Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del
Offentligt
1320803_0001.png
1320803_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETSpørgsmål fra Europaudvalgettil udviklingsministeren af 13.december 2013. Spørgsmål nr.55 ad EUU alm. del
Spørgsmål 55:I forlængelse af Europaudvalgsmødet den 6. december 2013, bedes ministeren redegøre for, ihvor høj grad regeringens udviklingspolitik sammentænkes med danske militær- ogforsvarsinteresser?Svar:Samtænkte stabiliseringsindsatser, der finder sted i krydsfeltet mellem sikkerhed og udvikling iskrøbelige og konfliktramte stater som eksempelvis Afghanistan og Somalia, er en særligprioritet i den danske udenrigspolitik. Her vil sikkerheds- og udviklingsindsatser ofte værehinandens forudsætninger. Danmark har mange forskellige kapaciteter til rådighed forindsatserne, heriblandt diplomati, udviklingssamarbejde, militær og politibidrag. Samtænkningfinder sted på mange forskellige niveauer – strategisk og operativt.For at skabe størst sammenhæng i og effekt af de danske indsatser lancerede regeringen iseptember 2013 en samlet politik for Danmarks stabiliseringsindsats. Politikken samler op påkonkrete erfaringer fra felten og udstikker retningslinjer for Danmarks fremtidigestabiliseringsindsatser. Politikken findes på flg. link:http://www.danida-publikationer.dk/publikationer/publikationsdetaljer.aspx?PId=bd2f5260-a700-46c0-8faf-78d76795db78.Til at understøtte de samtænkte indsatser er der oprettet en Freds- og Stabiliseringsfond, hvorafhalvdelen af midlerne er udviklingsbistand. Fonden administreres i samarbejde mellemStatsministeriet, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet. Fonden givermulighed for at reagere hurtigt og fleksibelt i krisesituationer.Samtænkning forstås som en integreret tilgang, hvor alle myndigheder eller dele af enorganisation (eksempelvis FN), der bidrager med indsatser i en given stabiliseringsindsats,arbejder i fællesskab mod et fælles defineret stabiliseringsmål. Dette omfatter samarbejde omplanlægning, gennemførelse og erfaringsopsamling i forbindelse med politiske,udviklingsmæssige og sikkerhedspolitiske indsatser. En samtænkt stabiliseringsindsats kan finde
sted både før, under og efter en konflikt. Der kan sagtens forekomme samtænktestabiliseringsindsatser, hvor der ikke er et militært element. Det militære værktøj er blot ét ud afmange, der kan anvendes i en given situation.Særlige forhold gør sig gældende på det humanitære område. Da samtænkning ofte omfattersikkerhedspolitiske indsatser, er tilgangen umiddelbart ikke forenelig med humanitær bistand.Dansk humanitær bistand hviler entydigt på de humanitære principper, som bl.a. understreger,at fuld neutralitet og uafhængighed er en forudsætning for at kunne nå alle grupper, der harbehov for hjælp. Selv om den humanitære bistands indsatser ikke direkte samtænkes med andredanske indsatser, vil der være situationer, hvor de pågår sideløbende. Og ofte vil de væreindbyrdes afhængige i et vist omfang – de humanitære aktører opbygger f.eks.modstandskraften til at modstå krise og konflikt, og politi og militær kan bidrage til at fremmesikkerheden, som også kommer humanitære aktører til gode. I de tilfælde kan der være risikofor at de to indsatser – trods deres adskillelse – vil blive opfattet som sammenhængende. Dettekan betyde øget usikkerhed for de humanitære organisationer og begrænse det humanitære rum.Derfor arbejder Danmark for bedst muligt samspil mellem indsatserne – men ikkesammenblanding.