Frihandel for en hver pris?
- Konsekvenserne ved at inddrage ISDS i den kommende transatlantiske handelsaftale
Forhandlingerne om en handelsaftale mellem EU og USA, det Transatlantiske Handels- og
Investeringspartnerskab (TTIP) begyndte i juli 2013. Denne briefing handler om den kontroversielle
ISDS-mekanisme om investorbeskyttelse, der forventes at indgå i aftalen og dens konsekvenser
for mennesker og miljø.
Hvad er ISDS?
Investor-State Dispute Settlement eller ISDS er en domstol til håndtering af konflikter mellem stater
og virksomheder, der fungerer uafhængigt af nationale domstole. Den anvendes ofte i forbindelse
med international handel.
Formålet med ISDS er at yde investeringsbeskyttelse, hvilket betyder, at udenlandske investorer og
virksomheder kan sagsøge nationale myndigheder og kræve økonomisk erstatning, hvis de vurderer, at
national lovgivning begrænser deres nuværende og fremtidige indtjeningsmuligheder.
Dette gælder blandt andet demokratisk besluttet lovgivning om miljø, fødevaresikkerhed og
arbejdsret. ISDS er langt fra et nyt fænomen, men indgår i et utal af bi- og multilaterale
investeringsaftaler, eksempelvis NAFTA-aftalen mellem Canada, Mexico og USA.
Virksomheder kan
inden for disse investeringsaftaler rejse sag mod en stat ved en domstol, selv efter en national
domstol forinden måtte have kendt virksomhedens klage og krav ubegrundet.
Antallet af investeringstribunaler, som investorer kan vælge imellem er stigende. Verdensbankens
voldgiftsorgan ICSID og FN's Kommission for International Handelsret (UNCITRAL) er de mest
hyppige valg
1
. En stor del af de bilaterale ISDS-aftaler giver investorer ret til at vælge mellem to
eller flere forskellige voldgiftstribunaler. Nogle aftaler giver endog investorer ret til at få deres sag
prøvet ved to forskellige tribunaler.
Der er stort set ingen bilaterale aftaler indeholdende ISDS-mekanismer, der beskæftiger sig med
advokaternes upartiskhed og neutralitet angående økonomiske interesser eller som definerer
regler for advokaternes kvalifikationer. Dette på trods af, at adskillige af dem tidligere har siddet i
bestyrelser for store multinationale virksomheder.
På baggrund af eksisterende handelsaftaler og deraf følgende voldgiftssager mellem
virksomheder og nationalstater, er der god grund til at være skeptisk over for inddragelsen af ISDS
i de igangværende frihandelsforhandlinger.
Hvis ISDS bliver en del af den kommende transatlantiske handelsaftale vil virksomheder få endnu
1
Læs mere om de forskellige ISDS-mekanismer i:
Pohl, Joachim, Kekeletso Mashigo, and Alexis Nohen (2012) “Dispute
settlement provisions in international investment agreements”,
OECD Working Paper
1