Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KOM (2013) 0169 Bilag 2
Offentligt
1260477_0001.png
NOTAT
3. juni 2013
J.nr. 3401/1001-5709
Ref. jtj
Klima og energiøkonomi
Høringsnotat til Kommissionens Grønbog om en ramme for klima- og energipoli-
tikken frem til 2030
Energistyrelsen har den 6. maj 2013 sendt EU Kommissionens Grønbog om en ramme for klima- og
energipolitikken frem til 2030 i høring med frist for afgivelse af høringssvar den 24. maj 2013.
Energistyrelsen har modtaget 18 høringssvar fra følgende parter:
Advokatrådet
CO Industri
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Fjernvarme
Dansk Industri
Dansk Skovforening
Det Økologiske Råd
DONG Energy
Energinet.dk
Greenpeace
Landbrug og Fødevarer
Mellemfolkeligt Samvirke
NOAH
Vedvarende Energi
VELTEK
WWF Verdensnaturfonden
Advokatrådet og Dansk Fjernvarme har i deres høringssvar angivet, at de ikke har kommentarer til
Kommissionens grønbog.
Nedenfor anvendes følgende forkortelser: Drivhusgasreduktion (DHGR), vedvarende energi (VE) og
energieffektivitet (EE).
Generelt:
Høringssvarene hilser generelt Kommissionens grønbog velkommen og understreger vigtigheden af,
at der fastlægges langsigtede rammer for EU's Klima- og Energipolitik frem mod 2030. Flere aktører,
herunder Dansk Energi, Dansk Skovforening, Dansk Industri, Energinet.dk, fremhæver betydning af
langsigtede rammer for investeringer i infrastruktur og udbygning af VE og Landbrug og Fødevarer
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1260477_0002.png
fremhæver betydningen af langsigtede, ensartede vilkår for erhvervslivet. WWF er enige i behovet
for en hurtig afklaring af rammerne frem mod 2030, men understreger, at det ikke må være på be-
kostning af et højt ambitionsniveau.
Mål:
Dansk Energi mener, at en omstilling af energisystemet bør være den overordnede målsætning frem
til 2030, herunder et mål om CO2 reduktion, der sikrer opfyldelse af 80-95 pct. målet i 2050. De ser
gerne et bindende EU mål på minimum 40 pct. DHGR i 2030 ift. 1990. De mener desuden, at dette
skal prioriteres uafhængigt af en international aftale i 2015.
Dansk Byggeri, anbefaler, at der snarest muligt fastsættes langsigtede og bindende mål for 2030 på
EU-niveau og finder den nuværende tredeling af målene hensigtsmæssig. De tre mål bør afstemmes
og understøtte hinanden bedst muligt.
DONG Energy argumenterer for et bindende EU mål for CO
2
-reduktion på minimum 40 pct. i 2030 og
at et særskilt mål for VE kan være hensigtsmæssigt, hvis der tages højde for samspillet mellem de to
mål.
Landbrug og Fødevarer støtter generelt langsigtede mål for DHGR i 2050. Dog mener de, at EU bør
vente med vedtagelse af yderligere ambitiøse udmeldinger, så længe en stor del af verden står uden
for en global aftale.
Dansk Industri fremhæver behovet for en mere sammenhængende politik, særligt i forhold til mål og
instrumenter, der kan understøtte bæredygtighed, konkurrencedygtighed og forsyningssikkerhed. DI
efterspørger en markedsbaseret ramme med bedre koordination mellem de enkelte medlemslandes
indsatser. DI peger ikke på konkrete mål frem til 2030, men henviser til analysearbejde igangsat af
BUSINESSEUROPE, der peger på et klart forbedringspotentiale for EU's nuværende ramme for klima-
og energipolitik.
CO Industri mener, det er for tidligt at lægge sig fast på specifikke mål efter 2020.
Danmarks Naturfredningsforening, WWF, Det Økologiske Råd, Greenpeace, Vedvarende Energi, og
NOAH peger i deres høringssvar på nødvendigheden af ambitiøse bindende mål for både DHGR, VE
og EE, der er helt uafhængige af øvrige fremtidige internationale forpligtelser.
Det Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening, og WWF argumenterer for bindende EU-mål i
2030 på 55 pct. intern reduktion af drivhusgasudledningen ift. 1990, 45 pct. vedvarende energi og 40
pct. absolut reduktion af det samlede primære energiforbrug ift. 2005. Det Økologiske Råd præcise-
rer ift. VE-målet, at der ved fastsættelse af målet som en absolut ekstra udbygning med 380 MToe
(mio. ton olieækvivalenter) i perioden fra 2020 til 2030 sendes et stærkt signal til VE-industrien og
målet dermed gøres uafhængigt af et stærkt mål for EE.
Greenpeace ønsker samme målsætninger som ovenstående for DHG reduktion og VE, men nævner
ingen for EE.
Vedvarende Energi anbefaler mål på 70 pct. intern reduktion af DHGR ift. 1990, reduktion af brutto-
energiforbruget til 920 MToe og forøgelse af VE produktion til 440 MToe i 2030. De argumenterer
desuden for, at der også sættes mål for 2025 for at sikre den rette udvikling og mener samtidig, at
det ikke er hensigtsmæssigt med VE-sektormål på EU-plan, men at EU-landene bør fastsætte natio-
nale sektormål, dog ikke for transportsektoren.
NOAH mener, at rammen for Klima- og Energipolitikken frem mod 2030 skal baseres på de nødvendi-
ge handlinger i forhold til opfyldelse af den internationale 2 graders målsætning. På den baggrund
argumenterer de for, at en 40 pct. målsætning for 2030 er utilstrækkelig og peger i stedet på EU-mål
for 2030 på 80 pct. intern DHGR i 2030 samt yderligere 70 pct. ekstern reduktion, der skal finansieres
af EU og realiseres i lande, der ikke selv kan finansiere de nødvendige reduktioner. Samtidig mener
de, at der skal ske en 100 pct. omstilling til VE inden for de næste 20 år.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1260477_0003.png
Greenpeace, NOAH, Mellemfolkeligt Samvirke, Danmarks Naturfredningsforening, og Det Økologiske
Råd, er enige i, at et eventuelt sektormål for transportsektoren er uhensigtsmæssigt særligt i forhold
til bæredygtighed. Danmarks Naturfredningsforening anbefaler dog særlige effektiviseringskrav for
transportsektoren.
Instrumenter:
Generelt
VELTEC understreger betydningen af EE, særligt i den samlede bygningsmasse, i et konkret udspil på
det energipolitiske område. Energinet.dk mener, at den kommende ramme, i højere grad end den
nuværende 2020-ramme, skal bidrage til integrationen af de europæiske energimarkeder. Dansk
Skovforening argumenterer for, at skatter og afgifter ikke bør bruges som redskab til at favorisere
udvalgte typer VE ?og, at der bør være et nationalt råderum der giverplads til at tage hensyn til
blandt andet teknologiniveau. Samtidig understreger Dansk Skovforening, at Energipolitikken ikke
bør ses isoleret i forhold til andre politikområder og, at det er vigtigt, at teknologiers bæredygtighed
vurderes på sammenligneligt grundlag og i sammenlignelige kategorier. Dansk Byggeri anbefaler, at
EU fastsætter retningslinier for medlemslandendes nationale støttesystemer eksempelvis vedrøren-
de produktionstilskud til VE. Mellemfolkeligt Samvirke mener, at der skal defineres stærke bæredyg-
tighedskriterier for alle løsninger, også mht. sociale og udviklingsmæssige aspekter.
EU's kvotehandelssystem
Dansk Energi mener, at et markant styrket og justeret kvotesystem er afgørende for en grøn omstil-
ling i EU og peger på behovet for en strukturel reform af ETS. Dansk Energi argumenterer blandt an-
det for, at industrier med direkte emissioner overkompenseres gennem tildeling af gratiskvoter på
bekostning af elintensive virksomheder. De argumenterer for, at en reform af ETS skal kunne: 1) Sikre
en højere kvotepris på kort sigt (før 2020), 2) Sikre en langsigtet pris blandt andet gennem mål for
2030 og 3) Sikre en stabil pris enten ved indførelse af en prisbund eller ved mulighed for løbende? at
regulere kvotemængden.
Landbrug og Fødevarer, Energinet.dk, DONG Energy, og CO Industri ser EU's system for handel med
CO2-kvoter (ETS) som det mest hensigtsmæssige instrument til at sikre omkostningseffektive reduk-
tioner.
Landbrug og Fødevarer ser samtidig en klar sammenhæng mellem grønbogen og et ønske om en re-
form af ETS og mener, at en reform kan ske ved at øge den procentvise udtagning af kvoter pr. år ef-
ter 2020, dog i sammenhæng med en revision af Kvotedirektivets regler rettet mod at reducere CO2-
lækage. De mener desuden, at EU bør arbejde for et mere globalt system, og gerne et mere globalt
kvotesystem, og at kvotesystemet skal tilrettelægges så det regulerer Klima- og Energipolitikken frem
for innovation, forskning eller socialpolitik.
Dansk Byggeri ser kvotehandelssystemet som et hovedværktøj i forhold til at nå målsætningerne
omkostningseffektivt. Samtidig anbefaler de en strukturel reform af ETS, der eventuelt kan indebære
et kvoteprisinterval.
Vedvarende Energi mener ikke, at kvotesystemet er et godt fundament, men at ETS bør indgå på lige
fod med øvrige tiltag, herunder afgifter. De mener desuden, at der skal bygges videre på succeser
som eksempelvis Ecodesigndirektivet, Bygningsdirektivet, regulering af udslip fra biler og målsætnin-
ger for VE og læres af de mindre succesfulde tiltag som ETS og VE-mål for transport.
NOAH mener, at kvotehandelssystemet hurtigst muligt bør reformeres med mekanismer der kan ju-
stere kvotemængden i forhold til økonomisk nedgang eller effekter af høje niveauer af Energieffekti-
visering.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1260477_0004.png
WWF, Greenpeace og Danmarks Naturfredningsforening peger på et revideret ETS som et væsentligt
redskab. WWF mener samtidigt, at de mange overskydende kvoter skal annulleres permanent inden
2020. Greenpeace mener, at brugen af kreditter skal forbydes efter 2020.
Forskning og Udvikling
Energinet.dk mener, at der er behov for, at de forskellige rammeprogrammer for forskning og udvik-
ling åbner for projekter med sammenhængende energiteknologier. Dansk Byggeri opfordrer til en
omfordeling af FoU midlerne på energiområdet, så støtte til fossile brændsler neddrosles og i stedet
tildeles initiativer inden for VE og EE. Dansk Energi foreslår, at provenu fra salg af CO2 kvoter øre-
mærkes til forskning og udviklingsformål gennem puljer.
Fleksibelt energisystem/indre marked for energi
Dansk Byggeri, Dansk Industri, Det Økologiske Råd, og Dansk Energi lægger stor vægt på behovet for
et fleksibelt og intelligent energisystem.
Konkurrenceevne og forsyningssikkerhed:
Dansk Skovforening lægger vægt på, at rammerne for 2030 skal maksimere synergierne mellem kon-
kurrenceevne, energiforsyningssikkerhed og bæredygtighed da en langsigtet energipolitik er essenti-
el for skovbruget af hensyn til langsigtet planlægning. De mener yderligere, at eventuelle differentie-
rede mål skal konstrueres, så lande ikke eksporterer energitung produktion til lande med lavere mål-
sætninger. Dansk Byggeri fremhæver, at samlede planer for udfasning af fossil energi og atomkraft
giver det største bidrag til øget forsyningssikkerhed. Dansk Industri støtter udmeldingen om, at sikre
diversificeringen af energiforsyningen blandt andet ved udbygning af VE og styrkede eksterne relati-
oner. Landbrug og Fødevarer mener, at Klima- og Energipolitikken bør fastlægges under hensyn til
global konkurrenceevne og i sammenhæng med EU's øvrige regulering, herunder landbrugspolitik-
ken. CO Industri fremhæver, at Klima- og Energipolitikken skal medvirke til at sikre energiintensive
virksomheders konkurrenceevne under hensyn til global konkurrence. Det Økologiske Råd fremhæ-
ver de positive virkninger af en ambitiøs Klima- og Energipolitik ift. jobskabelse og vækst i lyset af at
en stor del af EU's underskud på betalingsbalancen skyldes import af fossile brændsler.
Kapacitets- og fordelingsaspekter:
Dansk Skovforening mener, at hensynet til forskellig kapacitet bør søges løst gennem erfaringsud-
veksling og mellemstatslige projekter. Dansk Byggeri mener, at reduktionsindsatsen bør fordeles ef-
ter udslip pr. indbygger samt landenes økonomiske formåen. Derudover skal EU's strukturfondsmid-
ler prioriteres til at sikre omstillingen i de fattigere dele af EU ligesom EE skal prioriteres i landbrugs-
støtten og strukturfondsmidler. Dansk Industri støtter udmeldingen om, at adressere de høje energi-
prisers konsekvenser for Europas konkurrenceevne. Landbrug og Fødevarer mener, at såfremt der
arbejdes mod et bindende mål for 2030 bør målsætningerne tage højde for den hidtidige reduktion-
sindsats i de enkelte lande.
Side 4