Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 740
Offentligt
1404412_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Sagsnr.: 13-0140-000017/25112
Den 1. oktober 2014
FVM 317
O
RIENTERENDE
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til EU-retningslinjer for statsstøtte til fiskeri og akva-
kultur
Kommissionen har fremlagt et udkast til nye retningslinjer for statsstøtte til fiskeri og
akvakultur. Udkastet skal erstatte de gældende retningslinjer for gennemgang af stats-
støtte til fiskeri og akvakultur
1
.
Statsstøtte er principielt uforenelig med fællesmarkedet, jf. TEUF artikel 107, stk. 1.
Samtidig anfører traktaten i artikel 107, stk. 2 og 3, en række tilfælde, hvor statsstøtte
kan accepteres. Det er Kommissionen, der har til opgave at føre kontrol med statsstøtte
og godkende konkrete støtteordninger. Alle offentlige myndigheder, der planlægger at
yde statsstøtte, skal derfor anmelde (notificere) støtteforanstaltningerne til Kommissio-
nen, jf. TEUF artikel 108, stk. 3, med mindre den planlagte støtte ydes som de minimis
eller er omfattet af en af de fritagelsesforordninger, som Kommissionen er bemyndiget til
at udstede efter TEUF artikel 108, stk. 4. Statsstøtte, der skal godkendes, må ikke iværk-
sættes, inden Kommissionens godkendelse foreligger.
Retningslinjerne er en offentliggørelse af Kommissionens hidtidige erfaringer med be-
handling og godkendelse af statsstøttenotifikationer og fastlægger rammer for det på-
gældende forvaltningsområdes, her fiskeri og akvakulturområdet, muligheder for at god-
kende statsstøtte. Det er som udgangspunkt meget usædvanligt, at få godkendt stats-
støtte, der ligger uden for retningslinjerne (det kræver hele kommissærkollegiets medvir-
ken/godkendelse). Der er således ikke tale om en EU-retsakt, hvorom der skal stemmes.
Kommissionen er ikke forpligtet til at sende udkastet i høring hos medlemsstaterne.
Kommissionen har dog valgt at lade medlemsstaterne få lejlighed til at komme med be-
mærkninger på mødet i Det Rådgivende Udvalg for Statsstøtte den 1. oktober 2014,
hvorefter Kommissionen forventer at offentliggøre den endelige udgave som en medde-
lelse.
Kommissionen forventer, at de nye retningslinjer for statsstøtte til fiskeri- og akvakultur-
sektoren træder i kraft ultimo 2014. Det foreliggende udkast indeholder endnu ikke over-
gangsbestemmelser, men det forventes, at medlemsstaterne inden en nærmere fastsat
dato skal bekræfte skriftligt, at igangværende støtteordninger vil blive tilpasset de nye
retningslinjer. I modsat fald kan Kommissionen indlede en formel undersøgelsesprocedu-
re, der kan resultere i en beslutning om, at støtten ikke længere må ydes.
Formålet med revisionen er at tilpasse retningslinjerne til den øvrige reform på fiskeriom-
rådet, herunder vedtagelse af forordningen om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond. Her-
1
EUT C 84 af 3. april 2008, s 10
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404412_0002.png
udover svarer opbygning og indhold i Kommissionens udkast til nye retnings stort set til
de nuværende retningslinjer. En enkelt aktivitet – tilskud til investeringer på fartøjer - er
nu omfattet af gruppefritagelsesforordningen, og den er derfor fjernet fra retningslinjer-
ne. En anden aktivitet er helt bortfaldet. Det gælder ” skattelettelser og arbejdsrelaterede
omkostninger i forbindelse med EF-fiskerfartøjer, der fisker uden for EF-farvande”.
Retningslinjerne omfatter herefter støtte inden for:
1. Støtte til foranstaltninger af samme slags som dem, der er nævnt i en af gruppefrita-
gelsesforordningerne (for eksempel gruppefritagelsesforordningen for fiskeri- og akva-
kultursektoren
2
og den generelle gruppefritagelsesforordning
3
) eller andre retningslin-
jer, forordninger eller støtteinstrumenter, der er godkendt af Kommissionen (for ek-
sempel retningslinjerne for statsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte
virksomheder).
2. Naturkatastrofer/udsædvanlige begivenheder/specifikke ugunstige vejrforhold.
3. Finansiering ved hjælp af skattelignende afgifter.
4. Meromkostninger ved aktiviteter i fjernområder.
Statsstøtte herudover kræver at medlemsstaten kan godtgøre, at den er forenelig med
det indre marked, og især at den er i overensstemmelse med den fælles fiskeripolitik.
Herudover har Kommissionen gengivet de overordnede generelle betingelser, som skal
være opfyldt, for at støtten kan godkendes (sammenhæng med konkurrencepolitikken,
den fælles fiskeripolitik og EU-støtte fra Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, proportio-
nalitet, incitament og gennemsigtighed). Ligesom det er fastsat, at støtte, der er fastsat
på grundlag af prisen for eller mængden af produkter på markedet, støtte til eksportrela-
terede aktiviteter, især støtte, der er direkte knyttet til de eksporterede mængder eller
støtte, der er betinget af, at der anvendes indenlandske produkter frem for importerede,
ikke vil blive godkendt.
Endelig forpligtes medlemsstaterne fremover til at offentliggøre alle individuelle støtteop-
lysninger over 30.000 € på et centralt elektronisk nationalt eller regionalt register, som
skal være frit tilgængelig for alle uden forudgående registrering og skal have brugerven-
lige søgefunktioner. Dette skal kombineres med medlemsstaternes efterfølgende over-
vågning og årlige indberetning til Kommissionen. Medlemsstaternes register skal ifølge
udkastet være oprettet senest 1. december 2016.
Kommissionens udkast til forordning om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæf-
tiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskervarer og akvakulturprodukter.
3
KFO (EU) Nr. 651 af 17. juni 2014.
2
2/2