Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del
Offentligt
1335726_0001.png
1335726_0002.png
1335726_0003.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-01594Den 17. februar 2014
Folketingets Europaudvalg har i brev af 17. december2013 stillet følgendespørgsmål nr. 59 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Mette Bock (LA).

Spørgsmål nr. 59 (alm. del)

Kan ministeren oplyse, hvad det koster de danske skatteydere, atsommerhusprotokollenhåndhæves (jf. protokol nr. 32)?

Svar

Som anført i den foreløbige besvarelse af spørgsmålet, har Miljøministerietanmodet Justitsministeriet om en udtalelse i forhold til reglerne om erhvervelse affast ejendom for personer, der ikke har fast bopæl i Danmark. Miljøministerietvenderhermed tilbage med henblik på endelig besvarelse af spørgsmålet.Justitsministeriet kan til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 59 oplysefølgende:"1. På Justitsministeriets område giver sommerhusprotokollen adgang til atopretholde de gældende regler om erhvervelse af fast ejendom i Danmarkfor personer, der ikke har fast bopæl her i landet. Disse regler findes dels ilov om erhvervelse af fast ejendom (erhvervelsesloven), jf. lovbekendtgørelsenr. 566 af 28. august 1986, som ændret ved lov nr. 1102 af 21. december1994, dels i bekendtgørelse nr. 764 af 18. september 1995 om erhvervelseaf fast ejendom for så vidt angår visse EF-statsborgere og EF-selskabersamt visse personer og selskaber fra lande, der har tiltrådt aftalenom Det Europæiske Økonomiske Samarbejde (erhvervelsesbekendtgørelsen).Det følger af erhvervelseslovens § 1, stk. 1, at personer, der ikke har bopæli Danmark, og som heller ikke tidligere har haft bopæl her i landet i et tidsrumaf i alt 5 år, kun kan erhverve adkomst på fast ejendom her i landetmed Justitsministeriets tilladelse, jf. lovens § 1, stk. 1. Bestemmelsen omfatterbådehelårsboliger og fritidsboliger mv.
Miljøministeriet•Børsgade 4 • 1215København KTlf.72 54 60 00 • Fax33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
I tilfælde, hvor ejendommen benyttes som helårsbolig for erhververen, ellerhvor erhvervelsen er en forudsætning for at udøve selvstændig virksomhedeller levere tjenesteydelser, er der i erhvervelsesbekendtgørelsen gjort undtagelserfra kravet om tilladelse for borgere fra EU- og EØS-lande, idet de pågældende istedet blot skal afgive en erklæring tilTinglysningsretten. I disse tilfælde skalerhververen således ikke søge Justitsministeriet om tilladelse.Hvis forudsætningerne for en tilladelse til erhvervelse af fast ejendombortfalder - f.eks. hvis en helårsbolig ikke længere benyttes som en helårsbolig- eller hvis en ejendom erhverves, uden den fornødne tilladelse erindhentet, meddeler Justitsministeriet efter erhvervelseslovens § 8 ejerenpålæg om at afhænde ejendommen inden en af ministeriet fastsat frist påmindst 6 måneder og højst 1 år.Overtrædelse af et pålæg om at afhænde en ejendom straffes med bøde, jf.erhvervelseslovens § 10, stk. 2.

2.

Den nævnte lovgivning om erhvervelse af fast ejendom i Danmark administreresnavnlig af Justitsministeriet.Justitsministeriet behandler således ansøgninger om erhvervelse af fastejendom i Danmark og sager om afhændelsespålæg, ligesom ministerieterpåtalemyndighed i straffesager om overtrædelse af afhændelsespålæg.Ministerietyder endvidere konkret vejledning til borgere, ejendomsmægleremv. om reglerne på området.De nævnte opgaver er forankret i et af ministeriets kontorer. I dette kontorer navnlig 3 juridiske fuldmægtige og 2 administrative medarbejderebeskæftigetmed opgaverne i forhold til erhvervelseslovgivningen. De pågældendevaretager dog også andre opgaver.Der foretages ikke særskilt registrering af den arbejdstid, der medgår i forholdtil opgaverne efter erhvervelseslovgivningen, og det er således bl.a. afden grund ikke muligt for Justitsministeriet at kvantificere de specifikkeomkostninger, som er forbundet med ministeriets administration aferhvervelseslovgivningen.Det kan dog oplyses, at ministeriet i 2013 har oprettet 709 sager om erhvervelseaf helårsboliger og 465 sager om erhvervelse af sekundærboliger(fritidshuse mv.).I forhold til de nævnte tal bemærkes det, at det er ansøgerens påtænkteanvendelseaf ejendommen - og ikke ejendommens status - der er afgørendefor, om sagen oprettes som en sag om erhvervelse af helårsbolig eller ensag om erhvervelse af sekundærbolig (fritidshus mv.). En ejendom, der efterplanlovgivningen lovligt kan anvendes som helårsbolig, vil således falde isagskategorien "sekundærbolig", hvis ejendommen ikke skal tjene somerhververens helårsbolig.
2

3.

Også Tinglysningsretten varetager opgaver i forhold tilerhvervelseslovgivningen.Tinglysningsretten påser således i forbindelse medtinglysning, om Justitsministeriets tilladelse er fornøden i forbindelse mederhvervelse af en fast ejendom. Tilsvarende har politi- og anklagemyndighed og dealmindelige domstole opgaver i forhold til erhvervelseslovgivningen. Politietefterforsker således sager om overtrædelse af bl.a.afhændelsespålæg,anklagemyndigheden fører sagerne ved domstolene, ogdomstolene pådømmersagerne.De omkostninger, der er forbundet med Tinglysningsrettens, politiets,anklagemyndighedens og de almindelige domstoles varetagelse af opgaver iforhold til erhvervelseslovgivningen, er det ikke umiddelbart muligt at kvantificerenærmere."
Kirsten Brosbøl
/
Sven Koefoed-Hansen
3