NOTAT
06-11-2013
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Beskæftigelsesudvalg. Afgivelse af skriftligt indlæg i
den danske præjudicielle sag, C-534/13, Kaltoft
Sagsnr. 2013-7548
1. Indledning
Kolding Byret har ved kendelse af 25. juni 2013 i retssagen FOA som mandatar for
Karsten Kaltoft mod Billund Kommune forelagt 4 præjudicielle spørgsmål for EU-
Domstolen. Spørgsmålene handler om, hvorvidt forskelsbehandling på grund af
fedme er i strid med EU-retten på arbejdsmarkedet generelt eller særligt i forhold
til en offentlig arbejdsgiver.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Sagsøger Karsten Kaltoft blev afskediget fra sin ansættelse som dagplejer i Billund
Kommune den 22. november 2010. FOA har på vegne af Karsten Kaltoft gjort
gældende, at Karsten Kaltoft ved opsigelsen blev ulovligt diskrimineret på grund af
sin fedme.
Karsten Kaltoft var fastansat som dagplejer i Billund Kommune i ca. 15 år og har i
alle årene ikke vejet under 160 kg. Han har forsøgt at tabe sig, og har også taget
imod tilbud fra arbejdsgiveren om økonomisk støtte til at gå i fitness og motionere.
Der er enighed mellem parterne om, at Karsten Kaltoft gennem hele sin 15-årige
ansættelse ved dagplejen i Billund var fed, sådan som dette begreb defineres af
WHO (World Health Organisation).
FOA anfører, at forskelsbehandling på grund af fedme er i strid med grundlæggen-
de EU-rettigheder og nævner i den forbindelse EU-traktatens artikel 6, Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) og EU’s charter om grundlæggen-
de rettigheder. Herudover henviser FOA til en række internationale konventioner
og andre medlemsstaters forfatningsmæssige traditioner, som anerkender anti-
diskrimination som en grundlæggende rettighed. Endelig gør FOA gældende, at
Karsten Kaltofts fedme må anses som et handicap i forskelsbehandlingslovens for-
stand.
Billund Kommune gør gældende, at opsigelsen hverken helt eller delvist var be-
grundet i Karsten Kaltofts fedme, og at der i øvrigt ikke gælder et forbud mod dis-
krimination på grund af fedme på det danske arbejdsmarked. Billund Kommune
anerkender, at en eventuel opsigelse, der udelukkende er begrundet i fedme af-
hængig af omstændighederne i den konkrete situation kan udgøre en usaglig opsi-
gelse i medfør af det overenskomstmæssige grundlag for Karsten Kaltofts ansættel-
se.. Billund Kommune henviser til, at der efter kommunens opfattelse hverken i
den primære eller i den sekundære EU-lovgivning er et forbud mod diskrimination
på grund af fedme, ligesom der ikke gælder et EU-retligt princip herom.