Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2013) 0028 Bilag 4
Offentligt
1438850_0001.png
Juridiske rammer (EU-
lovgivning)
3. tekniske møde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438850_0002.png
Rammerne i dag
Rammerne for udbud er i dag forordning (EF) Nr.
1370/2007 om offentlig personbefordring med jernbane
og ad vej (PSO-forordningen).
Mulighed for at indgå kontrakter uden forudgående
udbud om offentlig trafikbetjening med jernbane (artikel
5 (6)).
Kontrakter må ikke løbe længere end 10 år. Dog
mulighed for forlængelse til 15 år (hensyn til afskrivning
af materiel).
Kammeradvokatens vurdering, at S-banen ikke er
udbudspligtig. Kommissionen har tilkendegivet, at en
afgørelse af spørgsmålet må bero på en konkret
vurdering.
Transportministeriet
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438850_0003.png
Kommissionens forslag til ændring af PSO-
forordningen (4. jernbanepakke)
Præsenteret i januar 2013.
Den nuværende 5 (6) om direkte tildeling ophæves.
Forslag om at direkte tildelte kontrakter højst kan
fortsætte til den 31. december 2022.
Forslaget indeholder desuden:
Krav om udbud i pakker. Én pakke må højest udgøre en
tredjedel af den samlede volumen af den udbudte trafik.
Undtagelser for mindre kontrakter, hvis den årlige
gennemsnitsværdi anslås til;
a) mindre end 5 000 000 EUR eller
b) hvis det årlige transportarbejde er mindre end 150 000
vognkilometer.
Transportministeriet
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438850_0004.png
Forhandlingssituationen i forhold til en ny 10-årig
DSB-kontrakt
Europa-Parlamentets førstebehandling:
Antallet af kontrakter mellem 1 og 4 – for DK 2 kontrakter.
Overgangsperioder:
Kontrakter indgået før 3. december 2022 skal udløbe senest 10
år efter forordningen træder i kraft (eks. i 2026, hvis
forordningen træder i kraft i 2016).
Derudover mulighed for overgangsperiode på op til 9 år, hvis
proces mod åbent marked – godkendes af Jernbanenævnet.
Ministerrådet - tendenser blandt medlemslandene:
Bevægelse mod generel regel om udbud.
Længere overgangsperioder end i Kommissionens forslag.
Og undtagelser, fx forslag om at undtage S-tog.
Samlet vurdering: pt. ingen isoleret betydning for en ny
direkte tildelt 10-årig kontrakt.
Transportministeriet
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438850_0005.png
Regeringens tilgang til PSO-forslaget - I
Der synes ikke at være én organisationsform for
jernbanesektoren i Europa, som har vist entydige
successer.
Der er fordele ved udbud, idet konkurrencen i mange
tilfælde kan fremme bedre og billigere løsninger.
Der kan dog også være problemer med udbud (sikre
netværksfordele, sikkerhed for uforstyrret opretholdelse
af trafikbetjeningen og kontinuitet i den langsigtede
udvikling af sektoren).
Det er derfor regeringens holdning, at det må være op til
de enkelte medlemslande at beslutte, om og i hvilket
omfang de ønsker at gennemføre udbud af togdriften.
Transportministeriet
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438850_0006.png
Regeringens tilgang til PSO-forslaget - II
Regeringen vil dog ikke arbejde imod Kommissionens
forslag om obligatorisk udbud, så længe der er mulighed
for et flertal for Kommissionens forslag – dette er det
mest sandsynlige.
Regeringen vil på denne baggrund pt. arbejde
konstruktivt med i forhandlingerne, herunder for:
større fleksibilitet for medlemslandene,
overgangsperioder, der giver tilstrækkelig tid til omstilling,
trafikken på lokalbanerne bør undtages for udbud, idet
omkostningerne kan risikere at overstige gevinsterne.
Desuden skeptisk over for forslag om offentlige
transportplaner samt yderligere beføjelser til
tilsynsorganet (Jernbanenævnet).
Transportministeriet
Side 6