Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
KOM (2013) 0108 Bilag 1
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæi-
ske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - EU’s politik for
rumindustrien – Udnyttelse af potentialet for økonomisk vækst i rumsekto-
ren
KOM(2013) 108 endelig
1. Resumé
Efter ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten er rumpolitik blevet en integreret del af
EU-samarbejdet. Herunder fastslår Lissabontraktatens artikel 189, at det er muligt
at udforme en europæisk rumpolitik. Rumpolitikken har navnlig som målsætning at
fremme videnskabelige og tekniske fremskridt samt industriel konkurrenceevne.
Meddelelsen om en europæisk rumindustripolitik omhandler de indsatsområder og
initiativer, Kommissionen har identificeret i forhold til at understøtte den industri-
elle og kommercielle deltagelse i og udnyttelse af rumudviklingsaktiviteter i Euro-
pa.
2. Baggrund
Rummet får en stadig stigende betydning for alle europæers hverdagsliv. Mange
systemer, der er essentielle for dagligdags komfort og sikkerhed, er baseret på
rumbaserede systemer. Telefoni, finansielle transaktioner, flysikkerhed og vejr-
udsigter er i dag utænkelige uden rumbaserede systemer og teknologier. Med den
øgede afhængighed af rumbaserede systemer og infrastruktur er styring, sikring
af fortsat drift, uafhængig adgang til rumteknologier samt evnen til at placere
rumsystemer i rummet også blevet et vigtigt element i en europæisk rumpolitik.
Med den stigende globale konkurrence på rumområdet og for at sikre en fortsat
uafhængig europæisk adgang til og udvikling af rumbaserede systemer er der be-
hov for at drøfte en europæisk rumindustripolitik, der dels afspejler EU’s gene-
relle principper om konkurrenceudsættelse, og dels tager udgangspunkt i områ-
dets strategiske og teknologiske betydning for Europa. EU har med den nye trak-
tat (TFEU artikel 189) et klart mandat til at engagere sig i rumpolitiske spørgs-
mål.
I det kommende rammeprogram for forskning, Horisont 2020, er der fremsat for-
slag om, at 1,7 mia. euro afsættes til rumforskning og rumbaserede teknologier
ud af de foreslåede 80 mia. euro, og det estimeres allerede i dag, at mellem 6 %
og 7 % af den samlede BNP i vestlige lande er afhængig af satellitbaseret naviga-
tionssignaler (i EU svarende til ca. 800 milliarder Euro). De europæiske satellit-
navigationssystemer Galileo og EGNOS forventes alene at generere økonomisk
og social værdi for mellem 60 og 90 mia. euro de næste 20 år.
Den europæiske rumorganisation ESA (European Space Agency) er en europæisk
mellemstatslig forsknings- og udviklingsorganisation, der i dag udfører udviklin-
gen og opbygningen af Galileo og GMES for EU, og som giver Europa mulighed
for at udvikle en videnskabelig og teknologisk kapacitet, der sætter EU i stand til
at konkurrere med andre rumfartsnationer i verden.
3. Formål og indhold
Kommissionen har i sin meddelelse om en EU-rumindustripolitik identificeret
fem overordnede formål med en europæisk industripolitik for rummet:
27. marts 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/006232-02
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Etablering af et sæt sammenhængende og stabile lovgivningsmæssige
rammer.
Kommissionen ønsker at undersøge, om en lovgivningsramme kan styrke det eu-
ropæiske rummarked, hvilket kan ske ved at indføre et fælles marked for rumba-
serede tjenester og produkter samt fælles lovgivning.
2. Videreudvikling af en konkurrencedygtig, solid, effektiv industriel base
præget af balance i Europa og støtte til små og mellemstore virksomhe-
ders deltagelse.
Kommissionen vurderer, at Europa har brug for en stærkere industriel base, som
ikke er baseret på en geografisk spredning af aktiviteter som i ESA, men på kon-
kurrence i hele forsyningskæden. Samtidig skal SMV’er have fair adgang til
markedet for at sikre fortsat dynamik og innovation.
3. Støtte af EU’s rumindustris globale konkurrenceevne gennem tilskyndel-
se af sektoren til at blive mere omkostningseffektiv i hele værdikæden.
EU skal opretholde og øge andelen af det globale rummarked ved fortsat at ud-
vikle banebrydende teknologiske løsninger samt sikre tilstedeværelse af de for-
nødne kompetencer i Europa. Rumvirksomhederne skal kunne rekruttere arbejds-
kraft med de nødvendige færdigheder særligt inden for den fremvoksende sektor
for navigation og jordobservation.
4. Udvikling af markeder for rumapplikationer og –tjenester.
Europæiske virksomheder skal være i en position, hvor de kan udnytte de kom-
mende muligheder for at udvikle nye applikationer og services baseret på kombi-
nerede data fra rumbaserede systemer (navigation, kommunikation og jordobser-
vation).
5. Sikring af teknologisk uafhængighed og en uafhængig adgang til rummet.
Uafhængig adgang til rummet er en forudsætning for at kunne placere og udnytte
systemer i rummet. Samtidig skal europæisk industri være mindre afhængig af
kritisk teknologi fra tredje part.
Disse fem mål forventes sikret gennem følgende initiativer:
Forbedrede rammebetingelser
Kommissionen vil sikre bedre og bredere rammebetingelser via lovgivning for
services og fremstilling af rumkomponenter i EU. Dertil skal standardiseringer af
rumkomponenter og teknologier formindske omkostningerne og øge den europæ-
iske konkurrenceevne. Europæisk adgang til det globale rummarked skal sikres,
f.eks. i form af handelsaftaler, og endeligt skal de fornødne uddannelsesmæssige
kompetencer være til stede.
Støtte til forskning og innovation.
Europæisk konkurrenceevne i rummet skal opretholdes ved at sikre europæisk
ikke-afhængighed i kritiske teknologier og støtte innovation i nye rumteknologi-
er. Innovationsordninger rettet mod SMV’er i det såkaldte ’down-stream’ seg-
ment (services og applikationer baseret på satellitinformationer) skal understøt-
tes, og endeligt skal der være større fokus på såkaldt krydsbefrugtning med andre
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231783_0003.png
sektorer herunder søges spin-off/spin-in med øvrige forsknings- og innovations-
programmer.
Udvidelse af rækken og brugen af tilgængelige finansielle instrumenter
Mulighederne for at facilitere adgang til finansiering særligt for SMV’er skal un-
dersøges yderligere. Medlemsstater og regioner skal opfordres bl.a. til at bruge
innovative finansielle instrumenter til at fremme udviklingen af innovative rum-
baserede services af SMV’er.
Bedre udnyttelse af udbudspolitikken
Der skal over for rumvirksomhederne udvikles en tilgængelig, klar og langsigtet
plan for det institutionelle marked. Implementeringen af EU-direktivet om offent-
ligt udbud og forsvarsudbud skal analyseres på europæisk og nationalt plan. For
programmer, der involverer både Kommissionen og ESA, skal en tidlig koordine-
ring sikre, at der sker en ubesværet overgang mellem udviklingsfasen og udbud-
det af den operationelle fase.
Udvikling og implementering af en reel europæisk løfteraketpolitik
Der skal i samarbejde og koordination med øvrige institutionelle europæiske ak-
tører, etableres en reel europæisk løfteraketpolitik, som det kendes fra andre
rumnationer.
Oprettelse og drift af en Europæisk rumovervågningstjeneste (SST service)
Der skal etableres en organisatorisk ramme på EU-niveau til at støtte oprettelsen
og driften af en rum-overvågningsservice baseret på eksisterende nationale kom-
petencer, herunder defineres en data-politik, der tager hensyn til nationale sikker-
hedsinteresser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke umiddelbare konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Dansk Industri af-
gav høringssvar. Herunder følger et kort resumé af deres svar.
DI
DI finder, at ESA er et velfungerende agentur med unikke kompetencer på rumom-
rådet. Der er betydelige teknologiudviklingsprogrammer i ESA, som EU’s planlag-
te foranstaltninger bør udføres som supplement til eller samordnes med.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er forskellige holdninger til Kommissionens ageren i rumpolitiske spørgsmål i
Europa. Nogle lande bakker generelt op om Kommissionens forslag og ser gerne øget
EU aktivitet og indflydelse på rumområdet, mens andre er åbne for at fastholde den
hidtidige praksis.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens finder, at der er et behov for en overordnet EU-rumindustripolitik. Euro-
pæisk rumindustri har hidtil primært opereret inden for rammerne af ESA og dennes
udbudsregler baseret på ’juste retour’. Med en langt større EU-involvering på rumom-
rådet herunder udvikling og udbud af store rumbaserede infrastrukturer er der behov
for en synlig og gennemskuelig industripolitik, der dels tager udgangspunkt i EU’s
generelle principper om konkurrenceudsættelse, og dels afspejler områdets strate-
giske og teknologisk vigtige natur for Europa.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at der ikke udvikles særlige løsninger mål-
rettet rumindustrien på områder, hvor der i forvejen er velfungerende etablerede
instrumenter, der dækker behovene.
Regeringen vil på baggrund af meddelelsen opfordre Kommissionen til at foreta-
ge nærmere konsekvensanalyser af de foreslåede målsætninger, og herunder ko-
ordinere disse analyser med det pågående analysearbejde omkring den fortsatte
relation mellem ESA og EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
4/4