Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0031 Bilag 1
Offentligt
1222512_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7221 8888
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 27. februar 2013
Grund- og Nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om jernbanesikkerhed (omarbejdning)
(Sikkerhedsdirektivet)
KOM (2013) 31
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Trafikudvalg.
1. Resumé
Direktivforslaget omfatter forslag til indførelse af EU-
sikkerhedscertifikater (single safety certificates) og til at
jernbaneagenturet bemyndiges til at udstede certifikaterne. Forslaget
indebærer desuden, at muligheden for at udstede nationale regler
reduceres yderligere, og at direktivets anvendelsesområde ændres, så
det udtrykkeligt fremgår, at metro, sporvogne og andre
letbanesystemer og andre adskilte net, hvor der kører
passagertransport, ikke er omfattet af direktivet.
Omarbejdningen af sikkerhedsdirektivet er tæt forbundet med forslag
til ændring af agenturforordningen KOM (2013) 27 og
interoperabilitetsdirektivet KOM (2013) 30, der tilsammen udgør den
tekniske søjle af 4. jernbanepakke.
2. Baggrund
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 30. januar 2013 og
fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 6. februar 2013.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91.
Den foreslåede ændring af direktivet erstatter det gældende direktiv
(2004/49/EF). Beslutningsproceduren er den almindelige
lovgivningsprocedure jf. TEUF artikel 294.
Side 1 (6)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 27. februar 2013
Kommissionen har fremlagt 4. jernbanepakke, som er baseret på
Hvidbogen ”Towards a competitive and ressource efficient transport
system” COM(2011)144. Hvidbogen pointerer, at udvikling af et
effektivt og bæredygtigt europæisk transportsystem indebærer, at der
etableres et fælles europæisk jernbaneområde, hvilket kræver
afskaffelse af en række tekniske, administrative og juridiske
hindringer, som stadig besværliggør adgangen til de nationale
jernbanemarkeder.
3. Formål og indhold
Formålet med jernbanesikkerhedsdirektivet er at sikre, at
jernbanesikkerheden i EU opretholdes, udvikles og forbedres, og at
adgangen til markedet for jernbanetransportydelser forbedres.
Jernbanesikkerhedsdirektivet udgør en ramme med henblik på
harmonisering af nationale sikkerhedsregler, sikkerhedscertifikater til
jernbanevirksomheder, opgaver og roller for den nationale
sikkerhedsmyndighed og den nationale undersøgelsesmyndighed.
De væsentligste forslag til ændringer i forhold til det gældende
jernbanesikkerhedsdirektiv er:
Indførelse af EU-sikkerhedscertifikater (single safety
certificates),
udvidelse af agenturets bemyndigelse til bl.a.at udstede EU-
sikkerhedscertifikater, samt tilbagekalde og føre tilsyn med
disse,
muligheden for at udstede nationale regler reduceres
yderligere,
direktivets anvendelsesområde ændres.
EU-sikkerhedscertifikater og agenturets rolle
For at drive jernbanevirksomhed i EU skal virksomheden have et
sikkerhedscertifikat.
I dag består et sikkerhedscertifikat af en a-del, som er
sikkerhedsledelsessystemet og en b-del, som er de nationale krav.
Hvis en jernbanevirksomhed har fået udstedt et sikkerhedscertifikat
(en a-del og en b-del) i en anden medlemsstat, skal virksomheden
have udstedt en b-del i alle de medlemsstater, hvor virksomheden
ønsker at drive jernbanevirksomhed.
Et EU-sikkerhedscertifikat vil betyde, at virksomhederne kan anvende
et og samme sikkerhedscertifikat til kørsel i alle EU lande.
Side 2 (6)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 27. februar 2013
Kommissionen ser indførelse af et EU-sikkerhedscertikat som en
naturlig følge af, at der i dag findes fælles EU-regler om fælles
sikkerhedsmetoder for virksomhedsinterne tilsyn, vurdering af
overholdelse af krav for opnåelse af certifikat/godkendelse,
myndighedstilsyn og risikovurdering.
Kommissionen finder, at agenturet skal kunne udstede EU-
sikkerhedscertifikater. EU-sikkerhedscertifikatet kan udstedes, når
virksomheden kan dokumentere at have etableret et
sikkerhedsledelsessystem.
Agenturet skal kunne udføre tilsyn og inspicere de certificerede
virksomheder og kunne kræve relevant dokumentation udleveret.
Rollefordelingen mellem agenturet og de nationale
sikkerhedsmyndigheder foreslås fastlagt aftalemæssige eller ved
andre arrangementer mellem agenturet og de nationale
sikkerhedsmyndigheder.
Nationale regler
Kommissionen foreslår, at omfanget af nationale regler yderligere
begrænses. Det skal ske ved, at Kommissionen skal høres inden
nationale regler kan udstedes.
Udstedelse af retsakter
Forslaget indebærer, at retsakter vedrørende fælles
sikkerhedsmetoder (såkaldte CSM’er), fælles sikkerhedsindikatorer
(såkaldte CSI’er) og fælles sikkerhedsmål (såkaldte CST’er) fremover
udstedes som delegerede retsakter.
Krav til sikkerhedsledelsessystemet, fælles krav med henblik på
certificering af vedligeholdelsesenheder for alle køretøjer og
fastlæggelse af det overordnede indhold af undersøgelsesrapporter
foreslås fremover udstedt som implementerende retsakter.
Direktivets anvendelsesområde, definitioner og fordeling af ansvar
Direktivets anvendelsesområde ændres således, at det fremgår
udtrykkeligt, at metro, sporvogne og andre letbanesystemer samt
funktionsmæssigt adskilte net, som kun er beregnet til
personbefordring i lokal-, by- og forstadsområder, ikke er omfattet af
direktivet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3 (6)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 27. februar 2013
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget harmonerer med
nærhedsprincippet. Dette begrundes med, at målene ikke i
tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne, idet
medlemsstaternes forskelligartede fortolkning af det fælleseuropæiske
regelgrundlag bevirker, at nationale regler og forvaltning fortsat udgør
en barriere for markedsadgang. Dette gælder både ved godkendelse
af jernbanekøretøjer, der skal køre på tværs af landegrænserne, og
når en virksomhed ønsker at drive jernbanevirksomhed i anden
medlemsstat.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Direktivet (2004/49/EF) bliver ophævet i forbindelse med vedtagelse
af det nye forslag.
Følgende danske regler på jernbanesikkerhedsområdet er gældende:
Lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november
2010.
Bekendtgørelse nr. 1293 af 23. november 2010 om gennemførelse af
jernbanesikkerhedsdirektivet.
Bekendtgørelse nr. 14 af 4. januar 2007 om sikkerhedscertifikat til
jernbanevirksomheder.
Bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsens
opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af
Trafikstyrelsens forskrifter.
Hvis direktivforslaget vedtages skal disse regler tilpasses.
7. Konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere forslagets
konsekvenser, idet den endelige afgrænsning mellem den nationale
sikkerhedsmyndigheds opgavevaretagelse og agenturets
opgavevaretagelse ikke er klart defineret, herunder principperne for
opkrævning af gebyrer.
En nærmere vurdering af forslagets konsekvenser vil ske i takt med at
afgrænsningen mellem den nationale sikkerhedsmyndigheds
Side 4 (6)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 27. februar 2013
opgavevaretagelse og agenturets opgavevaretagelse defineres
nærmere.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU- specialudvalget for transport og en
række øvrige aktører i jernbanebranchen med frist for høringsbidrag
den 6. marts 2013. Supplerende grund- og nærhedsnotat vil herefter
blive fremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketinget
Transportudvalg, såfremt høringen giver anledning hertil.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Behandlingen af forslaget er i sin indledede fase, men det må
forventes, at en del medlemsstater har forbehold overfor forslaget.
Under den indledende behandling har medlemsstaterne markeret
generelle positioner i forhold til Kommissionens forslag. I forhold til
forslaget om en ny forordning for jernbaneagenturet samt forslagene
om ændring af interoperabilitetsdirektivet og
jernbanesikkerhedsdirektivet har medlemsstaterne bredt understøttet
den foreslåede intention i forslagene. Medlemsstaterne har dog været
kritiske i forhold til:
at agenturet tildeles større bemyndigelse og ansvar.
at den foreslåede arbejdsdeling mellem agenturet og de
nationale sikkerhedsmyndigheder kan vise sig at blive utilsigtet
bureaukratisk.
at jernbanevirksomheder tvinges til at rekvirere EU-
sikkerhedscertifikater, som de ikke har behov for, hvis de ikke
foretager grænseoverskridende trafik.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at det hidtidige
system med a- og b-certifikater ikke er optimalt og giver
uhensigtsmæssige snitflader mellem a- og b-delen. Danmark støtter
derfor som udgangspunkt et fælles EU-certifikat.
Regeringen er opmærksom på, at der er behov for, at grænsefladen
mellem agenturets og de nationale sikkerhedsmyndigheders
kompetencer defineres nærmere, herunder kan nævnes:
Grænsefladen mellem agenturets udstedelseskompetence set i
forhold til det arbejde, som sikkerhedsmyndigheden skal
udføre som en forudsætning herfor.
Finansiering af agenturets og de nationale
sikkerhedsmyndigheders opgaver.
Side 5 (6)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 27. februar 2013
Regeringen er opmærksom på Kommissionens forslag om at de fælles
sikkerhedsmetoder, de fælles sikkerhedsindikatorer og de fælles
sikkerhedsmål udstedes som delegerede retsakter.
Hensigtsmæssigheden for alle de nævnte forhold bør afklares.
Endeligt finder regeringen, at det bør sikres, at agenturets udstedelse
af EU-sikkerhedscertifikater ikke afføder yderligere barrierer,
yderligere administrativt bureaukrati og meromkostninger for
virksomhederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Hele 4. jernbanepakke har dog tidligere været nævnt til orientering
den 1. marts 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den 11. marts
2013. En overordnet beskrivelse af hele 4. jernbanepakke var
endvidere en del af samlenotatet, der blev fremsendt 14. februar
2013.
Side 6 (6)