Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 18
Offentligt
1348611_0001.png
Europaudvalget, Retsudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
20. marts 2014
Europa-Parlamentet sætter punktum for arbejdet med at undersøge NSA’s
elektroniske overvågning af EU-borgere
Sammenfatning
Europa-Parlamentets samtykke til handelsaftalen mellem USA og EU kan
komme i fare, hvis det amerikanske National Security Agency (NSA) ikke ind-
stiller sin masseovervågning af EU-borgere. Det fremgår af en initiativbetænk-
ning vedtaget af Europa-Parlamentet den 12. marts 2014. Med vedtagelse af
betænkningen har Parlamentet afsluttet 6 måneders undersøgelse af USA’s
masseovervågningsprogrammer. Teksten opfordrer EU til at suspendere
TFTP-aftalen med USA om overførsel af bankoplysninger samt ”Safe Har-
bour”-ordningen om databeskyttelse af personoplysninger, der overføres fra
EU til USA. Herudover kommer betænkningen med henstillinger til bl.a. Dan-
mark om at gå sin lovgivning og praksis nøje efter og sikre borgernes grund-
læggende rettigheder. Endelig opfordres de nationale parlamenter til at sikre,
at deres tilsynsudvalg/-organer har tilstrækkelige ressourcer, teknisk eksperti-
se og retlige midler til at kontrollere efterretningstjenesterne. Initiativbetænk-
ningen er ikke-lovgivende og forpligter dermed ikke Kommissionen og Rådet
til at reagere på henstillingerne.
1/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348611_0002.png
Baggrund og formål
Europa-Parlamentets udvalg for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre
Anliggender, (LIBE), fik i juli 2013 ansvaret for at udfylde plenarforsamlingens
mandat om at undersøge elektronisk masseovervågning af EU-borgere. Siden
sommeren 2013 har udvalget således holdt 16 høringer
1
om hver af de speci-
fikke grupper af spørgsmål, som er omhandlet i beslutningen af 4. juli 2013
2
.
I lyset af Snowden-affæren har formålet med høringerne været at indsamle
information og bevismateriale til den videre efterforskning og at vurdere, hvor-
vidt de påståede overvågningsaktiviteter er et brud på EU-borgernes grund-
læggende frihedsrettigheder som eksempelvis databeskyttelse, beskyttelse af
privatlivet og ytringsfrihed. Nationale myndigheder, der er ansvarlige for data-
beskyttelse, private virksomheder, som er involveret i dataoverførelser, jour-
nalister, IT- og juraeksperter, civilsamfundet og repræsentanter for de nationa-
le parlamenter er blevet inviteret til udvalgets høringsrække.
Bl.a. har whistlebloweren Edward Snowden, som lækkede dokumenter om
overvågningen, bidraget til undersøgelsen. Han peger bl.a. på Danmark som
et land, hvor der er behov for, at lovgivning og praksis nøje gennemgås for at
sikre, at borgernes fundamentale rettigheder er beskyttet. Som svar på et
spørgsmål om omfanget af samarbejdet mellem NSA og EU’s medlemsstater
nævner han:
”The result is a European bazaar, where an EU member state like Denmark
may give the NSA access to a tapping center on the (unenforceable) condition
that NSA doesn’t search it for Danes, and Germany may give the NSA access
to another on the condition that it doesn’t search for Germans.”
3
1
Oversigt over LIBE-udvalgets høringer:
http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/201403/20140306ATT80654/20140306
ATT80654EN.pdf
2
Mandatet for LIBE-udvalgets undersøgelse:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/ta/04/07/2013%20-
%200322/p7_ta-prov(2013)0322_en.pdf
3
Edward Snowdens vidneudsagn, side 4:
http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/201403/20140307ATT80674/20140307AT
T80674EN.pdf
2/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348611_0003.png
Debatten i Europa-Parlamentets plenarforsamling
Den 12. marts 2014 satte Europa-Parlamentets plenarforsamling punktum for
arbejdet med at undersøge elektronisk masseovervågning af borgerne, da
den vedtog Claude Moraes’ (S&D, UK) initiativbetænkning om USA´s NSA-
overvågningsprogram
4
. Betænkningen blev vedtaget med 544 stemmer for, 78
stemmer imod og 60 undladelser.
Ordfører
Claude Moraes
(S&D, UK) m.fl. fremhævede, at Europa-
Parlamentet er den eneste institution, som har iværksat en international un-
dersøgelse af elektronisk masseovervågning og databeskyttelse i lyset af
afsløringerne fra Edward Snowden. Han kritiserede Rådet for at have været
tavse på området.
Det græske formandskabs repræsentant
Dimitrios Kourkoulas
hilste initia-
tivbetænkningen velkommen og nævnte, at betænkningen endnu ikke var
blevet drøftet i Rådet. Han var enig med Europa-Parlamentet i at drøfte formå-
let med og omfanget af masseovervågningen. Samtidig slog han dog fast, at
man ikke skal skabe en illusion om, at EU alene kan træffe beslutninger, men
at debatten i USA også er vigtig. Han fandt det særligt positivt, at den ameri-
kanske præsident har nedsat en ekspertgruppe om de amerikanske efterret-
ningstjenesters virksomhed. Han pointerede, at det både er i USA´s og EU´s
interesse at sikre borgernes tillid til den digitale databeskyttelse, for hvis bor-
gere er bekymret for deres persondata, kan det påvirke den digitale økonomi
negativt. Til kritikken om Rådets tavshed gjorde Kourkoulas opmærksom på,
at Rådet sammen med Kommissionen har nedsat ad-hoc gruppen ”EU-US
Working Group on Data Protection”, som fremlagde deres resultater i en rap-
port den 27. november 2013.
5
Kommissæren for Retlige anliggender, grundlæggende rettigheder og unions-
borgerskab,
Viviane Reding,
roste Parlamentet for at have gennemført sit
undersøgelsesarbejde på kort tid. Reding fandt det positivt, at der nu var en
offentlig debat både i EU og USA på baggrund af Snowdens afsløringer. Hun
fremhævede i lighed med tidligere udtalelser, at der er behov for en databe-
skyttelsespagt mellem USA og EU, som genopbygger tilliden i de transatlanti-
ske forbindelser og regulerer måden, hvorpå regeringer kan behandle borge-
4
Betænkning om USA's NSA-overvågningsprogram, overvågningsorganer i forskellige medlems-
stater og deres indvirkning på EU-borgeres grundlæggende rettigheder samt om det transatlan-
tiske samarbejde inden for retlige og indre anliggender (2013/2188(INI))
5
Report on the Findings by the EU Co-chairs of the ad hoc EU-US Working Group on Data Pro-
tection, 27 November 2013: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/files/report-findings-of-
the-ad-hoc-eu-us-working-group-on-data-protection.pdf
3/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348611_0004.png
res data. Reding nævnte, at Kommissionen allerede er i gang med mange af
de ting Europa-Parlamentet foreslår, idet hun fremhævede følgende:
(1) Kommissionen fremlagde allerede databeskyttelsesreformen den 25.
januar 2012 – altså før Snowden-affæren.
(2) Kommissionen har gennemført en analyse af ”Safe-Habour”-
ordningens funktionsmåde og konkluderet, at der er behov for stram-
ninger. Kommissionen har fremlagt 13 henstillinger, som USA skal
gennemføre inden sommeren 2014. Dialogen med USA er god, lød
det fra Reding. Hun slog fast, at alle 13 henstillinger skal gennemfø-
res, herunder den om personlig sikkerhed, før Safe-Harbour-
ordningen er i orden.
(3) Kommissionen har undladt at suspendere forhandlingerne med USA
om paraplyaftalen
6
. Paraplyaftalen er vigtig for samarbejdet indenfor
retshåndhævelse, således at EU-borgere blandt andet kan få anke-
adgang i USA. Seneste forhandlingsrunde fandt sted i februar 2014.
Kommissionen sigter på at afslutte forhandlingerne i sommeren 2014
under topmødet mellem USA og EU.
(4) Kommissionen støtter udviklingen af ”europæisk cloud computing
7
”.
Kommissionen har vedtaget en meddelelse om internetpolitik og in-
ternetgovernance, hvori det fremgår, at internettet fortsat skal være et
frit og åbent ufragmenteret netværk undergivet de samme love og
standarder, som regulerer andre dele af vores liv.
Europa-Parlamentets henstillinger
Parlamentet fordømmer på det skarpeste de amerikanske og europæiske
myndigheders massive og systematiske opsamling af uskyldige borgers per-
sonoplysninger, som Edward Snowden løbende har afsløret siden juni 2013.
Ifølge Parlamentet er der afgørende beviser for, at der er sket uproportionelle
og ulovlige elektroniske masseovervågninger af EU-borgere, og at overvåg-
ningen anvendes i en hidtil uset skala, der er vilkårlig og ikke bygger på mis-
tanke. EU opfordres til at føre en ”reality check”-politik, der anerkender bevis-
materialet og kræver politisk handling, frem for en ”business as usal”-politik,
som finder tilstrækkelige argumenter for ikke at reagere.
Parlamentet understreger, at kampen mod terrorisme aldrig i sig selv kan ret-
færdiggøre vilkårlige, hemmelige og sommetider ulovlige masseovervåg-
ningsprogrammer.
6
7
Se side 7
Se side 6
4/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348611_0005.png
Europa-Parlamentet henstiller på denne baggrund:
International beskyttelse af whistleblowere
Europa-Parlamentet fandt flertal for en generel international beskyttel-
se af whistleblowere og opfordrer medlemsstaterne til grundigt at un-
dersøge muligheden for at yde whistleblowere international beskyttel-
se mod retsforfølgelse.
Der var imidlertid ikke flertal for et ændringsforslag
8
om at anmode
EU´s medlemsstater om at give Edward Snowden politisk asyl og in-
ternational beskyttelse. Der var heller ikke flertal for at opfordre EU's
medlemsstater til at frafalde eventuelle anklager mod Edward Snow-
den om overtrædelse af straffelovgivningen.
TTIP-forhandlinger som pressionsmiddel over for USA
Europa-Parlamentets samtykke til den transatlantiske handels- og in-
vesteringsaftale
9
(TTIP) kan være i farezonen, så længe NSA´s mas-
seovervågning af EU-institutionerne og de diplomatiske repræsentati-
oner ikke indstilles helt og fuldt. Parlamentet vil kun godkende den
endelige aftale, hvis aftalen fuldt ud overholder de grundlæggende ret-
tigheder i EU´s charter, og at beskyttelse af borgernes privatliv i for-
bindelse med behandling og formidling af personoplysninger fortsat er
underlagt artikel XIV i GATS-aftalen
10
.
Betænkningen forudsætter imidlertid ikke, at regler om databeskyttel-
se skal udelades helt fra TTIP-forhandlingerne, for at Parlamentet vil
kunne godkende TTIP-aftalen. Det har der ellers tidligere været stem-
ning for blandt en række MEP´ere, heriblandt ordfører Claude Moraes
som under høringen den 18. december 2013 udtalte: ”We need to en-
sure that strong data privacy protections are achieved separately from
the TTIP”
11
.
8
9
Fremsat af Jan Philip Albrechts (DE, De Grønne), Gianni Vattimos (IT, ALDE) m.fl.
Det transatlantiske handels- og investeringspartnerskab (TTIP) er navnet på en handelsaftale,
der i øjeblikket forhandles mellem EU og USA.
10
Den seneste globale aftale om regulering af handlen med tjenesteydelser er GATS-aftalen
(General Agreement on Trade in Services), der trådte i kraft i 1995. Artikel XIV er en undtagel-
sesbestemmelse, som definerer under hvilke omstændigheder GATS-aftalen ikke kan forhindre
medlemslande fra at vedtage arbitrære midler, herunder beskyttelse af individers personoplys-
ninger.
11
Europa-Parlamentets pressemeddelelse:
NSA inquiry: lead MEP presents preliminary conclu-
sions
(18.12.13): http://www.europarl.europa.eu/news/da/news-
room/content/20131216IPR31029/html/NSA-inquiry-lead-MEP-presents-preliminary-conclusions
5/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348611_0006.png
Kommissionen har bekræftet, at databeskyttelse ligger uden for TTIP-
forhandlingerne
12
. Flere har dog spekuleret i, om forbundskansler An-
gela Merkel vil forsøge at koble sin plan om at skabe et europæisk in-
ternet (”cloud computing”) med TTIP-forhandlingerne med USA og
derved berøre digital databeskyttelse.
Udviklingen af ”europæisk cloud computing”
Europa-Parlamentet gentager sin bekymring over det amerikansk do-
minerede cloud computing datanetværk, hvor flere amerikansk ejede
cloud-tjenester (Dropbox, iCloud, Google Drive, SkyDrive m.fl.) lagrer
datakommunikation på servere i USA med den konsekvens, at e-mails
og anden information er underlagt lovgivningen i USA og dermed vil
være inden for NSA’s rækkevidde. Kommissionen og medlemslande-
ne opfordres derfor til at fremskynde arbejdet med at oprette et euro-
pæisk cloud-partnerskab – servere placeret i EU – så man kan garan-
tere beskyttelsen af de europæiske internetbrugeres privatliv.
Suspendering af Safe Harbour-ordningen
Europa-Parlamentet opfordrer ligeledes Kommissionen til at suspen-
dere EU-USA aftalen Safe Harbour Privacy Principles
13
, indtil der er
foretaget en fuldstændig gennemgang af denne, og de nuværende
smuthuller er lukket. Herved sikres, at overførsel af personoplysninger
til kommercielle formål fra EU til USA kun kan finde sted i overens-
stemmelse med de højeste EU-standarder for databeskyttelse.
Peter Hustinx fra European Data Protection Supervisor (EDPS) og
Christopher Connolly fra konsulentvirksomheden Galexia vurderede
på den sjette høring den 7. oktober 2013, at amerikanske virksomhe-
der ikke overholder aftalens principper, og at det blandt andet skyldes
de amerikanske myndigheders utilstrækkelige tilsyn med og håndhæ-
velse af Safe Harbour.
12
Børsen,
EU-Kommissionen afviser kobling
(19.2.2014):
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/74718/artikel.html
13
Siden 2000 har Safe Harbour-ordningen reguleret, hvordan amerikanske virksomheder (Goog-
le, Microsoft, Yahoo!, Facebook,Apple, LinkedIn m.fl) skal anvende EU-borgeres personoplys-
ninger, når disse overføres fra EU til USA.
6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348611_0007.png
Suspendering af ”Terrorist Finance Tracking Programme”-aftalen
(TFTP)
14
Europa-Parlamentet gentager sin beslutning af 23. oktober 2013
15
om
at anmode Kommissionen om at suspendere TFTP-aftalen indtil for-
handlingerne om paraplyaftalen er afsluttet, og der er foretaget en
grundig undersøgelse af beskyldningerne om NSA´s uautoriserede
overvågning og aflytning af EU´s internationale bankdata (SWIFT-
bankdata).
Kommissær for Indre anliggender Cecilia Malmstrøm slog fast under
høringerne, at uautoriseret adgang muligvis kan føre til suspension af
aftalen.
Under høringerne fastslog både Europols direktør Rob Wainwright og
chefjurist i SWIFT Blanche Petre imidlertid, at de ikke havde informa-
tioner eller beviser på uautoriseret adgang til EU-borgernes bankdata.
Søgsmålskompetence for EU-borgere i USA (paraplyaftalen)
Europa-Parlamentet anmoder Kommissionen og Rådet om, at for-
handlingerne med USA om rammeaftalen om databeskyttelse inden
for politisamarbejde og retligt samarbejde (paraplyaftalen) straks gen-
optages og afsluttes i løbet af efteråret 2014, således at EU-borgere
sikres retlige klagemuligheder, der kan håndhæves i USA uden for-
skelsbehandling.
Når EU-borgeres personoplysninger overføres til USA har en EU-
borger på nuværende tidspunkt ingen retlige klagemuligheder over
anvendelsen og behandlingen af personens oplysninger. En EU-
borger har nærmere bestemt ingen søgsmålskompetence til at ind-
bringe en sag for de amerikanske domstole.
Kommissær Viviane Reding gjorde under plenardebatten den 11.
marts 2014 opmærksom på, at Kommissionen har undladt at suspen-
dere forhandlingerne med USA, og at seneste forhandlingsrunde
fandt sted i februar 2014. Kommissionen sigter på at afslutte forhand-
lingerne i sommeren 2014 under topmødet mellem USA og EU.
14
TFTP er en aftale mellem EU og USA fra 2010, som efter anmodning tillader det amerikanske
finansministerium at få adgang til EU´s SWIFT-bankdata for at kunne afsløre planer om terror og
de involverede mennesker, der finansierer terrorisme.
15
Europa-Parlamentets beslutning af 23. oktober 2013 om suspendering af TFTP-aftalen som
følge af det amerikanske NSA's overvågning (2013/2831(RSP)):
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2013-
0449+0+DOC+XML+V0//DA
7/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348611_0008.png
Stærkere parlamentariske tilsynsmekanismer med efterretnings-
tjenesterne
Europa-Parlamentet understreger, at de nuværende tilsynsorganer i
EU og USA ikke har leveret de nødvendige kontrolforanstaltninger og
den nødvendige demokratiske ansvarlighed. Medlemslandene, der
menes at deltage i efterretningsalliancen ”9-eyes” og ”14-eyes”
16
, her-
under Danmark opfordres til at gennemgå deres tilsynslovgivning og -
praksis med landets nationale efterretningstjeneste. Det fremhæves
blandt andet, at de nationale parlamenter bør sikre, at deres tilsyns-
udvalg/-organer har tilstrækkelige ressourcer, teknisk ekspertise og
retlige midler til at kunne kontrollere efterretningstjenesterne.
Forhenværende direktør ved MI5 og MI6, David Bickford, fremhævede
under høringerne, at der forud for det parlamentariske tilsyn med ef-
terretningstjenesterne altid bør være en juridisk autorisation af hem-
melige overvågningsaktiviteter, som vurderer overvågningens nød-
vendighed og proportionalitet. Ifølge Bickford vil det reducere risikoen
for misbrug og reetablere civilsamfundets tillid til staten som garant for
retten til privatlivet.
Databeskyttelsesreform skal vedtages inden udgangen af 2014
Europa-Parlamentet opfordrer Rådet til at fremskynde deres arbejde
med databeskyttelsespakken, så den kan vedtages i 2014. Pakken
omfatter dels et forslag, der regulerer behandlingen af personoplys-
ninger i den private og offentlige sektor, og dels et forslag om behand-
ling af personoplysninger hos politi og anklagemyndigheder
17
. Parla-
mentets plenarforsamling vedtog sit forhandlingsmandat til begge for-
slag den 12. marts 2014. Rådet ventes først at finde deres fælles
holdning på den anden side af valget til Europa-Parlamentet i maj
2014. Så snart Rådet har vedtaget deres forhandlingsmandat indle-
des trilogforhandlingerne.
16
Læk fra Edward Snowden beskriver et tæt samarbejde mellem flere landes efterretningstjene-
ster. Herunder en alliance mellem Australien, Canada, New Zealand, Storbritannien, USA,
Danmark, Frankrig, Nederlandene og Norge (”9-eyes”) og en udvidet alliance, der omfatter disse
lande og desuden Tyskland, Belgien, Italien, Spanien og Sverige (”14-eyes”), jf. inititativbetænk-
ningen samt artikel fra Danmarks Radio,
New Snowden Leak: DK one of NSA´s 9-eyes
(04.11.13): http://www.dr.dk/Nyheder/Andre_sprog/English/2013/11/04/134101.htm
17
For nærmere informationer se EU-note E 28 2011-12 ”Nye regler for databeskyttelse i EU”:
http://www.euo.dk/uplo ad/application/pdf/a127d358/11E28.pdf?download=1
8/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Næste skridt
Initiativbetænkningen er ikke-lovgivende og forpligter dermed ikke Kommissi-
onen og Rådet til at reagere på henstillingerne.
Mvh.
Klaus Andersen (+32 476 962 982) og
Morten Dalsgaard Christiansen.
9/9