Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS 30302-00033
Dato 24. oktober 2013
Bedre håndhævelsesmuligheder i klagesager om passa-
gerrettigheder på luftfartsområdet
Baggrund
I 2005 trådte der nye EU-regler i kraft om passagerrettigheder på
luftfartsområdet
1
(forordning 261/2004). Forordningen skal først og
fremmest sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau af flypassager i EU
og medvirke til at sikre ensartede konkurrencevilkår for flyselskaber-
ne.
Vedtagelsen af forordningen var et nybrud i forhold til passagerret-
tigheder på luftfartsområdet, idet området indtil da kun havde været
reguleret i ganske beskedent omfang.
Forordningen regulerer i artikel 16 en række forhold, som vedrører
håndhævelse af forordningens bestemmelser. Der er således tale om
at hvert medlemsland skal udpege et organ, der har ansvaret
for at håndhæve bestemmelserne i forhold til flyvninger, som
afgår fra et medlemslands lufthavne samt for flyvninger med et
EU-flyselskab fra et land uden for EU til disse lufthavne
at det udpegede organ har til opgave at træffe de nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at passagerernes rettigheder over-
holdes.
at den enkelte passager kan indbringe en klage, når den på-
gældende finder, at der er sket en overtrædelse af forordnin-
gen i forhold til de nævnte type flyvninger
at de sanktioner, som medlemslandene fastlægger for over-
trædelse af forordningen, skal være effektive, stå i forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om
fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boarding-
afvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF)
295/91.
Side 1 (3)