Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0031 Bilag 2
Offentligt
1231066_0001.png
1231066_0002.png
1231066_0003.png
1231066_0004.png
1231066_0005.png
1231066_0006.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7221 8888info@trafikstyrelsenwww.trafikstyrelsen.dk
NotatDato 18. marts 2013

Supplerende grund- og Nærhedsnotat om forslag tilEuropa-

Parlamentets og Rådets direktiv om jernbanesikkerhed (omar-

r-

bejdning) (Sikkerhedsdirektivet)

KOM (2013) 31Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-tingets Trafikudvalg.

1. Resumé

Direktivforslaget omfatter forslag til indførelse af EUEU-sikkerhedscertifikater (single safety certificates) og til at jernbane-agenturet bemyndiges til at udstede certifikaterne. Forslaget indebæ-æ-rer desuden, at muligheden for at udstede nationale regler reduceresyderligere, og at direktivets anvendelsesområde ændres så det ud-ændres,trykkeligt fremgår, at metro, sporvogne og andre letbanesystemer ogandre adskilte net, hvor der kører passagertr,passagertransport, ikkeer omfattetaf direktivet.Omarbejdningen af sikkerhedsdirektivet er tæt forbundet med forslagikkerhedsdirektivettil ændring af agenturforordningen KOM (2013) 27 og interoperabilinteroperabili-tetsdirektivet KOM (2013) 3 , der tilsammen udgør den tekniske søjle) 30,af 4. jernbanepakke.

2. Baggrund

Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 30. januar 2013 og frem-sendt til Rådet i dansk sprogversion den 6. februar 2013. Forslaget erprogversion2013.fremsat med hjemmel i TEUF artikel 9191.Den foreslåede ændring af direktivet erstatter det gældende direktivn(2004/49/EF). Beslutningsproceduren er den almindelige lovgivnings-sprocedurenlovgivnings-procedure jf. TEUF artikel 294.
Side 1 (6)
NotatNotatDato 18. marts 2013
Kommissionen har fremlagt 4. jernbanepakke, som er baseret påHvidbogen ”Towards a competitive and ressource efficient transportsystem” COM(2011)144. Hvidbogen pointerer, at udvikling af et effek-tivt og bæredygtigt europæisk transportsystem indebærer, at deretableres et fælles europæisk jernbaneområde, hvilket kræver afskaf-felse af en række tekniske, administrative ogjuridiske hindringer, somstadig besværliggør adgangen til de nationalejernbanemarkeder.

3. Formål og indhold

Formålet med jernbanesikkerhedsdirektivet er at sikre, at jernbane-sikkerheden i EU opretholdes, udvikles og forbedres, og at adgangentil markedet for jernbanetransportydelser forbedres.Jernbanesikkerhedsdirektivet udgør en ramme med henblik på har-monisering af nationale sikkerhedsregler, sikkerhedscertifikater tiljernbanevirksomheder, opgaver og roller for den nationale sikker-hedsmyndighed og den nationale undersøgelsesmyndighed.De væsentligsteforslag til ændringer i forhold til det gældende jernba-nesikkerhedsdirektiver:Indførelse af EU-sikkerhedscertifikater (single safety certifica-tes),udvidelse af agenturetsbemyndigelse til bl.a.at udstede EU-sikkerhedscertifikater, samt tilbagekalde og føre tilsyn meddisse,mulighedenfor at udstede nationale regler reduceres yderlige-re,direktivets anvendelsesområde ændres.
EU-sikkerhedscertifikater ogagenturets rolleFor at drive jernbanevirksomhed i EU skal virksomheden have et sik-kerhedscertifikat.I dag består et sikkerhedscertifikat af en a-del, som er sikkerhedsle-delsessystemet og en b-del, som er de nationale krav. Hvis en jern-banevirksomhed har fået udstedt et sikkerhedscertifikat (en a-del ogen b-del) i en anden medlemsstat, skal virksomheden have udstedt enb-del i alle de medlemsstater, hvor virksomheden ønsker at drivejernbanevirksomhed.Et EU-sikkerhedscertifikat vil betyde, at virksomhederne kan anvendeet og samme sikkerhedscertifikat til kørsel i alle EU lande.Kommissionen ser indførelse af et EU-sikkerhedscertikat som en na-turlig følge af, at der i dag findes fælles EU-regler om fælles sikker-
Side 2 (6)
NotatNotatDato 18. marts 2013
hedsmetoder for virksomhedsinterne tilsyn, vurdering af overholdelseaf krav for opnåelse af certifikat/godkendelse, myndighedstilsyn ogrisikovurdering.Kommissionen finder, at agenturet skal kunne udstede EU- sikker-hedscertifikater. EU-sikkerhedscertifikatet kan udstedes, når virksom-heden kan dokumentere at have etableret et sikkerhedsledelsessy-stem.Agenturet skal kunne udføre tilsyn og inspicere de certificerede virk-somheder og kunne kræve relevant dokumentation udleveret.Rollefordelingen mellem agenturet og de nationale sikkerhedsmyndig-heder foreslås fastlagt aftalemæssige eller ved andre arrangementermellem agenturet og de nationale sikkerhedsmyndigheder.
Nationale reglerKommissionen foreslår, at omfanget af nationale regler yderligerebegrænses. Det skal ske ved, at Kommissionen skal høres inden nati-onale regler kan udstedes.Udstedelse af retsakterForslaget indebærer, at retsakter vedrørende fælles sikkerhedsmeto-der (såkaldte CSM’er), fælles sikkerhedsindikatorer (såkaldte CSI’er)og fælles sikkerhedsmål (såkaldte CST’er) fremover udstedes somdelegerede retsakter.Krav til sikkerhedsledelsessystemet, fælles krav med henblik på certi-ficering af vedligeholdelsesenheder for alle køretøjer og fastlæggelseaf det overordnede indhold af undersøgelsesrapporter foreslås frem-over udstedt som implementerende retsakter.
Direktivets anvendelsesområde, definitioner og fordeling af ansvarDirektivets anvendelsesområde ændres således, at det fremgår ud-trykkeligt, at metro, sporvogne og andre letbanesystemer samt funk-tionsmæssigt adskilte net, som kun er beregnet til personbefordring ilokal-, by- og forstadsområder, ikke er omfattet af direktivet.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.

5. Nærhedsprincippet

Side 3 (6)
NotatNotatDato 18. marts 2013
Kommissionen vurderer, at forslaget harmonerer med nærhedsprin-cippet. Dette begrundes med, at målene ikke i tilstrækkelig omfang vilkunne gennemføres af medlemsstaterne, idet medlemsstaternes for-skelligartede fortolkning af det fælleseuropæiske regelgrundlag bevir-ker, at nationale regler og forvaltning fortsat udgør en barriere formarkedsadgang. Dette gælder både ved godkendelse af jernbanekø-retøjer, der skal køre på tværs af landegrænserne, og når en virk-somhed ønsker at drive jernbanevirksomhed i anden medlemsstat.Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet.6.

Gældende dansk ret

Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.Direktivet (2004/49/EF) bliver ophævet i forbindelse med vedtagelseaf det nye forslag.Følgende danske regler på jernbanesikkerhedsområdet er gældende:Lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november2010.Bekendtgørelse nr. 1293 af 23. november 2010 om gennemførelse afjernbanesikkerhedsdirektivet.Bekendtgørelse nr. 14 af 4. januar 2007 om sikkerhedscertifikat tiljernbanevirksomheder.Bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsens opga-ver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrel-sens forskrifter.Hvis direktivforslaget vedtages skal disse regler tilpasses.

7. Konsekvenser

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere forslagets kon-sekvenser, idet den endelige afgrænsning mellem den nationale sik-kerhedsmyndigheds opgavevaretagelse og agenturets opgavevareta-gelse ikke er klart defineret, herunder principperne for opkrævning afgebyrer.En nærmere vurdering af forslagets konsekvenser vil ske i takt med atafgrænsningen mellem den nationale sikkerhedsmyndigheds opgave-varetagelse og agenturets opgavevaretagelse defineres nærmere.

8. Høring

Forslaget har været i høring den 7. februar 2013 i EU- specialudvalget
Side 4 (6)
NotatNotatDato 18. marts 2013
for transport og en række øvrige aktører i jernbanebranchen, herun-der Aarhus Letbane I/S, DNV KEMA, Lloyds, Aktins Danmark A/S, NI-RAS, Siemens A/S og Jernbanenævnetmed frist for høringsbidrag den6. marts 2013.Der er modtaget følgende høringssvar:DSB:”Ifølge artikel 14, stk. 6 og 14, stk. 7 skal der gennemføres en under-søgelse af,hvorvidt ordningen med certificering af værksteder, dervaretager vedligehold afgodsvogne, skal udvides til at omfatte allekøretøjer. Jf. DSB’s kommentarerovenfor under Bemærkninger til for-slaget om Den Europæiske UnionsJernbaneagentur COM (2013) 27betragtning (21)/artikel 13 ser DSB ingenumiddelbar fordel i en sådanudvidelse af ordningen med certificering afværksteder.”Dansk Industri:”DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-Kommissionens forslag til 4. jernbanepakke, og muligheden for atafgive bemærkninger til de enkelte delforslag. I dette tilfælde-COM(2013) 31, der omhandler forslag til omarbejdet direktiv(2004/49) om jernbanesikkerhed.DI Transport kan tilslutte sig forslaget, idet det forudsættes, at æn-dringerne ikke medfører øgede omkostninger for jernbaneoperatører-ne. Vi forudsætter endvidere, at indførelsen af et EU-Sikkerhedscertikat betyder, at krav om nationale certifikater bortfal-der. Vi finder endvidere, at det bør overvejes, om direktivet også kanindeholde krav til etableringen af et fælles europæisk jernbanesprog.Vi står naturligvis til rådighed for de videre drøftelser vedrørende 4.jernbanepakke”.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Behandlingen af forslaget er i sin indledede fase, men det må forven-tes, at en del medlemsstater har forbehold overfor forslaget.Under den indledende behandling har medlemsstaterne markeret ge-nerelle positioner i forhold til Kommissionens forslag. I forhold til for-slaget om en ny forordning for jernbaneagenturet samt forslagene omændring af interoperabilitetsdirektivet og jernbanesikkerhedsdirektivethar medlemsstaterne bredt understøttet den foreslåede intention iforslagene. Medlemsstaterne har dog været kritiske i forhold til:at agenturet tildeles større bemyndigelse og ansvar.
Side 5 (6)
NotatNotatDato 18. marts 2013
at den foreslåede arbejdsdeling mellem agenturet og de natio-nale sikkerhedsmyndigheder kan vise sig at blive utilsigtet bu-reaukratisk.at jernbanevirksomheder tvinges til at rekvirere EU-sikkerhedscertifikater, som de ikke har behov for, hvis de ikkeforetager grænseoverskridende trafik.

10.Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at det hidtidige sy-stem med a- og b-certifikater ikke er optimalt og giver uhensigts-mæssige snitflader mellem a- og b-delen. Danmark støtter derfor somudgangspunkt et fælles EU-certifikat.Regeringen er opmærksom på, at der er behov for, at grænsefladenmellem agenturets og de nationale sikkerhedsmyndigheders kompe-tencer defineres nærmere, herunder kan nævnes:Grænsefladen mellem agenturets udstedelseskompetence set iforhold til det arbejde, som sikkerhedsmyndigheden skal udfø-re som en forudsætning herfor.Finansiering af agenturets og de nationale sikkerhedsmyndig-heders opgaver.
Regeringen er opmærksom på Kommissionens forslag om at de fællessikkerhedsmetoder, de fælles sikkerhedsindikatorer og de fælles sik-kerhedsmål udstedes som delegerede retsakter. Hensigtsmæssighe-den for alle de nævnte forhold bør afklares.Endeligt finder regeringen, at det bør sikres, at agenturets udstedelseaf EU-sikkerhedscertifikater ikke afføder yderligere barrierer, yderlige-re administrativt bureaukrati og meromkostninger for virksomheder-ne.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Hele 4. jernbanepakke har dog tidligere været nævnt til orienteringden 1. marts 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den 11. marts2013. En overordnet beskrivelse af hele 4. jernbanepakke var endvi-dere en del af samlenotatet, der blev fremsendt 14. februar 2013.
Side 6 (6)