Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
NOTAT
KemikalierRef. Doble/kirstDen 14. november 2013
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OGMILJØUDVALGKommissionens forslag om 16 delegerede retsakter om udtagelse foranvendelse af bly, cadmium, krom og kviksølv i forhold til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2011/65/EU af 8. juni 2011om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk ogelektronisk udstyr(RoHS2).1. ResuméFormålet med Kommissionens forslag er at indføre 15udtagelser til bilag IViRoHS-direktivet. Der er tale om specifikkeog tidsbegrænsede undtagelser, hvordet ikke er teknisk muligt på nuværende tidspunkt at substituere henholdsvis bly,cadmium, kromeller kviksølv inden for medicinsk og højteknologiske anvendel-ser. Desuden foreslås en undtagelse på bilag III for kviksølv i sparrepærer, dervil kunne nedsætte det samlede forbrug af kviksølv.De delegerede retsakter er udstedt i henhold til Lissabontraktatens art 290 og viltræde i kraft, hvis ikke Rådet (med kvalificeret flertal) eller Europa-Parlamentet(med absolut flertal) gør indsigelser mod dem inden for 2 måneder.Undtagelserne til bilag IV vil på regelplanet medføre en mindre betydende, mid-lertidig sænkelse af beskyttelsesniveauet, men i realiteten vil der være tale om enneutral påvirkning, idet undtagelserne er udtryk for forlængelser af den brug afstofferne, der er tilladt i dag, frem til RoHS2 træder i kraft i juli 2014.Undtagels-en til bilag III om sparrepærer kanmedføre en substantiel hævelse af beskyt-telsesnivauet.De 15 undtagelser til bilag IV medfører, at der ikke kommer prisstigninger i re-gionerne for medicinsk udstyr. Der er ingen andrestatsfinansielle eller samfunds-økonomiske konsekvenser. De letter deøkonomiske og administrativekonsekvenser for de virksomheder, der fremstiller det medicinske udstyr og høj-teknologiske udstyr, der er omfattet af undtagelserne.De lovgivningsmæssigekonsekvenser er, at forslagene skal implementeres iRoHS bekendtgørelse nr. 1041af 30/10/2012.Regeringen kan støtte samtlige undtagelser, da der ikke findes relevante alterna-tiver til anvendelserne,og undtagelserne er meget specifikke og tidsbegrænsede.
Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod ikrafttrædelsenaf samtlige delegerede retsakter, og vil lægge dette til grund 8 kalenderdage fraoversendelsen af nærværende notat.2. BaggrundKommissionen afsendte den 18. oktober 2013 forslag om 15 tilpasninger til dentekniske udvikling af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2011/65/EU for henholdsvis bly, cadmium og hexavalent krom,og en tilpasning tilden tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2011/65/EU for kviksølv.De delegerede retsakter er udstedt i henhold til Lissabontraktatens art 290 og viltræde i kraft, hvis ikke Rådet (med kvalificeret flertal)eller Europa-Parlamentet(med absolut flertal) gør indsigelser mod dem inden for 2 måneder.3. Formål og indholdDirektivetsbilag IVomfatter materialer og komponenter, der er undtaget fradirektivets begrænsninger for stoffer for så vidt angår elektrisk og elektroniskmedicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstrumenter.Pt. omfatterbilaget ca. 20 undtagelser.De forskellige 15 undtagelser til medicinsk udstyr og overvågnings- og regu-leringsinstrumenterhar forskellig varighed, afhængigt af hvad der har væretvurderet passede:De foreslåede specifikke undtagelserC(2013) 6763:Bly i loddemateriale, belægninger på tilslutninger på elektriske og elektroniskekomponenter og printplader, forbindelser mellem elektriske ledninger, skærmeog indesluttede forbindelsesdele, som anvendes a) i magnetfelter inden for enkugle af 1 meters radius med centrum i magnetens isocenter i radiologisk udstyrtil medicinsk MR-scanning, herunder patientmonitorer fremstillet til brug indenfor denne kugle eller b) i magnetfelter inden for 1 meters afstand til yderfladen afcyklotronmagneter og magneter til stråletransport og stråleretningskontrol iforbindelse med partikelterapi.Undtagelsen skal gælde til og med d. 30. juni 2020.C(2013) 6782Bly som legeringselement til lejer og slidflader i medicinsk udstyr, der udsættesfor ioniserende stråling.Undtagelsen skal gældetil og med d. 30. juni 2021.C(2013) 6785Cadmium i lysstofbelægninger i billedforstærkere til røntgenbilleder .Undtagelsen skal gælde til og med d. 31. december 2019C(2013) 6794Blyacetatmarkør i stereotaktiske hovedstøtter til brug ved CT(computertomografi) og MRI samt i positioneringssystemer til gammastråling-og partikelterapiudstyr.Undtagelsen skal gældetil og med d. 30. juni 2021.C(2013) 67972
Bly som muliggør vakuumtæt forbindelse mellem aluminium og stål irøgentbilledeforskærkereUndtagelsen skal gælde til og med 31. december 2019.C(2013) 6798Bly i lodninger i printplader, termineringsbelægninger til elektriske ogelektroniske komponenter og printpladebelægninger, lodninger til forbindelse aftråde og kabler, lodninger til forbindelse af transducere og sensorer, deranvendes varigt ved en temperatur under -20C under normale drifts ogopbevaringsforhold.Undtagelsen skal gældetil og med d. 30. juni 2021.C(2013)6803:Bly i overfladebelægninger til konnektorsystemer, som kræver ikke magnetiskekonnektorer, der anvendes varigt ved en temperatur under -20 under normaledrifts- og opbevaringsforhold.Undtagelsen skal gældetil og med d. 30. juni 2021.C(2013) 6808:Bly i loddematerialet til montering af digitale array-detektorer afcadmiumtellurid og cadmiumzinktellurid på printplader.Undtagelsen skal gældetil og med d. 31. december 2017.C(2013) 6810:Bly og cadmium i metal bundet til superledende magnetiske kredsløb i MRI-,SQUID-, NMR (kernemagnetisk resonans)- eller FTMS (fourier-transformation-massespektrometer)detektorer.Undtagelsen skal gældetil og med d. 30. juni 2021.C(2013) 6813:Bly i legeringer som superleder eller varmeleder anvendt i kryokøledekølehoveder og/eller kølesonder og/eller potentialeudligningssystemer, imedicinsk udstyr (kategori 8) og/eller i industrielle overvågnings- ogreguleringsinstrumenter.Undtagelsen skal gældetil og med d. 30. juni 2021.C(2013) 6814:Hexavalent krom i alkalimetalkilder, der anvendes til fremstilling af fotokatoderi billedforstærkninger til røntgenbilleder.Undtagelsen skal gælde til og med 31. december 2019.C(2013) 6832:Bly i loddematerialer på printkort i detektorer og dataopsamlingsenheder tilpositronemissionstomografer, der er indbygget i MRI-udstyrUndtagelsen skal gælde til og med 31. december 2019.C(2013) 6835:Bly i loddematerialer på bestykkede printkort, der anvendes i andet mobiltmedicinsk udstyr i klasse IIa og IIb i direktiv 93/42/EØF end bærbareførstehjælpsfibrillatorer.Undtagelsen skal gælde til og med 31. december 2020.C(2013) 6838:3
Bly cadmium og hexavalent krom i genanvendte reservedele, der er undtaget framedicinsk udstyr, der er bragt i omsætning før d. 22. juli 2014, til anvendelse iudstyr i kategori 8, der er bragt i omsætning før d. 22. juli 2021.C(2013) 6840:Bly som aktivator i lyspulver i udladningslamper til brug somekstrakorporalefotofereselamper, der indeholder BSP (BaSi2O5:Pb) fosforUndtagelsen skal gælde til og med d. 22. juli 2021.Direktivetsbilag IIIomfatter materialer og komponenter, der er undtaget fradirektivetsbegrænsninger for stoffer.Pt. omfatter bilaget ca. 40 undtagelser.Den foreslåede generelle undtagelse for elektrisk og elektronisk udstyr:C(2013) 6837:3,5 mg kviksølv pr. pære i kompaktlysstofrør med én sokkel til almenbelysningmed en effekt på < 30 W og en levetid på mindst 20 000 timerUndtagelsen udløber 31. december 2017.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres- på linje med Rådet - om hvorvidt man vil gøre ind-sigelse mod ikrafttrædelsen af de enkelte delegerede retsakter. Såfremt der er etabsolut flertal i Europa-Parlamentet mod en retsakt, kan Kommissionen ikke sætteden i kraft.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om tilpasning af et gældende direktiv.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslagene erdelegerede direktiver, og skal derfor implementeres i dansk ret, iform af en ændring af RoHSbekendtgørelse nr. 1041 af 30/10/2012, så undtagel-serne fremgår af den.7. KonsekvenserStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDe 15 undtagelser til bilag IV medfører, at der ikke kommer prisstigninger iregionerne for medicinsk udstyr. Der er ingen øvrige statsfinansielle ellersamfundsøkonomiske konsekvenseraf de 16 undtagelser.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderesat lette de økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet, idet de virksomheder, som omfattes af undtagelserne, ikke skalskifte til andre kemiske stoffer i deres udstyr og derfor heller ikke skal gen-dokumentere udstyrets funktionalitet.BeskyttelsesniveauetUndtagelserne til bilag IV vil på regelplanet medføre en mindre betydende, mid-lertidig sænkelse af beskyttelsesniveauet, men i realiteten vil der være tale om enneutral påvirkning, idet undtagelserne er udtryk for forlængelser af den brug afstofferne, der er tilladt i dag frem til RoHS2 træder i kraft i juli 2014.Undtagelsentil bilag III om sparrepærer kan medføre en substantiel hævelse af beskyttelsesni-vauet.8. Høring4
Kommissionen har haft forslaget i offentlig høring. Miljøstyrelsen har i den sam-menhæng uofficielt forsøgt at indsamle kommentarer fra danske brancheorgani-sationer og virksomheder. Der har ikke været kommentarer til de foreslåedeundtagelserSagen har været i høring i Miljøspecialudvalget30. oktober til 4. november 2013.DIoplyser, at man ingen bemærkninger har til sagen.LObemærker, at man generelt ikke mener, at brugen af stofferne skal forlænges,samt at det vil være mere fremmende for udviklingen af alternativer, hvis alleforlængelserne udløber 31. december 2016, med mulighed for at søge yderligereforlængelse, hvis det viser sig nødvendigt.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ønsker generelt at begrænse befolkningens udsættelse for farligestoffer.Begrænsninger for RoHS-stofferne i elektrisk og elektronisk medicinsk udstyr ogovervågnings- og reguleringsinstrumenter blev taget med i RoHS2-direktivet vedomarbejdningen af RoHS1-direktivet i 2011. Regeringen støttede vedtagelsen afomarbejdningen vel vidende, at ikke alle nødvendige undtagelser for elektrisk ogelektronisk medicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstrumenter stod ibilag IV, idet industrien i stedet kunne søge om at få specifikke anvendelserundtaget,så længe der ikke fandtes relevante alternativer.En række virksomhederhar nu gjort brug af den mulighed, og søgt om undtagelser fra det generelle forbudmod bly, cadmium, krom eller kviksølv for en række meget konkrete anvendelser(ændringerne af bilag IV). Ansøgningerne er i alle tilfældeblevet indsnævret, gjortmeget specifikke og tidsmæssigt afgrænset til det, der vurderes nødvendigtafKommissionens ekspertgruppe, hvor Miljøstyrelsen deltager.Med hensyn til den generelle udtagelse for sparrepærer til almenbelysning (< 30W) (ændringen af bilag III) er der i dag et indholdskrav på max. 2,5 mg kviksølvpr. pære. Der er i dag ingen krav til pærens levetid. I dag er levetiden typiskmellem 2000 og 8000 timer. Det er nu lykkedes nogle producenter at opnå enlevetid på 20.000 timer hvis de kan anvende 3,5 mg kviksølv. Set i lyset af detsamlede kviksølvregnskab derved kan nedsættes, giver det god mening at tilladeden større mængde kviksølv per pære mod at levetiden stiger til 20.000 timer.Regeringen støtter alle undtagelserne, da de er specifikke og tidsbegrænsede, oggives hvor det ikke er teknisk muligt på nuværende tidspunkt at substituerehenholdsvis bly, cadmium, krom eller kviksølv inden for nødvendige medicinskeog højteknologiske anvendelser.Regeringen støtter også den generelle undtagelsefor sparrepærer, idet undtagelsen samlet set vil sænke brugen afkviksølv.Regeringen vil derfor ikke gøre indsigelse over, at direktiverne sættes ikraft af Kommissionen.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5