Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1302036_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 5. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
31. oktober 2013
Kl. 11.00
Vær. 1-133
Eva Kjer Hansen (V) formand, Mette Reissmann (S),
Lisbeth Bech Poulsen (SF), Per Clausen (EL), Jakob
Ellemann-Jensen (V), Pia Adelsteen (DF), Per Stig Møller
(KF) og Lars Barfoed (KF).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt.
Desuden deltog:
Pia Adelsteen fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober 2013
Forelæggelse ved statsministeren
Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 12 (konklusioner fra
DER-mødet)
EUU alm. del (13) – bilag 27 (fortroligt) (brev fra den estiske
premierminister vedr. Det Digitale Indre Marked) (papiromdelt på
Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 5) (dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (13) – bilag 38 (fortroligt) (Dansk non-paper "A
digital Europe - 10 targets to unleash the protential of digital
growth") (papiromdelt på Det Europæiske Råd 24-25/10-13 –
bilag 7) (dtfo.ft.dk)
Statsministeren:
Sidste torsdag og fredag var der møde i Det Europæiske Råd (DER),
og som jeg redegjorde for i min forelæggelse, var der tale om et møde med en bred
dagsorden. Det var overordnet et topmøde, som stod i vækstens tegn. Vi drøftede blandt
andet, hvordan vi styrker den digitale økonomi, får flere unge i job, letter administrative
byrder for virksomheder og giver SMV’er bedre adgang til finansiering, så de kan finan-
siere deres gode ideer. I min afrapportering i dag vil jeg fokusere på diskussionerne om
digitalisering, det økonomiske samarbejde, det østlige partnerskab og flygtningesituatio-
nen i Middelhavsområdet. Til sidst vil jeg berøre spørgsmålet om overvågning, som sær-
lig i mediedækningen af topmødet kom til at fylde meget.
Digitalisering og innovation
Statsministeren:
Det var tydeligt, at alle stats- og regeringschefer er oprigtigt optaget af
at udnytte de muligheder, der ligger i et mere digitalt Europa. Europa er sakket bagud på
det digitale område i den globale konkurrence, på trods af at digitalisering rummer et
kæmpe potentiale for at skabe mere vækst og sikre nye arbejdspladser. Derfor skal vi
turde mere. Jeg opfordrede på mødet til, at vi er mere ambitiøse, når det gælder digitali-
sering, og jeg er meget tilfreds med, at det i konklusionerne fra topmødet er lykkes os at
få opbakning til to danske forslag til, hvordan vi arbejder videre. For det første har vi på
162
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
1302036_0002.png
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
dansk opfordring sat os et mål om, at vi skal tænke digitalt, når vi laver EU-lovgivning, så
borgere og virksomheder kan kommunikere digitalt med offentlige myndigheder i stedet
for at bruge tid og penge på at indsende bunker af papir. Der er enighed i DER og Kom-
missionen om, at Rådet skal arbejde videre med den idé. For det andet blev det på dansk
foranledning understreget, at Rådet skal arbejde videre med de mange ideer, som Dan-
mark og de øvrige medlemslande spillede ind med før topmødet. Det blev også fastlagt,
at DER vil følge op på arbejdet i 2014, og jeg håber, at vi i den forbindelse også kan gå
videre med nogle af de forslag til ambitiøse mål, vi fra dansk side har foreslået i det idé-
papir – det såkaldte nonpaper – som vi kom med forud for mødet.
Per Stig Møller
fandt det vigtigt at fremrykke etableringen af højhastighedsnet, da det
vigtigste element i digitaliseringen af økonomien er den digitale infrastruktur, og han
spurgte om, hvad regeringen har gjort for at udbygge den. Det kan kun lade sig gøre at
digitalisere økonomien, hvis nationalstaterne investerer i det, og Per Stig Møller mente, at
etablering af højhastighedsnet var en bedre grund til at grave hele Danmark op end at
give plads til flere biler, som man gør det nu. Han nævnte også, at man er langt bagefter
hvad cloud computing angår. De enkelte lande skal støtte europæisk cloud-partnerskab,
og Per Stig Møller spurgte om, hvad regeringen havde gjort for det.
Statsministeren
mente, at regeringen allerede var ambitiøs. Den ønsker en digital infra-
struktur i verdensklasse og er opmærksom på de regionale og lokale forskelle, der er på
området. I marts 2013 lancerede regeringen sit udspil ”Bedre bredbånd og mobildækning
i hele Danmark”, der indeholder 22 forslag til, hvordan mobil tale- og bredbåndsdækning i
hele landet kan fremmes. Udspillet omfatter også cloud computing. Regeringen vil gerne
drøfte, om der er behov for flere initiativer til digital infrastruktur. Som et af otte vækst-
team findes IKT vækstteam, der skal se på området. Regeringen er konstant i gang og
lytter gerne til forligsparterne på området.
Det økonomiske samarbejde
Statsministeren:
Jeg vil fremhæve to ting fra vores diskussion om økonomiske emner.
For det første bekræftede alle stats- og regeringscheferne, at bekæmpelsen af ungdoms-
arbejdsløsheden har topprioritet. Vi skal hurtigt gennemføre vores garanti om at give alle
unge et tilbud om uddannelse eller beskæftigelse. Der er alt for mange ledige unge i Eu-
ropa, og det er Europas dårlige samvittighed. Derfor skal vi udnytte vores fælles værktø-
jer bedst muligt, så vi kan give de unge en ordentlig chance her i livet, og vi skal også
gøre en aktiv indsats hver for sig ude i medlemslandene. Jeg tror også, vi kan lære meget
af hinandens erfaringer, når det kommer til de unge, og derfor ser jeg også frem til at del-
tage i det ungetopmøde, som finder sted i Paris den 12. november, hvor vi skal følge op
på den erfaringsudveksling, vi havde i juli i Berlin.
For det andet vil jeg nævne, at vi havde en god diskussion om at styrke ØMU’en og
banksamarbejdet. Det er en kompleks, men også vigtig diskussion, og vi har et stort ar-
bejde foran os. Vi gik ikke i detaljer med sagen på topmødet, det gør vi til gengæld i de-
163
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
cember. Vi fik bekræftet, at arbejdet skal ske med fuld respekt for det indre marked, og at
der skal være åbenhed og gennemsigtighed over for ikkeeurolande. Vi var også enige
om, at arbejdet med en resultattavle for beskæftigelsesmæssige og sociale indikatorer
bør videreføres. Vi bekræftede desuden vores tidsplan om beslutninger på både ØMU-
og bankområdet i december. For banksamarbejdet betyder det, at direktiverne om genop-
retning og afvikling af banker og om indskydergarantien skal vedtages inden årets ud-
gang. Rådet opfordres til at nå til enighed om Kommissionens forslag til en fælles afvik-
lingsmekanisme inden årets udgang, så forslaget kan vedtages inden udløbet af den nu-
værende valgperiode.
Per Clausen
nævnte eurolandenes kontraktordninger som eksempel på den stadig
snævrere økonomiske samordning af medlemslandenes økonomiske politik. Han spurgte,
om regeringen med udgangspunkt i disse kontrakter ønsker at indgå i nye forpligtende
aftaler. Per Clausen henviste til en rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der
påpeger, at EU’s stramme finanspolitik skaber arbejdsløshed – op til 20.000 arbejdsplad-
ser har den kostet Danmark. Han spurgte, om regeringen stadig mener, at det ville være
uansvarligt at lade lande som Tyskland, Danmark, Sverige, Finland og Østrig løsne fi-
nanspolitikken en smule og dermed sætte gang i den økonomiske udvikling og beskæfti-
gelsen.
Per Stig Møller
nævnte, at det var på høje tid for regeringen at få den europapolitiske
aftale på plads, når beslutningen om afviklingsmekanismen allerede skulle tages i de-
cember.
Pia Adelsteen
spurgte om, hvornår regeringen ville tage stilling til bankunionen. Indtil
videre er meldingen bare, at de tre elementer i den skal være på plads, før man vil tage
stilling.
Statsministeren
mente, at reformkontrakter og solidaritetsmekanismer kan være positive
og kan styrke gennemførelsen af centrale reformer, men at det endnu var uklart, hvordan
de skal udformes. Regeringen lægger vægt på at finde en balance mellem fælles forplig-
telser og nationalt ejerskab. Der skal differentieres, alt efter hvor alvorlig udfordringen er i
de enkelte lande. Eventuelle støttemekanismer skal være målrettede og begrænsede og
sikre, at der er sunde incitamenter. Lande, der udskyder reformer, skal altså ikke beløn-
nes. Regeringen har endnu ikke taget stilling, da de forskellige forslag til kontraktlige for-
pligtelser til at gennemføre reformer endnu er på tegnebrættet. Ikkeeurolande kan ganske
rigtigt vælge at tilslutte sig dem. Hun havde ikke set analysen fra Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, men regeringen ville som altid gerne styrke EU’s fokus på vækst og beskæf-
tigelse, hun troede bare ikke på, at det lader sig gøre uden sunde offentlige finanser. Hun
mente, at en vigtig forudsætning for genopretning af tillid og vækst i vores lande er at ha-
ve styr på økonomien og lave renter, der kan stimulere forbrug og investeringer. Derfor
troede hun på, at man må gennemføre strukturreformer og andre reformer, såsom folke-
skolereformen og erhvervsuddannelsesreformen, og i øvrigt tage så mange vækstska-
bende initiativer som muligt. Hun syntes, at den danske vækstplan viser, at man kan for-
bedre vækstmulighederne og samtidig efterleve EU-henstillingerne.
164
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
1302036_0004.png
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
Statsministeren svarede Pia Adelsteen, at det ikke bliver nemt at forhandle bankpakken
færdig til topmødet i december. Der er fastlagt to møder i Økofin, og der vil også være
uformelle møder. Fra dansk side deltager man i diskussionen, men det er for tidligt at ta-
ge stilling, da der stadig er mange ubesvarede spørgsmål.
Det østlige partnerskab
Statsministeren:
På mødet gjorde vi også status for forberedelsen af topmødet om det
østlige partnerskab, der finder sted i Vilnius den 28. og 29. november, og her vil associe-
ringsaftalen med Ukraine være et vigtigt emne. Der var enighed på mødet om, at det er
vigtigt at få underskrevet aftalen med Ukraine, og om, at det vil afhænge af Ukraines
egen indsats, om det lykkes. Hvor langt Ukraine er kommet, vil vi vide mere om, når vi
modtager Kommissionens og Den Fælles Udenrigstjenestes rapport. Den vil indeholde en
vurdering af Ukraines fremskridt, hvad angår de tre kriterier, som vi tidligere har fastlagt,
nemlig fremskridt på retsområdet, valgområdet og reformdagsordenen.
Jakob Ellemann-Jensen
spurgte, om løsladelsen af Julia Timosjenko var en betingelse
for Danmarks tilslutning til en associeringsaftale med Ukraine. Det handlede for ham om
det principielle i at fængsle en tidligere regeringsleder, som han så som et billede på den
orange revolution.
Per Stig Møller
understregede vigtigheden af at få Ukraine til at knytte sig tættere til Eu-
ropa. Landet er en vigtig brik i fremtidens geostrategiske spil. Samtidig skal den ukrainske
premierminister, Viktor Janukovitj, forstå, at han ikke bare kan fængsle politiske mod-
standere.
Statsministeren
svarede Jakob Ellemann-Jensen, at regeringen stadig mener, at asso-
cieringsaftalen afhænger af en samlet vurdering af landets forbedringer, herunder både
parlamentsreformer og løsning af problemet med politisk motiverede fængslinger var
elementer. Timosjenkosagen arbejder man hårdt på at løse, og statsministeren mente
ikke, det gav mening at spekulere i konkrete løsningsmodeller. Regeringen ville vurdere
sagen ud fra Kommissionens og Den Fælles Udenrigstjenestes rapport, som kommer i
midten af november, og som danner udgangspunkt for topmødet i Vilnius den 28. og 29.
november.
Jakob Ellemann-Jensen
gentog, at fængslingen af Julia Timosjenko var indbegrebet af
den tredje forudsætning, der handler om vilkårlig retfærdighed. Han mente, at regeringen
tidligere havde fremlagt løsladelsen af hende som et krav. Hvorvidt det sker, var nu en-
gang ret sort-hvidt. Jakob Ellemann-Jensen henviste til, at udenrigsministeren tidligere
har sagt, at Ukraine skal ændre på Timosjenkosagen, mens handels- og europaministe-
ren har sagt, at der jo skal sættes ind på tre områder. Han spurgte derfor, om regeringen
trækker i land? Medierne giver indtryk af, at Timosjenko står foran en løsladelse, og der
lader til at være en omvendt proportionalitet mellem regeringens holdning og det, man
165
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
kan læse i aviserne. Jakob Ellemann-Jensen mente, at man bør lade lande få styr på de-
res egen politiske situation, inden man knytter dem tæt til sig, og det gjaldt også Ukraine.
Hvis man undertegner associeringsaftalen i Vilnius uden at få den tredje forudsætning
opfyldt, vil det blive sværere at lykkes med det, mente han. Jakob Ellemann-Jensen gen-
tog sit spørgsmål: Vil Danmark støtte aftalen, hvis Julia Timosjenko ikke bliver løsladt?
Statsministeren
citerede fra det mandat, regeringen havde fået i oktober 2011, som hun
fandt meget fornuftigt: ”Regeringen støtter, at en associeringsaftale og en dyb og omfat-
tende frihandelsaftale mellem EU og Ukraine kan færdigforhandles og undertegnes, da
det kan være en aftale af vigtig strategisk betydning for Ukraine og EU. En aftale kan fun-
gere som en central drivkraft for at fastholde Ukraine på vejen mod et tættere samarbejde
med EU, herunder en tilnærmelse af EU’s principper og værdier. Regeringen støtter sam-
tidig, at EU fastholder de stærke politiske signaler til Ukraine om behovet for at landet
gennemfører politiske og økonomiske reformer og efterlever internationalt anerkendte
principper på retsstats- og menneskerettighedsområdet.” Det var jævnfør dette mandat
fortsat regeringens opfattelse, at en dansk undertegnelse kommer an på en samlet vurde-
ring på de tre nævnte områder. Vedrørende de politisk motiverede retssager presser re-
geringen fortsat på for at finde en løsning, ikke mindst i Timosjenkosagen. Præsident Ja-
nukovitj havde den 17. oktober meddelt, at han vil lade Timosjenko rejse til udlandet for at
få lægehjælp, hvis det ukrainske parlament vedtager den lov, der gør det muligt. Det er
positivt, men stadig kun en hensigtserklæring, som skal følges op med handling. Statsmi-
nisteren håbede, det ville ske inden topmødet i Vilnius. Da mange spørgsmål stadig var
uafklarede, kunne hun ikke svare klart ja eller nej på Jakob Ellemann-Jensens spørgs-
mål, og hun undrede sig over, om Venstre selv kunne det.
Jakob Ellemann-Jensen
ærgrede sig over statsministerens polemiske retorik - hver
gang, man løber tør for ideer, sender man spørgsmålet tilbage til spørgeren. Desværre
var det for tiden ikke op til Venstre at afgøre Danmarks politik på området, men han var
enig med Per Stig Møller i, at det er geopolitisk vigtigt at lave tilknytningen mellem EU og
Ukraine. Han kendte også godt mandatet, men det ændrer ikke ved, at Timosjenkos
fængsling er et billede på hele problemet. Han tolkede statsministerens uklare svar som
et nej til, at løsladelsen er en betingelse.
Per Stig Møller
bemærkede, at mandatet var fra før, regeringen blev tør bag ørerne, og
måske burde det fornyes. Per Stig Møller gik også ind for diplomatisk tvetydighed og
krævede derfor ikke et endeligt svar på, hvad betingelserne for associeringsaftalen skulle
være – det ville være forkert at kræve på et åbent møde. Han anbefalede bare, at man
fastholder presset og støtter Alexander Kwasniewskis, Pat Coxs og Joachim Gaucks for-
søg på at løse problemet.
Statsministeren
havde ikke været ude på at fornærme Jakob Ellemann-Jensen, men
syntes heller ikke, det var helt irrelevant at spørge om, hvad Venstre ville. Hun kvitterede
for Per Stig Møllers tydelige svar. Danmark arbejder på de tre områder, EU har fastlagt,
og som Per Stig Møller opfordrede til, vil regeringen presse på for at finde en løsning på
166
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
1302036_0006.png
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
de politisk motiverede retssager, ikke mindst Timosjenkosagen. Hun var ikke sikker på, at
de var så uenige, når det kom til stykket.
Migrationspres
Statsministeren:
Så er der spørgsmålet om migrationspresset på Europa, som vi havde
en god diskussion af på mødet. Det skete på baggrund af den helt forfærdelige ulykke
ved Lampedusa. Jeg og mine kolleger i DER er enige om, at vi bør gøre, hvad vi kan for
at undgå, at sådanne menneskelige tragedier gentager sig. Vi er enige om, at der er be-
hov for en omfattende indsats, som spænder lige fra grænseovervågning over bedre
modtagelse og registrering af immigranter til en effektiv indsats i nærområderne. Det er
alle områder, hvor både EU og Danmark i forvejen gør en stor indsats, men vi er også
parate til at gøre mere, hvis der er behov for det. For at se på, hvordan vi kan gøre den
europæiske indsats endnu mere effektiv, nedsatte justitsministrene på deres møde den 7.
og 8. oktober som bekendt en hurtigtarbejdende task force. Den har allerede haft sit før-
ste møde, og DER bad taskforcen om at aflægge rapport forud for vores næste topmøde i
december. I øvrigt vil hele samarbejdet på justits- og indenrigsområdet inklusive migration
blive et hovedtema på vores topmøde i juni næste år.
Per Clausen
spurgte, om det var rigtigt forstået, at man først til næste sommer vil komme
med bud på løsninger på den katastrofale situation i Sydeuropa. Det forekom ham lang-
sommeligt, selv på den baggrund at problemet har eksisteret længe, uden at nogen har
gjort noget ved det.
Statsministeren
svarede, at den hurtigtarbejdende taskforce om Middelhavs-
problematikken skal rapportere i december, og at tragedien kommer på dagsordenen til
topmøderne både i december og i juni. På alle områder, f.eks. Frontex-samarbejdet, vil
regeringen gøre mere, hvis det er nødvendigt. EU har også tidligere gjort noget ved det,
understregede hun.
Per Clausen
spurgte, om der ikke kan indføres mere solidariske principper for flygtninge-
strømmene. Man har gjort meget for at undgå, at de kommer – f.eks. havde EU i sin tid
en aftale med Gaddafi om at holde flygtningene tilbage – og der er også mere fornuftige,
forebyggende foranstaltninger, der skal skabe udvikling i de nordafrikanske lande, men
ingen af metoderne kan stoppe flygtningestrømmen. Derfor spurgte han, om regeringen
stadig mener, at det er de sydeuropæiske landes opgave at sikre disse mennesker et
sted at opholde sig. Kunne man ikke forestille sig lidt mere solidaritet i EU?
Overvågning
Statsministeren:
Til sidst vil jeg kommentere på sagerne om overvågning, som også
blev diskuteret på vores møde. Kansler Merkel og præsident Hollande orienterede om de
sager, som kører i de to lande, og om deres dialog med USA. Som opfølgning blev vi
167
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
enige om en stærk og solidarisk fælles erklæring. Det er en erklæring, som vi udtrykkeligt
støttede fra dansk side, og som bl.a. understreger den dybe bekymring, som sagens ud-
vikling har vakt i Europa. Erklæringen henviser også til det tætte forhold mellem Europa
og USA, og til at partnerskabet skal baseres på respekt og tillid, også når det angår sam-
arbejdet på efterretningsområdet. Efterretningsindsamling beskrives i erklæringen som et
vitalt element i kampen mod terror, og mangel på tillid kan påvirke samarbejdet negativt.
Endelig understreges også vigtigheden af den nuværende arbejdsgruppe mellem EU-
medlemsstater og USA om databeskyttelse, som opfordres til hurtige fremskridt. Desuden
noterede vi os, at Tyskland og Frankrig vil have en bilateral dialog med USA om en fælles
forståelse på området inden årsskiftet. Vi vil naturligvis følge kontakterne nøje i måneder-
ne fremover, men det er endnu uvist, hvad dialogen vil munde ud i.
Der er samlet set tale om en stærk politisk erklæring. Jeg vil også gerne slå fast, at jeg
udmærket godt forstår, at sagen bekymrer mange mennesker. Som jeg også tidligere har
sagt, har jeg fuld forståelse for, at kansler Merkel udtrykker skuffelse over den mulige
aflytning af hendes telefon. Hvis det er rigtigt, er den form for systematisk aflytning af en
tæt allieret selvfølgelig uacceptabel. Regeringen har på et tidligt tidspunkt, da vi hørte om
beskyldninger om mulig overvågning af EU’s institutioner, taget sagen op med USA, når
vi har haft mulighed for det, og vi har støttet EU-kravet om svar fra USA. Det har været
vores klare holdning fra starten, og det er det fortsat. Jeg tog også selv sagen op på mø-
det med præsident Obama i Stockholm den 4. september, og derfor er der heller ikke
nogen i hverken Bruxelles eller Washington, som kan være i tvivl om, hvad vi fra dansk
side mener i denne sag.
Per Clausen
glædede sig over, at man i det mindste i Washington og Bruxelles var klar
over, hvad statsministeren mener om USA’s overvågning i Europa.
Jakob Ellemann-Jensen
spurgte om, hvad statsministeren mente om den tysk-franske
henvendelse til USA.
Per Stig Møller
mindedes, hvor ivrige Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti som
oppositionspartier havde været efter undersøgelser, dengang der var mistanke om hem-
melige forhør i det danske luftrum. Efter undersøgelserne var foretaget, havde man end-
da uden held undersøgt undersøgelserne for at se, om Per Stig Møller kunne bures inde.
Per Stig Møller understregede, at terrorisme skal bekæmpes med respekt for menneske-
rettighederne og retsstatsprincipperne, og at amerikanerne skal have forklaret, at det og-
så gælder i Danmark. Han roste statsministeren for ikke at være løbet med de mest hy-
steriske i Europa. Europaparlamentsformand Martin Schultz, der måske bliver Kommissi-
onsformand, vil eksempelvis stoppe frihandelsforhandlingerne. Det advarede Per Stig
Møller imod, de to ting har intet med hinanden at gøre. Han bad statsministeren bekræfte
dette synspunkt og bakkede derudover op om en eventuel protest.
Statsministerens
svarede Jakob Ellemann-Jensen, at hvis oplysningerne om aflytning af
kansler Merkels telefon er korrekte, er regeringen som sagt stærkt optaget af det. Dan-
mark støtter EU-landenes fælles erklæring til USA, som understreger, at det ikke kun er
168
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
et bilateralt problem. Danmark deltager ikke på nuværende tidspunkt i den dialog, Tysk-
land og Frankrig har med USA, fordi der, som PET og justitsministeren havde sagt, ikke
er grund til at tro, at amerikansk efterretningsaktivitet har været rettet mod Danmark og
danske interesser. Derudover er det uvist, hvad initiativet skal udmunde i. Af erklæringen
fremgår det kun, at Tyskland og Frankrig vil have en bilateral dialog med USA, som skal
munde ud i en forståelse af de gensidige forbindelser på området. Danmarks holdning
har fra starten været, at det skal tages op mellem EU og USA. Det havde statsministeren
som sagt gjort på sit møde med den amerikanske præsident Obama. Ingen er altså i tvivl
om den danske holdning til sagen. Hun bekræftede Per Stig Møller i, at overvågningssa-
gen ikke skulle blandes sammen med frihandelsforhandlingerne. Der er brug for vækst og
beskæftigelse i Europa, og der er ingen forbindelse mellem de to ting. Frihandel er en
EU-kompetence, mens efterretning er en national kompetence.
Per Clausen
spurgte, om det var et generelt princip eller en særregel for USA, at over-
holdelse af retsstatsprincipper og frihandelsforhandlinger overhovedet ikke skal blandes
sammen. Kan man være sikker på, at der ingen sammenhæng er, når man forhandler
med en part, som muligvis overvåger en?
Statsministeren
svarede Per Clausen, at regeringen bakker op om EU-USA-
arbejdsgruppen. Hun kunne ikke se, at det i den konkrete sag kan bidrage til den udvik-
ling, man ønsker i Europa, at blande frihandelsaftalen og overvågningssagen sammen.
Per Clausen
kunne ikke udelukke, at det ville være skadeligt for frihandelsaftalen, hvis
man blander overvågningssagen sammen med den. Han mente dog, at det kunne disku-
teres, om aftalen ville være til fordel for Danmark, EU og USA. Per Clausen spurgte, om
de økonomiske gevinster ved en frihandelsaftale underminerer kravet om overholdelse af
retsstatsprincipperne. Hvis ikke det var tilfældet, hvorfor stiller man så ikke de krav til
USA? Hvis overvågningen af private borgere, institutioner og virksomheder har fundet
sted, forstod han ikke, at statsministeren svarede, som hun gjorde.
Per Stig Møller
nævnte, at der er blevet arbejdet på frihandelsaftalen siden 2002-2003,
og understregede, at den ikke skal blive prisgivet. Som en god allieret kan man sige til,
når den anden part træder over stregen, men det har intet at gøre med de andre ting,
man arbejder sammen om. Han var glad for, at statsministeren var enig i det.
Statsministeren
svarede Per Clausen, at regeringen ikke bare har sagt pyt til de be-
skyldninger, der har været om overvågning af EU’s institutioner. Det er derfor, regeringen
støtter EU-USA-arbejdsgruppen, derfor den danske udenrigsminister har nævnt overvåg-
ningen for den amerikanske udenrigsminister, og derfor hun selv har nævnt det for den
amerikanske præsident. Det man kan diskutere, er, om det skal blandes sammen med
øvrige samarbejder med USA, og her syntes hun, at frihandelsaftalen er en enorm fordel
for Europa. Det kan ikke komme som en overraskelse, at der samarbejdes med tjenester
i andre lande i konkrete sager og til fordel for danske interesser. Det foregår naturligvis
inden for lovens rammer, og aflytning af telefoner i Danmark kræver selvfølgelig en dom-
merkendelse. Udenlandske efterretningstjenester kan heller ikke sættes til at lave noget,
169
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 96: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/10-13
1302036_0009.png
5. Europaudvalgsmøde den 31/10-2013
som de danske efterretningstjenester ikke selv må foretage sig. Kontroludvalget i Folke-
tinget og nu også tilsynsmyndigheden, der er uafhængig, sikrer, at efterretningstjenester-
ne behandler personoplysninger korrekt. Tilsynet kan til enhver tid få oplysninger og alt
det materiale, det skal bruge til sit virke.
REFIT-meddelelsen
Statsministeren
nævnte ikke dette punkt i sin forelæggelse, men besvarede spørgsmål.
Jakob Ellemann-Jensen
spurgte til REFIT – kommissionsformand Manuel Barrosos op-
fordring til, at visse områder ikke reguleres i fællesskab. Han spurgte, om der var blevet
afholdt et møde om en meddelelse fra den britiske premierminister James Cameron, og
om Danmark i så fald havde deltaget i det. Initiativet er en udløber af Camerons eget initi-
tativ til at få det britiske erhvervslivs bud på, hvad der skal reguleres på hvilke niveauer.
Statsministeren
svarede, at regeringen bakker op om Kommissionens REFIT-
meddelelse, der handler om at forenkle EU-regulering generelt. Briterne har lavet en så-
kaldt taskforce-rapport om at begrænse EU-bureaukratiet, som David Cameron præsen-
terede for pressen under topmødet. Der er gode takter i den, regeringen er f.eks. enig i,
at slutbrugerne skal inddrages. Men rapporten indeholder også forslag, regeringen ikke
støtter, bl.a. de forslag, der vil påvirke miljølovgivningen. For regeringen er smart regule-
ring ikke lig med deregulering og skal ikke gå ud over forbrugerbeskyttelse, miljø og ar-
bejdsmiljø.
Jakob Ellemann-Jensen
spurgte om, hvilke af Storbritanniens forslag statsministeren
gik ind for. Kønskvoter eller andet?
Statsministeren
svarede Jakob Ellemann-Jensen, at regeringen bakker op om de kon-
krete initiativer til smart regulering, og at regeringen støtter REFIT-meddelelsen. Hun
henviste til erhvervs- og vækstministeren for en diskussion af detaljerne. Erhvervs- og
vækstministrene skulle, så vidt hun var orienteret, diskutere det på deres rådsmøde i no-
vember.
Mødet sluttede kl. 12.50.
170