Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 34
Offentligt
1398220_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
11. september 2014
Ny EU-Kommission: Vestager skal overvåge EU’s konkurrenceregler
Tidligere økonomi- og indenrigsminister, Margrethe Vestager, står til at blive
EU’s nye konkurrencekommissær. Det fremgår af det forslag til ny Kommissi-
on, som kommissionsformand, Jean Claude Juncker, offentliggjorde den 10.
september
1
. Margrethe Vestager afløser dermed den spanske kommissær
Joaquín Almunia på den magtfulde post som konkurrencekommissær. Vest-
ager skal overvåge og gribe ind over for virksomheder i EU, som ikke over-
holder EU’s konkurrenceregler. Hun får således bl.a. til opgave at træffe afgø-
relse i højprofilerede antitrustsager mod Google og Gazprom.
Konkurrencekommissæren
Konkurrencekommissæren skal især føre tilsyn med og eventuelt gribe ind over for kon-
kurrencebegrænsende aftaler (såsom karteller), virksomheder der misbruger en domine-
rende stilling på et marked, fusioner og virksomhedsovertagelser samt ulovlig statsstøtte.
Fordelingen af porteføljerne
Udover Danmark sikrer Frankrig, Storbritannien og Sverige sig de tunge øko-
nomiske porteføljer i den nye Kommission. Den vigtige post som kommissær
med ansvar for økonomiske og finansielle anliggender, skat og told går såle-
des til den tidligere franske finansminister Pierre Moscovici, mens den tidlige-
1
Rådet godkendte den 5. september listen med de 27 kandidater til den nye Kommission for
perioden 2014-2019.
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398220_0002.png
re formand for det britiske Overhus, Jonathan Hill, bliver ny kommissær for
finansiel stabilitet, finansielle tjenesteydelser og kapitalmarkederne. Endelig
får Sveriges Cecillie Malmström den tunge post som EU’s handelskommis-
sær. Tysklands Günther Oettinger får ansvaret for den digitale økonomi og
samfundet, hvilket generel modtages med skuffelse i den tyske presse.
Kommissærkandidaterne til den nye EU-kommission
EU-landenes kommis-
særkandidater
Johannes Hahn
Portefølje I den nye
Kommission
Naboskabspolitik og
udvidelsesforhandlinger
EU-
land
Østrig
Politisk
familie
EPP
Tidligere beskæftigelse
Kommissær for regionalpolitik
Marianne Thyssen
Beskæftigelse, sociale
anliggender, kompetencer
og arbejdstagermobilitet
Bel.
EPP
MEP
Kristalina Georgieva (NF)
Budget og menneskelige
ressourcer
Bulg.
EPP
Kommissær for udviklingsbistand
Neven Mimica
Internationalt samarbejde
og udvikling
Kroat.
S&D
Kommissær for forbrugerspørgsmål
Christos Stylianides
Humanitær bistand og
krisehåndtering
Cyp.
EPP
MEP
Vera Jourova
Retsvæsen, forbrugere og
ligestilling mellem kønnene
Tjek.
ALDE
Minister for regional udvikling
Margrethe Vestager
Andrus Ansip (NF)
Jyrki Katainen (NF)
Konkurrencepolitik
Digitale indre marked
Beskæftigelse, vækst,
investeringer og konkurren-
cevne
Dan.
Est.
Fin.
ALDE
ALDE
EPP
Økonomi- og indenrigsminister
Tidligere statsminister
Tidligere stats- og finansminister
Pierre Moscovici
Økonomiske og finansielle
anliggender, skat og told
Frank.
S&D
Tidligere finansminister
Guenther Oettinger
Digital økonomi og sam-
fund
Tysk.
EPP
Kommissær for energipolitik
Dimitris Avramopoulos
Tibor Navracsics
Migration,
Uddannelse, kultur,
ungdom og borgerskab
Græk.
Ung
EPP
EPP
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Phil Hogan
Federica Mogherini (NF)
Landbrug
Højtstående Repræsentant
for fælles udenrigspolitik
Irland
Italien
EPP
S&D
Tidligere miljøminister
EU’s Højtstående repræsentant for
den Fælles udenrigspolitik
Valdis Dombrovskis (NF)
Euroen og den sociale
dialog
Let
EPP
Tidligere statsminister
Vytenis Andriukaitis
Sundhed og fødevarersik-
kerhed
Lit
S&D
Tidligere sundhedsminister
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398220_0003.png
Jean-Claude Juncker
Karmenu Vella
Formand
Miljø, maritime anliggender
og fiskeri
Lux.
Malta
EPP
S&D
Formand for Kommissionen
Minister for turisme
Frans Timmermans 1. NF)
Bedre regulering, charter
for grundlæggende ret-
tigheder
Ned.
S&D
Udenrigsminister
Elzbieta Bienkowska
Indre marked, industri,
entreprenørskab og SMV’er
Polen
EPP
Minisetr for infrastruktur og udvikling
Carlos Moedas
Forskning, videnskab og
innovation
Port.
S&D
Assisterende sekretær for statsminis-
teren
Corina Cretu, MEP
Maros Sefocvic
Regionalpolitik
Transport og rummet
Rum.
Slova.
S&D
S&D
Landbrugskommissær
Kommissiær for inter-institutionelle
spørgsmål og svigbekæmpelse
Alenka Bratusek (NF)
Miguel Arias Canete
Cecilia Malmstroem
Lord Hill
Energiunion
Klima og energi
Handel
Finansiel stabilitet, finan-
sielle tjenesteydelser og
kapitalmarkeder
Sloven
Span.
Sver.
UK
(ALDE)
EPP
ALDE
ECR
Statsminister
Tidligere landbrugsminister
Kommissær for indre anliggender
Tidligere leder af Overhuset i UK
Omorganisering
Juncker foreslår samtidig en markant omorganisering af kommissærernes
ansvarsområder i forhold til den afgående kommissions. Først og fremmest
splittes den gamle portefølje for det indre marked op. Hovedporteføljen ligger
hos den polske kommissær, Elzbieta Bienkowska, men finansielle tjeneste-
ydelser placeres i den britiske kommissærkandidats portefølje. Derudover
lægges miljøporteføljen sammen med maritime anliggender og fiskeri under
den maltesiske kommissær Karmenu Vella, ligesom klima lægges sammen
med energi under den spanske kommissær Miguel Arias Canete. Sundhed
lægges sammen med fødevaresikkerhed, mv..
Derudover foreslår Juncker som noget helt nyt, at der udpeges seks stærke
næstformænd i Kommissionen, som får et særligt strategisk ansvar for nogle
veldefinerede prioriterede projekter, hvor de skal lede grupper af kommissæ-
rer og koordinere disses arbejde på tværs af Kommissionen
2
. Den tidligere
finske statsminister, Jyrki Katainen skal f.eks. stå i spidsen for ét af disse
prioriterede projekter, som er at skabe beskæftigelse, vækst, investeringer og
bedre konkurrencevne. Den tidligere lettiske statsminister, Valdis Dombrov-
2
De seks næstformænd får bl.a. beføjelser til at blokere for ethvert initiativ herunder lovforslag fra
de kommissærer som hører under deres ansvarsområde.
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398220_0004.png
skis, får ansvar for euroen og den sociale dialog, hvor han bl.a. kommer til at
arbejde tæt sammen med økonomikommissær Pierre Moscovici, men også
med den belgiske kommissær Marianne Thyssen, som har ansvar for beskæf-
tigelse, sociale anliggender, kompetencer og arbejdstagermobilitet.
Den tidligere slovenske statsminister, Alenka Bratusek, bliver næstformand
med ansvar for at udvikle en EU-energiunion, herunder en ”fremadskuende
politik for håndteringen af klimaforandringer”.
Endnu en nyskabelse er udpegningen af den hollandske udenrigsminister
Frans Timmermans som Kommissionens 1. næstformand. Timmermans bliver
Junckers højre hånd. Som kommissær med ansvar for bedre regulering får
han bl.a. ansvar for, at Kommissionens lovforslag overholder nærhedsprincip-
pet, Derudover skal han være en slagt vagthund, der sørger for at charteret
for grundlæggende rettigheder respekteres, ligesom han skal sørge for gode
relationer mellem Kommissionen og de nationale parlamenter i EU.
Europa-Parlamentet godkender ny Kommission til oktober
Europa-Parlamentet skal ifølge planen godkende den nye Europa-
Kommission på en session i oktober, så de 28 nye EU-kommissærer kan
trække i arbejdstøjet fra den 1. november 2014.
Europa-Parlamentet godkender dog ikke den nye Kommission, før alle kandi-
daterne har været igennem grundige høringer i Europa-Parlamentets stående
udvalg
3
, som finder sted den 29. september til den 3. oktober. Parlamentet
vurderer her bl.a. kandidaternes egnethed i forhold til at varetage de af
Juncker foreslåede porteføljer, men bruger også høringerne til at presse poli-
tiske indrømmelser igennem hos de nye kommissærer.
Høringerne i Europa-Parlamentets udvalg
Høringerne finder sted i de parlamentsudvalg, som har ansvar for den pågæl-
dende kommissærs sagsområde. Eksempelvis skal Margrethe Vestager som
kandidat til konkurrencekommissærposten til høring i Parlamentets Økonomi-
og Valutaudvalg (ECON). Høringerne kan godt være en hård omgang at
komme igennem for kandidaterne, da de kan vare op til tre timer og have
karakter af benhårde krydsforhør.
3
Høringer af kommissærkandidaterne i Europa-Parlamentets udvalg er blevet gennemført siden
Maastrichttraktatens ikrafttræden og blev således første gang afholdt i september 1994. Dan-
marks kommissærkandidat hed dengang Ritt Bjerregaard. Bjerregaard måtte gennem et storm-
fuld møde i Parlamentets miljøudvalg, før hun kunne kalde sig ny EU-miljøkommissær.
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398220_0005.png
Ifølge traktaterne kan Europa-Parlamentet godt nok ikke sige nej til enkelt-
kommissærer, men kun godkende eller afvise den samlede Kommission. Men
kandidater, som slipper dårligt fra høringerne, kan komme i alvorlige vanske-
ligheder.
I 2004 førte høringerne i Parlamentet således til, at både den italienske og
den lettiske regerings kandidater måtte trække sig, fordi Parlamentet ellers
truede med at sige nej til den samlede Kommission. På tilsvarende vis måtte
den bulgarske regering i 2009 trække sin kandidat Rumiana Jeleva, da hun
kom under kraftig beskydning under en udvalgshøring.
Om Europa-Parlamentet vil stikke en kæp i hjulet for nogle af kommissærkan-
didaterne under de kommende udvalgshøringer, ved vi først, når der kommer
gang i udvalgshøringerne.
Valgproceduren ifølge traktaten (TEU artikel 17)
Ifølge traktaten er det stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd, som udnæv-
ner Kommissionen. Men udnævnelsen kan først ske, når Europa-Parlamentet har
godkendt den samlede Kommission.
Parlamentets godkendelse sker på baggrund af et samlet forslag fra Rådet, som er
udarbejdet efter fælles overenskomst med Kommissionens formand og på baggrund af
indstillinger fra de 28 EU-lande.
Styr på kvinderne og partierne?
Det ser dog ud til, at Juncker med sit forslag til ny Kommission har taget hånd
om et af de virkelige følsomme spørgsmål inden høringerne begynder, nemlig
antallet af kvinder i Kommissionen.
Junckers forslag rummer nemlig ni kvinder, hvilket er nok til at tilfredsstille
kravet fra Europa-Parlamentets socialdemokratiske gruppe og den liberale
gruppe, som har truet med at blokere for en Kommission med færre end de ni
kvinder, som den gamle Kommission havde.
Juncker har dog måttet love tungere porteføljer til de EU-lande, som stiller
med kvinder for at skaffe nok kvinder. Bl.a. er handelspolitikken, konkurren-
cepolitikken, det indre marked og EU’s budget gået til kvinder. Hertil kommer,
at tre ud af Kommissionens syv næstformænd bliver kvinder. Men selv om det
er lykkes Juncker at skaffe de krævede ni kvinder, kan det godt blive et kritik-
punkt under høringerne hos det meget ligestillingsbevidste Parlament. Ni
kvinder er stadig færre end de 40 pct. kvinder, som EU kræver, at erhvervsli-
vet skal stille med i virksomheders bestyrelser. Bl.a. Junckers partifælle Vivia-
ne Reading, der er tidligere luxembourgsk kommissær og nyvalgt MEP’er for
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398220_0006.png
EPP, har stået i spidsen for et krav om mindst ti kvinder i den nye Kommissi-
on.
Juncker er også blevet advaret mod manglende partimæssig balance i den
nye Kommission af især S&D-gruppen. Men også her ser det ud til, at Juncker
har fundet en passende partipolitisk balance, som kan samle det nødvendige
flertal i Parlamentet. Junckers forslag til Kommission består af fjorten kom-
missærer fra EPP, otte fra S&D, fem fra ALDE og en kommissær fra ECR.
S&D får tunge poster med ansvar for økonomiske og finansielle anliggender
samt udenrigspolitikken, mens ALDE får EU’s handelspolitik.
Spørgsmålet er dog om Moscovicis udnævnelse som økonomikommissær er
nok til at tilfredsstille S&D, når alle øvrige økonomiske poster er gået til
EPP’ere eller Liberale?
Problemer med enkeltkommissærer
En hel række andre og mere individuelle spørgsmål knyttet til nogle af kandi-
daternes almindelige duelighed, europæiske engagement og personlige uaf-
hængighed kan dog godt give anledning til ballade under høringerne.
Ifølge presseforlydender sætter nogle MEP’ere allerede spørgsmålstegn ved
enkelte af kommissærkandidaterne.
Det gælder navnlig den irske kommissærkandidat Phil Hogan. Ifølge avisen
Irish Times beskyldes Phil Hogan for at have mere viden om udbetalingen af
enorme konsulenthonorarer i forbindelse med opstarten af Irish Water, end
han har villet indrømme
4
. Oven i denne sag retter det irske europaparla-
mentsmedlem, Nessa Childers (S&D), beskyldninger mod Phil Hogan for at
have bidraget til at forhindre, at en familie fra det såkaldte ”travellersamfund”
blev tildelt en bolig i Kilkenny.
Men også den kommende klima- og energikommissær og tidligere formand
for Europaudvalget i det spanske Cortes Generales, Miguel Arias Canete, er
kommet under beskydning fra S&D. Ifølge flere europæiske medier skulle han
have fremkommet med en chauvinistisk bemærkning om kvinder i forbindelse
med sommerens valgkamp til Europa-Parlamentet. Canete fik her sagt, at det
var svært at diskutere med kvindelige politiske modstandere, fordi han som
mand kom til at fremstå, som om han ”misbrugte sin intellektuelle overlegen-
hed” over for en ”forsvarsløs kvinde”.
4
Ifølge Irish Times gik næsten halvdelen af de €180mio. til opstartsfinansieringen af Irish Water
— €86mio. — til eksterne konsulenter.
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398220_0007.png
Ifølge Financial Times er det også forventningen, at Lord Hill den kommende
kommissær med ansvar for finansielle tjenesteydelser, vil blive gået på klin-
gen om sit syn på brugen af ”godtgørelser” som metode til at omgå EU's loft
for bonusser til bankdirektører, mv. S&D-gruppens leder italieneren Gianni
Pittella udtalte i den forbindelse til Financial Times den 9. september 2014, at
den næste kommissær med ansvar for finansielle tjenesteydelser skal være
krystalklar i sin afvisning af brugen af godtgørelser til at omgå loftet på bonus-
ser til bankdirektører. Ellers vil kandidaten blive afvist, erklærede Pittella.
Endelig er der også nogle europæiske medier, som mener at den ungarske
kandidat til at blive kommissær for uddannelse, kultur og ungdom, Tibor Nav-
racsics, vil få en varm modtagelse i Parlamentet. Navracsics er fra Premier-
minister Victor Orbans Fidesz-parti, som over en længere periode er blevet
kritiseret for en række ændringer af den ungarske forfatning. Bl.a. Europa-
Parlamentet vedtog i juli 2013 en meget kritisk rapport om Ungarns nye for-
fatning, som beskyldte Fidesz-partiet for med sine reformer af forfatnings-
domstolens beføjelser at undergrave princippet om magtens tredeling i den
ungarske forfatning.
Europa-Parlamentets forretningsorden
Parlamentet vurderer de udpegede kommissionskandidater på grundlag af deres alminde-
lige duelighed, europæiske engagement og personlige uafhængighed. Parlamentarikerne
vurderer kandidaternes viden om deres forventede ansvarsområde samt deres kommuni-
kationsevner.
Parlamentet lægger særlig vægt på at opnå ligevægt mellem kønnene. Parlamentet kan
udtale sig om den valgte formands fordeling af ansvarsområder.
Parlamentet kan indhente de oplysninger, der er relevante for at tage stilling til de udpe-
gede kommissionsmedlemmers egnethed. De forventes at fremlægge oplysninger om alle
deres økonomiske interesser. De udpegede kommissionsmedlemmers erklæringer om
økonomiske interesser sendes til prøvelse i det udvalg, der er kompetent med hensyn til
retlige spørgsmål.
Politisk pression
Udvalgshøringerne i Europa-Parlamentet må forventes at give nogle vigtige
politiske signaler om, hvor både den nye Kommission og det nyvalgte parla-
ment vil hen med Europa i de kommende fem år.
Udover at teste kandidaternes almindelige duelighed, europæiske engage-
ment og personlige uafhængighed benytter Parlamentets udvalg nemlig også
høringerne til at presse politiske indrømmelser igennem fra de nye kommis-
særer. Det vil nok især ske på områder, der vedrører EU’s reformdagsorden.
Hvordan EU kommer bedst gennem den økonomiske krise og får sat gang i
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398220_0008.png
økonomien og beskæftigelsen i Europa
5
. Men også en række andre spørgs-
mål kan selvfølgelig komme i spil på høringerne.
Udvalgene udarbejder skriftlige spørgsmål til kommissærkandidaterne i løbet
den kommende uge, som disse skal besvare senest den 26. september.
Høringerne forventes som sagt afholdt i perioden 29. september til den 3.
oktober. Europa-Parlamentet har endnu ikke offentliggjort en mødeplan for
udvalgshøringerne, men det forventes at ske inden for de kommende dage.
Hvert udvalg afslutter sin høring med at vedtage en udtalelse om kommissær-
kandidaten på baggrund af dennes præstation under høringen, som først
sendes til Parlamentets formand og derefter offentliggøres.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
5
Også eksterne aktører forsøger at påvirke udvalgshøringerne. Det hollandske parlament har
f.eks. opfordret kollegerne i de øvrige nationale parlamenter til at opfordre deres nationale
MEP’er til at bruge EP-høringerne til at spørge kommissærkandidaterne om, hvordan de vil sikre
at nationale parlamenter inddrages bedre i EU.
8/8