Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 33
Offentligt
1396333_0001.png
Europaudvalget, Transportudvalget og Skatteudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Forslag om indførsel af tysk infrastrukturafgift
Den tyske transportminister Alexander Dobrindt præsenterede i juli 2014
konceptet for indførslen en af afgift for brug af tyske veje.
Afgiften skal gælde for både tyske og udenlandske bilister og på alle ty-
ske veje. Afgiften beregnes på baggrund af motorbrændstof, bilens alder
og motorstørrelse. Mærkater udstedes for ti dage, to måneder eller et år.
I forslaget kompenseres tyske bilister ved at reducere vægtafgiften sva-
rende til infrastrukturafgiften, hvilket kan være i strid med EU-
lovgivningen.
Baggrund og formål
Den tyske transportminister Alexander Dobrindt (CSU) præsenterede i juli
2014 konceptet for indførslen en af afgift for brug af tyske veje.
Ifølge Dobrindt skal infrastrukturafgiften indføres i 2016 på alle tyske veje –
ikke kun på motorvejene. Både udlændinge og tyskere er omfattet af denne
brugerbetaling.
1
Der skal indføres tre slags mærkater:
For 10 dage, som koster 10 euro.
For 2 måneder, som koster 20 euro.
1
Eneste undtagelse er el-biler og biler, der bruges af personer med handicap.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396333_0002.png
For et år, som beregnes på baggrund af motorbrændstof (benzin eller
diesel), bilens alder og motorstørrelse.
Gennemsnitsprisen for en årlig infrastrukturafgift for tyske bilister bliver med
forslaget 88 euro, alt efter bilens beskaffenhed.
2
En udenlandsk bilist må der-
imod årligt betale henholdsvis 103 euro for en benzinbil og 112 euro for en
dieselbil, uanset bilens alder, motorstørrelse eller brug af brændstof.
3
Det tyske Transportministerium regner med, at infrastrukturafgiften vil medfø-
re årlige indtægter på ca. 860 mio. euro, som dog reduceres til ca. 600 mio.
euro, når man fraregner omkostningerne til administration. Denne indtægt vil
alene komme fra udenlandske bilister. Samtidig forventer det tyske Trans-
portministerium, at nedsættelsen af vægtafgiften for tyske bilister vil blive
udlignet af udgiften til infrastrukturafgiften. Der kan derfor ikke påregnes yder-
ligere nettoindtægter fra de tyske bilister.
En række tyske medier og interesseorganisationer har dog sået tvivl omkring
denne indtægten på ca. 600 mio. euro, da administrationsomkostningerne kan
blive omfattende.
Kommissionens retningslinjer
Kommissionen udsendte den 14. maj 2012 en meddelelse
4
, hvor man opstil-
lede generelle retningslinjer for indførsel af vejafgifter, uden at krænke EU-
retten. Meddelelsen fastsætter dog ingen nye lovbestemmelser, og det er
derfor i sidste ende EU-Domstolens rolle at fortolke EU-lovgivningen.
Kommissionen ligger i meddelelsen vægt på:
Fair konkurrence mellem de forskellige transportformer (vej, bane, luft
og skibsfart) gennem gennemsigtige ordninger for opkrævning af af-
gifter hos brugerne (”brugeren betaler-princippet”).
Forhindre forskelsbehandling af brugere på baggrund af deres stats-
borgerskab.
Eventuelle afgifter bør bidrage til at finansiere ny infrastruktur.
Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur: ”Inforpapier zur Pkw-
Maut/Infrastrukturabgabe.
3
Mærkaterne skal kunne købes på tankstationer tæt på grænsen eller på internettet, mens tyske
bilister automatisk vil få tilsendt et års-mærkat med posten.
4
Jf. Meddelelse fra Kommissionen om anvendelse af nationale infrastrukturafgifter, som pålæg-
ges lette private køretøjer, KOM(2012) 199.
2
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396333_0003.png
Kommissionen anbefaler et afgiftssystem, hvor der indføres mindst tre forskel-
lige såkaldte gyldighedsperioder, f.eks. uge-, måneds- og årsafgifter. Samtidig
ligger Kommissionen i meddelelsen vægt på, at der er et proportionalt forhold
mellem afgifter for en kortere og en længere varighed.
Desuden fastslår Traktatens artikel 18, at forskelsbehandling, der udøves på
grundlag af nationalitet, er forbudt. Dette gælder også såkaldt ”skjult diskrimi-
nering”, der ikke eksplicit knyttes op på statsborgerskabet, men de facto fører
til samme resultat.
5
Det tyske Transportministerium har med sit forslag imødekommet en række af
disse elementer. Det er dog uklart, hvorvidt problemstillingen omkring for-
skelsbehandling på baggrund af statsborgerskab er håndteret.
Juridisk notat fra den tyske Forbundsdag
EU-konsulenttjenesten i den tyske Forbundsdag vurderer i 23-siders juridisk
notat, at transportministerens nuværende forslag om at indføre en infrastruk-
turafgift ikke er foreneligt med EU-lovgivningen, da forslaget angiveligt fører til
en diskriminering af EU-borgerne.
6
Det skyldes, ifølge EU-konsulenttjenesten i den tyske Forbundsdag, at der
øjensynligt er en direkte sammenhæng mellem nedsættelsen af vægtafgiften
for tyske bilister, som svarer til indførslen af infrastrukturafgiften for både ty-
ske og udenlandske bilister.
7
Selvom begge foranstaltninger er forankret i
forskellig lovgivning, må de betragtes som et samlet hele.
Den tyske debat
Infrastrukturafgiften er nævnt i den tyske regerings koalitionsaftale.
8
Her fast-
lås det, at tyske bilister ikke skal belastes yderligere med indførslen af bru-
gerbetaling.
I den tyske presse spekuleres der i, hvorvidt infrastrukturafgiften er i konflikt
med EU-retten mht. diskrimination af udlændinge. Der er i den forbindelse
5
EurActiv.de: http://www.euractiv.de/infrastruktur-und-verkehr/analysen/kurzzeitvignetten-zu-
angemessenen-tarifen-006515
6
Hannes Rathke, Unterabteilung Europa, Deutscher Bundestag (juli, 2014): Vereinbarkeit des
Vorschlags für eine PKW-Maut bzw. Infrastrukturabgabe mit dem Unionsrecht.
7
Ibid.
8
Jf. koalitionsaftalen, side 29: “Deutschlands Zukunft gestalten - Koalitionsvertrag zwischen
CDU, CSU und SPD”.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
delte meninger om sammenhængen mellem de to separate love, som Dob-
rindt har foreslået.
Transportministeriet ser vægtafgiften som et nationalt anliggende, hvor Kom-
missionen ikke har ret til at blande sig. Dog har Kommissionen gjort det klart,
at man ikke vil acceptere et forslag, som diskriminerer borgere pga. deres
nationalitet.
Hvad sker fremadrettet?
Til trods for skepsis blandt regeringspartnerne i CDU og SPD, tyder det på, at
CSU, der er CDU's søsterparti i delstaten Bayern, med transportminister Dob-
rindt er villig til at gå hele vejen for at få indført en infrastrukturafgift, der ikke
belaster tyske bilister yderligere. CSU-chef Horst Seehofer har reageret på de
kritiske toner og opfordret koalitionspartnerne til at holde sig til det, som der er
skrevet i regeringsgrundlaget.
SPD har aldrig været den store tilhænger af projektet, men endte formentlig,
ifølge avisen Die Zeit, med at acceptere projektet i regeringsgrundlaget, da
partiet til gengæld fik indskrevet et afsnit om mindsteløn.
CDU har sammen med SPD ved flere lejligheder udtalt, at man kun vil støtte
afgiften, hvis den ikke medfører ekstra udgifter for de tyske bilister. Det er
samtidig en betingelse for koalitionspartnerne, at forslaget er i overensstem-
melse med EU-lovgivningen og er ikke-diskriminerende for udenlandske bili-
ster.
Senest har avisen Süddeutsche Zeitung berettet om bilaterale samtaler mel-
lem Dobrindt og transportkommissær Siim Kallas, mens ugemagasinet Der
Spiegel beretter om stor utilfredshed hos finansminister Wolfgang Schäuble
(CDU) i forhold til transportministerens planer.
Reaktioner fra nabolandene
Østrigs infrastrukturminister Doris Bures (SPÖ) har udtrykt skepsis overfor
forslaget, og har varslet med at bruge alle retlige muligheder mod den tyske
infrastrukturafgift. De Grønne i Østrig har omvendt udtrykt for forståelse for
planerne om brugerbetaling på de tyske veje.
Samtidig har Nederlandenes transportminister Melanie Schultz van Haegen
meddelt, at hun var skuffet over, at Dobrindt ikke havde taget hensyn til de
nederlandske bekymringer. Infrastrukturafgiften indebar ufordelagtige følger
for nederlandske bilister.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den danske transportminister har ikke udtalt sig om sagen.
Med venlig hilsen
Christian Willer
(5526)
5/5