Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1300638_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 4. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 23. oktober 2013
Kl. 9.20
Vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Jeppe Kofod (S), Camilla Hersom
(RV), Nikolaj Villumsen (EL), Erling Bonnesen (V), Pia Adelsteen
(DF), Mette Bock (LA) og Lars Barfoed (KF).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober 2013
Forelæggelse ved statsministeren
EUU alm. del (12) – bilag 524 (fortroligt) (Brev fra formanden for Det
Europæiske Råd til den litauiske præsident vedr. forberedelsen af Det
Europæiske Råd 24-25/10-13) (papiromdelt på Det Europæiske Råd 24-
25/10-13 – bilag 1) (dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (12) – bilag 581 (fortroligt) (udkast til kommenteret dagsorden)
(papiromdelt på Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 2) (dtfo.ft.dk)
Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 3 (brev fra kommissionsformand
Barroso forud for DER 24-25/10-13)
EUU alm. del (13) – bilag 21 (fortroligt) (udkast til retningslinjer for
konklusioner) (papiromdelt på Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 4)
(dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (13) – bilag 27 (fortroligt) (brev fra den estiske premierminister
vedr. Det Digitale Indre Marked) (papiromdelt på Det Europæiske Råd 24-
25/10-13 – bilag 5) (dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (13) – bilag 38 (fortroligt) (Dansk non-paper "A digital Europe -
10 targets to unleash the protential of digital growth") (papiromdelt på Det
Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 7) (dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (13) – bilag 42 (fortroligt) (udkast til konklusioner) (papiromdelt
på Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 8) (dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (13) – bilag 43 (fortroligt) (rettelse til udkast til konklusioner)
(papiromdelt på Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 9) (dtfo.ft.dk)
Statsministeren
orienterede om, at hun ville forelægge emnerne til mødet i Det Europæ-
iske Råd hver for sig. Mødet havde en bred dagsorden med fire overordnede temaer:
digitalisering, innovation og serviceområdet som led i en række diskussioner i DER, der
er relevante for den europæiske vækst og konkurrenceevne; status over indsatsen for at
skabe job og vækst, mere specifikt med fokus på lån til SMV’er, ungegaranti og lettelse af
administrative byrder; arbejdet med styrkelsen af ØMU’en og af banksamarbejdet og sta-
tus over forberedelserne til topmødet for det østlige partnerskab i Vilnius den 28.-29. no-
vember. Dertil kom den tragiske ulykke ved Lampedusa, og hvad der fremadrettet kunne
gøres for at undgå gentagelser.
146
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
1300638_0002.png
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
Digitalisering og innovation
Statsministeren:
Jeg synes, det er meget positivt, at vi får sat fokus på digitalisering og
innovation som kilder til vækst, og at vi støtter ambitiøse konklusioner på området. Der er
et stort uudnyttet vækstpotentiale i en fuld gennemførelse af det digitale indre marked.
Kommissionen vurderer, at det kan øge Europas BNP med op til 4 pct. frem mod 2020,
men potentialet er langt fra udnyttet, idet kun 16 pct. af alle virksomheder sælger deres
varer eller tjenesteydelser via internettet og kun 6 pct. har e-handel på tværs af grænser
til andre medlemslande. Derfor skal vi have fart på arbejdet med færdiggørelsen af det
digitale indre marked i 2015. Det kan vi bl.a. gøre ved at opnå enighed om e-
faktureringsforslaget, e-betalingsforslaget og e-signaturforslaget inden udgangen af april
2014. Og vi skal gøre en indsats for at fremme borgernes it-kompetencer. Digitalisering er
også et vigtigt redskab til at opnå en moderne og omkostningseffektiv offentlig sektor, og
her er der store gevinster at hente ved at bruge digitale løsninger.
Af alle de grunde foreslår vi, at EU som opfølgning på DER opstiller konkrete fælles mål
for digitalisering over de kommende år. Det har vi gode erfaringer med i Danmark. Vi har
f.eks. en målsætning om, at 80 pct. af al kommunikation med borgerne skal være digital i
2015. Vi har fra dansk side fordelt et såkaldt nonpaper til de øvrige EU-lande med ind-
spark til den diskussion, og vi foreslår f.eks. at sætte et mål om, at al ny EU-lovgivning i
2015 skal være indrettet på, at kommunikationen mellem borgere, virksomheder og myn-
digheder kan foregå digitalt. Det vil lette livet for borgere og virksomheder, der således
ikke skal indlevere bunker af papirer, samtidig med at det hjælper miljøet.
Et andet mål, vi bør overveje at sætte, er, at 80 pct. af EU’s territorium i 2017 skal være
dækket af mobilt bredbånd. Det vil gøre det nemmere at handle på nettet og på tværs af
grænser. De danske forslag til målsætninger skal ses som et første indspark til diskussio-
nen. Det er klart ambitiøse forslag, og vi når nok ikke helt så langt, men jeg synes, det er
vigtigt at sætte gang i diskussionen og trække i retning af en mere ambitiøs tilgang til digi-
talisering. Netop målsætninger kan være en måde at skabe resultater på, da der ikke er
EU-kompetence på alle områderne.
Pia Adelsteen
pointerede, at e-handel og det at drive virksomhed over landegrænser
ikke er lige relevant for alle virksomheder, eksempelvis ikke for en tømrer. Statsministe-
ren havde nævnt en forventet forøgelse af Europas BNP med 4 pct. Kunne hun oplyse
om, hvor meget BNP’et indtil videre er øget i Danmark som følge af øget digitalisering?
Dernæst undrede Pia Adelsteen sig over, at øget digitalisering mellem borgere og offent-
lige myndigheder skal være et fælles europæisk mål. Langt de fleste borgere har kun be-
hov for at have kontakt med nationale offentlige myndigheder. Og er målet en totalhar-
monisering eller minimumstandarder?
Erling Bonnesen
nævnte, at flere lande havde ønsket en accelerering af behandlingen
af databeskyttelsespakken, så den kan være færdigbehandlet inden europaparlaments-
valget. Kunne statsministeren sige noget om den danske position?
147
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
Lars Barfoed
var enig i, at regeringen skal understøtte udbredelsen af digital økonomi i
Europa, da det i sidste ende også vil styrke den danske økonomi og det indre marked.
Det kræver dog, at Danmark er parat, og han var derfor interesseret i at vide, om den
danske regering havde overvejet nationale tiltag for at styrke kapaciteten og hurtigheden
på fibernet- og bredbåndsområdet. Lars Barfoed kunne oplyse, at han havde henvendt
sig til erhvervs- og vækstministeren for at bede om en genoptagelse af det gamle telefor-
lig fra 1990’erne.
Endvidere ville han gerne have statsministerens kommentarer til, om der vil blive taget
hensyn til, at nogle borgere og virksomheder ikke kan håndtere digitaliseringen - navnlig i
den offentlige forvaltning.
Statsministeren
slog fast over for Pia Adelsteen, at Danmark er langt fremme, når det
handler om digitalisering, ikke mindst i den offentlige sektor. Sammen med Storbritannien
og de andre nordiske lande er Danmark blandt dem, der klarer sig bedst i konkurrencen.
På spørgsmålet om, hvorfor øget digitalisering skal være et fælles EU-mål, svarede
statsministeren, at det - på trods af at en stor del af området hører under den nationale
kompetence som nævnt af Pia Adelsteen - er godt at sætte en retning og inspirere hinan-
den landene imellem og at bringe emnet op på stats- og regeringsniveau.
Over for Erling Bonnesen bekræftede statsministeren, at der er behov for at se på de
gældende regler, da regelsættet om databeskyttelse er fra 1995 - før internettets udbre-
delse. Forordningsforslaget skal netop erstatte persondatadirektivet fra 1995, og rege-
ringen vægter det højere, at teksten bliver gennemarbejdet, end at der opnås en hurtig
afklaring inden europaparlamentsvalget.
Pia Adelsteen
havde forstået på statsministeren, at det fælles mål snarere skulle forstås
som fælles inspiration landene imellem. Hun savnede dog stadig svar på, hvor stor en
stigning i BNP der har været i Danmark. Hun havde ydermere svært ved at se, hvorfor
handelen skulle stige ved øget digitalisering: Hvorfor skulle folk købe flere strømper over
nettet end i en fysisk butik – behovet for strømper er vel det samme?
Statsministeren
havde forståelse for Lars Barfoeds opmærksomhed på, at det er godt at
sætte ambitiøse mål for digitalisering, men at der også skal tages hensyn til regionale og
lokale forskelle i den digitale infrastruktur. Hun fremhævede dog, at man i de områder,
hvor virksomheder og forbrugere ikke har den ønskede bredbåndshastighed, er ved at
løse det. I marts 2013 blev udspillet om bedre bredbånds- og mobildækning i hele Dan-
mark lanceret, og det indeholdt 22 konkrete initiativer til at fremme dækningen. Det var
statsministerens opfattelse, at teleforliget ikke ville stå i vejen for den indsats, og hun op-
fordrede til at bidrage med flere ideer til at fremme udbygningen af den digitale infrastruk-
tur. IKT-vækstteamet nedsat af regeringen arbejder på at komme med anbefalinger, som
der med glæde tages imod.
148
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
Til Pia Adelsteen lød statsministerens svar, at den estimerede 4 pct. BNP-vækst var ba-
seret på Kommissionens tal. Undersøgelser viser tilmed, at for hvert job, man taber som
følge af digitalisering, skaber man 2,6 job. Om tallet var helt nøjagtigt, kunne diskuteres,
men regeringen var overbevist om, at digitalisering af økonomien vil betyde flere job, og
så derfor ingen grund til at betvivle Kommissionens tal. Pia Adelsteen havde muligvis den
holdning, at digitalisering ikke er et effektivt middel til at skabe vækst og innovation, men
deri var statsministeren uenig.
Lars Barfoed
gjorde opmærksom på, at han rejste spørgsmålet om nationale foranstalt-
ninger, fordi det nøje skal overvejes, hvilke konkurrencemæssige konsekvenser der vil
være af et øget krav til begrænsede omkostninger i forbindelse med højhastighedsforbin-
delser, pres på øget hastighed og kapacitet af bredbåndsnettet og en mere udbredt an-
vendelse af fibernet. Danmark er godt med, når det gælder tilslutning og anvendelse af
nettet, men man bliver sårbar, hvis der stilles krav til hastighed og kapacitet i de kom-
mende år – og dermed også til fibernet – og det ikke kan honoreres. Derfor, mente Lars
Barfoed, burde man gøre status i den danske teleforligskreds med henblik på at sikre, at
Danmark er med på beatet og forbliver konkurrencedygtigt.
Han efterlyste svar på, om man på europæisk plan har det med i overvejelserne, at der
findes borgere og virksomheder, der ikke kan håndtere digitaliseringen. Nok skal der sæt-
tes turbo på, men vi skal huske også at være et menneskeligt samfund, hvor borgere har
muligheden for også at møde personligt op på f.eks. rådhuset.
Pia Adelsteen
kunne kun tilslutte sig Lars Barfoed synspunkt. Hun havde ikke noget pro-
blem med en øget digitalisering, men man skal huske på, at den har konsekvenser. Hun
erindrede en sag med en hundelufter med en hjerneskade, der havde fået frataget sine
dagpenge, fordi han havde undladt at tjekke sin e-boks.
Statsministeren
henviste Lars Barfoed til erhvervs- og vækstministeren i spørgsmålet
om status i teleforligskredsen. Der er mange mennesker, der ikke føler sig tilstrækkelig
kvalificeret til at være på nettet, og statsministeren erklærede sig derfor tilfreds med kon-
klusionsudkastets afsnit om en bedring af kvalifikationer. Det hører under national kompe-
tence, men det forekom hende hensigtsmæssigt at tage den diskussion i EU-
sammenhæng også.
149
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
1300638_0005.png
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
Den økonomiske politik og arbejdsmarkedspolitik
Statsministeren:
Den anden temablok handler om vores indsats i forhold til vækst og
finansiering af økonomien. Her skal vi følge op på den investeringsplan, der blev vedtaget
på Det Europæiske Råd i juni 2013. Konkret skal vi godkende en model for et nyt investe-
ringsinstrument for Den Europæiske Investeringsbank på baggrund af et oplæg fra øko-
nomi- og indenrigsministrene. Instrumentet er et fælles EU-EIB-tiltag, der skal forbedre
lånemulighederne for små og mellemstore virksomheder. Det finansielle grundlag for in-
strumentet etableres via midler fra EIB og fra EU’s strukturfonde, og medlemslandene
kan selv vælge, om de vil benytte instrumentet, og skal i givet fald bidrage med deres
egne strukturfondsmidler. Også i forhold til ungearbejdsløsheden er det afgørende, at vi
følger op på vores beslutninger fra juni. Vi vil gøre status over arbejdet med ungegaranti-
en og ungeinitiativet i EU’ budget fra 2014-20, så initiativet kan være fuldt operationelt fra
september måned næste år. Jeg regner også med, at vi vil opfordre til at fremskynde ar-
bejdet med at lette de administrative byder. Det støtter vi fuldt ud, dog bør det ikke gå ud
over beskyttelsen af forbrugerne og arbejdsmiljøet.
Pia Adelsteen
henviste til ungegarantien og nævnte, at da beskæftigelsespolitik er en
national kompetence, havde hun svært ved at se, hvorfor der stilles EU-midler til rådig-
hed. En ting er at udveksle erfaringer, men hvordan kommer EU-midlerne ind i billedet?
Erling Bonnesen
var enig i vigtigheden af at gøre noget ved ungearbejdsløsheden i Eu-
ropa. I regeringens publikationer kan man læse, at vækst- og beskæftigelsespagten var
kulminationen på det danske formandskabs arbejde, men kunne statsministeren sige
noget om det faktiske resultat af den? Hvis nej, modtog han gerne et notat med en rede-
gørelse. Erling Bonnesen kom dernæst ind på Kommissionens REFIT-initiativ, der skal
sikre, at EU i højere grad beskæftiger sig med de vigtigste fælles udfordringer. Det mente
han var et godt fokus, idet EU indimellem blander sig i sager, der burde høre hjemme i
medlemslandene. Kunne statsministeren uddybe regeringens holdning til det initiativ?
Statsministeren
svarede Pia Adelsteen, at der var truffet nogle beslutninger på EU-
niveau om ungeledighed, der forpligter landene til at gøre en målrettet og tidlig indsats for
de unge. Hvordan indsatsen strikkes sammen, er op til nationalstaterne, fordi området
ganske rigtigt hører ind under national kompetence, og man ser derfor, at landene im-
plementerer nationale initiativer med forskellig hastighed. EU-midlerne udgør 6 mia. euro,
der er målrettet de lande, hvor ungeledigheden er på mere end 25 pct. Man vurderer, at
det i sidste ende betaler sig for alle at sætte ind i de særligt ramte områder, og at landene
i øvrigt kan have gavn af hinandens erfaringer.
Statsministeren svar på Erling Bonnesens spørgsmål om, hvor mange jobs der bliver
skabt, lød, at man kan se på de tilgængelige statistikker, at det i nogle lande går godt
med at skabe jobs, i andre lande ikke så godt. Hun tilføjede, at hun ikke var i tvivl om, at
det konstante pres, landene er under - også i forhold til at afrapportere om gennemførte
initiativer - virker. Alternativet, det vil sige ikke at afsætte 6 mia. euro på flerårsbudgettet,
150
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
ikke at have en ungegaranti og ikke at sætte ind der, hvor ungearbejdsløsheden er
højest, mente statsministeren ikke var gangbart.
Hvad angår REFIT og smart regulering, understregede statsministeren, at regeringen
støtter arbejdet med at skabe smartere og bedre regulering i EU, samtidig med at det
også handler om ikke at sænke det grundlæggende beskyttelsesniveau - f.eks. inden for
forbrugerbeskyttelse og arbejdsmiljø. Kort sagt går regeringens tilgang til bedre regule-
ring ud på at forbedre kvaliteten af lovgivningen og ikke på deregulering, dermed er der
også et politisk aspekt i det. Statsministeren konkluderede, at det var positivt, at Storbri-
tannien har sat emnet på dagsordenen i forbindelse med sin erhvervstaskforce, Cut EU
Red Tape.
Pia Adelsteen
tilføjede, at baggrunden for hendes tidligere kommentar var hendes mod-
stand mod, at EU blander sig mere og mere i landenes beskæftigelses- og socialpolitik.
At inspirere hinanden kan være godt, men systemerne er meget forskellige landene imel-
lem.
Erling Bonnesen
mente, at effekten af vækst- og beskæftigelsespagten på ungdomsle-
digheden stadig var uklar, og spurgte derfor statsministeren, om hun efter mødet kunne
oversende en redegørelse for resultatet for EU og specifikt for Danmark.
Statsministeren
pointerede over for Pia Adelsteen, at det ikke kun handlede om fælles
inspiration, men også om fælles målsætninger for ungegarantien. Der er mange fælles
europæiske problemstillinger inden for ungearbejdsløsheden, og det giver derfor mening
med en fælles koordineringsmekanisme. Hvordan initiativerne konkret iværksættes, er op
til medlemslandene.
Statsministeren henviste Erling Bonnesen til Kommissionens rapport om gennemførelsen
af vækst- og jobpagten, som udvalget havde modtaget, og informerede om, at der ikke
var udarbejdet en opgørelse over den samlede effekt.
151
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
1300638_0007.png
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
ØMU’en og banksamarbejdet
Statsministeren:
Så er der spørgsmålet om Den Økonomiske og Monetære Union. Her
skal vi have en foreløbig drøftelse, inden vi vender tilbage til emnet i december for at
træffe beslutninger om de videre skridt. Generelt er den danske holdning, at hovedfokus i
ØMU-arbejdet bør være at sikre, at de instrumenter, vi har vedtaget for at styrke det øko-
nomiske samarbejde, også får lov til at virke.
Der er vedtaget meget igennem de seneste år: det europæiske semester, finanspagt,
sixpack, twopack osv. Samtidig støtter vi selvfølgelig nye konkrete tiltag, der giver mer-
værdi og bedre resultater i den eksisterende koordinering. Her skal vi især se på, hvordan
vi identificerer de politiske områder, der er særligt relevante at holde øje med i vores fæl-
les koordination. Hvad angår den sociale dimension af ØMU’en, er vi positive over for
flere af de emner, som Kommissionen har foreslået i sin meddelelse fra den 2. oktober.
Her tænker jeg f.eks. på ideen om et scoreboard med nøgleindikatorer for bl.a. beskæfti-
gelse og ungeledighed. Det kan give et bedre billede af de sociale udfordringer i Europa
og dermed bedre mulighed for at målrette indsatserne. Vi bakker også op om, at man
styrker den sociale dialog, men vi er forbeholdne over for den del af Kommissionens
meddelelse, der har med den sociale dimension af ØMU’en at gøre og drejer sig om at se
på rammerne for arbejdskraftsmobilitet. Vi vil se nærmere på de enkelte elementer i
meddelelsen, når der foreligger konkrete forslag. Det vil vi naturligvis gøre med afsæt i, at
beskæftigelses- og socialpolitik er en national kompetence.
På mødet vil vi også gøre status over arbejdet med det styrkede banksamarbejde i EU.
Der er enighed med Europa-Parlamentet om det fælles banktilsyn, og den fælles bankaf-
vikling forhandles i øjeblikket i Økofin. På Det Europæiske Råd i juni gav vi økonomi- og
finansministrene en frist til udgangen af året for at opnå enighed om den fælles afvik-
lingsmekanisme. Der er ingen tvivl om, at det er kompliceret stof, og at det er en meget
stram tidsplan. Derfor regner jeg ikke med, at vi når langt ned i detaljerne på det kom-
mende rådsmøde. Det vil først ske til december.
Pia Adelsteens
holdning til et scoreboard var, at det kan være fint at sammenligne tal
landene imellem, men ville det ikke bare give mere administration? Og hvad var det præ-
cise formål med et scoreboard? Statsministeren havde nævnt, at regeringen var forbe-
holden over for rammerne for arbejdskraftsmobilitet, fordi det er en national kompetence,
men betyder det, at regeringen har tænkt sig at bede EU stikke piben ind i forhold til dette
aspekt af den sociale dimension af ØMU’en?
Nikolaj Villumsen
ønskede at vide, hvordan statsministeren havde tænkt sig at sikre en
grundig, demokratisk debat i Danmark om øget økonomisk styring fra EU’s side. Det kan
få store konsekvenser for Danmarks mulighed for at sikre velfærd og arbejdspladser, hvis
EU får endnu mere magt over landenes økonomi.
Statsministeren
sagde, at regeringen finder et scoreboard nyttigt, idet det kan bruges til
at sammenligne, hvor langt landene er nået i forhold til ungeledighed, og til at vurdere,
152
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
om der er behov for yderligere tiltag. Hun mente, der var tale om et godt eksempel på et
område, som falder under national kompetence, men hvor landene har en stærk fælles
interesse i at følge hinanden. Statsministeren tilføjede, at Kommissionen havde foreslået
fem kerneindikatorer for et scoreboard: arbejdsløshed, antal af unge uden for beskæfti-
gelse, uddannelse og opkvalificering, fald i realindkomsten, risiko for fattighed og ulighed.
Det synes fornuftigt, men samtidig var det vigtig at lade dem indgå i den eksisterende
proces med det europæiske semester og ikke give sig i kast med nye processer. Det var
efter statsministerens opfattelse også den linje, beskæftigelsesministeren havde lagt for
dagen, da emnet blev diskuteret den 15. oktober.
Hvad angår regeringens skepsis over for meddelelsens ordlyd om arbejdskraftens mobili-
tet, påpegede statsministeren, at sidstnævnte ikke falder ind under national kompetence,
som fejlagtigt fremført af Pia Adelsteen. Det faktum, at både beskæftigelses- og socialpo-
litikken hører under national kompetence, gav derimod anledning til regeringens forbe-
holdenhed.
Om at sikre en god debat om den europæiske udvikling sagde statsministeren henvendt
til Nikolaj Villumsen, at der efter hendes mening bl.a. var en grundig debat i Europaudval-
get og i Folketinget. Hendes erfaring med den danske debat om Europa var, at den fore-
går løbende, og der er ingen tvivl om, hvor partierne står i spørgsmålet om EU.
Pia Adelsteen
beklagede, at hun var kommet til at sige, at arbejdskraftens mobilitet hørte
under national kompetence. Hun gentog sit spørgsmål om, hvorvidt regeringen vil bede
EU blande sig udenom i de tilfælde, hvor national kompetence også er i spil. Pia
Adelsteen ønskede ligeledes at få uddybet, om det ikke vil koste flere penge og mere
administration at lave et scoreboard. Og hvilket formål har et scoreboard ud over at
sammenligne landene?
Nikolaj Villumsen
mente, at en tilbundsgående debat om EU’s udvikling forudsætter, at
man ved, hvad EU og regeringen vil. Hvad forventede statsministeren sig af drøftelserne
om økonomisk styring på det kommende topmøde og på mødet i december? Og hvilken
holdning ville den danske regering indtage? Nikolaj Villumsen spurgte desuden til reform-
kontrakter og indholdet af disse. Hvad vil konsekvenserne for befolkningens muligheder
for at præge den danske økonomi ved et folketingsvalg være, hvis en regering indgår en
reformkontrakt, der forpligter den næste.
Statsministeren
lagde i sit svar til Nikolaj Villumsen vægt på, at nye tiltag kommer til at
supplere allerede eksisterende instrumenter.
Spørgsmålet om reformkontrakter og solidaritetsmekanismer var ikke på dagsordenen for
mødet i DER, og statsministeren mente, at den diskussion måtte tages, når der foreligger
noget konkret. Der kan være noget positivt i den slags tiltag, og udgangspunktet er, at
ikkeeurolande skal have mulighed for at tilslutte sig på frivillig basis. Det forekom hende
dog p.t. irrelevant at tage stilling til dansk deltagelse, og hun undrede sig over, at Nikolaj
Villumsen kunne afgøre sagen på forhånd, når han samtidig mener, at det er den til en-
153
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
hver tid siddende regering i Danmark, der beslutter, hvilke reformer der skal gennemfø-
res. Statsministeren tilføjede, at det giver sig selv, at en regerings beslutninger ikke kan
binde den næste.
Til Pia Adelsteen sagde statsministeren, at hun mente, at et scoreboard ikke ville skabe
mere administration, men merværdi, og at det ikke var uinteressant at holde øje med,
hvordan det går med arbejdsløshed og ulighed i Europa.
Pia Adelsteen
gentog sit spørgsmål: Hvad er det nye aspekt i et scoreboard?
Nikolaj Villumsen
pointerede, at det ikke var den sociale dimension af ØMU’en, han kri-
tiserede, men at han fandt det tankevækkende, at EU’s økonomiske politik ikke kunne
rumme konsekvenser som ulighed og fattigdom. Han frygtede, at fokus på mere lighed og
fattigdomsbekæmpelse heller ikke ville blive prioriteret i EU’s økonomiske anbefalinger
fremover.
Han forstod på statsministeren, at hun var positiv over for reformkontrakter og ikke kunne
forstå Enhedslistens skepsis. Han forklarede derfor, at han var kritisk, fordi han mente, at
den økonomiske politik skal besluttes i Folketinget, og at det vil være dybt problematisk,
hvis den danske regering forpligter sig over for Kommissionen snarere end over for de
danske vælgere. Han var ikke tilfreds med den aktuelle danske debat, som han fandt
overfladisk, navnlig set i lyset af de vidtgående ting, der ligger på bordet. Nikolaj Villum-
sen refererede til Angela Merkels udtalelser i Der Spiegel om, at reformkontrakter for-
mentlig vil kræve en traktatændring, og kommer den, skal reformer i Danmark laves på
baggrund af kontrakter med Kommissionen. Han følte sig overbevist om, at der er mange
danskere, der vil være enige med ham i, at det er Folketinget og ikke Kommissionen, der
skal afgøre den økonomiske politik i Danmark – også i en folkeafstemningssituation.
Statsministerens
svar til Pia Adelsteen vedrørende et scoreboard lød, at det nye var, at
det ikke var lavet tidligere, og at det kunne være interessant og brugbart. Hun havde
svært ved at se, hvordan man kan være imod, at man kigger på nogle kerneindikatorer
som f.eks. arbejdsløshed eller antal unge uden beskæftigelse. Hun oplevede, at dem, der
er imod EU, ofte enten spørger om, hvad det nye er, eller siger, at det vil tage den danske
selvbestemmelse. Der syntes ikke at være nogen vej midt imellem, men det kunne jo
hænge sådan sammen, at det slet og ret er en god idé med nogle fælles mål for, hvor
langt man i Europa kan nå inden for et meget vigtigt område som unges arbejdsløshed.
Statsministeren gentog sit svar til Nikolaj Villumsen, der lød, at det til enhver tid må være
det danske folk og Folketinget, der tager beslutninger i sager om eventuelle reformer, og
at det ene Folketing ikke kan forpligte det andet efter et valg.
154
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
1300638_0010.png
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
Det østlige partnerskab
Statsministeren:
DER vil også se på det østlige partnerskab forud for topmødet i Vilnius
den 28.-29. november. I år er der fokus på, om en associerings- og frihandelsaftale med
Ukraine kan underskrives. Det afhænger af, hvor store fremskridt Ukraine samlet set kan
levere inden for de tre områder, som EU har fastlagt tilbage i december 2012: retsområ-
det, valgområdet og politiske og økonomiske reformer. Det er ikke noget, vi vil tage stil-
ling til på topmødet.
Erling Bonnesen
ville gerne have statsministeren til at udrede regeringens linje vedrø-
rende Ukraine. Udenrigsministeren har sagt, at det var et krav, at Julia Timosjenko løsla-
des, handels- og europaministeren har sagt noget andet.
Statsministeren
pegede på, at det fortsat er regeringens holdning, at den danske under-
tegnelse af aftalen med Ukraine afhænger af, om der samlet set er sket tilstrækkelige
fremskridt inden for de tre områder fastlagt af EU. Regeringens vurdering vil være base-
ret på Kommissionens og Den Fælles Udenrigstjenestes fælles rapport, der forventes at
komme før udenrigsministrenes møde den 18. november. EU vil presse på for, at Ukraine
finder en løsning på de politisk motiverede retssager - ikke mindst på Timosjenkosagen.
Statsministeren håbede, at der ville blive fundet en løsning på denne sag inden topmø-
det, men det var usikkert.
Migrationsstrømme og ulykken ved Lampedusa
Statsministeren:
Der er også lagt op til, at vi på DER kort drøfter, hvordan vi kan undgå
en gentagelse af den tragiske ulykke ved Lampedusa, hvor mere end 300 mennesker
mistede livet. Der er først og fremmest behov for en styrket indsats i nærområderne, så vi
kan blive bedre til at forhindre tilsvarende ulykker. Vi må også overveje muligheden for en
intensivering af Frontex-operationer i det centrale Middelhav, og endelig vil det europæi-
ske overvågningssystem efter planen blive sat i drift i december 2013. Systemet vil for-
bedre muligheden for at opdage små fartøjer ved søgrænserne mod syd, og jeg regner
med, at Det Europæiske Råd vil byde beslutningen fra justits- og indenrigsministrene om
at nedsætte en taskforce velkommen. Taskforcen skal blandt andet se på samarbejdet
med oprindelses- og transitlande, en styrkelse af Frontex og en stærkere indsats over for
menneskesmuglere. Danmark yder allerede i dag en stor indsats på området, idet vi bl.a.
bidrager med eksperter til EU’s civile mission i Libyen, der hjælper landet med at etablere
en effektiv grænsekontrol. Vi er parate til at støtte missionen med yderligere personale fra
Rigspolitiet, og Danmark bidrager også med mandskab og teknisk udstyr til Frontexs ope-
rationer, ligesom vi forventer at øge vores aktiviteter bl.a. set i lyset af den seneste udvik-
ling. Arbejdet vil fortsætte i Rådet for Retlige og Indre Anliggender, og DER vil i juni 2014
lægge strategiske retningslinjer for asyl- og migrationspolitikken.
Nikolaj Villumsen
henviste til, at 20.000 er døde i Middelhavet indtil videre, og at de ud-
gjorde et tydeligt tegn på den manglende succes af EU’s grænsepolitik. Den nuværende
155
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
politik forhindrer ikke menneskesmugling, idet en syrisk flygtning kun kan komme til Eu-
ropa ved at kaste sig selv i armene på menneskesmuglere. Var statsministeren enig i, at
der var tale om et akut problem, og at der var behov for handling her og nu? Det forekom
ham noget langtrukkent, at der på EU-topmødet skal tales om etableringen af en taskfor-
ce, som først skal evalueres i juni måned.
Mette Bock
havde noteret sig, at Danmark støtter i nærområderne og bidrager til aktivite-
terne i Frontex-regi, og mente, det var udmærket med en taskforce. Dog ville hun gerne
vide, om man i EU-regi drøfter modtagesystemerne i de lande, hvortil flygtningene kom-
mer. Situationen vil forblive uændret, indtil der etableres effektive systemer, hvor flygtnin-
ge kan få behandlet deres sager hurtigt, så dem, der ikke kan blive i Europa, bliver sendt
tilbage, og dem, der kan opnå flygtningestatus, bliver hjulpet videre. Drøftes disse syste-
mer og med hvilken tilgang?
Statsministeren
svarede Nikolaj Villumsen og Mette Bock, at Danmark allerede yder en
betydelig indsats i Middelhavsområdet: Danmark yder støtte til EU’s grænseagentur,
Frontex, der p.t. gennemfører flere operationer i området, og Danmark bidrager konkret
med mandskab og teknisk udstyr og det i betydeligt omfang set i forhold til andre lande.
25 specialuddannede politifolk er for indeværende tilknyttet Frontex-missionen, og rege-
ringen vil fortsat vurdere, om der er behov for yderlige mandskab.
Hun nævnte ydermere, at Danmark bidrager til EU's civile mission i Libyen, EU’s Border
Assistance Mission, der har til formål at bistå Libyen i etableringen af en effektiv grænse-
kontrol. Der er udsendt tre danske civile eksperter dertil og en tolder, der er missionens
chef. Fra dansk side ydes der tillige støtte til EU’s asylstøttekontor, der yder teknisk og
operativ assistance til medlemslande, der har et særligt pres på deres asylsystemer.
Danmark har stillet ekspertbistand til rådighed i forbindelse med det græske asylsystem,
og regeringen er indstillet på at bidrage med en tilsvarende indsats for det italienske asyl-
system.
Statsministeren opponerede imod Nikolaj Villumsens påstand om, at der blev nølet med
indsættelsen af en taskforce. EU reagerer derimod prompte, diskussionen har allerede
været oppe blandt justits- og indenrigsministrene, og den bringes som sagt også op på
DER. Der er etableret systemer, der skal bidrage til at udbedre den, og det vil være me-
get forkert at sige, at man tager let på sagen.
Statsministeren fremhævede sluttelig, at Frontex er skabt på baggrund af det stærke EU-
samarbejde, som Enhedslisten er skeptisk over for. I den aktuelle situation ville det være
svært at agere uden et tæt samarbejde.
Nikolaj Villumsen
mente, der var god grund til at kritisere Frontex og EU’s flygtningepoli-
tik. Fiskere i Middelhavsområdet frygter at tage nødlidende flygtninge op, fordi de risikerer
at blive anklaget for menneskesmugling. Han tilføjede, at problemet til dels skyldes, at
aftalen med Gaddaffi om at sende dem, der når frem, tilbage til Libyen, ikke eksisterer
længere. Aftalen havde ikke været noget kønt syn, men Nikolaj Villumsen frygtede, at
156
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
resultatet af situationen i Libyen nu kan betyde, at f.eks. syriske flygtninge med et reelt
beskyttelsesbehov drukner eller ender med at sidde fanget i Libyen. Danmark burde der-
for bidrage endnu mere.
Mette Bock
havde ikke bedt om en uddybning af, hvad Danmark allerede gør, men om
statsministerens kommentarer til, om de elendige modtagesystemer i de sydeuropæiske
lande vil blive debatteret på mødet. Så længe udfordringerne ikke bliver løftet, vil der væ-
re en strøm af illegale indvandrere op igennem Europa, og det er dermed et fælles euro-
pæisk problem. Ineffektive modtagesystemer gør det mere opportunt for mennesker i nød
at tage den farefulde færd over havet i elendige plimsollere.
Statsministeren
anerkendte det meget tragiske i situationen og sagde henvendt til Niko-
laj Villumsen, at hvis man som Enhedslisten har modarbejdet mere samarbejde på områ-
det, har man også et ansvar. Hun var ikke i tvivl om, at hvis EU-samarbejdet om Frontex
ikke havde eksisteret, ville katastrofen have været langt værre, og mente, at Enhedslisten
skyldte at give deres konkrete bud på et bedre asylsystem. Statsministeren syntes, at
Mette Bock bevægede sig nærmere en løsning på problemet - i stedet for blot at kritisere
handler det nemlig om, at det er vigtigt at hjælpe i de lande, der oplever et særligt pres på
deres asylsystemer. Den hjælp kommer fra EU’s fælles asylstøttekontor – igen et eksem-
pel på det positive i EU-samarbejdet på området. Hun sluttede af med at understrege, at
den danske ekspertbistand også hjælper med at registrere asylansøgerne korrekt.
Pia Adelsteen
spurgte til regeringens holdning til at indgå i EU’s asyl- og indvandringspo-
litik. Danmark har et retsforbehold, der betyder, at man ikke er en del af de fælles asyl-
støtteprocedurer, men man bidrager ikke desto mindre til EU’s asylstøttekontor.
Nikolaj Villumsen
forklarede, at hans modstand imod EU’s asylpolitik og Frontex gik på,
at målet har været at holde flygtninge ude - snarere end at hjælpe dem, der har behov for
hjælp. En delvis løsning kunne være at lade FN udpege kvoteflygtninge blandt de men-
nesker, der er på vej til Europa. Grænsevagterne foretager nemlig ikke en asylscreening
for at se, hvem der er illegale indvandrere, og hvem der er flygtninge. Det forekom ham
usolidarisk og unfair, at Dublinforordningen grundlæggende går ud på, at det er de mere
eller mindre sammenbrudte sydeuropæiske modtagesystemer, der skal løfte opgaven.
Hvis statsministeren ville arbejde for en ny EU-flygtningepolitik, hvor Danmark tager et
større ansvar, ville hun have opbakning fra Enhedslisten.
Statsministeren
svarede Pia Adelsteen, at der ikke er noget til hinder i det danske for-
behold for, at man fra dansk side kan hjælpe med det praktiske arbejde.
Pia Adelsteen
fremhævede, at regeringen ønsker at fjerne retsforbeholdet og indgå i en
tilvalgsmodel. I sager, hvori EU’s asylstøttekontor indgår, havde hun gentagne gange
spurgt justitsminister Morten Bødskov, om regeringen ville deltage i asylstøttekontoret,
hvis retsforbeholdet forsvandt. Hun fandt det mærkværdigt, at regeringen siger, at den vil
tilslutte sig et fælles politisamarbejde, hvis muligheden foreligger, men at den ikke kan
udtale sig på asyl- og indvandringsområdet.
157
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
Statsministeren
var ikke sikker på, at hun forstod spørgsmålet, for Danmark bidrager jo
allerede til EU’s asylstøttekontor. Det har man fra dansk side valgt at gøre, og der er ikke
noget i det danske forbehold, der forhindrer teknisk og operativ assistance til de med-
lemslande, der har et særligt pres på deres asylsystemer.
Formanden
opfordrede udvalget til at stille eventuelle spørgsmål til statsministeren skrift-
ligt.
158
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
1300638_0014.png
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
Amerikansk aflytning
Statsministeren nævnte ikke dette emne i sin forelæggelse, men modtog spørgsmål
Nikolaj Villumsen
spurgte, om statsministeren ville bakke op om Frankrigs kritik af den
amerikanske overvågning af brug af internet og mobiler i Europa. Danmark har i tidligere
udtalelser kritiseret overvågningen af EU-institutioner, men bekymrede statsministeren
sig ikke også om overvågning af EU-borgere? Man har konstateret, at tyske og franske
borgeres e-mail og franske borgeres telefonsamtaler er blevet overvåget, og DI frygter, at
danske virksomheder bliver udsat for amerikansk industrispionage. Ville statsministeren
rejse sagen på topmødet?
Statsministeren
havde hørt forlydender om, at den franske præsident, François Hollan-
de, ville bringe overvågningssagen op på mødet, men den var ikke på dagsordenen. Sa-
gen handlede primært om amerikansk aflytning af EU-institutioner og om databeskyttelse
af EU-borgerne, og hun anså det derfor for naturligt, at EU kører den. Statsministeren
understregede, at man fra dansk side hele tiden har støttet og fortsat støtter EU i kravet
om at få svar fra USA. Dertil kommer, at de bekymringer, statsministeren personligt hav-
de givet udtryk for over for præsident Obama i Stockholm, havde mødt forståelse fra
præsidenthold. Hvad angår eventuel aflytning af danske virksomheder, havde statsmini-
steren ikke nogle tilføjelser til justitsministerens udtalelse om, at han ikke havde grund til
at tro, at amerikanske efterretningsaktiviteter har været rettet mod Danmark.
Nikolaj Villumsen
fandt rygterne om, at den franske præsident ville rejse sagen på top-
mødet, interessante, og han mente, at statsministeren i så fald burde støtte Hollandes
opfordring til, at EU kritiserer USA. Det er ikke blot EU’s egne institutioner, der berøres,
men også tyske og franske – og måske endda danske – borgere. Der har været forlyden-
der om, at der foregår amerikansk aflytning af tyske firmaer, og hvis justitsministerens
forvisning om, at danske virksomheder ikke er ramt af amerikansk industrispionage, ikke
holder stik, skal det så ikke tages op? Det mente Nikolaj Villumsen man burde, og han
håbede, at statsministeren ville fremføre en klar dansk støtte til en fransk udmelding om
det uacceptable i den amerikanske fremgangsmåde.
Statsministeren
havde ikke yderligere at tilføje til Nikolaj Villumsens indlæg.
Nikolaj Villumsen
beklagede, at statsministeren valgte ikke at kommentere sagen yder-
ligere. Diskussionen skulle også rejses i Europa-Parlamentet, og Venstres Jens Rohde
havde givet udtryk for stor indignation over den amerikanske overvågning. Det ville derfor
have været ideelt med en dansk udmelding, og det forekom ham trist, at den franske
præsident risikerer at står isoleret med en meget reel bekymring.
Statsministeren
gjorde det klart, at det ikke var korrekt, når Nikolaj Villumsen hævede, at
man fra dansk side er ligeglad med den amerikanske overvågning. Hun gentog, at man
fra dansk hold fra starten har kritiseret overvågningen, og understregede, at hun havde
tillid til, at EU kan varetage opgaven. Nikolaj Villumsen vidste muligvis mere end hende,
159
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 89: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/10-13
4. Europaudvalgsmøde den 23/10-2013
men hun var ikke klar over, om emnet ville blive taget op på mødet – hun havde kun hen-
vist til presseforlydender.
Nikolaj Villumsen
antog, at den franske præsident ville udtale sig i sagen, dels på bag-
grund af presseforlydender, dels fordi den franske udenrigsminister havde gjort det. Han
anerkendte, at Danmark har kritiseret USA’s overvågning af EU-systemet, men anså det
for relevant, at regeringen også står frem i forhold til aflytning af EU-landes borgere.
Statsministeren
havde ikke yderligere at tilføje i sagen.
Mødet sluttede kl. 10.40.
160