Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0028 Bilag 1
Offentligt
1222035_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
27. februar 2013
2013-716
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af
forordning (EF) nr. 1370/2007 for så vidt angår åbning af de
nationale markeder for personbefordring med jernbane (PSO-
forordningen)
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
KOM (2013) 28
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 fjerde jernbanepakke, herunder
forslag til ændring af den såkaldte PSO-forordning om de nationale markeder
for personbefordring med jernbane.
Forslaget indeholder fælles regler for tildeling af kontrakter om offentlig
personbefordring, herunder at kontrakter skal sendes i udbud fra december
2019.
Kommissionen foreslår desuden, at der udarbejdes planer for offentlig
personbefordring, hvori der fastsættes mål for den offentlige transportpolitik
og udbud. Tilsynsorganet skal overvåge dette. Derudover foreslår
Kommissionen, at i de medlemsstater, hvor der ikke findes et velfungerende
leasingmarked, skal medlemsstaterne sikre adgang til rullende materiel for
interesserede operatører.
2. Baggrund
Som en del af fjerde jernbanepakke har Kommissionen ved KOM (2013) 28 af
30. januar fremsendt forslag om forslag til ændring af forordning (EF) nr.
1370/2007 for så vidt angår åbning af de nationale markeder for
personbefordring med jernbane. Forslaget er oversendt til Rådet den 4. februar
i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222035_0002.png
Som baggrund for forslaget henviser Kommissionen til hvidbog om fremtidens
transportpolitik fra marts 2011, hvor Kommissionen fremfører sin vision for et
fælles europæisk jernbaneområde med et indre jernbanemarked, hvor
europæiske jernbaneselskaber kan udbyde deres tjenester uden at være hindret
af unødige tekniske og administrative barrierer.
Kommissionen peger desuden på, at der i løbet af det seneste årti er vedtaget
tre lovpakker for jernbanesektoren, som har til formål at åbne de nationale
jernbanemarkeder og gøre dem mere konkurrencedygtige og kompatible på
EU-niveau.
Til trods for EU's lovgivningstiltag er jernbanernes andel af transportmarkedet
internt i EU fortsat beskeden.
Kommissionen fremhæver, at langt størstedelen af den indenlandske
trafikbetjening ikke foregår på et forretningsmæssigt grundlag, men på
baggrund af kontrakter om offentlig trafikbetjening. Eftersom der ikke findes
fælles EU-regler om tildelingen af kontrakter om offentlig trafikbetjening, har
nogle medlemsstater indført konkurrencebaseret udbud af kontrakter, mens
andre tildeler dem direkte uden forudgående udbud.
Kommissionen finder således, at der er et kludetæppe af forskellige regelsæt i
EU, der gør det vanskeligt for jernbaneselskaberne at udnytte det fulde
potentiale ved at drive virksomhed på det indre marked.
3. Formål og indhold
Kommissionens overordnede formål med forslaget er at forbedre kvaliteten af
personbefordringen med jernbane og øge driftseffektiviteten, for at gøre
jernbanerne mere konkurrencedygtige og attraktive sammenlignet med andre
transportformer.
Forslaget indeholder fælles regler for tildeling af kontrakter om offentlig
personbefordring med jernbane sammen med ledsageforanstaltninger, der
tager sigte på at forbedre udbudsprocedurerne.
Definition af kompetent lokal myndighed
Kommissionen foreslår at præcisere udtrykket "kompetent lokal myndighed" i
den gældende forordning. Præciseringen skal gøre det klart, at en "kompetent
lokal myndighed" dækker byområder eller landdistrikter og ikke store dele af
det nationale område.
Plan for offentlig personbefordring
Kommissionen ønsker, at de kompetente myndigheder opstiller og ajourfører
planer for offentlig personbefordring, der dækker alle relevante
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222035_0003.png
transportformer for det område, som de er ansvarlige for. I planen fastsættes
mål for den offentlige transportpolitik, og hvordan målene nås.
De offentlige serviceforpligtelser og tildelingen af kontrakter skal ske i
overensstemmelse med de gældende planer.
Ved fastlæggelsen af de offentlige serviceforpligtelser udarbejder den
kompetente myndighed et udkast til disse forpligtelser og deres
anvendelsesområde, og hører på passende vis de relevante berørte parter
og tager hensyn til deres synspunkter.
Ved offentlig personbefordring med jernbane gælder desuden, at tilsynsorganet
(Jernbanenævnet), skal sikre, at kravene i planen opfyldes.
Maksimal værdi af en kontrakt
Kommissionen foreslår, at den maksimale volumen af en kontrakt om offentlig
trafikbetjening opgjort i togkilometer, maksimalt må være den højeste værdi af
enten 10 mio. togkilometer eller en tredjedel af den samlede volumen af
personbefordring med jernbane på nationalt plan.
Direkte tildeling ved mindre kontrakter
Kommissionen finder, at direkte tildeling fortsat skal være mulig for offentlig
personbefordring med jernbane, hvis den årlige gennemsnitsværdi anslås til: a)
mindre end 5 000 000 EUR eller b) hvis det årlige transportarbejde er mindre
end 150 000 vognkilometer.
Krav om udbud
Kommissionen foreslår, at den gældende forordnings artikel 5, stk. 6, udgår,
således at de generelle regler for udbudsprocedurer også kommer til at gælde
for jernbanebefordring, og den eksisterende mulighed for direkte tildeling af
kontrakter bortfalder.
Adgang til rullende materiel
Kommissionen foreslår, at i de medlemsstater, hvor der ikke findes et
velfungerende leasingmarked for rullende materiel, er det op til de kompetente
myndigheder at træffe foranstaltninger, der sikrer effektiv adgang på lige vilkår
til rullende materiel.
Hvis der således på et transportmarked ikke findes virksomheder, der leaser
rullende materiel på lige og kommercielt levedygtige vilkår til alle relevante
operatører, finder Kommissionen, at medlemsstaterne skal sørge for, at
restværdirisikoen i forbindelse med rullende materiel bæres af de kompetente
myndigheder.
Kommissionen foreslår, at de nærmere bestemmelser for procedurer og
foranstaltninger, der skal sikre adgang til det rullende materiel, skal fastlægges
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222035_0004.png
i gennemførelsesretsakter på grundlag af undersøgelsesproceduren senest 18
måneder efter forordningens ikrafttræden.
Offentliggørelse af oplysninger om kontrakter
Kommissionen foreslår, at hver kompetent myndighed skal offentliggøre en
årlig rapport om de offentlige serviceforpligtelser, den er ansvarlig for, med
oplysninger om startdato og løbetid for kontrakter. Rapporten skal sondre
mellem bustrafik og skinnebåret trafik, og give mulighed for at kontrollere og
vurdere det offentlige transportnets effektivitet, kvalitet og finansiering.
Overgangsperiode i forbindelse med kravet om udbud
Kommissionen finder, at kontrakter der er tildelt direkte i perioden 1. januar
2013 - 2. december 2019, kan fortsætte, indtil de udløber, dog højst til den 31.
december 2022.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i henhold til TEUF art. 294 skulle høres. Europa-
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at medlemsstaternes indsats alene ikke kan sikre et
sammenhængende jernbanemarked i EU og løse problemet med
forskelligartede fortolkninger af lovgivningen. Kommissionen finder således, at
problemets kerne er opretholdelsen af nationale regler, der fungerer som
hindringer for det indre marked.
Indsatsen på EU-plan skal sikre en konsekvent gennemførelse af EU's acquis
på jernbaneområdet, hvilket skulle føre til oprettelsen af et fælles europæisk
jernbaneområde uden nogen unødvendige administrative og tekniske
hindringer.
Regeringen er af den opfattelse, at en række forhold i den gældende forordning,
fortsat bedst lader sig regulere på nationalt niveau, hvor indsigten i nationale
behov for drift, service mv. er størst.
Regeringen finder dog samlet set, at nærhedsprincippet er overholdt, da
regeringen anerkender, at hvis der skal skabes et indre marked for offentlig
personbefordring på jernbaneområdet, må der være fælles rammebetingelser,
herunder i forhold til udbud af kontrakter om offentlig personbefordring.
6. Gældende dansk ret
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222035_0005.png
Området er i dag reguleret af den gældende EU-forordning. Såfremt forslaget
gennemføres med dets nuværende indhold, vil der være behov for at foretage
ændringer.
7. Konsekvenser
Forslaget
statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser er meget
komplekse, og på nuværende stadie vanskelige at vurdere bl.a. i forhold til
DSB’s rolle og værdi.
Kommissionens forslag om udvikling af planer for offentlig personbefordring
og offentliggørelse af årsrapporter mv. vil medføre øgede administrative
konsekvenser for aktører i transportsektoren, først og fremmest for
Transportministeriet, tilsynsorganet (Jernbanenævnet) og trafikselskaberne.
Regeringen er i gang med at afdække konsekvenserne af forslaget. Disse vil
blive beskrevet nærmere i et supplerende grund- og nærhedsnotat såfremt
høringen skulle give anledning hertil.
8. Høring
Forslag er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport samt andre
relevante høringsparter med frist den 6. marts 2013.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er særligt opmærksom på forslaget om obligatorisk udbud.
Der kan være fordele ved udbud, idet konkurrencen kan være et middel til at
fremme effektivitet hos togoperatørerne. Der kan også være problemer med
udbud i forhold til at sikre stordriftsfordele, sikkerhed for uforstyrret
opretholdelse af trafikbetjeningen og kontinuitet i den langsigtede udvikling af
sektoren.
Et centralt spørgsmål for regeringen er desuden, hvordan konkurrencen ved
obligatorisk udbud reelt vil blive, da jernbanemarkedet i dag i alt overvejende
grad består af statsejede selskaber med offentlige midler i ryggen.
Regeringens foreløbige holdning er, at det mest hensigtsmæssigt bør være op til
de enkelte medlemslande at afveje fordele og ulemper ved udbud. En regel om
obligatorisk udbud synes at være mere egnet til at fremme visse store
jernbaneoperatørers end jernbanepassagerernes interesser.
Regeringen er desuden opmærksom på Kommissionens forslag om offentlige
transportplaner, herunder eventuelle yderligere beføjelser til tilsynsorganet,
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222035_0006.png
bl.a. beføjelser der har politisk karakter. Det skal desuden afklares hvilken
betydning planerne har for andre transportformer end jernbaneområdet.
Regeringen har derudover fokus på forslaget om adgang til rullende materiel og
medlemsstaternes forpligtigelser i den anledning, herunder at bestemmelser
for procedurer og foranstaltninger skal fastlægges i gennemførelsesretsakter.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fjerde jernbanepakke og dens konsekvensanalyser blev præsenteret i
landtransportarbejdsgruppen den 1. februar 2013. Medlemslandene gav på et
efterfølgende møde deres foreløbige og overordnede synspunkter på hele
pakken til kende. En række lande udtrykte sig skeptisk om obligatorisk udbud
bl.a. med den begrundelse, at der ikke et marked for alle de udbud det vil
medføre, og at det kan være problematisk i forhold til forsyningssikkerhed.
11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Kommissionens forslag til ændring af forordning nr. 1370/2007 er ikke
tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg. 4. jernbanepakke har tidligere
været nævnt til orientering den 1. marts. 2013 i forbindelse med rådsmøde
(TTE) den 11. marts 2013. Notat blev fremsendt 14. februar 2013.
Side 6/6