Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1300060_0001.png
NOTAT
06-11-2013
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Beskæftigelsesudvalg. Afgivelse af skriftligt indlæg i
den danske præjudicielle sag, C-534/13, Kaltoft
Sagsnr. 2013-7548
1. Indledning
Kolding Byret har ved kendelse af 25. juni 2013 i retssagen FOA som mandatar for
Karsten Kaltoft mod Billund Kommune forelagt 4 præjudicielle spørgsmål for EU-
Domstolen. Spørgsmålene handler om, hvorvidt forskelsbehandling på grund af
fedme er i strid med EU-retten på arbejdsmarkedet generelt eller særligt i forhold
til en offentlig arbejdsgiver.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Sagsøger Karsten Kaltoft blev afskediget fra sin ansættelse som dagplejer i Billund
Kommune den 22. november 2010. FOA har på vegne af Karsten Kaltoft gjort
gældende, at Karsten Kaltoft ved opsigelsen blev ulovligt diskrimineret på grund af
sin fedme.
Karsten Kaltoft var fastansat som dagplejer i Billund Kommune i ca. 15 år og har i
alle årene ikke vejet under 160 kg. Han har forsøgt at tabe sig, og har også taget
imod tilbud fra arbejdsgiveren om økonomisk støtte til at gå i fitness og motionere.
Der er enighed mellem parterne om, at Karsten Kaltoft gennem hele sin 15-årige
ansættelse ved dagplejen i Billund var fed, sådan som dette begreb defineres af
WHO (World Health Organisation).
FOA anfører, at forskelsbehandling på grund af fedme er i strid med grundlæggen-
de EU-rettigheder og nævner i den forbindelse EU-traktatens artikel 6, Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) og EU’s charter om grundlæggen-
de rettigheder. Herudover henviser FOA til en række internationale konventioner
og andre medlemsstaters forfatningsmæssige traditioner, som anerkender anti-
diskrimination som en grundlæggende rettighed. Endelig gør FOA gældende, at
Karsten Kaltofts fedme må anses som et handicap i forskelsbehandlingslovens for-
stand.
Billund Kommune gør gældende, at opsigelsen hverken helt eller delvist var be-
grundet i Karsten Kaltofts fedme, og at der i øvrigt ikke gælder et forbud mod dis-
krimination på grund af fedme på det danske arbejdsmarked. Billund Kommune
anerkender, at en eventuel opsigelse, der udelukkende er begrundet i fedme af-
hængig af omstændighederne i den konkrete situation kan udgøre en usaglig opsi-
gelse i medfør af det overenskomstmæssige grundlag for Karsten Kaltofts ansættel-
se.. Billund Kommune henviser til, at der efter kommunens opfattelse hverken i
den primære eller i den sekundære EU-lovgivning er et forbud mod diskrimination
på grund af fedme, ligesom der ikke gælder et EU-retligt princip herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300060_0002.png
Tvisten i hovedsagen ved retten i Kolding drejer sig således om, hvorvidt opsigel-
sen var begrundet i Karsten Kaltofts fedme, og om der gælder et forbud mod dis-
krimination på grund af fedme i klinisk forstand på arbejdsmarkedet.
Byretten i Kolding har til brug for den videre behandling af sagen stillet fire præju-
dicielle spørgsmål til EU-Domstolen:
Spørgsmål 1. Er det i strid med EU-retten, således som denne eksempelvis udmøn-
ter sig
i
EU-Traktatens artikel 6 om grundlæggende rettigheder, generelt eller sær-
ligt for en offentlig arbejdsgiver at forskelsbehandle på grundlag af fedme på ar-
bejdsmarkedet?
Spørgsmål 2. Er et eventuelt EU-retligt forbud mod forskelsbehandling på grund af
fedme direkte anvendeligt mellem en dansk borger og dennes arbejdsgiver, som er
en offentlig myndighed?
Spørgsmål 3. Såfremt Domstolen finder, at der i EU gælder et forbud mod for-
skelsbehandling på grund af fedme på arbejdsmarkedet generelt eller særligt for en
offentlig arbejdsgiver, skal vurderingen af, om der er handlet i strid med et eventu-
elt forbud mod forskelsbehandling på grund af fedme, i givet fald ske i henhold til
den delte bevisbyrde, således at en effektiv gennemførelse af forbuddet i de tilfæl-
de, hvor denne forskelsbehandling godtgøres, kræver, at bevisbyrden pålægges
indklagede/sagsøgte arbejdsgiver, jf. præmis 18 til præamblen i Rådets Direktiv
97/80/EF af 15. december 1997 om bevisbyrden i forbindelse med forskelsbehand-
ling på grundlag af køn?
Spørgsmål 4. Kan fedme betragtes som værende et handicap, omfattet af beskyttel-
sen i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebe-
stemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv, og hvilke
kriterier vil i givet fald være afgørende for vurderingen af, om en persons fedme
konkret indebærer, at den pågældende er beskyttet af forbuddet mod forskelsbe-
handling på grund af handicap i dette direktiv?
Sagen har først og fremmest betydning for fortolkningen af begrebet handicap i be-
skæftigelsesdirektivet. Sagen vedrører imidlertid også spørgsmålet om anvendel-
sesområdet for og det nærmere indhold af de EU-retlige grundrettigheder. Besva-
relsen af de præjudicielle spørgsmål har derfor væsentlig betydning for regulerin-
gen af det danske arbejdsmarked og spørgsmålet om rækkevidden af de EU-retlige
grundrettigheder.
3. Regeringens stillingtagen
Efter regeringens opfattelse bør der afgives indlæg i sagen, hvori der argumenteres
for:
-
-
at fedme ikke er et beskyttet kriterium i beskæftigelsesdirektivet,
at det ikke kan udelukkes, at fedme i en konkret situation kan betragtes som
handicap i beskæftigelsesdirektivets forstand, i det omfang fedmen er forårsa-
get af en lægeligt diagnosticeret helbredelig eller uhelbredelig sygdom, når
denne sygdom medfører en begrænsning som følge af bl.a. fysiske, mentale el-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ler psykiske skader, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre den be-
rørte person i fuldt og effektivt at deltage i arbejdslivet på lige fod med andre
arbejdstagere, og denne begrænsning er af lang varighed, og
-
at EU-retten – i det omfang den måtte finde anvendelse på den konkrete sag –
ikke i øvrigt indeholder et generelt forbud mod forskelsbehandling på grund af
fedme.
Sagen anses for væsentlig, og Beskæftigelsesministeriet vil derfor mundtligt orien-
tere Folketingets Europaudvalg om sagen, inden der afsiges dom.
3