God morgen.
Som det er alle bekendt, havde vi i går en længere drøftelse om straffelovens anvendelse, især straffelovens § 102 om bistand til fjenden under krig og besættelse.
Jeg vil forsøge her at opsummere de svar, der er blevet givet både under lovgivningsprocessen og i går aftes, i et forsøg på at skabe en klarhed, der forhåbentlig kan resultere i, at vi om ganske kort tid i værdighed kan give vores soldater den opbakning, de fortjener.
Der er ingen tvivl om, at danskere, der tilslutter sig terrororganisationen ISIL, kan straffes og skal straffes hårdt.
Det kan ske ifølge straffelovens § 114, den såkaldte terrorlovgivning.
Der har vi en strafferamme, der er op til livstid.
Det kan heller ikke udelukkes, at det kan ske i henhold til § 102, den såkaldte landssvigerparagraf.
Men den konkrete vurdering af, om den ene eller anden paragraf anvendes, og i hvilket omfang den anvendes, er domstolenes afgørelse.
Men lad mig bare i al stilfærdighed sige, at hvis domstolene skulle vælge, som nogle partier ønsker, at anvende § 102, er der tale om en lavere strafferamme, end der er i terrorparagraffen.
Så man skal selvfølgelig tænke over, hvilke signaler man ønsker at sende.
Til sidst vil jeg bare sige, at hvis man har et ønske om at ændre i straffeloven for at sikre, at det er den mildere § 102, der finder anvendelse, af politiske grunde – jeg taler her om hele diskussionen om landsforræderi – så er det jo en selvstændig lovproces, som vi i regeringen naturligvis vil kigge på med politisk alvor og seriøsitet, som det skal være i Folketinget.
Vi har igangsat en undersøgelse, som jeg også gjorde opmærksom på i går, hvor vi har bedt Straffelovrådet om at kigge på det, og det er, fordi – og det er det sidste, jeg skal sige – hele diskussionen bl.a.
handler om, hvorvidt det her i juridisk forstand er en krig eller en væbnet konflikt.
Og det er desværre ikke noget, jeg kan stå her og bestemme eller beslutte om det er, for her har vi at gøre med den internationale folkeret, der anvender nogle meget præcise definitioner på det.
Vores vurdering er, at ifølge den internationale folkeret er der tale om en ikkeinternational væbnet konflikt, som jeg også gjorde opmærksom på i går.
Det er derfor, at jeg ikke kan garantere, at § 102 kommer i anvendelse.
Jeg kan derfor hverken bede domstolene eller nogle andre om at anlægge den fortolkning på grund af den tredeling af magten, som bl.a.
hr.
Holger K.
Nielsen var inde på.
Jeg håber, at disse ord er med til at afklare de spørgsmål, der har været.
Jeg takker for debatten og håber på Folketingets velvillige behandling.