Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds tale (det
talte ord gælder)
Tak formand og tak for spørgsmålet.
Jeg opfatter spørgsmålet som en opfølgning på den tekniske gennemgang
af forordning 883/04, som vi havde i Europaudvalget den 25. februar 2014.
Under denne gennemgang blev der bl.a. spurgt til muligheden for at optage
børne- og ungeydelsen på bilag X til forordningen og dermed at undtage
ydelsen fra eksportabilitet.
I
forlængelse
af
den
tekniske
gennemgang
har
jeg
bidraget
til
skatteministerens besvarelse af spørgsmål 136 fra Europaudvalget om
samme problemstilling. Men jeg kan forstå, at der fortsat er behov for en
uddybning af grunden til, at nogle ydelser kan optages på bilaget, og andre
ikke kan. Jeg vil derfor svare forholdsvis detaljeret på spørgsmålet.
Da De Europæiske Fællesskaber blev oprettet i 1958 var en af de første
forordninger, der blev vedtaget, forordning nr. 3 om koordinering af
vandrende arbejdstageres sociale sikring. Denne forordning blev opdateret
og videreført ved forordning nr. 1408 fra 1971. I 2004 blev forordningen atter
opdateret og videreført som forordning nr. 883 fra 2004, der trådte i kraft i
2010.
Forordningen koordinerer EU-landenes regler om social sikring for personer,
der udnytter retten til fri bevægelighed. Forordningen har ikke til formål at
harmonisere reglerne om social sikring. Forordningen skal sikre, at man som
borger i EU/EØS ikke mister ret til ydelser ved at bevæge sig mellem
EU/EØS-landene.
Koordineringsreglerne hviler på fire principper:
1. Ligebehandling uanset nationalitet
2. Sammenlægning af bopæls-, beskæftigelses- og forsikringsperioder
optjent i andre EU/EØS-stater