Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0147 Bilag 1
Offentligt
1241566_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
25. april 2013
Infrastrukturforordningen
Notatet sendes i kopi til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
1.
Resumé
Kommissionen har den 26. marts 2013 fremlagt forslag til forordning, der
skal sikre en reduktion af omkostningerne (fx graveomkostninger) i forbin-
delse med udrulning af højhastighedsbredbånd i hele EU. Reduktionen skal
blandt andet ske gennem koordineret etablering og anvendelse af kommen-
de og allerede eksisterende infrastruktur, der kan bruges til at udbrede
højhastighedsbredbånd.
Tiltagene i forordningen omhandler primært følgende fem hovedområder:
1. Bedre overblik over eksisterende fysisk infrastruktur med henblik på
deling, eventuelt gennem en central informationstjeneste
2. Koordinering af anlægsarbejder
3. Forenkling af komplekse og tidskrævende tilladelsesprocedurer i
forhold til etablering af infrastruktur gennem en central informati-
onstjeneste
4. Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal forbe-
redes til højhastighedsbredbånd
5. Etablering af nationalt konfliktløsningsorgan
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 147 af 26. marts 2013 fremlagt forslag
til forordning om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved ud-
bygning af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation. Forslaget er
oversendt til Rådet den 4. april 2013 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles af
Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab efter den almindelige lovgiv-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1241566_0002.png
2/7
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Med lanceringen af den digitale dagsorden for Europa under Europa 2020-
strategien stadfæstede Kommissionen et særligt behov for at reducere om-
kostningerne forbundet med udrulning af højhastighedsbredbånd i hele EU
som forudsætning for at kunne etablere et velfungerende indre marked, her-
under det digitale indre marked.
På mødet i Det Europæiske Råd den 1.- 2. marts 2012 blev der opfordret til
at gøre en indsats på EU-niveau for at sikre en bedre bredbåndsdækning ved
at nedbringe etableringsomkostningerne, og i Akten for Det Indre Marked II
blev området udpeget som et af de 12 nøgletiltag, der kan øge væksten, be-
skæftigelsen og tilliden til det indre marked.
3.
Formål og indhold
Forordningens overordnede sigte er at reducere omkostningerne ved udbre-
delsen af højhastighedsforbindelser på mindst 30 Mbit/s samt gøre udrul-
ningen heraf så effektiv som mulig og dermed forbedre forholdene for et
velfungerende indre marked, herunder det digitale indre marked. Forudsæt-
ningen er, at det blandt andet kan ske ved at sænke barriererne for markeds-
adgangen og ved at investere i området.
Redskaberne til dette vil eksempelvis være at åbne yderligere op for deling
af eksisterende fysisk infrastruktur og øge koordinering af gravearbejder.
Kommissionen vurderer, at de nye regler kan reducere omkostningerne ved
udbredelsen af højhastighedsforbindelser med 20-30 procent og dermed gi-
ve erhvervslivet i EU besparelser på mellem 300 og 450 mia. kr.
Forslaget lægger op til, at der skabes mere åbenhed om eksisterende fysisk
infrastruktur, også på tværs af sektorer. Dermed skal der foruden teleområ-
det også være mulighed for at anvende fysisk infrastruktur inden for gas, el,
varme, vand, spildevandshåndtering, kloakering og transport, inklusiv jern-
banenet, vejnet, havne og lufthavne til at udbrede højhastighedsforbindelser,
hvor det måtte være relevant. Det kunne fx være eksisterende kabelkanaler,
rørledninger, mandehuller, gadeskabe, pæle, master, antenneanlæg, tårne og
andre støttekonstruktioner. Anvendelsen skal ske på fair og rimelige vilkår
og betingelser, herunder hvad angår pris.
Tiltagene i forordningen omhandler primært følgende fem hovedområder:
1. Bedre overblik over eksisterende fysisk infrastruktur med henblik på
deling, eventuelt gennem en central informationstjeneste
2. Koordinering af anlægsarbejder
3. Forenkling af komplekse og tidskrævende tilladelsesprocedurer i
forhold til etablering af infrastruktur gennem en central informati-
onstjeneste
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
4. Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal forbe-
redes til højhastighedsbredbånd
5. Etablering af nationalt konfliktløsningsorgan
Bedre overblik over eksisterende fysisk infrastruktur med henblik på de-
ling (artikel 3+4)
Deling af fysisk infrastruktur (fx kabelkanaler, gadeskabe mv.) kan reducere
anlægsudgifterne til etablering af højhastighedsforbindelser og dermed øge
incitamentet til investeringer i øvrig højhastighedsinfrastruktur. Deling for-
udsætter imidlertid, at der er en tilgængelig viden om, hvor der allerede er
eksisterende fysisk infrastruktur. Forslaget lægger op til, at oplysninger om
eksisterende fysisk infrastruktur ved anmodning skal udleveres til anden
part, evt. via en central informationstjeneste. Oplysninger om eksisterende
fysisk infrastruktur kan i følge forslaget dog også overgå til rekvirent direkte
fra infrastrukturejer på baggrund af skriftlig anmodning ifølge forslaget.
Koordinering af anlægsarbejder (artikel 5)
Ved etablering af højhastighedsforbindelser er anlægsarbejdet, fx opgrav-
ning af veje for at nedlægge fiberkabler, en meget stor udgiftspost. Udgif-
terne til etablering af højhastighedsforbindelser er forskellige i land- og by-
områder, men ifølge Kommissionen udgør anlægsarbejde i nogle områder
op mod 80 procent af omkostningerne ved at etablere højhastighedsinternet.
Forslaget lægger op til, at koordinering af anlægsarbejder forbedres, således
at netoperatører får mulighed for at forhandle aftaler med andre leverandø-
rer af infrastruktur. Det betyder eksempelvis, at flere operatører vil kunne
dele udgifterne til gravearbejde mellem sig, hvis de graver sammen. Især
virksomheder, som udfører helt eller delvist offentligt finansierede anlægs-
arbejder, skal være åbne over for at koordinere anlægsarbejder.
Forenkling af komplekse og tidskrævende tilladelsesprocedurer i forhold
til etablering af infrastruktur (artikel 6)
Komplekse og tidskrævende procedurer for at få de nødvendige tilladelser
til etablering af højhastighedsinfrastruktur kan medvirke til at forsinke og
reducere udrulningen af højhastighedsinfrastruktur.
Forslaget lægger op til, at komplekse og tidskrævende tilladelsesprocedurer
forenkles. Derudover lægges der op til, at en ansøger skal få en tilladelse el-
ler afslag på denne inden for seks måneder. For at forenkle ansøgningspro-
cessen yderligere, lægger forslaget op til, at det skal være muligt via en cen-
tral informationstjeneste, dels at få adgang til oplysninger om vilkår og pro-
cedurer for bestemte anlægsarbejder, dels at ansøge om tilladelse til etable-
ring af højhastighedsforbindelser, herunder gravetilladelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1241566_0004.png
4/7
Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal forberedes
til højhastighedsbredbånd (artikel 7+8)
Det kan være meget bekosteligt at etablere højhastighedsforbindelser i eksi-
sterende bygninger. Derfor lægger forslaget op til, at alle nybyggerier og
bygninger, der bliver gennemgående renoveret, skal forberedes til højha-
stighedsforbindelser. Det er dog muligt for medlemslandene at fastsætte
undtagelser på dette område, hvis omkostningerne ved at opfylde forpligtel-
serne er uforholdsmæssige store i forhold til gevinsterne.
Samtidig lægges op til, at udbydere af offentlige kommunikationsnet kan få
adgang til eksisterende højhastighedsforberedt fysisk infrastruktur på rime-
lige vilkår, hvis duplikering er teknisk umulig eller økonomisk ineffektiv.
Etablering af nationalt konfliktløsningsorgan (artikel 9)
Enhver afvisning eller tvist om vilkår for adgang til og gennemsigtighed om
eksisterende fysisk infrastruktur samt uenigheder i forbindelse med samgrav-
ning overdrages som udgangspunkt til den nationale tilsynsmyndighed på tele-
området.
Forslaget giver også mulighed for nationalt at fastholde de påkrævede tilsyns-
opgaver hos de myndigheder, der allerede i dag har kompetencen og beføjel-
serne hertil.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig.
5.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen fremhæver i den forbindelse nødvendigheden
af EU-regulering på området, da nationale regler og administrative procedurer
hindrer etableringen af et velfungerende indre marked, herunder særligt det di-
gitale indre marked. Manglende bredbåndsadgang i områder af EU udgør en
barriere for udvikling og øget vækst blandt europæiske virksomheder, har ne-
gativ betydning for Europas konkurrenceevne og begrænser investering og
samhandel på tværs af grænser.
Kommissionen bemærker dertil, at forskellig regulering af netudbygningen gør
det dyrere at få adgang til de nationale markeder, hindrer at stordriftsfordele på
tjeneste- og udstyrsniveau udnyttes og hæmmer fremkomsten af nye tjenester
på net med meget høj hastighed, der fungerer gnidningsløst på tværs af græn-
serne. Udbygningen af abonnentledninger (den del, som forbinder den enkelte
kunde til det overordnede net) er ofte reguleret af bestemmelser og procedurer,
der forvaltes på lokalt plan, som indirekte kan påvirke den frie udveksling af
tjenesteydelser og berettige indgreb fra EU's side.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1241566_0005.png
5/7
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Regeringen har i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at EU tid-
ligere har lovgivet på området på grundlag af TEUF artikel 114 i forbindelse
med forordning nr. 2887/2000 af 18. december 2000 om ubundtet adgang til
abonnentledninger. I Danmark betød det, at andre end TDC kunne benytte
TDC’s fysiske kobberledninger til at levere telefoni og bredbånd. Derudover
er der lagt vægt på, at medlemsstaterne kan tilrettelægge og fordele de opga-
ver, som forslaget fastsætter – fx etablering af en central informationstjeneste
om udstedelse af tilladelser, tiltag for øget gennemsigtighed samt konfliktløs-
ning – til de myndigheder eller organer, der nationalt anses for de mest kompe-
tente hertil.
6.
Gældende dansk ret
Lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester, lov nr. 663 af 10. juli 2003 om etablering og fælles udnyttelse af ma-
ster til radiokommunikationsformål m.v., lov nr. 393 af 10. juni 1997 om gra-
veadgang og ekspropriation m.v. til telekommunikationsformål samt lov nr.
1113 af 22. september 2010 om registrering af ledningsejere regulerer store
dele af forslagets indhold om samgravning og koordineret anvendelse af infra-
struktur i forbindelse med udrulning af IKT-infrastruktur.
Lov nr. 893 af 9. september 2009 om offentlige veje og lov nr. 670 af 19. au-
gust 1999 om private fællesveje som regulerer tilladelser til at grave og råde
over vejarealer. Gravetilladelser udstedes i dag af Vejdirektoratet for så vidt
angår de nationale veje og af de enkelte kommuner som vejmyndighed for så
vidt angår kommunale veje og private veje.
Lovbekendtgørelse nr. 1185 af 14. oktober 2010 med senere ændringer om
byggeri med det primære formål at sikre, at bebyggelse, når den er færdigop-
ført, frembyder tilfredsstillende sikkerhed for dem, som benytter bygningen.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lov-
givning, som skal analyseres nærmere.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagets statsfinansielle konsekvenser skal analyseres nærmere, men umid-
delbart vurderes det, at forslaget vil kunne have visse statsfinansielle konse-
kvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes samlet set at kunne bidrage til en hurtigere udrulning af
højhastighedsbredbånd i hele EU og vil dermed kunne forbedre rammerne for
etableringen af et velfungerende indre marked, herunder det digitale indre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1241566_0006.png
6/7
marked. Samlet set forventes forslaget at kunne bidrage til styrket økonomisk
vækst og produktivitet i EU.
For de dele af erhvervslivet, der får nemmere ved at forhandle aftaler med in-
frastrukturejere om adgang til eksisterende infrastruktur til udrulning af højha-
stighedsbredbånd, vurderes forslaget at have en positiv effekt i form af lettere
markedsadgang.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at medføre mindre administrative omkostninger for de om-
fattede virksomheder, som med forslaget forpligtes til ved anmodning herom
fra anden part at oplyse om kapacitet, ledighed, placering mv. af den ejede in-
frastruktur, samt indgå aftale om adgang hertil på kommercielle vilkår til brug
for udrulning af højhastighedsbredbånd.
Udbydere, som foretager udrulning af højhastighedsbredbånd vil tilsvarende
opleve administrative lettelser og adgang til information og infrastruktur,
som samlet set vil reducere omkostningerne ved investeringen.
For offentlige såvel som private bygherrer kan forslaget medføre mindre ad-
ministrative konsekvenser i forbindelse med udarbejdelse af byggetilladelse.
10.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og
forbrugerspørgsmål med frist den 22. april 2013. Eventuelle bemærkninger fra
udvalget vil indgå i et senere samlenotat i forbindelse med forelæggelsen af
forslaget for Folketingets Europaudvalg, som forventes at finde sted den 24.
maj 2013.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at flere lande vil være positive over for forslagets overordnede
formål.
Der forventes bekymring fra flere medlemslande over omkostninger, der kan
være forbundet med forslaget i forbindelse med efterlevelse af forordningen.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har som målsætning, at alle husstande og virksomheder skal ha-
ve god adgang til bredbåndsforbindelser på mindst 100 Mbit/s download og
30 Mbit/s upload i 2020. Denne målsætning skal bidrage til at skabe god
adgang til den digitale infrastruktur, uanset hvor man bor.
Regeringen støtter generelt initiativer, der har til formål at reducere omkost-
ningerne ved udrulning af højhastighedsbredbånd. Der er et stort potentiale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1241566_0007.png
7/7
for besparelser på dette område, og der kan høstes flere fordele via hurtigere
udrulning og mindre besvær. Deling af eksisterende infrastruktur er en måde
at spare en stor del af anlægsudgifterne på. Herunder er det vigtigt at sikre
gennemsigtighed, koordination af gravearbejder samt fælles udnyttelse af
infrastruktur i forbindelse med udrulning af bredbånd, og Regeringen har
senest med udspil om
Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark
fo-
reslået initiativer, som på flere måder er i tråd med Kommissionens forslag.
Ydermere støtter regeringen, at der nationalt gives mulighed for at fastholde
fx tilsynsopgaver og procedurer for konfliktløsning hos de myndigheder, der
allerede i dag har kompetencen og beføjelserne hertil. Herunder at der ved
udpegning af organ til afgørelse af tvister er fleksibilitet.
Den danske bredbåndsstrategi er markedsbaseret med efterspørgsel som
drivkraft. Initiativer til forbedring af udrulning af højhastighedsbredbånd
bør ikke begrænse eller ødelægge kommende eller allerede eksisterende
konkurrencemarkeder. Endvidere bør der sikres en rimelig balance mellem
tredjeparts adgang til infrastruktur mv. over for almenvellets interesser.
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at forslaget bør gennemføres
via omkostningseffektive løsninger. Samtidig er det vurderingen, at der skal
skabes større klarhed om de konkrete elementer fra Kommissionens side, her-
under tiltag i forbindelse med byggeri og renovering, før der kan fastlægges en
endelig dansk holdning. For så vidt angår tiltag i byggeriet finder regeringen
endvidere, at der er behov for, at der foretages en nøjere vurdering af, hvorvidt
de samfundsøkonomiske gevinster opvejer de formodede fordyrende forhold
for nybyggeri og byggeri, der gennemgår renovering.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.