man skal finde en, der kan samle, og som har de
rigtige personlige kvalifikationer. Samtidig er der mange hensyn, der skal afvejes i forhold
til geografi og den politiske balance i pakken. Vi havde, som I ved, en første diskussion af
topposter på mødet den 16. juli. Her konstaterede den nuværende DER-formand, at der
var behov for yderligere konsultationer med medlemslandene, inden der kunne træffes en
beslutning. Det var nødvendigt, fordi vi på topmødet i juni var enige om at tilstræbe, at vi
tager beslutningerne ved konsensus, selv om traktaten alene kræver et kvalificeret flertal.
Det er vigtigt at holde fast i. Van Rompuy har derfor op til mødet på lørdag gennemført
nye konsultationer med medlemslandene, herunder naturligvis Danmark.
I min samtale med Van Rompuy fremhævede jeg flere ting med hensyn til fastlæggelsen
af de udestående topposter. For det første lægger jeg stor vægt på, at den nye DER-
formand og den nye udenrigsrepræsentant er parat til at arbejde på grundlag af de priori-
teter for EU-samarbejdet, som vi blev enige om på vores sidste topmøde. For ligesom jeg
har gjort det klart i forhold til valget af kommissionsformand, bør det allervigtigste for os
være, hvad vi skal gøre, og ikke i første omgang hvem der skal gøre det. Det handler
især om, at EU skal fokusere på at skabe vækst og arbejdspladser, at vi skal holde sam-
men på de 28 medlemsstater, og at vi er enige om, at EU skal arbejde med det, der giver
mening på europæisk plan. Vi skal ikke afsøge alle kroge af traktaten for at komme med
initiativer og forslag.
1218
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Jeg understregede også, at det er vigtigt, at vi gør alt, hvad vi kan, for at træffe en kon-
sensusbeslutning om de resterende topposter. Ved valget af kommissionsformanden lyk-
kedes det ikke, og vi bør undgå at stå i samme situation igen. Det forudsætter, at Van
Rompuy rammer en passende balance i forhold til de faktorer, som jeg nævnte før: per-
sonlige kvalifikationer, geografi og politisk orientering. Det vil være mit udgangspunkt på
vores møde på lørdag.
Som tingene forholder sig nu, tegner der sig ikke noget klart billede. Van Rompuy er sta-
dig i gang med sine konsultationer. Da vi skulle finde en ny kommissionsformand var der
officielle kandidater. Denne gang er der ikke nogen, der har meldt sig som kandidat til
posten som formand for Det Europæiske Råd. Det er umuligt at spå om udfaldet på nu-
værende tidspunkt. Derfor tjener det ikke noget formål at gå ind på konkrete navne og
spekulere i forskellige konstellationer på nuværende tidspunkt.
Nikolaj Villumsen
fandt den franske og italienske kritik af EU’s sparepolitik interessant.
Det var påfaldende, at nabolande, som Danmark eksporterer meget til, enten stagnerer
eller er i recession. Bakkede statsministeren op om at lade spørgsmålet om EU’s økono-
miske politik indgå i diskussionen om EU’s topposter?
Statsministeren
svarede, at der ikke var lagt op til en diskussion om EU’s økonomiske
politik på det ekstraordinære møde, idet formålet var at finde frem til topposternes forde-
ling. Hun tilføjede, at Rådet i en økonomisk diskussion på mødet den 26.-27. juli var ble-
vet enigt om, at fleksibiliteten i vækst- og stabilitetspagten skal udnyttes bedst muligt.
Nikolaj Villumsen
undrede sig over, at der ikke skulle være en politisk drøftelse i forbin-
delse med toppostkabalen. Man hører nemlig gang på gang fra regeringen og de EU-
positive partier, at EU skal være en kampplads mellem forskellige holdninger. Var det
ikke også et politisk spørgsmål, hvem der skal lede EU de næste 5 år?
Statsministeren
sagde, at der naturligvis skulle foretages nogle politiske afvejninger.
Hun havde selv – også i sine samtaler med Van Rompuy – lagt vægt på, at man vælger
personer, som vil gennemføre allerede besluttede tiltag for at skabe vækst i Europa. Hun
understregede igen, at der ikke var lagt op til en grundlæggende økonomisk diskussion
på mødet.
1219
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
1403111_0003.png
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Kommissær
Statsministeren:
Lad mig i forlængelse af spørgsmålet om topposter til sidst nævne sta-
tus over processen for udnævnelsen af den nye Kommission. Det er klart, at der er en vis
forsinkelse i forhold til den oprindelige tidsplan. Det skyldes, at Juncker er nødt til at af-
vente udpegelsen af udenrigsrepræsentanten, før han kan gøre puslespillet færdigt. Han
vil derfor formentlig have behov for at tale med de enkelte stats- og regeringschefer igen
efter topmødet på lørdag, inden han endeligt lægger sig fast på sammensætningen af
den nye Kommission.
For så vidt angår den næste danske kommissær, har jeg i længere tid haft en god dialog
med Juncker om navne og ansvarsområder, og jeg forventer som nævnt at tale med ham
igen i næste uge. Det er en fortrolig dialog, for det mener jeg vil sikre det bedste resultat
for Danmark. Navnet på den næste danske kommissær vil derfor først blive offentliggjort,
når vi har et resultat.
Jakob Ellemann-Jensen
havde forståelse for, at statsministeren holdt kortene tæt ind til
kroppen i forhold til udnævnelsen af en dansk kommissær. Det handlede primært om at
finde det stærkeste hold i Europa og dernæst om at få den mest relevante og indflydel-
sesrige person på den danske kommissærpost. Der var efter hans mening adskillige rele-
vante kandidater.
Statsministeren
var glad for Venstres forståelse.
Irak
Statsministeren:
Ud over spørgsmålet om topposter forventer jeg også en drøftelse af
en række udenrigspolitiske emner. For det første situationen i Irak. Terrorgruppen Isla-
misk Stat har skabt en omfattende humanitær nødsituation i det nordlige Irak og udgør en
alvorlig trussel – ikke kun i regionen. En række europæiske lande har – ligesom Danmark
– foreløbig valgt at bidrage til at afhjælpe den humanitære situation og støtte den irakiske
regerings indsats mod ISIL, bl.a. ved transport af våben. På sigt er der dog kun en politisk
vej til et mere stabilt Irak. Fra dansk side har vi derfor vedvarende opfordret til, at der hur-
tigst muligt dannes en ny og bredt sammensat regering i Bagdad.
Marginaliseringen af sunnierne har gjort, at støtten til ISIL er vokset. Det er derfor afgø-
rende, at en ny regering repræsenterer alle dele af det irakiske samfund, så denne ten-
dens modvirkes. Den irakiske præsidents nylige udpegelse af al-Abadi som premiermini-
sterkandidat giver anledning til forsigtig optimisme.
Jeg ser frem til en første drøftelse i kredsen af, hvad vi kan gøre for at imødegå den nu-
værende udvikling, herunder også i forhold til den stærkt foruroligende trussel fra de
udenlandske krigere. Alle EU-lande deler den meget alvorlige bekymring for situationen.
Samtidig erkendes det bredt, at der ikke er nogen hurtig løsning.
1220
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Vi skal fortsætte den tætte dialog med USA om de videre skridt og sammen forsøge at
aktivere også de centrale lande i regionen. Vi har alle en interesse i at sætte en effektiv
stopper for det barbari, der udspiller sig i disse uger.
Nikolaj Villumsen
var også forfærdet over ISIL’s massakrer og etniske udrensning. Han
fandt det interessant, at FN’s Sikkerhedsråd havde navngivet fem personer, der skulle
straffes og indføres sanktioner imod for deres støtte til ISIL. Man ved, at de bliver direkte
eller indirekte finansieret af bl.a. Golfstaterne og Tyrkiet. Ville statsministeren bringe pro-
blemet med ISIL’s bagmænd på banen, så de kan blive retsforfulgt? Det handler om, at
sanktionere mod dem, der udgør roden, for hvis ISIL mangler penge og våben, vil organi-
sationen falde fra hinanden.
I forbindelse med vedtagelsen af beslutningsforslaget om dansk bidrag i konflikten var det
kommet frem, at de styrker, der havde spillet den mest afgørende rolle i kampen mod
ISIL, er fra PKK, som er på EU’s terrorliste. Nikolaj Villumsen tog klart afstand fra deres
metoder igennem tiden, men man måtte samtidig erkende, at der nu er gang i en freds-
proces i Tyrkiet, hvor PKK forhandler med regeringen. Man skal ikke forhandle med terro-
rister, så hvis man ønskede, at forhandlingerne skal fortsætte, burde man også overveje
at fjerne PKK fra EU’s terrorliste, også set i lyset af at organisationen nu kæmper i forre-
ste linje mod ISIL i forsvar for civilbefolkningen i Nordirak. Danmark skulle nu til at sende
tonsvis af våben af sted, vel vidende at den kurdiske regering i Nordirak har et meget tæt
samarbejde med PKK, og at deres respektive styrker kæmper side om side mod ISIL.
Jakob Ellemann-Jensen
påpegede, at problemet med udenlandske krigere – altså per-
soner med europæisk statsborgerskab, eller som er bosiddende i EU, der tager på farlig
ferie – ikke bare er, at de tager af sted, men i højere grad at de kommer tilbage. Kunne
man opnå en fælles europæisk tilgang til at prøve at undgå det? Og afskærer retsforbe-
holdet Danmark fra at koordinere med de øvrige EU-lande?
Statsministeren
svarede Nikolaj Villumsen, at hun ville tage hans gode forslag om at se
på, hvordan man kan ramme dem, der støtter ISIL økonomisk, med sig videre. Hun men-
te dog ikke, at man bør fjerne PKK fra EU’s terrorliste. EU har i fællesskab vurderet, at
PKK opfylder kriterierne for at figurere på listen, og det står ved magt. Det var statsmini-
sterens opfattelse, at der var et langvarigt modsætningsforhold mellem PKK og den kur-
diske regionale regering i Nordirak, så hun troede ikke, at våben leveret til regeringen
automatisk vil tilfalde PKK.
Til Jakob Ellemann-Jensen sagde statsministeren, at jo mere de udenlandske krigere får
lov til at etablere sig, jo større en trussel udgør de – også for Danmark. Det bliver derfor
fulgt meget nøje af sikkerhedstjenester, når personer fra Europa tager ud for at kæmpe.
EU’s tiltag i den henseende var bl.a. øget informationsudveksling mellem medlemslande-
ne og en intensivering af dialogen med tredjelande, herunder naturligvis Tyrkiet. Som hun
så det, var der ikke noget i det danske forbehold, der kunne forhindre en informationsud-
veksling.
1221
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Regeringen arbejdede på en ny handlingsplan for forebyggelse mod radikalisering og
ekstremisme, hvor der også vil være fokus på rekruttering af unge i Danmark til uden-
landske konfliktzoner.
Nikolaj Villumsen
var glad for at høre, at statsministeren ville gå videre med at få straffet
og retsforfulgt bagmændene bag ISIL. Men det var ærgerligt, at hun ikke ville arbejde på
at få PKK fjernet fra terrorlisten. Det var paradoksalt, når Folketinget enstemmigt havde
besluttet at sende tonsvis af våben af sted, og udenrigsministeren herefter havde sagt, at
han ikke kunne garantere, at våbnene ikke havner i hænderne på PKK. Det sker blot, 1 år
efter at tv-stationen Roj-TV blev lukket blot for at have en formodet forbindelse til PKK
.
Selv hvis tv-stationen havde haft en forbindelse til PKK, havde den – i modsætning til
Folketinget – nok ikke sendt tonsvis af våben af sted. Og nu havde statsministeren forsik-
ret om, at våbnene ikke ender hos PKK.
Statsministeren
indvendte, at hun ikke havde givet en garanti for, at våbnene ikke kan
ende hos PKK.
Nikolaj Villumsen
mente, at statsministerens manglende garanti understregede hans
pointe. Den kurdiske leder i Nordirak, Barzani, og PKK havde ganske rigtigt rivaliseret
igennem mange år, men på det seneste havde Barzani takket PKK for at forsvare civilbe-
folkningen, mens han egne folk trak sig tilbage. Der var på den måde et militært samar-
bejde mellem de to parter. Han opfordrede dermed statsministeren til at genoverveje, om
det ikke vil være smart at fjerne PKK fra terrorlisten – navnlig når statsministeren ikke
kunne garantere, at våbnene ikke ender hos PKK.
Statsministeren
var glad for, at Nikolaj Villumsen indrømmede, at hun ikke havde garan-
teret, at der ikke kunne falde våben i de forkerte hænder. Enhedslisten måtte jo også vi-
de, at det er en udfordring ved våbenleverancer at sikre, at våbnene tilfalder de tiltænkte.
Regeringen forventede, at de lande, der koordinerer indsatsen, har tilstrækkelige res-
sourcer og efterretningsmæssigt overblik til at gøre, hvad de kan, for at det sker. Statsmi-
nisteren forstod udmærket, at udenrigsministeren ikke havde givet garantier, for det var
der ingen der kunne.
Statsministeren gentog, at hun på baggrund af det langvarige modsætningsforhold mel-
lem PKK og den kurdiske regering i Nordirak ikke havde belæg for at tro, at leverancerne
skulle resultere i en bevæbning af PKK, som Nikolaj Villumsen havde antydet. Hun så
ingen anledning til at ændre på organisationens placering på EU’s terrorliste.
1222
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
1403111_0006.png
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Nikolaj Villumsen
fandt det interessant, at det ikke var muligt at få nogle garantier fra
statsministeren og udenrigsministeren. Men det var der jo en god grund til: Lederen af det
kurdiske selvstyre havde takket PKK for indsatsen, og PKK udgjorde specialstyrker i
samtlige byer, hvor der kæmpes mod ISIL. Hvis ISIL angriber f.eks. Kirkuk, vil det være
naivt at tro, at man ikke vil give våben fra Danmark til de tropper, der ifølge Forsvaret Ef-
terretningstjeneste har vist sig at være de bedste til at bekæmpe ISIL. Det ville være uan-
svarligt over for civilbefolkningen. Nikolaj Villumsen opfordrede statsministeren til at
genoverveje situationen og rejse spørgsmålet på et af de kommende møder.
Man burde tage notits af, at situationen nu, hvor Folketinget havde besluttet at sende
tonsvis af våben af sted, var ny.
Statsministeren
understregede, at ingen partier – heller ikke Enhedslisten – kunne ud-
stede en garanti for, at ingen våben vil falde i de forkerte hænder. Det grundvilkår havde
alle i Folketingssalen dagen forinden taget stilling til – ikke kun regeringen.
Nikolaj Villumsen
svarede, at han havde taget stilling med åbne øjne, men mente, at
man bør støtte de kurdiske styrker, der kæmper mod ISIL og forsvarer civilbefolkningen.
Han var velvidende om det usandsynlige i, at ingen af våbnene vil ende i hænderne på
PKK, og på den baggrund foreslog Enhedslisten, at PKK fjernes fra terrorlisten. PKK ud-
gør et stærkt kort mod ISIL og har fredsforhandlinger mod Tyrkiet, som man bør bakke op
om.
Statsministeren
forstod ikke logikken i, at når man ikke kan give garantier, skal man gå
hele vejen og fjerne PKK fra terrorlisten. Det lød næsten, som om Enhedslisten mente,
det ville være godt at få leveret våben til PKK ad bagveje. Det synspunkt delte regeringen
ikke.
Gaza/MEPP
Statsministeren:
Vi vil også vende situationen i Gaza. De egyptiske mæglingsbestræ-
belser resulterede den 26. august i en tidsubegrænset våbenhvile mellem Israel og den
palæstinensiske forhandlingspart. Regeringen hilser våbenhvilen velkommen. Situationen
har været uholdbar for de to civilbefolkninger, der har betalt en meget høj pris for den
fortsatte militære konfrontation. EU har derfor også tidligere fordømt de omfattende civile
tab - herunder tabet af mange kvinder og børn - og vi har understreget, at parterne skal
overholde internationale regler for krigsførelse.
Det helt afgørende er nu at sikre, at våbenhvilen faktisk holder. I de kommende dage vil
fokus være på at sikre adgang for humanitære leverancer til Gaza. Derefter må parterne
bringes tilbage og forhandle om de mere langsigtede krav. Det gælder bl.a. afvikling af
blokaden mod Gaza og sikring af den israelske befolkning mod angreb fra Gaza. Hertil
kommer Israels krav om afvæbning af Hamas og de palæstinensiske krav om anlæg af
en lufthavn og en havn i Gaza.
1223
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Det står klart, at parterne får brug for omfattende international hjælp til at understøtte den
videre proces. På EU-udenrigsministermødet den 15. august var der enighed om, at EU
bør støtte en international verifikations- og overvågningsmekanisme. Formålet vil være at
forhindre indsmugling af våben og ammunition i Gaza og samtidig sikre en genåbning af
Gazas grænsepassager.
I lyset af våbenhvileaftalen vil der nu blive arbejdet videre med EU’s tilbud. Alle parter
skal acceptere EU’s bidrag, før man kan sætte noget i værk. EU ønsker at gå hurtigt ind
og understøtte den skrøbelige fred, der nu synes etableret. Det forventer jeg også bliver
et hovedelement i den korte og balancerede tekst om Gazakonflikten, som kommer til at
udgå fra mødet.
Regeringen ser gerne på muligheden for et dansk bidrag til en sådan EU-
overvågningsmekanisme. Regeringen følger også den humanitære situation i Gaza tæt
og overvejer løbende behovet for at give yderligere humanitær bistand.
Nikolaj Villumsen
fandt det positivt, at Danmark ville sende observatører og hjælpe til
med genopbygningen. Det var femte gang inden for kort tid, at Israel havde smadret løs i
Gaza. Det går også ud over hospitaler og skoler, som EU og FN har finansieret. Nikolaj
Villumsen opfordrede derfor til, at EU støtter genopbygningen massivt, men sender reg-
ningen til Israel. Det kan ikke være rigtigt, at Israel gang på gang ødelægger noget, som
EU har bygget op, uden at betale regningen.
Statsministeren
bakkede op om, at EU nu bidrager til overvågning, og at Danmark også
bidrager til genopbygningen. Den humanitære situation i Gaza er forfærdelig, men hun
bakkede op om de EU-konklusioner, der anerkender, at Israel har ret til at forsvare sig
selv i en vanskelig konflikt.
Nikolaj Villumsen
var glad for, at bomberne ikke hagler ned i Gaza og Israel, men anså
det som et grundlæggende problem, at den israelske regering opretholder besættelsen af
de palæstinensiske områder i strid med FN’s beslutninger, international lov og med men-
neskerettighederne, som bl.a. danner grundlag for Israels fordelagtige handelsaftale med
EU. Statsministeren burde overveje, om ikke der bør lægges pres på israelerne, for at de
kan leve op til FN’s beslutninger og international lov.
Statsministeren
var enig i, at der var tale om en meget voldsom situation for befolknin-
gen i Gaza. Danmark har hele tiden bakket op om den balancerede enighed i EU. Man
skulle huske på, at Israel har ret til at forsvare sig selv, og at det var Hamas, der startede
konflikten. Danmark ville i denne omgang ikke bringe en eventuel suspension af EU-
Israel-aftalen på dagsordenen. Det ville i øvrigt kræve et enigt EU.
1224
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
1403111_0008.png
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Nikolaj Villumsen
syntes, der burde være en konsekvens af Israels ulovlige besættelse,
som der ville være for alle andre lande. Derfor undrede regeringens stillingtagen ham.
Statsministeren
sagde, at Nikolaj Villumsen måtte være klar over, at associeringsaftalen
med Israel indebærer, at den ikke skal komme ikkeisraelske områder til gode. Det bakker
et enigt EU op om. I november 2013 blev der lavet en aftale mellem EU og Israel om Is-
raels muligheder for at trække på EU’s Udviklingsfond, hvori der var en tydelig klausul
om, at EU-midler ikke skal tilfalde bosættelserne. Statsministeren mente, at der var taget
højde for Nikolaj Villumsens bekymring, og at det ville være et meget dramatisk skridt at
opsige aftalen.
Ukraine
Statsministeren:
Jeg regner med, at vi på mødet også kort vil gøre status over situa-
tionen i Ukraine. Situationen på jorden er fortsat meget skrøbelig. Der er desværre ikke
tegn på konkrete fremskridt, tværtimod er kampene de seneste uger taget til i styrke. Vi
mangler endnu at se Moskva levere reelle bidrag til en konstruktiv løsning. Rusland fort-
sætter med at sende våben over grænsen og destabilisere situationen. Den såkaldte hu-
manitære konvoj i sidste uge var heller ikke et konstruktivt bidrag. Heldigvis har regerin-
gen i Kijev udvist tilbageholdenhed trods den åbenlyse russiske provokation.
I det politiske spor har vi til gengæld set lidt bevægelse i denne uge. I forgårs – tirsdag
den 26. august – mødtes præsident Putin og præsident Porosjenko i Minsk. Efter mødet
har Ukraines præsident Porosjenko givet udtryk for, at han vil arbejde for at få en våben-
hvile på plads med oprørerne. De foreløbige meldinger fra Putin har også været forholds-
vis positive. Selv om vi endnu ikke har set et endeligt og konkret resultat af samtalen, er
det positivt, at der er bevægelse i det politiske spor. Konflikten kan ikke løses med våben.
Der skal findes en politisk løsning. Derfor er det vigtigt, at vi anerkender og understøtter
de små fremskridt, der trods alt finder sted i det diplomatiske spor lige nu. Vi må dog hele
tiden lægge vægt på konkret handling – ord er ikke nok. Indtil vi har set reelle bidrag fra
Moskva, vil vi fortsat arbejde for, at EU fastholder presset på Rusland. EU har konsekvent
fulgt op på de advarsler om sanktioner, som vi løbende har givet Rusland. Det er vigtigt,
at vi fastholder den linje fremover.
Vi lægger samtidig stor vægt på, at EU bevarer sammenholdet, så vi fortsat kan levere et
solidt og troværdigt svar til Rusland, hver gang det kræves af os. Det gælder især nu,
hvor det kan komme til at gøre ondt på virksomheder i hele EU. Blandt EU-landene er der
fortsat bred enighed om, at de økonomiske sanktioner er nødvendige for at presse Rus-
land til en politisk løsning. Jeg forventer en kort konklusionstekst, som følger EU’s hidtid-
ige linje, og hvor de elementer, jeg her har nævnt, er afspejlet. Bl.a. på grund af de sene-
ste positive bevægelser i det diplomatiske spor er der ikke tegn på, at EU vil stramme
sanktionerne yderligere på mødet på lørdag. Men jeg forventer, at det vil fremgå klart af
konklusionerne, at EU fastholder truslen om yderligere sanktioner på bordet.
1225
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Jakob Ellemann-Jensen
kaldte Ruslands forbud mod import for en af de beklagelige
fordele ved at være et totalitært regime. Man kunne blive skræmt af, at Putin har trykket
på en knap og sagt: ”Rusland importerer ikke noget fra nu af”, men man kunne måske
også blive inspireret. Statsministeren havde sagt, at der ikke var tegn på, at sanktionerne
ville blive strammet på topmødet, men fik den russiske kontanthed ikke EU-landene til at
rykke tættere sammen og være mere optagede af at ramme igen den anden vej?
Statsministeren
bekræftede, at der var givet et modsvar fra russisk side. Hun mente
dog, at sanktionerne vil påvirke Rusland mere end EU og Danmark, fordi tilliden til det
russiske marked og den russiske økonomi er faldet. Statsministeren var ikke i tvivl om, at
EU skal gøre det, man hele tiden har gjort i konflikten: komme med troværdig respons til
Rusland, der også bliver fulgt af politiske handlinger. Der var flere sanktioner på lager,
hvis der skulle være behov for det, men statsministeren regnede ikke med, at sagen ville
blive drøftet på lørdagens møde.
1226
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Punkt 2. Ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 5. september 2014
1. Russisk importforbud på udvalgte landbrugsprodukter fra EU
Udveksling af synspunkter
Fødevareministeren:
På grund af det russiske importforbud mod visse europæiske
landbrugsvarer er der indkaldt til et ekstraordinært rådsmøde i Bruxelles den 5. septem-
ber. Det eneste punkt på dagsordenen er det russiske importforbud og konsekvenserne
for europæisk landbrug. Punktet bliver forelagt til orientering.
Kommissionen har allerede iværksat en række støttetiltag til frugt og grøntsager. For-
mandskabet vil give mulighed for en politisk drøftelse af situationen blandt landbrugsmini-
strene. I Danmark vedrører det russiske importforbud af landbrugsvarer svarende til en
eksport på i alt ca. 3 mia. kroner i 2013. Der er desuden også de veterinære restriktioner
som følge af afrikansk svinepest, som skal ses i sammenhæng med det her.
Det er klart, at det er en meget alvorlig situation, der har betydelige konsekvenser for en
række landbrugssektorer i Europa. Dels er der den direkte konsekvens af stop for eksport
til Rusland, dels den indirekte, som betyder, at varerne søges afsat alternativt – herunder
på det indre marked i EU. Det medfører selvfølgelig, at priserne kommer under pres. Der-
for følger vi nøje situationen i Danmark, hvor der i Fødevareministeriet løbende er møder
med erhvervet. Kommissionen indkalder også ugentligt til ekspertmøder, hvor der er mu-
lighed for at gennemgå udviklingen i markedssituationen. Kommissionen har som sagt
allerede iværksat en række markedstiltag for frugt og grøntsager, og i det oversendte
samlenotat er der også en beskrivelse af støttemulighederne under den fælles land-
brugspolitik.
Grundlæggende er vi fra dansk side tilbageholdende med at bruge markedstiltag, men
der er tale om en helt særlig situation. Derfor vil vi fra dansk side ikke direkte modsætte
os brugen af markedstiltag i den konkrete situation. Men vi lægger stor vægt på, at der
skal være reelle markedspåvirkninger som følge af det russiske importforbud. Brug af
eksportrestitutioner er ikke et acceptabelt instrument.
Jeg må indrømme, at jeg var meget enig med udmeldingen fra de danske gartnere i sid-
ste uge. De håber ikke, at der bliver brug for at udnytte Kommissionens støtteordninger til
frugt og grøntsager i Danmark, men at tiltagene derimod vil blive brugt i store eksportør-
lande som f.eks. Polen. Det vil afhjælpe situationen på det indre marked og være til gavn
for de danske gartnere. Kommissionen har desuden her til morgen meddelt, at der vil bli-
ve fremsat komitéforslag om markedstiltag for mælk i næste uge. Det regner vi med at
bakke op om fra dansk side, da det sandsynligvis vil være privat oplagring. Det kan f.eks.
være støtte til, at mejerierne midlertidigt lægger smør på lager, så de får tid til at finde
andre afsætningskanaler. Kommissionens markedstiltag er en kortsigtet løsning, hvor
man holder hånden under markedet i en tidsbegrænset periode.
1227
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
For at afbøde påvirkningerne af det russiske importforbud er det på langt sigt helt centralt
at finde nye markeder.
Fra dansk side opfordrer vi derfor Kommissionen til at fokusere på at sikre adgang til nye
markeder for europæiske landbrugsprodukter. Et oplagt område er at følge op på mulig-
hederne under EU’s handelsaftaler med tredjelande. Fra dansk side har regeringen også
valgt at give mulighed for eksportomlægningsstøtte til små og mellemstore virksomheder.
Det er selvfølgelig en langsigtet tilgang at omlægge eksporten, men det vil samtidig kun-
ne blive en fordel på sigt at have adgang til flere markeder. Fra dansk side vil vi også op-
fordre Kommissionen til fortsat at overvåge markedssituationen nøje.
Jakob Ellemann-Jensen
spurgte, om man ville drøfte en fordelingsnøgle mellem med-
lemslandene, og om drøftelsen i så fald ville finde sted nu på rådsmødet eller senere.
Pia Adelsteen
morede sig over, at mejerierne nu må lægge smør på lager – en produk-
tionsvirksomhed må vel selv bestemme, om den vil lægge sine varer på lager.
Hun bad ministeren uddybe, hvordan man ville omlægge eksporten. Ville man f.eks. se
på, om der kan åbnes muligheder for landbruget i de eksisterende frihandelsaftaler? Selv
om det først virker på langt sigt, ville det være godt at få fordelt risikoen ud over flere om-
råder.
Fødevareministeren
svarede Jakob Ellemann-Jensen, at der ikke var tale om at lave en
fordelingsnøgle, men at man gerne ville opretholde, at støtteordningerne er åbne for alle.
Han var glad for, at de danske gartnere heller ikke mener, at Danmark skal benytte sig af
dem, men det kunne være til indirekte gavn for de danske gartnerier, at man f.eks. gør
det i Polen.
Ministeren fornemmede, hvad Pia Adelsteen mente, og var nok også enig. Han ville alli-
gevel understrege, at man selvfølgelig godt må lægge smør på lager, her var det et
spørgsmål om at få støtte til det.
Ministeren svarede desuden Pia Adelsteen, at regeringens holdning skulle ses i forlæn-
gelse af den generelle strategi for eksportfremme. Situationen understregede, hvor vigtigt
det er at have diverse muligheder for at afsætte sine produkter. Det mærker man tydeligt i
Danmark, specielt i svinebranchen, som er præget af svinepestsituationen i visse lande.
Den har ført til, at man også har lukket for dansk svinekød. Det gik forholdsvis godt med
at afbøde det, dels ved at nedsætte produktionen, så det ikke rammer så hårdt, dels ved
at afsætte andre steder. Men slagterierne var stadig blevet presset, og det havde været
mere eller mindre direkte årsag til afskedigelser. Det understreger, at der skal gøres mere
fremadrettet.
1228
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 736: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/8-14
37. Europaudvalgsmøde 28/8-14
Ministeren mente ikke, at alle mulighederne i de eksisterende frihandelsaftaler med tred-
jelande som f.eks. Sydkorea var udnyttet godt nok endnu. De kommende aftaler med
USA og Japan kunne også få stor betydning. Den sidstnævnte ville nok betyde mere på
fødevareområdet, end den offentlige debat viser. De muligheder vil Danmark fortsat ar-
bejde for at realisere, og ministeren håbede, at han fremover ville få mulighed for at dis-
kutere dette arbejde med udvalget oftere.
2. Eventuelt
Ministeren nævnte ikke dette punkt.
3. Siden sidst
Ministeren nævnte ikke dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.25
1229