Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 29
Offentligt
1384561_0001.png
Europaudvalget, Retsudvalget og Skatteudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Fælles EU-ramme for sanktioner ved overtrædelser af EU’s toldregler
Regeringen vurderer, at der kan rejses spørgsmål om, hvorvidt Kommis-
sionens nye forslag om toldovertrædelser og sanktioner overholder nær-
hedsprincippet. Forslaget er efter regeringens opfattelse udtryk for har-
monisering i videre omfang, end det er nødvendigt for at løse de reelle
problemer, som forskellene i medlemsstaternes sanktionsanvendelse
forårsager.
Folketinget har ifølge EU-traktaterne 8 uger til at påtale et evt. brud på
nærhedsprincippet over for Kommissionen. Det betyder, at Folketinget
skal have afsluttet sit nærhedstjek af forslaget og sendt en evt. begrundet
udtalelse til Kommissionen senest den 31. juli 2014
I.
Baggrund og formål
Kommissionen fremlagde den 13. december 2013 et forslag til direktiv, som
skal harmonisere reglerne i de 28 EU-lande for, hvornår der er tale om told-
overtrædelser samt hvilke sanktioner evt. overtrædere skal pålægges.
1
Kommissionen begrunder fremsættelsen af forslaget med, at der i de 28 EU-
lande har udviklet sig vidt forskellige nationale regler for, hvilke sanktioner der
1
Kom (2013)884
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384561_0002.png
tages i brug i forbindelse med toldovertrædelser – og at dette bl.a. svækker
håndhævelsen
2
.
De meget forskelligartede regler i medlemslandene skyldes ifølge Kommissi-
onen, at sanktioner i dag fastsættes nationalt. Der er derfor behov for fælles
EU-regler for sanktioner for toldovertrædelser, hvis man skal styrke håndhæ-
velsen af EU’s harmoniserede toldlovgivning.
Kommissionen foreslår med dette mål for øje, at man i EU indfører tre katego-
rier af toldovertrædelser, som alle skal pålægges sanktioner, som er effektive
og stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning
3
.
1)
Toldovertrædelser på objektivt grundlag
(Bøde på 1-5 pct. af va-
rernes værdi. Hvis ikke det vedrører bestemte varer skal der pålæg-
ges en bøde på mellem 150 og 7.500 euro)
2)
Toldovertrædelser som følge af forsømmelighed
(Bøde på 15 pct.
af varernes værdi. Hvis toldovertrædelsen ikke vedrører denne be-
stemte varer, skal der pålægges en bøde på 22.500 euro)
3)
Forsætlige toldovertrædelser
(Bøde på op til 30 pct. af varernes
værdi. Hvis overtrædelsen ikke vedrører bestemte varer, skal der på-
lægges en bøde på op til 45.000 euro).
II. Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Forslaget er ikke et af de EU-lovgivningsforslag, som Folketingets Europaud-
valg har udvalgt fra Kommissionens arbejdsprogram for 2013 med henblik på
at undersøge om de overholder nærhedsprincippet
4
.
Forslaget tages derimod op, fordi regeringen har udtalt, at der kan rejses
spørgsmål om, hvorvidt det overholder nærhedsprincippet. Forslaget er efter
regeringens opfattelse udtryk for harmonisering i videre omfang, end det er
nødvendigt for at løse de reelle problemer, som forskellene i medlemsstater-
nes sanktionsanvendelse forårsager.
Derimod mener Kommissionen, at forslaget overholder nærhedsprincippet.
Kommissionen begrunder dette i sit oprindelige forslag med, at lovgivning på
2
Kommissionen har fået foretaget en analyse af 24 EU-landes systemer for toldovertrædelser og
– sanktioner, som viser betydelige forskelle på reglerne i de 24 lande. Danmark var ikke med i
undersøgelsen.
3
For en mere detaljeret gennemgang af forslaget henvises til regeringens reviderede grund- og
nærhedsnotat om sagen af 25. Juni 2014 -
4
Den
samlede liste over forslag til nærhedstjek i 2014
findes i en EU-note fra 27. januar 2014.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384561_0003.png
toldområdet er EU-enekompetence, og at der derfor slet ikke skal foretages et
nærhedstjek
5
.
Kommissionen ændrer dog forklaring i sit reviderede forlag efter, at Rådets
Juridiske Tjeneste har påpeget, at netop toldsamarbejdet i TEUF artikel 33
ikke er EU-enekompetence men delt kompetence, og at det derfor
er
relevant
at vurdere, hvorvidt forslaget overholder nærhedsprincippet
6
.
Kommissionen begrunder derfor nu forslagets overholdelse af nærhedsprin-
cippet med, at direktivets mål ikke kan nås alene gennem national lovgivning,
men kræver handling på EU-plan, især i lyset af de markante forskelle der er i
de nationale regelsæt. Eftersom medlemsstaterne ifølge Kommissionen ikke
selv i tilstrækkelig grad kan opfylde direktivets mål, er handling på EU-plan
nødvendig ifølge nærhedsprincippet.
Begrundet udtalelse fra Rigsdagen i Sverige
Forslaget er indtil nu kun behandlet i nogle få nationale parlamenter - herun-
der i Sverige, Tjekkiet og Slovenien.
Bl.a. den svenske Rigsdag finder Kommissionens forslag i strid med nær-
hedsprincippet. Rigsdagen vedtog derfor den 25. juni 2014 en begrundet ud-
talelse, hvori den rejser tvivl om forslagets overholdelse af nærhedsprincippet.
Rigsdagen begrunder bl.a. dette med, at Kommissionen ikke i tilstrækkeligt
omfang har kunnet begrunde nødvendigheden af et fælles system af sanktio-
ner for at styrke håndhævelsen af toldreglerne i EU.
Endelig har det tjekkiske senat og det slovenske parlament vedtaget udtalel-
ser om forslaget, men ingen af dem har konstateret problemer med nærheds-
princippet. Det tjekkiske senat udtrykker tvivl om Kommissionens påstand om,
at der er tale om EU-enekompetence, og det slovenske parlament vedtog et
undersøgelsesforbehold.
Hvad nu?
Folketinget har ifølge EU-traktaterne
8 uger til at behandle direktivforslaget
og vedtage en evt. begrundet udtalelse til Kommissionen fra det tidspunkt,
hvor forslaget foreligger i alle sprogversioner
7
. Det betyder, at Folketinget skal
have afsluttet sit nærhedstjek af forslaget og sendt en evt. begrundet udtalel-
se til Kommissionen
senest den 31. juli 2014.
5
Nærhedsprincippet finder ifølge TEUF artikel 5 stk. 3 kun anvendelse på områder, hvor EU ikke
har enekompetence og kun hvis og i det omfang målene for den påtænkte handling ikke i til-
strækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne på centralt, regionalt eller lokalt plan, men på
grund af den påtænkte handlings omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan.
6
Forslaget har hjemmel i TEUF art. 33 om styrkelse af toldsamarbejdet mellem medlemsstater og
mellem medlemsstaterne og Kommissionen.
7
Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 om
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
4/4