Tak.
Med beslutningsforslaget opfordres regeringen til at udfærdige lovgivning, hvorefter aldersgrænsen for, hvornår man skal til obligatorisk lægetjek i forbindelse med fornyelse af kørekort, hæves fra 70 til 75 år.
Desuden skal de efterfølgende lægetjek i forbindelse med fornyelse, indtil man fylder 84 år, ske med større mellemrum end i dag.
Herudover opfordres regeringen til at igangsætte en undersøgelse af den danske screeningsordning for at se, om der kan ske en yderligere lempelse af kørekortkravene for ældre.
I forslaget er det anført, at vi i Danmark i de seneste år har haft en positiv udvikling med sund aldring, der har gjort, at de ældre generelt er sundere og lever længere end før.
Det er anført, at vi har en pligt til at sørge for, at de ældre bevarer deres mobilitet på den bedst mulige måde.
Jeg vil indledningsvis gerne takke forslagsstillerne for, at vi får lejlighed til at drøfte kravene til fornyelse af kørekort for ældre personer.
Lad mig slå én ting fast med det samme:
Regeringen vægter hensynet til ældre personers mobilitet højt, og for regeringen er det også vigtigt, at ingen, heller ikke ældre mennesker, udsættes for unødigt bureaukrati i forbindelse med fornyelse af deres kørekort.
Derfor er jeg selvfølgelig også indstillet på at diskutere nye ideer og nye initiativer, der kan medvirke til, at processen for kørekortfornyelse for de ældre kan blive mere smidig.
Men i den forbindelse er det vigtigt, at vi tænker os godt om, inden vi hæver aldersgrænsen for obligatorisk lægetjek i forbindelse med fornyelse af kørekort, for de gældende regler på området har et færdselssikkerhedsmæssigt sigte.
En ændring af reglerne på området må altså ikke medføre risiko for, at der sker en forringelse af færdselssikkerheden.
Det kan vi vist alle være enige om.
Det er da også baggrunden for, at Justitsministeriet allerede
er
i kontakt med Sundhedsstyrelsen for at afdække, om der er sundhedsfagligt belæg for at hæve den obligatoriske gældende aldersgrænse, og det skal jeg vende tilbage til om lidt.
Siden januar 2013 har det været sådan, at kørekort til bil udstedes med en gyldighed på 15 år.
Det er et krav i det tredje kørekortdirektiv.
I Danmark har vi endvidere fastsat, at et kørekort maksimalt må have gyldighed, indtil den pågældende fylder 70 år.
Kørekort til 70-årige er herefter normalt gyldige i 4 år, hvorefter der udstedes kørekort med 2 års gyldighed, indtil man fylder 80 år.
Herefter gælder der en generel gyldighed på 1 år.
Når indehaveren fylder 70 år, er fornyelse af kørekort desuden betinget af, at der gennemgås et helbredstjek.
Det gælder i øvrigt som udgangspunkt ikke ved fornyelse af kørekort til almindelig bil.
Er den danske ordning for fornyelse af kørekort til ældre så helt særegen?
Nej, det kan man ikke sige.
Også i bl.a.
Finland, Irland, Slovenien og Holland opererer man med en 70-årsgrænse.
I andre europæiske lande er aldersgrænsen endnu lavere, mens der f.eks.
i Tyskland og Frankrig ikke er nogen aldersgrænse overhovedet.
Med beslutningsforslaget lægges der op til, at fornyelse af kørekort først skal betinges af et helbredstjek, når man fylder 75 år.
Det foreslås tillige, at kørekort herefter skal fornys hvert tredje år, indtil indehaveren fylder 84 år, hvorefter fornyelse skal ske årligt.
Forslagsstillerne har i den forbindelse henvist til bl.a., at DTU Transports rapport »Aldring, demens og bilkørsel« fra januar 2010 viser, at ældre kører rutineret, sikkert og med lav ulykkesfrekvens i sammenligning med andre bilister.
Reglerne om hyppigere fornyelse af kørekort til personer over 70 år har som nævnt et færdselssikkerhedsmæssigt sigte.
Reglerne har til formål at sikre, at de helbredsmæssige mindstekrav, som man skal opfylde for at køre bil, fortsat er opfyldt.
Det er i den forbindelse særlig vigtigt at få opfanget dem, der lider af så fremskredne kognitive svækkelser, populært sagt nedsat evne til at opfatte ting og registrere ting, at de udgør en potentiel risiko i trafikken.
Et eksempel herpå er middelsvær eller svær demens.
I et vist omfang kan man også i trafikken kompensere for sådanne kognitive svækkelser, men regeringen er af den opfattelse, at man ikke skal køre bil, hvis man har sådanne lidelser, for risikoen er simpelt hen for stor.
Det siger sig selv, at langtfra alle 70-årige lider af sygdom eller kognitiv svækkelse i en sådan grad, at de ikke bør køre bil, og heldigvis for det.
Omvendt er det nu engang sådan, at der er en større risiko for at blive ramt af sådanne lidelser, når man bliver ældre, så på et eller andet tidspunkt er det ud fra en færdselssikkerhedsmæssig betragtning fornuftigt at foretage en relevant screening, inden der udstedes et nyt kørekort.
I den nævnte rapport fra DTU Transport er der på side 34 henvist til tidligere undersøgelser og artikler om emnet.
De fleste af disse er fra år 2000 og frem og konkluderer, at det ikke er muligt at sige noget præcist om, hvornår risikoen for demens er størst.
I rapporten anføres det, at en af de læger, som har været med til udvikle den kognitive test, der i dag benyttes i forbindelse med kørekortsfornyelse til personer over 70 år, senere har peget på, at de færreste har kognitive vanskeligheder i 70-årsalderen.
Den pågældende læge har dog samtidig peget på, at resultaterne af testen kan bruges som et relevant sammenligningsgrundlag, næste gang kørekortet skal fornys.
Endvidere kan screening på et relativt tidligt tidspunkt give mulighed for, at lægen kan drøfte spørgsmålet om nedsat mobilitet med den ældre i god tid og dermed opnå en forebyggende effekt.
I forlængelse heraf vil jeg gerne pege på, at den daværende regering så sent som i 2010 fastholdt alderskravet på 70 år, da vi her i Folketinget behandlede den tidligere regerings lovforslag om implementering af EU's tredje kørekortdirektiv.
Det gjorde man ud fra netop den betragtning, at risikoen for at blive ramt af mental eller fysisk svækkelse stiger, jo ældre man bliver.
Men selvfølgelig skal vi hele tiden være opmærksomme på, om vores regler fortsat er tidssvarende, og det er vel også det, som beslutningsforslaget er udtryk for.
Og som sagt har Justitsministeriet allerede sammen med Sundhedsstyrelsen taget initiativ til at se på, om der er sundhedsfagligt belæg for at ændre aldersgrænsen.
Og er der sundhedsfagligt belæg for at hæve den gældende aldersgrænse, vil vi selvfølgelig tage initiativ til det.
Lad mig tilføje, at man efter regeringens opfattelse uanset alder ikke skal mødes af unødigt bureaukrati, når man skal have fornyet sit kørekort.
Justitsministeriet og Sundhedsstyrelsen vil derfor ikke kun se på, om udviklingen af folkesundheden har bevirket, at aldersgrænsen på 70 år er utidssvarende.
Det vil også indgå, om det kan gøres mere enkelt at få kørekortet fornyet – navnlig i de tilfælde, hvor sundhedsmyndighederne inddrages.
Sammenfattende er det regeringens opfattelse, at der ikke på det grundlag, vi har i dag, er fuldt forsvarligt belæg for at kunne hæve aldersgrænsen fra 70 til 75 år for lægelig screening ved kørekortfornyelse – herunder fuldt forsvarligt belæg for at ændre de efterfølgende intervaller for fornyelse.
Til gengæld har vi taget initiativ til at tilvejebringe et bedre grundlag for at kunne træffe beslutningen på et oplyst grundlag og agter at gøre det, når den beslutning kan kvalificeres.
Af de anførte grunde kan regeringen ikke støtte forslaget.