Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0027 Bilag 2
Offentligt
1231004_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7221 8888
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 18. marts 2013
Supplerende grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om den Europæiske Unions
Jernbaneagentur og om ophævelse af forordning (EU) nr.
881/2004 (agenturforordningen)
KOM (2013) 27
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Trafikudvalg.
1. Resumé
Kommissionen vurderer at der er behov for at øge Det Europæiske
Jernbaneagenturs (ERA) bemyndigelse, ved at tilføre agenturet større
kompetence og flere opgaver.
Forslaget omfatter ændringer i proceduren for godkendelse til
ibrugtagning af jernbanekøretøjer, således at godkendelser gælder på
det indre marked. Endvidere forslås en fælles godkendelse til
ibrugtagning af faste og mobile togkontrol- og signalsystemer.
Agenturforordningen er tæt forbundet med forslag til ændring af
interoperabilitetsdirektivet og sikkerhedsdirektivet, der tilsammen
udgør den tekniske søjle af 4. jernbanepakke.
2. Baggrund
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 30. januar 2013 og
fremsendt til Rådet idansk sprogversion den 6. februar 2013.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91.
Den forslåede forordning erstatter forordning (EF/881/2004) som
ændret ved forordning (EF/1335/2008). Beslutningsproceduren er den
almindelige lovgivningsprocedure jf. TEUF artikel 294.
Kommissionen har fremlagt 4. jernbanepakke, som er baseret på
Hvidbogen ”Towards a competitive and ressource efficient transport
system” COM(2011)144. Hvidbogen pointerer, at udvikling af et
Side 1 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
effektivt og bæredygtigt europæisk transportsystem indebærer, at der
etableres et fælles europæisk jernbaneområde, hvilket kræver
afskaffelse af en række tekniske, administrative og juridiske
hindringer, som stadig besværliggør adgangen til de nationale
jernbanemarkeder.
Jernbaneagenturet er oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 881/2004, med henblik på at yde tekniske bidrag
til realiseringen af et indre marked for jernbanesektoren i Europa.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at agenturet bemyndiges til at:
udstede EU-sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder i
henhold til sikkerhedsdirektivet
udstede tilladelser til at bringe jernbanekøretøjer i omsætning,
(Indre Marked) herunder typer af jernbanekøretøjer
udstede tilladelser til ibrugtagning af faste togkontrol- og
signalsystemer, som er baseret på det europæiske togkontrol-
og kommunikationssystem (ERTMS),
tilse, at medlemsstaterne ændrer eller ophæver nationale
regler, som strider mod fælles europæiske tekniske krav (som
f.eks. de Tekniske Specifikationer for Interoperabilietet
(TSIer),
overvåge de nationale sikkerhedsmyndigheder, herunder
udføre inspektioner hos sikkerhedsmyndigheden og tilse
myndighedens effektivitet og ressourcer,
fremme akkreditering af de organer som har til opgave at
verificere, at TSIerne bliver efterlevet ved større ændringer på
jernbanen (de såkaldte bemyndigede organer).
Endelig skal agenturet kunne opkræve gebyr for de certifikater og
tilladelser, som agenturet udsteder.
Dette drejer sig om følgende ydelser:
udstedelse og fornyelse af sikkerhedscertifikater til
jernbanevirksomhederne
udstedelse og fornyelse af ibrugtagningstilladelser til
togkontrol- og signalsystemer.
udstedelse af tilladelser til at bringe jernbanekørekøjet i
omsætning
I dag er det sikkerhedsmyndigheden (Trafikstyrelsen), som godkender
og udsteder ovenstående samt opkræver gebyrer herfor.
Agenturets retlige status samt klageadgang
Side 2 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
Agenturet får retlig status som et EU-organ, der har status
som juridisk person.
Agenturet opretter ét eller flere klagenævn, hvor
virksomhederne vil kunne klage over agenturets afgørelser.
Med forslaget vil det nuværende jernbaneagentur, ERA, ændre
juridisk status og blive en egentlig europæisk jernbanemyndighed
med udvidede kompetencer. Det kommende Europæiske Unions
Jernbaneagentur vil på mange måder ligne agenturet på
luftfartsområdet, European Aviation Safety Agency (EASA).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med
nærhedsprincippet. Dette begrundes med, at målene ikke i
tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne, idet
medlemsstaternes mangelfulde implementering af det
fælleseuropæiske regelgrundlag bevirker, at nationale regler og
forvaltning fortsat udgør en barriere for markedsadgang. Dette gælder
både ved godkendelse af jernbanekøretøjer, der skal køre på tværs af
landegrænserne, og når en virksomhed ønsker at drive
jernbanevirksomhed i anden medlemsstat.
Regeringens vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Forordning (EF) nr. 881/2004 med senere ændringer ophæves, hvis
forslaget vedtages i sin nuværende udformning hvilket vil få betydning
for følgende danske regler:
Lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november
2010 om jernbane.
Bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsens
opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af
Trafikstyrelsens forskrifter.
Hvis forslaget vedtages skal disse regler tilpasses.
7. Konsekvenser
Side 3 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231004_0004.png
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere forslagets
konsekvenser. Det skyldes bl.a., at den endelige afgrænsning mellem
den nationale sikkerhedsmyndigheds opgavevaretagelse og
agenturets opgavevaretagelse ikke er klart defineret, herunder
principperne for opkrævning af gebyrer.
En nærmere vurdering af forslagets konsekvenser vil ske i takt med at
afgrænsningen mellem den nationale sikkerhedsmyndigheds
opgavevaretagelse og agenturets opgavevaretagelse defineres
nærmere.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU- specialudvalget for transport og en
række øvrige aktører i jernbanebranchen, herunder Aarhus Letbane
I/S, DNV KEMA, Lloyds, Aktins Danmark A/S, NIRAS, Siemens A/S og
Jernbanenævnet i perioden fra den 7. februar med frist for
høringsbidrag den 6. marts 2013.
Der er modtaget følgende høringssvar:
DSB:
”I betragtning (14) anføres, at afgifterne for køretøjstilladelser og
sikkerhedscertifikater hos ERA vil ligge på et niveau svarende til det
nuværende gennemsnit i Unionen og skal fastsættes i en delegeret
retsakt. Da forslaget blandt andet tager udgangspunkt i, at der i visse
medlemsstater opkræves urimelige afgifter, bør det overvejes
hvorvidt de nye afgifter skal fastsættes efter en beregning af, hvad de
rent faktisk koster at udstede for ERA. Dette argument forstærkes af,
at det antages, at det vil udgøre en administrativ besparelse, når
godkendelserne og godkendelsesprocedurerne harmoniseres og
delvist samles ét sted. Alternativt må der være tale om en politisk
fastsættelse af afgiftsniveauet.
Det er dog ikke muligt på det foreliggende grundlag at afgøre,
hvorvidt der for DSB vil være tale om en administrativ eller økonomisk
lettelse med forslaget om køretøjomsætningstilladelse.
Ifølge betragtning (21) og forslaget til artikel 13 skal der oprettes et
certificeringssystem for værkstedsfaciliteter. DSB anser det for
sandsynligt, at såfremt der indføres et certificeringssystem for
værkstedsfaciliteter, vil det medføre ekstraomkostninger for DSB og
ikke i øvrigt medføre nogen form for simplificering eller forbedring af
de nuværende forhold.
Ifølge forslaget til artikel 51 vil ERA oprette et klagenævn, som
fremover skal behandle klager i henhold til artikel 12, 16, 17 og 18
(sikkerhedscertifikater, typegodkendelser, ibrugtagningstilladelser for
Side 4 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231004_0005.png
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
rullende materiel og ibrugtagningstilladelser for togkontrol- og signal
anlæg). Dermed overflyttes klageadgangen fra de nationale
jernbanenævn til det ny klagenævn. Det er ikke muligt at vurdere,
hvorvidt dette vil have betydning for DSB”.
Dansk Industri:
”DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-
Kommissionens forslag til 4. jernbanepakke, og muligheden for at
afgive bemærkninger til de enkelte delforslag. I dette tilfælde
COM(2013) 27, der omhandler forslag til forordning om det
europæiske jernbaneagentur og om ophævelse af forordning
881/2004.
Kommissionen tilkendegiver, at forslaget har til formål at fjerne de
tilbageværende administrative og tekniske barrierer for etableringen
af det indre jernbanemarked. Forordningen skal erstatte den
gældende forordning 881/2004 og tildeler jernbaneagenturet (ERA) en
række nye opgaver og beføjelser. Målet er endvidere, at øge
stordriftsfordelene for jernbanevirksomhederne, reducere de
administrative omkostninger og forkorte de administrative procedurer
mv.
DI Transport tilslutter sig disse målsætninger. Det er af afgørende
vigtighed for etableringen af det indre jernbanemarked, at nationale
særregler afvikles, at der sikres fuld harmonisering mellem
medlemslandene i regeludmøntningen, og at der i videst muligt
omfang etableres en platform, hvor dobbeltarbejde mellem
medlemsstaterne og ERA elimineres.
Vi er dog usikre på, om kommissionens forslag i alle henseender
sikrer opfyldelsen af ovennævnte. Vi bemærker overordnet, at der
med forslaget lægges op til en fortsat deling af beføjelserne, blandt
andet af hensyn til nærheds- og proportionalitets-principperne. Men
hvis den fortsatte todeling ikke defineres og udmøntes tydeligt, vil der
være stor risiko for overlappende, ineffektive og fordyrende
funktioner. Det skal undgås.
Vi bemærker for eksempel også, at ERA ifølge forslaget skal tildeles
beføjelse til at opkræve afgifter for at udstede køretøjstilladelser og
sikkerhedscertifikater. Det forudsættes også, at ERA tilføres yderligere
ressourcer. Det er således vigtigt, at sådanne ”tilvækster” spejles i
tilsvarende reduktioner i medlemsstaterne, såvel ressourcemæssigt
som afgiftsmæssigt.
På ovennævnte baggrund skal vi derfor, med henblik på forslagets
videre behandling, anbefale, at der fra dansk side lægges afgørende
Side 5 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231004_0006.png
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
vægt på, at ændringerne reelt bidrager til opfyldelse af
målsætningerne.
Vi står naturligvis til rådighed for de videre drøftelser vedrørende 4.
jernbanepakke”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Behandlingen af forslaget er i sin indledede fase, men det forventes,
at en del medlemsstater har forbehold over for forslaget.
Under den indledende behandling har medlemsstaterne markeret
generelle positioner i forhold til Kommissionens forslag. I forhold til
forslaget om en ny forordning for jernbaneagenturet samt forslagene
om ændring af interoperabilitetsdirektivet og
jernbanesikkerhedsdirektivet har medlemsstaterne generelt støttet
intentionen med forslagene. Medlemsstaterne har dog været skeptiske
i forhold til:
at agenturet tildeles større bemyndigelse og ansvar.
at den foreslåede arbejdsdeling mellem agenturet og de
nationale sikkerhedsmyndigheder kan vise sig at blive utilsigtet
bureaukratisk.
at små jernbanevirksomheder tvinges til at rekvirere EU-
sikkerhedscertifikater, som de ikke har behov for.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at man er positivt
indstillet over for Kommissionens ønske om at sikre, at
medlemsstaterne ikke har administrative barrierer, der hindrer et reelt
interoperabelt og åbent indre marked.
Regeringen er positiv over for, at agenturet får øget sin bemyndigelse
for at sikre dette. Regeringen er derudover opmærksom på at
forslaget, ud fra et samlet europæisk synspunkt, vil kunne medføre
besparelser.
Regeringen er opmærksom på, at grænsefladen mellem agenturets og
de nationale sikkerhedsmyndigheders kompetencer defineres
nærmere, heriblandt:
Grænsefladen mellem agenturets godkendelses- og
udstedelseskompetence set i forhold til det arbejde, som
sikkerhedsmyndigheden skal udføre i forbindelse hermed.
Finansiering af agenturets og de nationale
sikkerhedsmyndigheders opgaver.
Side 6 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
Regeringen har fokus på, at det er vigtigt, at bemyndigelse af
agenturet til at udstede godkendelser, tilladelser og certifikater ikke
skaber yderligere barrierer, yderligere administrativt bureaukrati og
øgede omkostninger for virksomhederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Hele 4. jernbanepakke har dog tidligere været nævnt til orientering
den 1. marts 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den 11. marts
2013. En overordnet beskrivelse af hele 4. jernbanepakke var
endvidere en del af samlenotatet, der blev fremsendt 14. februar
2013.
Side 7 (7)