Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0122 Bilag 1
Offentligt
1233049_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Eu-
ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget, ”Intelli-
gent lovgivning – imødekommelse af de små og mellemstore virksom-
heders behov”, KOM (2013) 122
Notatet er tillige sendt til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
1.
Resumé
Kommissionens meddelelse ”Intelligent lovgivning – imødekommelse af de
små og mellemstore virksomheders behov” præsenterer status for Kommissi-
onens arbejde med smart regulering i forhold til små og mellemstore virk-
somheder (SMV’er). I meddelelsen præsenteres en række initiativer, som skal
styrke den økonomiske vækst gennem forenkling af regulering og reducering
af reguleringsmæssige byrder for SMV’er. Kommissionen præsenterer også
resultatet af en høring vedrørende de ti mest byrdefulde lovgivningsmæssige
områder og bestemmelser i EU, ligesom en resultattavle for SMV-rettet intel-
ligent lovgivning fremlægges.
2.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 7. marts 2013 meddelelsen ”Intelligent
lovgivning – imødekommelse af de små og mellemstore virksomheders be-
hov”, KOM 2013 (122) endelig. Meddelelsen udspringer af dagsordenen ved-
rørende smart regulering og har fokus på, hvad man kan gøre for at reducere
og forenkle bureaukratiet, herunder særligt de administrative byrder for EU’s
små og mellemstore virksomheder (SMV’er).
Meddelelsen følger blandt andet op på Kommissionens rapport ”Mindskelse af
de reguleringsmæssige byrder for SMV’er – Tilpasning af EU’s regulering til
mikrovirksomheders behov” fra 2011 og skal ses i sammenhæng med den
overordnede indsats for at styrke rammevilkårene for SMV’er, som blev
igangsat med vedtagelsen af ”Small Business Act for Europe” (SBA) i 2008.
3.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens arbejde med intelligent lovgivning for EU’s
SMV’er er i sidste ende at styrke den økonomiske vækst og jobskabelse i EU.
Det skal ske gennem forenkling af regulering og reducering af regulerings-
mæssige byrder, samtidig med at lovgivningens formål ikke kompromitteres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/10
Meddelelsen om ”Intelligent lovgivning – imødekommelse af de små og mel-
lemstore virksomheders behov”, KOM 2013 (122) har mere specifikt til for-
mål at informere medlemsstaterne om det hidtidige arbejde samt de næste
skridt, der bliver taget med henblik på forenkling af regulering og reducering
af reguleringsmæssige byrder for SMV’er i EU.
Meddelelsen er ledsaget af et bilag med titlen ”Monitorering og konsultation
vedrørende smart regulering for SMV’er” (SWD (2013) 60 endelig). Bilaget
består dels af bagvedliggende datamateriale fra Kommissionens gennemførel-
se af en høring om de ti mest byrdefulde regulativer for SMV’er, dels af en
komplet opremsning af initiativerne (såvel besluttede som foreslåede) i Kom-
missionens resultattavle for smart regulering for SMV’er.
Meddelelsen og bilaget kan siges at vedrøre fire overordnede områder: a) Fri-
tagelse af mikrovirksomheder for EU-lovgivning; b) Mindre byrdefulde ord-
ninger for SMV’er; c) Høring og inddragelse af SMV’er, herunder top 10-
høringen og d) Resultattavlen for smart regulering for SMV’er.
Udover budskaberne på disse områder, som gennemgås nedenfor, kan det be-
mærkes, at Kommissionen i afslutningen af meddelelsen opfordrer medlems-
staterne til at udnytte de eksisterende muligheder i EU-lovgivningen for at lette
byrderne for SMV’er.
a) Fritagelse af mikrovirksomheder for EU-lovgivning
Kommissionen beskriver indledningsvist processen omkring konsekvensvur-
deringer af ny EU-lovgivning og fastslår, at målet med disse er at undgå unød-
vendige reguleringsbyrder. I forhold til SMV’er kan dette mål blandt andet
opnås ved at fritage mikrovirksomheder for lovgivning.
Fritagelser kan imidlertid kun ske i de tilfælde, hvor det ikke er til skade for
målet med det potentielle forslag, f.eks. at beskytte arbejdstagere eller
forbrugere. Mikrovirksomheder kan således ikke fritages for krav i EU-
traktaten, der eksempelvis vedrører beskyttelse af grundlæggende
rettigheder. Meddelelsen beskriver en række eksempler på fritagelser af
SMV’er for EU-lovgivning:
Under det nye ”Direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr”
er detailforretninger med et areal under 400 m
2
fritaget for tilbageta-
gelsesforpligtelser (vedtaget og under implementering i medlemssta-
terne).
En foreslået generel forordning for databeskyttelse lægger op til, at
virksomheder med mindre end 250 ansatte fritages for forpligtelser
vedrørende udpegning af en databeskyttelsesansvarlig, samt at der
overvejes fritagelse for konsekvensanalyser om databeskyttelse (fore-
slået af Kommissionen).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/10
Det foreslås, at SMV’er med mindre end 250 ansatte ikke er omfattet
af Kommissionens forslag om krav til kvinder i virksomhedsbestyrel-
ser (foreslået af Kommissionen).
Konsekvensvurderinger har imidlertid også resulteret i, at Kommissionen ikke
har skønnet det muligt at fritage mikrovirksomheder eller SMV’er, fordi der er
klar dokumentation for, at en fritagelse ville kompromittere målet med lovgiv-
ningen. Kommissionen nævner beskyttelsen af arbejdstagere og forbrugere
som et sådant mål og giver konkrete eksempler på tilfælde, hvor det ikke har
været muligt at fritage mikrovirksomheder, herunder:
I forbindelse med ”Direktivet om udstationering af arbejdstagere”,
hvor man konfronterede såkaldte ’postkasseselskabers’ omgåelse af
EU-minimumstandarder for beskyttelse af arbejdstagere var det ikke
muligt at fritage mikrovirksomheder. En fritagelse ville have kompro-
mitteret lovgivningens formål, idet ’postkasseselskaber’ oftest er netop
mikrovirksomheder.
b) Mindre byrdefulde ordninger for SMV’er
Når Kommissionens konsekvensanalyser viser, at det ikke er muligt at fritage
SMV’er for lovgivning, gøres der i stedet en indsats for at opstille ordninger
for SMV’er, der medfører så få byrder som muligt. Kommissionen nævner
som eksempel på en sådan ordning:
I det foreslåede ”Direktiv om offentlige indkøb” foreslår Kommissio-
nen en række tiltag, som skal gøre det lettere for SMV’er at byde ind
på offentlige indkøb blandt andet gennem reducerede dokumentations-
krav (foreslået af Kommissionen).
Kommissionen bemærker også, at visse dele af EU-lovgivningen lader det væ-
re op til de enkelte medlemsstater, hvorvidt de vil indføre mindre byrdefulde
ordninger for SMV’er.
c) Høring og inddragelse af SMV’er, herunder top 10-høringen
Kommissionen har en erklæret målsætning om at forbedre inddragelsen og hø-
ringen af virksomheder i relation til arbejdet med at forenkle reguleringen og
reducere de reguleringsmæssige byrder for EU’s SMV’er. I meddelelsen gen-
nemgår Kommissionen status og nye initiativer på området med særlig vægt
på den såkaldte ’top 10-høring’.
Top 10-høringen er en internetbaseret høring af SMV’er om hvilke ti EU-
lovgivningsområder eller -bestemmelser, som de finder mest byrdefulde. Hø-
ringen har fundet sted fra oktober til december 2012, og det fremgår af medde-
lelsen, at Kommissionen har modtaget omkring 1000 svar, hvoraf 600 er fra
SMV’er i Europa, over 100 fra SMV’er udenfor Europa og ca. 150 fra interes-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/10
seorganisationer. Det fremgår også af meddelelsen, at der fra Danmark er
modtaget under 10 svar.
Det fremgår af Kommissionens afrapportering i meddelelsen og det medføl-
gende bilag, at følgende lovgivningsmæssige områder (ikke rangordnet) har
været de oftest fremhævede i høringen:
Kemikalier
Toldkontrol og formaliteter
Direkte skatter
Arbejdssikkerhed og -sundhed
Arbejdstidsorganisering
Produktsikkerhed
Offentlige udbud
Anerkendelse af professionelle kvalifikationer
Godstransport
Moms
Affald
De tre oftest fremhævede områder af europæiske SMV’er er (rangordnet)
moms, direkte skatter samt toldkontrol og formaliteter, mens det for interesse-
organisationer er henholdsvis affald, moms og kemikalier.
Kommissionen mener, at resultaterne af top 10-høringen er et vigtigt udtryk
for SMV’ernes problemer og bemærker i meddelelsen, at der allerede er
igangsat et arbejde med flere lovgivningsforanstaltninger, som er blevet identi-
ficeret i top 10-høringen. Det gælder eksempelvis i forhold til forordning (EF)
nr. 1907/2006 om registrering, vurdering, godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier samt for direktiv 2006/112/EF om fælles merværdiafgiftssy-
stem.
Det anføres også i meddelelsen, at der vil blive taget hensyn til resultaterne af
top 10-høringen i forbindelse med fastlæggelse af de områder, som skal være
en del af Kommissionens bebudede REFIT-program (som Folketingets Euro-
paudvalg blev informeret om i Grund- og Nærhedsnotat oversendt den 15. ja-
nuar 2013).
Foruden top 10-høringen informerer Kommissionen i meddelelsen også om en
række øvrige initiativer, der er blevet iværksat med henblik på at styrke ind-
dragelsen og høringen af SMV’er i arbejdet med smart regulering. Det kan i
denne forbindelse særligt fremhæves, at Kommissionen i 2012 har arrangeret
konferencer med SMV’er fra en række medlemslande, samt at Kommissionen
har etableret en varslingsmekanisme under åbenhedsregistret for at informere
interessenter om køreplaner og kommende konsultationer.
d) Resultattavlen for smart regulering for SMV’er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1233049_0005.png
5/10
I tråd med den overordnede indsats for smart regulering for SMV’er udarbej-
der Kommissionen en årlig resultattavle, der dækker de reguleringsmæssige
initiativer, som forventes at få betydelig indvirkning på SMV’er. Offentliggø-
relse af en årlig resultattavle blev foreslået af Kommissionen i november 2011
i rapport om ”Mindskelse af de reguleringsmæssige byrder for SMV’er – Til-
pasning af EU’s regulering til mikrovirksomheders behov”, KOM (2011) 803
endelig.
Resultattavlen gør det muligt for SMV’er og andre interessenter at følge rele-
vant lovgivning fra Kommissionens vedtagelse og helt frem til implemente-
ring. For hver fase angives det i resultattavlen, hvorvidt den reguleringsmæssi-
ge byrde er øget eller reduceret.
Dette års resultattavle, som fremgår af bilaget til meddelelsen, beskriver fem
forslag, som er nået videre fra forslagsstadiet. Herudover beskrives tolv initia-
tiver, som Kommissionen har foreslået, og som vil blive overvåget fremadret-
tet. Eksempler på sådanne initiativer er beskrevet ovenfor og inkluderer forslag
om kemikalieområdet, udbud og offentlige indkøb, databeskyttelse med flere.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen administrative konsekvenser.
10.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1233049_0006.png
6/10
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 15. marts 2013. Der er i den for-
bindelse modtaget følgende høringssvar:
Akademikernes Centralorganisation (AC) støtter det overordnede formål om at
gøre det lettere for SMV’er at drive virksomhed i EU, men understreger på
samme tid, at arbejdet med smart regulering altid bør ske under respekt for be-
skyttelse af arbejdstagere og forbrugere. AC peger i den forbindelse på, at und-
tagelser af mikrovirksomheder reelt betyder, at det store flertal af virksomhe-
der vil være undtaget fra lovgivningen.
AC finder ikke, at der aktuelt er dokumentation for at undtage mellemstore
virksomheder fra hverken forordningen om databeskyttelse eller forslag til di-
rektiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer
i børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger.
AC støtter varmt Kommissionens forslag om at gøre det lettere for SMV’er at
deltage i offentlige udbudsrunder, idet man påpeger, at SMV’er ofte overhales
af større virksomheder, når der skal indgås offentlige kontrakter. AC påpeger,
at det skyldes, at det dels er meget ressourcekrævende at udarbejde et omfat-
tende udbudsmateriale og dels, at der i de offentlige udbud ofte stilles krav om
store kontraktsummer og omfattende garantier. AC finder det væsentligt at
styrke SMV’ers adgang til det offentlige marked for varer og tjenesteydelser
og peger på, at der vil være både økonomiske, kvalitetsmæssige og innovative
gevinster for den offentlige sektor ved en lettere adgang for SMV’er.
AC påpeger videre, at man finder det centralt, at Kommissionen i det videre
forløb omkring en aftale vedrørende ”Arbejdstidsdirektivet” lægger afgørende
vægt på hensynet til beskyttelse af arbejdstagere og forbrugere.
I forhold til ”Direktivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifi-
kationer” fremhæver AC, at man sammen med FTF og LO har rettet henven-
delse til erhvervs- og vækstministeren vedrørende tre grundprincipper for re-
gulering af gensidig anerkendelse og erhvervskvalifikationer, som man finder
bør opretholdes på området. De tre grundprincipper er, at udenlandske tjene-
steydere, der arbejder i Danmark, skal arbejde under samme vilkår som tilsva-
rende dansk arbejdskraft, at de sikkerheds- og kvalitetsmæssige krav, der stil-
les til den danske arbejdskraft med rimelighed må stilles til udenlandske tjene-
steudbydere, og at udenlandske selvstændige og virksomhedsledere uden for-
håndskontrol ikke skal have adgang til at yde tjenester i værtslandet af hensyn
til den offentlige sikkerhed og sundhed. AC påpeger, at de tre foreslåede
grundprincipper ligger i fin forlængelse af regeringens aftale med Enhedslisten
af 8. november 2012 om initiativer mod social dumping på det danske ar-
bejdsmarked.
Slutteligt finder AC, at der er behov for forenkling af regler og procedurer i
forbindelse med ansøgningsprocedurer og afvikling af projekterne under EU’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1233049_0007.png
7/10
forskningsprogrammer, således at også interesserede SMV’er kommer til at
deltage i programmerne.
FTF forholder sig som udgangspunkt positivt til, at man fjerner unødigt bu-
reaukrati for både offentlige og private virksomheder, så længe det ikke for-
ringer grundlæggende rettigheder og beskyttelsesniveauer. FTF minder imid-
lertid også om, at man har været skeptisk overfor flere af smart regulerings-
dagsordenens elementer, herunder undtagelsen af mikrovirksomheder for lov-
givning, hvilket forslag FTF finder diskriminerende i forhold til arbejdstagerne
i mikrovirksomhederne.
FTF finder det derfor positivt, at Kommissionen fastslår, at man ikke kan und-
tage mikrovirksomheder fra lovgivning, hvis det ”klart kan dokumenteres”, at
det strider mod reglernes hensyn, herunder beskyttelse af arbejdstagere og for-
brugere. Det understreges imidlertid også, at det kan være svært ”klart at do-
kumentere”, hvornår reglernes hensyn vil blive tilsidesat.
FTF finder det også positivt, at Kommissionen understreger sin forpligtelse til
at høre arbejdsmarkedets parter forud for fremlæggelse af forslag på det ar-
bejdsmarkedspolitiske område. Her henvises til tidligere udtrykt bekymring fra
FTF’s side for så vidt angår Kommissionens stigende anvendelse af offentlige
høringer.
Slutteligt fremhæver FTF, at tiltag til at øge mobiliteten indenfor rammerne af
anerkendelsesdirektivet ikke må ske på bekostning af kvaliteten af de opgaver,
som de professionelle varetager. Direktivet må ikke tilsidesætte de nationale
myndigheders kompetence i indretningen af deres uddannelsessystemer.
Håndværksrådet (HVR) bemærker indledningsvist, at der ikke fremkommer
mange nye oplysninger i Kommissionens meddelelse, men at man finder an-
ledning til at fremkomme med synspunkter, der tidligere er gjort gældende i
andre sammenhænge.
HVR støtter ethvert tiltag, der letter de administrative byrder for erhvervslivet
men særligt tiltag, der letter de administrative byrder for mindre virksomheder,
da disse udgør rygraden i EU’s erhvervsliv og er dem, som de administrative
byrder rammer forholdsmæssigt hårdest.
HVR kritiserer imidlertid også Kommissionens tilgang til at lette de admini-
strative byrder, da den ifølge Håndværksrådet ikke harmonerer med Kommis-
sionens eget princip om at tænke småt først.
Mere specifikt mener HVR, at Kommissionen bør udarbejde regler med ud-
gangspunkt i de mindste virksomheders virkelighed og først herefter udarbejde
eventuelt supplerende regler for de store virksomheder med begrundelse i dis-
ses størrelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1233049_0008.png
8/10
HVR finder, at rækkefølgen er vigtig, da det siger noget om Kommissionens
tankegang og desuden har en indflydelse på, hvordan offentligheden og for-
brugerne ser på de mindste selskaber. En undtagelse begrundet i, at virksom-
heden er lille, kan ifølge HVR stille virksomheden i et mindre seriøst lys og
fremstille de mindste virksomheder som andenrangsvirksomheder, ligesom
HVR påpeger, at forbrugerne ikke vil være lige så godt sikret, som hvis de
handler med de store virksomheder.
Slutteligt stiller HVR spørgsmålstegn ved, om reglerne overhovedet er nød-
vendige, hvis langt hovedparten af alle virksomheder undtages fra disse.
Landbrug & Fødevarer forholder sig positivt til Kommissionens tiltag om at
mindske omfanget af lovgivningsmæssige byrder for de mindre virksomheder.
Der henvises særligt til, at de europæiske virksomheder er pressede på konkur-
renceevnen, og at der derfor er et stort behov for at skabe bedre rammer for
vækst og jobskabelse.
Landbrug & Fødevarer benytter også lejligheden til at udtrykke støtte til
Kommissionens REFIT-program, ligesom man er positiv overfor resultattav-
len for SMV’er.
Landsorganisationen i Danmark (LO) udtrykker tilfredshed med, at der nu
kommer en opfølgning på Kommissionens rapport ”Mindskelse af de regule-
ringsmæssige byrder for SMV’er – Tilpasning af EU’s regulering til mikro-
virksomheders behov” fra 2011, der gav anledning til en række indvendinger
og stor bekymring fra såvel den danske som den europæiske fagbevægelses
side.
LO understreger grundlæggende, at unødigt bureaukrati skal reduceres og
ser positivt på, at der skabes administrative lettelser for små og mellemstore
virksomheder. LO har dog hele tiden understreget, at disse lettelser skal ud-
formes på en måde, så beskyttelsen af arbejdstagerne ikke svækkes.
LO noterer sig derfor med tilfredshed, at Kommissionen slår fast, at det på
det arbejdsmarkedspolitiske område er obligatorisk i henhold til traktaten at
høre arbejdsmarkedets parter, før Kommissionen kan fremlægge forslag.
LO udtrykker ligeledes tilfredshed med, at Kommissionen fastslår, at
mikrovirksomheder ikke kan fritages for EU lovgivning, hvis der er klar do-
kumentation for, at en fritagelse vil medføre, at man ikke kan virkeliggøre
lovgivningens mål, f.eks. at beskytte arbejdstagere eller forbrugere, og at
mikrovirksomheder ikke kan fritages for krav i EU-traktaten, der eksempel-
vis vedrører beskyttelse af grundlæggende rettigheder. LO henviser her til
tidligere udtrykt bekymring over forslag indeholdt i ovennævnte 2011-
rapports bilag II, særligt forslag 5 og 6, der omhandler henholdsvis sæson-
arbejde og udstationering af arbejdstagere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1233049_0009.png
9/10
LO bemærker videre, at man finder det vigtigt, at den danske regering fast-
slår, at direktiver på det sociale og arbejdsmarkedspolitiske område ifølge
traktaten er minimumsforskrifter, hvilket betyder, at medlemsstaterne kan
vedtage regler, der giver en højere arbejdsmiljøbeskyttelse og bedre ar-
bejdsvilkår for arbejdstagerne. LO mener således ikke, at EU har beføjelse
til at pålægge medlemslandene noget i den henseende.
Slutteligt henleder LO opmærksomheden på, at ”Direktivet om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer” er omtalt i top 10-høringen. LO opfordrer
den danske regering til at understrege, at anerkendelsesdirektivet ikke må un-
derminere medlemslandenes ret til selv at tilrettelægge deres uddannelsessy-
stem.
LO vedlægger endvidere et notat kaldet ”Notat om deregulering af arbejdsmil-
jøet og arbejdsvilkår (”mindskelse af reguleringsmæssige byrder”)” af 25. sep-
tember 2012.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse ”Intelligent lovgivning – imødekommelse af de
små og mellemstore virksomheders behov” blev den 14. marts 2013 hilst vel-
kommen af Det Europæiske Råd.
EU’s stats- og regeringschefer understregede i den forbindelse, at det er nød-
vendigt med en yderligere indsats for at mindske den samlede regulerings-
mæssige byrde på såvel EU-plan som nationalt plan under stadig hensyntagen
til behovet for beskyttelse af forbrugere og ansatte. Det Europæiske Råd ud-
trykte også enighed om, at medlemsstaterne og Kommissionen bør arbejde vi-
dere med smart regulering i lyset af Kommissionens seneste meddelelser med
særlig vægt på SMV'ers behov.
EU’s stats- og regeringschefer har endvidere fire gange i 2012 opfordret
Kommissionen til at gøre en yderligere indsats for at reducere de regule-
ringsmæssige byrder.
Der forventes derfor at være generel opbakning til Kommissionens initiativ
fra medlemslandene, idet der dog fra nogle lande kan forventes krav om
yderligere initiativer, eksempelvis i form af en kvantitativ målsætning.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt arbejdet med forenkling af EU-regulering. Rege-
ringen arbejder for, at der på EU-niveau sikres en sammenhængende indsats
for smart regulering, der resulterer i en forenkling af EU-reguleringen.
Regeringen lægger vægt på, at reguleringsmæssige byrder kun vil blive redu-
ceret i de tilfælde, hvor det ikke medfører forringelser af de grundlæggende
beskyttelsesniveauer i lovgivningen, herunder særligt på arbejdsmiljøområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1233049_0010.png
10/10
Regeringen støtter således, at smart regulering sker ud fra en balanceret tilgang
og handler om at øge kvaliteten i reguleringen. En øget kvalitet i reguleringen
giver let og smidig administration i virksomhederne og øger deres efterlevelse,
hvilket fører til bedre indfrielse af lovgivningens formål.
Regeringen støtter endvidere, at indsatsen for at reducere reguleringsmæssige
byrder i EU-regulering kommer til at indeholde et fokus på slutbrugerne af re-
gulering og disses oplevede byrder, blandt andet gennem en forbedring af
Kommissionens høringsprocedurer.
Regeringen kan også støtte Kommissionens resultattavle for SMV’er, som
holder Kommissionen op på at gennemføre de foreslåede initiativer.
Regeringen finder det endvidere positivt, at Kommissionen generelt fokuserer
på SMV’er i lyset af disses store betydning for vækst og jobskabelse i Dan-
mark og Europa.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.