Transportminister Henrik Dam Kristensen
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Den 6. juni 2013
Kære Henrik Dam Kristensen
Vedr. Ændring af forordning 261/2004 om aflysning, forsinkelse m.v. af flyafgange
Vi er for nylig blevet gjort bekendt med, at Ministeren på mødet i morgen den 7. juni i
Europaudvalget bl.a. skal orientere om pkt. 5 på Rådsmøde 3243 den 10. juni. Punktet omhandler
bl.a. Kommissionens forslag til ændring af forordning 261/2004 om aflysninger, forsinkelser m.v. på
flyafgange.
I den forbindelse vil Rejsearrangører i Danmark (RID), som er de danske charterarrangørers
brancheforening, gerne fremkomme med nogle kommentarer til EU Kommissionens forslag til
ændret forordning, som blev offentliggjort i marts i år.
Vi er bekendt med, at der i foråret/forsommeren har været gennemført en høring om forslaget. Da
RID ikke er medlem af Specialudvalget, har vi desværre ikke været inviteret til eller er blevet gjort
opmærksom på denne høring.
Vi håber derfor ved denne skrivelse at kunne bidrage med relevante synspunkter på forslaget set fra
et rejsearrangørperspektiv. Vores medlemmer arrangerer og sælger trods alt årligt over 1 million
flyrejser ud af Danmark.
Indledende betragtninger
Som brancheforening for charterbranchen arbejder vi for lige og rimelige konkurrencevilkår for
branchens aktører. Et vigtigt element heri er, at de rammebetingelser og grundvilkår, som skal
udgøre den juridiske ramme om arrangørerne virke, er klare, entydige og velafbalancerede.
Det er afgørende, at reglerne skaber klarhed og forståelse hos både branchen og forbrugerne om
reglernes anvendelsesområde og udstrækning. Forskelligheden i fortolkningen og administrationen
af den nuværende forordning i de respektive medlemsstater afspejler tydeligt behovet for en
ændring af den nuværende forordning.
I et senere afsnit vil vi kommentere udvalgte ændringsforslag. Nedenfor vil vi dog først beskrive en
udfordring, som hidtil ikke har været gjort til genstand for større opmærksomhed og interesse.