Miljøudvalget 2012-13
KOM (2013) 0174 Bilag 1
Offentligt
1244601_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. april 2013
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om flerårig finansiering af Det Europæiske Agentur for Søfartssikker-
heds (EMSA) tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe og havforu-
rening forårsaget af olie- og gasanlæg
KOM(2013)174 endelig.
1. Resumé
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerheds (EMSA) blev oprettet i 2002
og fik i 2004 overdraget opgaver inden for bekæmpelse af havforurening
fra skibe i 2004. I 2006 fastsatte Kommissionen en flerårig finansiering af
agenturets tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe i perioden fra 2007
til 2013 på 154 mio. €
1
. Med ændring af EMSA-forordningen i januar 2013
fik EMSA hertil overdraget nye opgaver på området for forureningsbe-
kæmpelse i forhold til havforurening, der forårsages af olie- og gasanlæg.
Nærværende forslag har til formål at fastlægge finansiering agenturets til-
tag til bekæmpelse af forurening fra skibe of olie- og gasanlæg for perio-
den fra 2014 til 2020 inden for rammerne af den samlede aftale for den
flerårige finansielle ramme for EU’s budget for 2014-2020. Med forslaget
fastsættes finansieringsrammen for perioden 1. januar 2014 til 31. decem-
ber 2020 til 160,5 mio. €. Der er således tale om en stigning på 6,5 mio. €
fordelt over en syvårig periode. Bevillingen er primært begrundet i en for-
længelse af det eksisterende EU-beredskab af olieoprensningsfartøjer. De år-
lige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden som led i EU’s budgetfor-
handlinger.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkono-
miske eller administrative konsekvenser for Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har den 9. april 2013 fremsendt forslag til Rådet om forord-
ning om flerårig finansiering af EMSA’s tiltag til bekæmpelse af forurening
fra skibe og havforurening forårsaget af olie- og gasanlæg. Forslaget er
fremsat med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 100, stk. 2, og det skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
EMSA blev oprettet i 2002 og fik i 2004 overdraget opgaver inden for be-
kæmpelse af havforurening fra skibe. I 2006 fastsatte Kommissionen en
Forordning nr. 2038/2006 af 18. december 2006 om flerårlig finansiering af EMSA’s til-
tag til bekæmpelse af forurening fra skibe, og om ændring af forordning nr. 1406/2002 .
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244601_0002.png
2/4
flerårig finansiering af agenturets tiltag til bekæmpelse af forurening fra
skibe i perioden fra 2007 til 2013 på 154 mio. €.
Med ændring af forordning nr. 100/2013 om oprettelse af EMSA blev agen-
turets opgaver på området for olieforureningsbekæmpelse udvidet til også at
omfatte havforurening forårsaget af olie- og gasanlæg. Ligeledes vil det ek-
sisterende satellitovervågningssystem, CleanSeaNet, nu også overvåge om-
fang og miljøpåvirkninger af olieforurening til søs, forårsaget af olie- og
gasanlæg. Endelig er den geografiske dækning udvidet til at omfatte de
partnerlande, som er omfattet af den europæiske naboskabspolitik, og til
lande, der deltager i ParisMoU om havnestatskontrol.
Agenturets tiltag på området er i overensstemmelse med handlingsplanerne fra
2004 og 2007 om beredskab og bekæmpelse af olieforurening:
-
Operativ bistand, hvor EMSA efter anmodning fra en medlemsstat stiller
supplerende oliebekæmpelsesmidler, såsom satellitbilleder, miljøskibe og
udstyr, til rådighed for medlemsstatens oliebekæmpelsesaktiviteter ved
forurening fra skibe og olie- og gasanlæg.
Indsamling, analyse og formidling af information, bedste praksis, teknik-
ker og innovation inden for bekæmpelse af olieforurening.
Samarbejde og koordinering samt videnskabelig og teknisk bistand til
medlemsstaterne og Kommissionen i forbindelse med aktiviteter inden for
rammerne af Unionens civilbeskyttelsesordning, den Internationale Sø-
fartsorganisation (IMO) og relevante regionale aftaler mellem kyststater
om at yde gensidig bistand i tilfælde af forureningsulykker til søs.
-
-
3. Formål og indhold
Nærværende forslag har til formål at fastlægge finansiering af EMSA’s ak-
tiviteter for perioden fra 2014 til 2020 inden for rammerne af den samlede
aftale for den flerårige finansielle ramme for EU’s budget for 2014-2020.
Med forslaget til forordning fastsættes finansieringsrammen for perioden 1.
januar 2014 til 31. december 2020 til 160,5 mio. €. Der er således tale om en
stigning på 6,5 mio. € fordelt over en syvårig periode. De årlige bevillinger
godkendes af budgetmyndigheden inden for det finansielle overslag som led i
EU-budgetforhandlingen.
Kommissionen angiver, at EMSA’s støtte, fx i form af træning, til lande, som
er omfattet af den europæiske naboskabspolitik, bør finansieres over EU’s ek-
sisterende programmer for disse lande og derfor ikke indgå i den flerårlige fi-
nansielle ramme.
EMSA-bestyrelsen, hvor bl.a. Danmark deltager, vil løbende føre tilsyn med
det faktiske behov med henblik på tilpasning af de årlige finansielle forpligtel-
ser. EMSA vil i sin årsberetning redegøre for den finansielle gennemførelse af
den flerårlige ramme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244601_0003.png
3/4
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 100, stk. 2, høres efter den
almindelige beslutningsprocedure. Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Da-
to for plenarforsamlingens behandling kendes ikke.
5. Nærhedsprincippet
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da
koordinerede EU-tiltag i form af fælles olieoprensningsfartøjer kan skabe en
merværdi for de enkelte medlemslande.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke danske regler på området.
7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative
konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget. Forslaget medfører en
udgift på EU’s budget på 160,5 mio. EUR i perioden. Danmark betaler ca.
to procent af EU’s budget.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for Skibsfarts-
politiske spørgsmål fra den 9. til den 16. april 2013, hvor søfartserhvervets
parter er repræsenteret.
Der er modtaget høringssvar fra Erhvervsstyrelsen, Danske Maritime, Dan-
ske Havne og Søfartens Ledere.
Erhvervsstyrelsen, Danske Havne og Søfartens Ledere havde ingen be-
mærkninger.
Danske Maritime har ingen konkrete bemærkninger til forslaget, som de
forstår som budgetteknisk. Danske Maritime opfordrer dog til, at der i for-
slaget indbygges fleksibilitet, så en mulig reduktion af omkostninger ikke
forhindres af en rammebeslutning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
12. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244601_0004.png
4/4
Regeringen er positiv overfor forslaget. Regeringen vil dog arbejde for, at der
ikke bør gives en ensidig budgetgaranti i forordningen, men at budgetmyndig-
hedens ret til at prioritere på baggrund af en behovsvurdering fastholdes.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.