24. maj 2013
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens
grønbog – Forberedelse på en fuldt ud konvergeret audiovisuel verden: Vækst,
kreativitet og værdier
Notatet oversendes efter fremsendelse til Folketingets Europaudvalg til Fol-
ketingets Kulturudvalg.
KOM (2013) 231
1. Resumé
Den 24. april 2013 offentliggjorde Kommissionen grønbogen ”Forberedelse på en fuldt ud
konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier”.
Afsættet for grønbogen er, at medier såsom fjernsynsforetagender, der udøver program-
virksomhed, og internettet i stigende grad konvergerer. Med grønbogen ønsker Kommis-
sionen at lægge op til en bred offentlig debat på europæisk niveau om implikationerne af
udviklingen af det audiovisuelle medielandskab, idet der er adgang til at afgive hørings-
svar til de spørgsmål, der rejses i grønbogen, frem til slutningen af august 2013.
Formålet med den offentlige høring over de rejste spørgsmål er at klargøre, hvilken be-
tydning konvergens i den audiovisuelle sektor har for bl.a. europæisk økonomisk vækst,
nye forretningsmodeller, mediepluralisme, kulturel mangfoldighed og forbrugerbeskyt-
telse, herunder beskyttelse af børn.
Høringen over grønbogen vil kunne danne grundlag for kommende drøftelser af mulige
politiske reaktioner, herunder evt. tiltag af reguleringsmæssig karakter. Grønbogen har
ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har den 24. april 2013 sendt grønbogen ”Forberedelse på en fuldt ud
konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier” i en bred høring til med-
lemslandene og andre relevante interessenter med frist til at afgive bemærkninger den
31. august 2013. Grønbogen er oversendt til Rådet den 2. maj 2013 i dansk sprogversi-
on.
Grønbogens fokusområde er den stigende konvergens mellem medietjenester, herunder
konvergensen mellem traditionelt tv og tv-lignende on demand-tjenester, der i dag er
underlagt en EU-minimumsregulering i form af direktivet om audiovisuelle medietjene-
ster (AVMS-direktivet) fra 2010
1
. Direktivet fastsætter blandt andet minimumsregler
om reklamer, fremme af europæiske audiovisuelle produktioner og beskyttelse af min-
dreårige.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative be-
stemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester
1
Dok. nr. 1759961