Transportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0130 Bilag 4
Offentligt
1301206_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS 30302-00033
Dato 24. oktober 2013
Bedre håndhævelsesmuligheder i klagesager om passa-
gerrettigheder på luftfartsområdet
Baggrund
I 2005 trådte der nye EU-regler i kraft om passagerrettigheder på
luftfartsområdet
1
(forordning 261/2004). Forordningen skal først og
fremmest sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau af flypassager i EU
og medvirke til at sikre ensartede konkurrencevilkår for flyselskaber-
ne.
Vedtagelsen af forordningen var et nybrud i forhold til passagerret-
tigheder på luftfartsområdet, idet området indtil da kun havde været
reguleret i ganske beskedent omfang.
Forordningen regulerer i artikel 16 en række forhold, som vedrører
håndhævelse af forordningens bestemmelser. Der er således tale om
at hvert medlemsland skal udpege et organ, der har ansvaret
for at håndhæve bestemmelserne i forhold til flyvninger, som
afgår fra et medlemslands lufthavne samt for flyvninger med et
EU-flyselskab fra et land uden for EU til disse lufthavne
at det udpegede organ har til opgave at træffe de nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at passagerernes rettigheder over-
holdes.
at den enkelte passager kan indbringe en klage, når den på-
gældende finder, at der er sket en overtrædelse af forordnin-
gen i forhold til de nævnte type flyvninger
at de sanktioner, som medlemslandene fastlægger for over-
trædelse af forordningen, skal være effektive, stå i forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om
fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boarding-
afvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF)
295/91.
Side 1 (3)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1301206_0002.png
Notat
Journal TS 30302-00033
Dato 24. oktober 2013
Danmark
I Danmark er Trafikstyrelsen udpeget som den myndighed (organ),
der har ansvaret for at håndhæve forordningen. Trafikstyrelsen afgi-
ver en skriftlig udtalelse, når en passager indbringer en klage vedr.
overtrædelse af forordningen. Passageren skal dog i første omgang
klage til flyselskabet, da der er tale om et privatretligt aftaleforhold
mellem to private parter - passageren og flyselskabet. Hvis parterne
ikke kan blive enige, kan Trafikstyrelsen komme ind i billedet og afgi-
ve en skriftlig udtalelse.
Siden forordningens ikrafttrædelse i 2005 har flyselskaberne i altover-
vejende grad efterlevet Trafikstyrelsens udtalelser.
Europa-Kommissionen har ved flere lejligheder - bl.a. i forbindelse
med undersøgelser af, hvordan forordningen administreres og hånd-
hæves i de enkelte medlemslande – fremhævet Danmark og Belgien
som de lande, hvor håndhævelsesprocessen har set ud til at være
mest effektiv.
Indenfor det seneste års tid har der imidlertid været en række tilfæl-
de, hvor enkelte udenlandske flyselskaber tilsyneladende ikke efterle-
ver Trafikstyrelsens udtalelser. Der er derfor behov for at styrke Tra-
fikstyrelsens muligheder for at håndhæve bestemmelserne over for de
flyselskaber, der ikke overholder reglerne.
De gældende regler er endvidere blevet fortolket og håndhævet me-
get forskelligt i medlemsstaterne. I nogle lande, som bl.a. Danmark
og Spanien har håndhævelsen bestået af udtalelser, mens andre lande
som f.eks. Sverige har haft bindende afgørelser.
I forbindelse med forhandlingerne om Kommissionens forslag til æn-
dring af forordning 261/2004 har Kommissionen oplyst, at den gæl-
dende forordning giver de nationale håndhævelsesorganer, i Danmark
Trafikstyrelsen, mulighed for at træffe bindende afgørelser. Det er
endvidere også Kommissionens hensigt, at muligheden for at træffe
afgørelser skal videreføres i de nye regler.
Det er vigtigt at drage nytte af denne afklaring med det samme. Tra-
fikstyrelsen vil derfor udstede en ny bekendtgørelse
2
, som styrker
håndhævelsen af reglerne. Bekendtgørelsen skal give hjemmel til:
at Trafikstyrelsen kan træffe egentlige bindende afgørelser i
klagesager vedr. overtrædelse af forordningen og
2
Bekendtgørelsen vil blive udstedt efter luftfartslovens § 1 a, og vil kun indeholde be-
stemmelser, der anses for nødvendige for at anvende forordningen om passagerret-
tigheder (nr. 261/2004). Forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark berøres såle-
des ikke.
Side 2 (3)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS 30302-00033
Dato 24. oktober 2013
i den forbindelse til at kunne pålægge et flyselskab inden for
en nærmere fastsat frist at opfylde de forpligtelser, der frem-
går af forordningen, herunder at betale kompensation til pas-
sageren
at straffe de flyselskaber der ikke retter sig efter forordningen
og Trafikstyrelsens afgørelser.
Hvis et flyselskab ikke overholder forordningen eller retter sig efter
Trafikstyrelsens afgørelse, vil Trafikstyrelsen bede anklagemyndighe-
den om at rejse en straffesag med påstand om bødestraf. Det er an-
klagemyndigheden der vurderer om beviserne i den konkrete sag er
tilstrækkelige til en egentlig tiltalerejsning, og det er i givet fald dom-
stolene, der idømmer bøden.
Der er også i dag hjemmel til at straffe et flyselskab, der overtræder
forordningen, men med den nye bekendtgørelse vil Trafikstyrelsen
skærpe praksis på området i forhold til i dag, hvor der skal være tale
om gentagne overtrædelser af forordningen. Den ændrede praksis vil
således betyde, at Trafikstyrelsen i udgangspunktet vil bede anklage-
myndigheden om at rejse straffesag første gang et flyselskab over-
træder reglerne.
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft til årsskiftet, og vil i be-
gyndelsen af november, som udkast, blive sendt i høring hos de sæd-
vanelige relevante høringsparter.
EU
Eftersom de gældende regler er blevet fortolket og håndhævet meget
forskelligt i medlemsstaterne, er der behov for at ensrette håndhæ-
velsesorganernes beføjelser på europæisk niveau. Det er vigtigt, at
passagerernes rettigheder bliver håndhævet ens i hele EU, uanset
hvilket land man rejser fra. Derfor vil regeringen arbejde for i EU, at
det gøres til et eksplicit krav for de nationale håndhævelsesorganer at
træffe bindende afgørelser, når passagerer klager over, at flyselska-
ber ikke overholder reglerne.
Side 3 (3)