17. juni 2013
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om
Kommissionens grønbog – Forberedelse på en fuldt ud konvergeret
audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier
Notatet oversendes efter fremsendelse til Folketingets Europaudvalg til
Folketingets Kulturudvalg.
KOM (2013) 231
1. Resumé
Den 24. april 2013 offentliggjorde Kommissionen grønbogen ”Forberedelse på en fuldt ud
konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier”.
Afsættet for grønbogen er, at medier såsom fjernsynsforetagender, der udøver program-
virksomhed, og internettet i stigende grad konvergerer. Med grønbogen ønsker
Kommissionen at lægge op til en bred offentlig debat på europæisk niveau om
implikationerne af udviklingen af det audiovisuelle medielandskab, idet der er adgang
til at afgive høringssvar til de spørgsmål, der rejses i grønbogen, frem til slutningen af
august 2013.
Formålet med den offentlige høring over de rejste spørgsmål er at klargøre, hvilken
betydning konvergens i den audiovisuelle sektor har for bl.a. europæisk økonomisk
vækst, nye forretningsmodeller, mediepluralisme, kulturel mangfoldighed og
forbrugerbeskyttelse, herunder beskyttelse af børn.
Høringen over grønbogen vil kunne danne grundlag for kommende drøftelser af mulige
politiske reaktioner, herunder evt. tiltag af reguleringsmæssig karakter. Grønbogen har
ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har den 24. april 2013 sendt grønbogen ”Forberedelse på en fuldt ud
konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier” i en bred høring til
medlemslandene og andre relevante interessenter med frist til at afgive bemærkninger
den 31. august 2013. Grønbogen er oversendt til Rådet den 2. maj 2013 i dansk
sprogversion.
Grønbogens fokusområde er den stigende konvergens mellem medietjenester, herunder
konvergensen mellem traditionelt tv og tv-lignende on demand-tjenester, der i dag er
underlagt en EU-minimumsregulering i form af direktivet om audiovisuelle
medietjenester (AVMS-direktivet) fra 2010
1
. Direktivet fastsætter blandt andet
minimumsregler om reklamer, fremme af europæiske audiovisuelle produktioner og
beskyttelse af mindreårige.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester
1
Dok. nr. 1789335