Europaudvalget 2012-13
KOM (2013) 0151 Bilag 1
Offentligt
1247406_0001.png
NOTAT
10. maj 2013
Grund-og nærhedsnotat om direktivforslag om be-
tingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og
ophold med henblik på forskning, studier, elevud-
veksling, lønnet og ulønnet praktik, volontørtjeneste
og au pair-ansættelse, KOM (2013) 151
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets Direktiv om betingelserne for tred-
jelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på forskning, studier,
elevudveksling, lønnet og ulønnet praktik, volontørtjeneste og au pair-
ansættelse, KOM (2013) 151
Resumé
Kommissionen har den 25. marts 2013 fremsat forslag til direktiv om adgang for
tredjelandsstatsborgere til EU i forbindelse med ophold til forskning, studie, elev-
udveksling, lønnet og ulønnet træning (praktik), volontører og au pair. Direktivet
er en sammenskrivning af direktiv 2004/114/EC om ophold til studerende fra tred-
jelande samt forskerdirektivet 2005/71/EC.
Direktivets overordnede formål er at tiltrække unge, studerende og forskere til EU,
og der er ifølge Kommissionen behov for at harmonisere betingelserne for indrejse
og ophold, idet der er forskellig praksis i de forskellige medlemslande med hensyn
til visum og opholdstilladelse. Det nye direktiv vil omfatte 3. lands statsborgere,
der vil opholde sig i over tre måneder i et EU-land. Rettigheder, der før var frivil-
lige i direktiverne, bliver nu obligatoriske, og der er også grupper af personer –
f.eks. volontører, elever og ulønnede praktikanter – der obligatorisk bliver omfat-
tet.
Ændringerne i det nye direktiv sigter mod en forbedring af indrejsebetingelserne
for alle grupperne, en præcisering af indrejsebetingelserne for at undgå misbrug,
en forbedret adgang til arbejdsmarkedet, og en mulighed for efter forskningskon-
trakt eller endte studier at blive i 12 måneder for at lede efter job eller starte virk-
somhed i et EU-land. Der tilknyttes ikke en automatisk ret til arbejde, da det ude-
lukkende er mulighederne for at tage ophold som reguleres.
Direktivet opererer derudover med en proceduremæssig sagsbehandlingsfrist på
30 dage for en ansøger, der er omfattet af mobilitetsprogrammerne.
Forslaget er omfattet af det danske forbehold og har derfor ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
1. Baggrund
Kommissionen har den 25. marts 2013 fremsat forslag til direktiv om adgang for
tredjelandsstatsborgere til EU i forbindelse med ophold til forskning, studie, elev-
udveksling, lønnet og ulønnet træning (praktik), volontører og au pair. Forslaget
blev modtaget i dansk version den 12. april 2013.
J.nr. 2013-2977
SFR/emn
JAIC/rmh
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivforslaget har til formål at understøtte udvikling af fælles politikker for ef-
fektiv og retfærdig håndtering af lovlig migration for tredjelandsstatsborgere til
EU. Forslaget har desuden til formål at bidrage til implementeringen af EU's 2020-
strategi.
Der eksisterer i dag to direktiver på området: direktiv 2004/114/EC om ophold til
studerende fra tredjelande, hvori også indgår mulighed for medlemsstaterne at lade
direktivet gælde for skoleelever, frivillige og ulønnede trainees, samt direktiv
2005/71/EC om ”fast-track” regler for adgang til forskere fra tredjelande. Det nye
direktivforslag sigter på at forbedre reglerne for ophold til for de nævnte grupper,
samt derudover at inkludere lønnede trainees samt au pairs.
Det bemærkes i den forbindelse, at der er tale om et forslag i "recast"-format, dvs.
en omarbejdning af de to gældende direktiver.
Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med EU's ønske om at tiltrække højt kva-
lificeret arbejdskraft, hvor forskere og studerende fra tredjelande kan bidrage til
øget udbud af velkvalificerede potentielle arbejdstagere. Desuden vil forslaget un-
derstøtte ”cirkulation af kompetencer” og samarbejde med tredjelande.
Kommissionen har som forberedelse af direktivforslaget holdt konsultationer med
bl.a. medlemsstaterne, samt med en række relevante interessenter, særligt fra ud-
dannelsessektoren. Der er i disse udtrykt stor interesse for at styrke EU’s tiltræk-
ningskraft i forhold til forskere og studerende. Der er på baggrund af dette lavet en
vurdering i forhold til forskellige mulige tiltag, herunder forbedret kommunikation,
forbedret regulering af adgang mv..
Direktivforslaget vedrører såvel en række kendte som et antal nye grupper for fæl-
les regulering af adgangsregler. Desuden vedrører det regulering af autorisation og
længde af ophold, afvisningsregler, rettigheder, mobilitet i EU samt procedurer og
gennemsigtighed.
Danmark deltager som følge af det danske forbehold på retlige og indre anliggen-
der ikke i vedtagelsen af direktivforslaget og vil dermed ikke blive bundet af direk-
tivet. Danmark er således heller ikke omfattet af direktiv 2004/114/EC eller direk-
tiv 2005/71/EC.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 79, nr. 2, litra a og b. Forslaget
skal herefter vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almin-
delige lovgivningsprocedure med Europa-parlamentet, jf. TEUF artikel 294.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge
protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at understøtte udvikling af fælles politik-
ker for effektiv og retfærdig håndtering af lovlig migration for tredjelandsstatsbor-
gere til EU.
Forslaget har desuden til formål at bidrage til implementeringen af EU’s 2020-
strategi.
Direktivforslaget er en omarbejdning af de eksisterende direktiver 2004/114 (stude-
rende og på frivilligt grundlag visse andre grupper), samt forskerdirektivet 2005/71
(accelereret procedure for udenlandske forskere). Der er ifølge Kommissionen be-
hov for at harmonisere betingelserne for indrejse og ophold, idet der er forskellig
praksis med hensyn til visum og opholdstilladelse medlemslandene imellem.
Forslagets hovedelementer:
Det nye direktiv vil omfatte tredjelands statsborgere, der vil opholde sig i over tre
måneder i et EU-land med henblik på forskning, studie, elevudveksling, lønnet og
ulønnet praktik, volontørtjeneste eller au pair-ansættelse.
Det er udelukkende mulighederne for at tage ophold, som reguleres, og ikke en
eventuel arbejdstilladelse.
Direktivet fastsætter særlige indrejsebetingelser for forskere fra tredjelande, som
allerede findes i direktivet vedrørende forskere. Direktivet fastsætter derudover
indrejsebetingelser for studerende fra tredjelande samt skoleelever, lønnede og
ulønnede praktikanter, volontører og au pair-personer fra tredjelande. Lønnede
praktikanter samt au pair er en ny gruppe af tredjelandsstatsborgere som medtages,
da disse ikke var omfattet af direktiv 2004/114/EF.
Direktivet fastsætter, at forskere og studerende skal tildeles en tilladelse for en pe-
riode på mindst et år. For alle andre grupper er tilladelsen som hovedregel kun gyl-
dig i et år, med mulighed for undtagelser.
Direktivet sikrer ret til ligebehandling for de tredjelandsstatsborgere, som falder
ind under direktivets anvendelsesområde. Skoleelever, volontører, ulønnede prakti-
kanter og au pair-personer vil få samme rettigheder som værtsmedlemsstatens egne
statsborgere med hensyn til adgang til varer og tjenesteydelser og levering af varer
og tjenesteydelser, der stilles til rådighed for offentligheden, uanset om EU-
retsakter eller nationale love giver dem adgang til arbejdsmarkedet.
Forskere og studerende får ret til at arbejde, men medlemsstaterne kan dog fastsæt-
te visse begrænsninger. Forskere har ret til at undervise i overensstemmelse med
national lovgivning, og studerende får med direktivet ret til at arbejde mindst 20
timer om ugen.
Direktivet giver mulighed for studerende og forskere til at blive i medlemsstaten i
12 måneder efter afslutning af deres studier/forskningsprojekt med henblik på at
søge arbejde eller etablere en virksomhed. Der vil ikke være tale om en automatisk
arbejdstilladelse, da medlemsstaterne stadig kan anvende de relevante godkendel-
sesprocedurer.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivet fastsætter betingelserne for forskeres, studerendes og praktikanters mu-
lighed for at bevæge sig mellem medlemsstaterne. Varigheden for perioden, hvor
forskere i henhold til direktiv 2005/71/EF har mulighed for at opholde sig i en an-
den medlemsstat på grundlag af den værtsaftale, der er indgået i den første med-
lemsstat, er blevet forlænget fra tre til seks måneder. Direktivet indfører bestem-
melser, som vil give studerende mulighed for at opholde sig i en anden medlems-
stat i en periode på op til seks måneder på grundlag af den tilladelse, som den før-
ste medlemsstat har givet. For at forenkle mobiliteten, vil der gælde særlige regler
for tredjelandsstatsborgere, der deltager i EU-mobilitetsprogrammer som Erasmus
Mundus eller Marie Curie programmer.
Direktivet indfører en tidsfrist, som forpligter medlemsstater til at træffe afgørelse
om den fuldstændige ansøgning om en tilladelse og skriftligt underrette ansøgeren
herom inden for 60 dage for alle grupper og inden for 30 dage, når der er tale om
EU-programmer, der omfatter mobilitetsforanstaltninger, f.eks. Erasmus Mundus
og Marie Curie.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da hovedformålet med forslaget er at fremme mobiliteten inden
for EU, og der er derfor behov for et instrument, der gælder i hele EU.
Kommissionen anfører, at såfremt de enkelte medlemsstater forsat skulle have
deres egne nationale indrejseordninger for de grupper af tredjelandsstatsborgere,
der er omfattet af dette forslag, vil det ikke opfylde det overordnede mål om at øge
EU's evne til at tiltrække højtuddannede migranter. Indførelsen af fælles indrejse-
og opholdsbetingelser vil gøre situationen for potentielle ansøgere og involverede
organisationer mere effektiv og enklere sammenlignet med en fragmenteret
situation med forskellige nationale regler, hvor ansøgerne skal sætte sig ind i 27
forskellige ordninger.
Ifølge Kommissionen bør et fælles minimum af beskyttelse og rettigheder for
studerende, forskere og andre grupper fra tredjelande sikre en solid beskyttelse
mod udnyttelse af visse udsatte grupper, såsom lønnede praktikanter og au pairer.
Bestemmelser, der sigter mod at klarlægge og fremme rettigheder og
opholdsbetingelser, vil også bidrage til det overordnede mål om at styrke
beskyttelsen af grundlæggende rettigheder.
Der findes allerede fælles EU-regler for studerende, forskere, elever, volontører,
praktikanter og au pair-personer (områder, der indgår i den fælles
indvandringspolitik i henhold til artikel 79 i EUF-traktaten). Med forslaget foreslås
en sammenskrivning og ajourføring af de eksisterende direktiver. Dette kan alene
ske i direktivform, og indholdet i forslaget er begrænset til, hvad der er nødvendigt
for at nå dets mål.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1247406_0005.png
Vedtagelsen af direktivforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet vil ikke blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
6. Konsekvenser
Vedtagelsen af direktivforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet vil ikke blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Asyl- og Indvandring med frist
den 19. april 2013.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra Dansk Arbejdsgiverforening
og Københavns Kommune, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen.
Dansk Arbejdsgiverforening udtrykker generelt en positiv holdning til direktivet og
støtter, at der gøres en indsats for at fastholde og udvide mængden af den kvalifice-
rede arbejdskraft fra tredjelande i EU-medlemslandene.
Dansk Arbejdsgiverforening finder, at EU bør have en samlet strategi for tiltræk-
ning af den kvalificerede arbejdskraft, hvis man skal kunne deltage i den globale
konkurrence om de kloge hoveder.
Dansk Arbejdsgiverforening støtter initiativerne omkring studerendes ret til at ar-
bejde, da muligheden for at arbejde ved siden af studiet giver den studerende fra et
tredjeland en bedre mulighed for at finde et job på landets arbejdsmarked.
Dansk Arbejdsgiverforening støtter, at færdiguddannede fra højere læreanstalter får
ret til at opholde sig i landet efter færdig uddannelse. Med hensyn til den 1-årige
periode, ser Dansk Arbejdsgiverforening gerne, at det danske Greencard, som giver
mulighed for ophold i Danmark i 3 år, bliver normen i Danmark.
Dansk Arbejdsgiverforening mener, at muligheden for at opholde sig i det land,
man er uddannet i, betyder en gevinst for landet kvalificerede arbejdsstyrke, da dis-
se kandidater er indpasset i landets kultur, normer og sprog, og derved lettere kan
integreres på arbejdsmarkedet.
Dansk Arbejdsgiverforening tilføjer, at det nøje bør vurderes hvilke sociale ret-
tigheder den pågældende tildeles, da der er betydelige forskelle i opbygning og fi-
nansiering af socialsystemerne i EU.
Københavns Kommune anbefaler mulighed 4 (som også er den fremgangsmåde,
Kommissionen har valgt ved at opdatere og samle de to eksisterende direktiver i ét
nyt omarbejdet direktiv, hvor der sker en yderligere forbedring af indrejsebetingel-
serne, retten til mobilitet inden for EU og de processuelle garantier, adgang til job-
søgning efter afslutning af studier eller et forskningsprojekt og udvidelse af anven-
delsesområdet til at omfatte au pairer og lønnede praktikanter).
Københavns Kommune tilføjer at en eventuel implementering af direktivet forud-
sætter, at kommunerne kompenseres for de eventuelle meromkostninger, som di-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rektivet vil betyde for kommunerne, f.eks. i forhold til vejledning og rådgivning
om arbejdsmarkedet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil støtte forslaget, dog eventuelt med en juste-
ring af adgangsgruppen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning:
Regeringen noterer sig en vedtagelse af direktivet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6