Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0029 Bilag 1
Offentligt
1222020_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
27. februar 2013
2013-698
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012
om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, for så vidt
angår åbning af markedet for indenlandsk passagertransport med
jernbane og forvaltning af jernbaneinfrastrukturen
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Transportudvalg
KOM (2013)29
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 sine forslag i fjerde
jernbanepakke, herunder forslag til ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012. Det overordnede mål med
pakken er nå ét fælles europæisk jernbaneområde (SERA), der gennem øget
konkurrence forventes at gøre jernbanetransport mere attraktiv, så den kan
konkurrere med andre transportformer.
Forslaget om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/34/EU af 21. november 2012 vedrører to spørgsmål 1) styrkelse af
infrastrukturforvalterens forvaltning med henblik på at sikre lige adgang til
infrastrukturen, og 2) åbning af markedet for indenlandsk
passagertransport.
Med forslaget om ændring af dir. 2012/34/EU forventer Kommissionen at
afhjælpe de adgangsbarrierer, som Kommissionen mener knytter sig til
infrastrukturforvalterens opgaver og manglende åbning af markedet for
national passagertransport.
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. januar 2013 fremsendt forslag om Europa-
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012
om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, for så vidt angår åbning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222020_0002.png
af markedet for indenlandsk passagertransport med jernbane og forvaltning af
jernbaneinfrastrukturen, KOM (2013) 29. Forslaget er en del af 4.
jernbanepakke. Forslaget er oversendt til Rådet den 4. februar 2013 i dansk
sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Kommissionen fremlagde i sin hvidbog fra 2011 sin vision for et fælles
europæisk jernbaneområde (Single European Railway Area, SERA) med et
indre jernbanemarked, hvor europæiske jernbanevirksomheder kan udbyde
tjenester uden unødvendige tekniske og administrative hindringer.
Kommissionen konstaterer, at selvom der igennem de seneste ti år er kommet
tre lovgivningsmæssige "jernbanepakker", der gradvis har åbnet de nationale
markeder og gjort jernbanerne mere konkurrencedygtige og interoperable på
EU-plan, er jernbanernes andel af transporten inden for EU fortsat beskeden.
Kommissionen mener, at lige adgang til infrastrukturen bør opnås ved at fjerne
interessekonflikter, der påvirker infrastrukturforvalterens beslutninger
vedrørende markedsadgang, og afskaffe den mulighed for krydssubsidiering,
som findes i integrerede strukturer.
Kommissionens holdning er, at når markedet for indenlandsk
passagertransport i mange medlemsstater er lukket for konkurrence,
begrænses markedets udvikling og der skabes forskelle mellem de
medlemsstater, der har åbnet deres markeder, og dem, der ikke har.
3. Formål og indhold
Kommissionens formål med forslaget er at sikre lige adgang til infrastrukturen
gennem en styrkelse af infrastrukturforvalterens forvaltning samt at åbne
markedet for indenlandsk passagertransport med sigte på at intensivere
konkurrencen, således at der opnås flere og bedre passagertjenester.
Kommissionen fokuserer i dette direktivforslag på at løse de hindringer, der
efter Kommissionens vurdering relaterer sig til infrastrukturforvalterens
forvaltning og adgangen til markedet for indenlandsk passagertransport.
Styrkelse af infrastrukturforvalterens forvaltning med henblik på at sikre lige
adgang til infrastrukturen
Kommissionen vil med forslaget fjerne interessekonflikter, der påvirker
infrastrukturforvalterens beslutninger vedrørende markedsadgang, og afskaffe
den mulighed for krydssubsidiering, der findes i integrerede virksomheder.
Side 2/6
”En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et
konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem” KOM(2011)144
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222020_0003.png
Herudover vil Kommissionen med forslaget sikre, at alle
infrastrukturforvalterens funktioner forvaltes på en konsekvent måde.
Forslaget indebærer, at alle infrastrukturforvalterens opgaver og funktioner
skal samles hos infrastrukturforvalteren.
Forslaget indebærer samtidig, at infrastrukturforvalteren institutionelt skal
holdes adskilt fra en jernbanevirksomhed, idet Kommissionen foreslår, at det
forbydes, at den samme juridiske eller fysiske person får ret til at kontrollere
eller øve indflydelse på en infrastrukturforvalter og en jernbanevirksomhed
samtidig. Kommissionen udelukker dog ikke, at en medlemsstat være ejer af
begge retlige enheder, hvori kontrollen skal udøves af offentlige myndigheder,
der er adskilte og retligt forskellige fra hinanden.
Forslaget åbner imidlertid mulighed for, at vertikalt integrerede virksomheder,
herunder dem med en holdingstruktur, kan opretholde deres ejerskab af
infrastrukturforvalteren. Det præciseres dog, at dette kun er tilladt, hvis der
opfyldes en række betingelser, der sikrer, at infrastrukturforvalteren har reel
beslutningskompetence for alle sine funktioner. Desuden foreslåes det, at dette
skal sikres ved stærk og effektiv beskyttelse af infrastrukturforvalterens
uafhængighed.
Kommissionen skal ifølge forslaget efter anmodning eller på eget initiativ
træffe afgørelse om infrastrukturforvalterens uafhængighed i de integrerede
virksomheder. Forslaget indebærer, at medlemsstaterne kan begrænse
adgangsrettighederne for jernbaneoperatører, der indgår i vertikalt integrerede
selskaber, hvis Kommissionen ikke er i stand til at bekræfte, at de
beskyttelsesforanstaltninger, der skal sikre infrastrukturforvalterens
uafhængighed er blevet effektivt gennemført. Det foreslås endvidere, at
tilsynsorganerne (i Danmark Jernbanenævnet) skal føre tilsyn udover den
kontrol, som Kommissionen skal føre.
Det foreslås, at Kommissionen senest den 31. december 2024 skal vurdere,
hvorvidt der fortsat består diskriminerende praksis eller andre former for
konkurrenceforvridning i relation til infrastrukturforvaltere, der indgår i en
integreret virksomhed. Hvis det er relevant, fremsætter Kommissionen forslag
til ny lovgivningsmæssige foranstaltninger.
Kommissionen vil med forslaget endvidere styrke koordinationen mellem
infrastrukturforvalterne og jernbaneoperatørerne for bedre at imødekomme
markedsbehovene og styrke det grænseoverskridende samarbejde mellem
infrastrukturforvalterne.
Forslaget indebærer derfor, at der skal nedsættes et koordinationsudvalg.
Formålet er at sikre en god koordination mellem infrastrukturforvalteren og de
brugere af nettet, som berøres af infrastrukturforvalterens afgørelser, herunder
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222020_0004.png
ansøgere, repræsentanter for passagerer og brugere af godstransport samt
regionale og lokale myndigheder. Forslaget indeholder en beskrivelse af, i
forbindelse med hvilke spørgsmål infrastrukturforvalteren bør søge rådgivning
hos brugerne, bl.a. vedrørende deres behov for udvikling af infrastrukturen,
præstationsmål, tildeling og afgifter.
Forslaget indebærer desuden, at der skal oprettes et forum for samarbejde
mellem infrastrukturforvaltere på tværs af grænserne med henblik på at
udvikle det europæiske jernbanenet. Dette omfatter samarbejde om
etableringen af hovednetkorridorer, godstogskorridorer og gennemførelse af
udbygningsplanen for European Rail Traffic Management System (ERTMS). I
forslaget gøres der også rede for den rolle, dette netværk skal spille i
forbindelse med overvågningen af infrastrukturforvalternes præstationer med
henblik på at forbedre kvaliteten af de tjenester, der udbydes af
infrastrukturforvaltere.
Åbning af markedet for indenlandsk passagertransport
Forslaget indebærer, at markedet for national passagertransport åbnes. Dette
skal sikre europæiske jernbanevirksomheders ret til adgang til at udføre
indenlandsk passagertransport. Som følge af dette får medlemsstaterne
mulighed for at begrænse retten til adgang til at udføre indenlandske
passagertransporter, hvis udøvelsen af denne ret vil skabe ubalance i den
økonomiske ligevægt i en kontrakt om offentlig tjeneste. Som det i de gældende
EU-regler er tilfældet med hensyn til internationale tjenester, vil tilsynsorganet
(Jernbanenævnet) få ansvaret for at vurdere, om en indenlandsk tjeneste vil
skabe ubalance i den økonomiske ligevægt i en kontrakt om offentlig tjeneste, i
overensstemmelse med fælles procedurer og kriterier.
For at sikre at passagererne fortsat drager fordel af netværkseffekter, foreslår
Kommissionen endvidere at give medlemsstaterne mulighed for at indføre
fælles information og integrerede billetsystemer for alle jernbanevirksomheder,
der varetager indenlandsk passagertransport. Hvis dette indføres, skal det
indføres på en måde, så konkurrencen ikke forvrides. Derudover foreslår
Kommissionen regler om at jernbanevirksomheder skal pålægges at indføre
koordinerede beredskabsplaner i tilfælde af større driftsafbrydelser i forhold til
at yde den assistance, der følger af passagerrettighedsforordningens
(1371/2007/EF) art. 18 (regler om assistance ved forsinkelse, herunder pligt til
forplejning, indkvartering, erstatningstransport osv.).
Kommissionen foreslår frister i forbindelse med ansøgning om kapacitet til
passagertransport og tilsynsorganets (Jernbanenævnet) behandling af sager
om den potentielle økonomiske betydning i kontrakter om offentlig
servicetrafik.
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222020_0005.png
Det foreslås, at Kommissionen senest d. 31. december 2024 skal evaluere
indvirkningen af det foreslåede direktiv og at Kommissionen kan foreslå ny
lovgivning såfremt forslaget ikke har virket som forventet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene om et ægte indre marked, der fremgår af
traktatens artikel 58, 90 og 100, også gælder jernbaner inden for rammerne af
en fælles EU-transportpolitik.
Det er Kommissionens holdning, at tiltag i de enkelte medlemsstater ikke i sig
selv kan sikre sammenhæng på EU´s jernbanemarked og gøre noget ved den
divergerende fortolkning af lovgivningen, når problemets kerne ifølge
Kommissionen er, at nationale regler stadig består, og at nationale institutioner
ikke fungerer optimalt og derved virker som barrierer for det indre marked.
Kommissionen søger gennem tiltag på EU-plan at sikre konsekvent
gennemførelse af gældende EU-ret på jernbaneområdet, som bør føre til
oprettelse af det fælles europæiske jernbaneområde uden unødvendige
administrative og tekniske barrierer.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt. Regeringen vurderer
overordnet, at videreudvikling af et fælles europæisk jernbanemarked bedst
opnås ved hjælp af ensartede regler og vilkår, der fastsættes på EU-niveau
fremfor fastsættelse heraf på nationalt niveau.
6. Gældende dansk ret
Direktivet regulerer et område, der er omfattet af lov om DSB og lov om
jernbane med tilhørende bekendtgørelser.
7. Konsekvenser
Det skal undersøges nærmere om en vedtagelse af forslaget vil medføre behov
for ændringer i lov om DSB og lov om jernbane med tilhørende
bekendtgørelser.
Regeringen er i gang med at afdække konsekvenserne af forslaget, herunder
konsekvenserne af forslagets bestemmelser om koordinationsudvalg og et
europæisk netværk af infrastrukturforvaltere.
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1222020_0006.png
8. Høring
Side 6/6
Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport samt andre
relevante høringsparter med høringsfrist d. 6. marts 2013. Der vil blive
fremsendt supplerende grund- og nærhedsnotat, såfremt høringen giver
anledning hertil.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslag, der kan være med til at udvikle
jernbanesektoren og få flere passagerer og mere gods over på jernbanen.
I forhold til de regler, som Kommissionen foreslår vedrørende adskillelse
mellem infrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed, er regeringen som
udgangspunkt enig i, at hindringer for lige adgang til markedet kan findes i, at
infrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed er meget tæt forbundne, og at
der derfor bør bakkes op om en sådan adskillelse.
Regeringen vil dog være særlig opmærksom på, at reglerne om adskillelse ikke
kommer til at gå videre end formålet kræver, herunder at den danske model –
hvor Banedanmark administrerer infrastrukturen og DSB, der er en
selvstændig offentlig virksomhed, der driver jernbanevirksomhed - kan
opretholdes. Det er regeringens holdning, at der skal kunne opretholdes en
direkte politisk styring af udviklingen af jernbaneinfrastrukturen.
For så vidt angår adgang til markedet findes der ikke adgangsbarrierer for
operatører, der vil køre persontogtrafik i Danmark, da enhver operatør med de
rette tilladelser siden 2000 har kunnet drive persontogtrafik i Danmark.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til ændring af direktiv nr. 34/2012 er ikke tidligere
forelagt for Folketingets Europaudvalg. 4. jernbanepakke har tidligere været
nævnt til orientering den 1. marts. 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den
11. marts 2013. Notat blev fremsendt 14. februar 2013.