Kulturudvalget 2012-13
KOM (2013) 0311 Bilag 1
Offentligt
1267693_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets
Europaudvalg
2. juli 2013
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en
medlemsstats område (omarbejdning)
KOM(2013) 311
1.
Resume
Kommissionen har den 30. maj 2013 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en
medlemsstats område. Der er tale om en omarbejdning af et eksisterende direktiv
(93/7/EØF).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering af
lovgivning vedrørende det indre markeds funktion og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Baggrunden for forslaget er, at Kommissionen
gennem en række evalueringer har konstateret, at direktivet har haft begrænset
effektivitet i forhold til at sikre tilbagelevering af ulovligt udførte kulturgoder.
Kommissionen har derfor fremsat det foreliggende forslag til ændring af direktivet,
der navnlig betyder, at en række indsnævringer mht. de genstande, som kan
omfattes af direktivet, bortfalder; at fristen for at anlægge sag med krav om
tilbagelevering udvides fra ét til tre år efter, at den medlemsstat, der gør krav på
genstanden, blev opmærksom på dens opholdssted; samt at kravene til ”nødvendig
agtpågivenhed” hos besidder strammes, hvis der skal kunne opnås erstatning for
konfiskerede genstande.
Forslaget forventes at skulle forhandles i Rådets arbejdsgruppe for kultur i efteråret
2013. En vedtagelse af forslaget vil kunne medføre behov for ændringer i dansk ret;
umiddelbart vil ændringer dog kunne gennemføres via bekendtgørelse i medfør af
bemyndigelse til kulturministeren i den eksisterende implementeringslov.
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. maj 2013 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en
medlemsstats område. Der er tale om en omarbejdning af et eksisterende direktiv
om tilbagelevering af kulturgoder (93/7/EØF).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering af
lovgivning vedrørende det indre markeds funktion og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. Forslaget forventes præsenteret for Rådets arbejdsgruppe om
kultur den 12. juli 2013 og underkastet første egentlige drøftelse i samme
Dok. nr. 1806363
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1267693_0002.png
Side 2
arbejdsgruppe i september 2013. Videre tidsplan foreligger ikke på nuværende
tidspunkt.
Kommissionen har gennem en række evalueringer kunnet konstatere, at direktivet
om tilbagelevering af kulturgoder, har haft en begrænset effekt med hensyn til at
opnå, at ulovligt fjernede kulturgenstande er leveret tilbage.
Evalueringerne har peget på en række årsager til dette:
Betingelserne for at genstande kan klassificeres som ”nationale skatte” og
dermed være omfattet af direktivet.
Den korte frist for adgang til at anlægge sag om tilbagelevering.
Omkostningerne til erstatning.
I forbindelse med evalueringerne har man desuden konstateret, at der er behov for
at forbedre det administrative samarbejde i forbindelse med implementering af
direktivet.
På denne baggrund har Kommissionen fremsat ovenstående forslag til
omarbejdning af direktivet om tilbagelevering af kulturgoder.
3. Formål og indhold
I forslaget til omarbejdning af direktivet om tilbagelevering af kulturgoder indgår
en række ændringer, der skal sikre, at direktivet opnår større effekt med henblik
på at opnå, at ulovligt fjernede kulturgenstande tilbageleveres.
Det drejer sig om:
En ændring af definition på ”kulturgode” i direktivets betydning. Fremover
omfatter direktivet genstande, som efter national lovgivning eller administrative
procedurer er klassificeret som ”nationale skatte”, som anført i TEUF artikel 36. Et
bilag til direktivet, der begrænser, hvilke kategorier af genstande, der kan
klassificeres som sådan, bortfalder.
En forpligtelse for medlemsstaterne til at anvende informationssystemet for det
indre marked (IMI). De relevante myndigheder i medlemsstaterne skal efter
ændringsforslaget anvende IMI i deres indbyrdes samarbejde og samråd i
forbindelse med gennemførslen af direktivet. Hensigten er at lette det
administrative samarbejde.
En ændring af fristen for påvisningen af, at en fundet genstand er et kulturgode.
Efter det nuværende direktiv har den medlemsstat, der ansøger om
tilbagelevering, to måneder til at påvise, at en funden genstand er et kulturgode i
direktivets betydning.
Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor ansøgeren har modtaget meddelelse om, at
den er fundet i en anden medlemsstat. Direktivet fastslår, at det gør det lettere for
en ansøgende medlemsstat at bevise i en retssag, at en genstand er et kulturgode,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1267693_0003.png
Side 3
såfremt denne frist overholdes. Såfremt fristen overholdes er det land, hvori
genstanden befinder sig, endvidere forpligtet til at træffe foranstaltninger med
henblik på den fysiske bevaring af kulturgodet og med henblik på, at kulturgodet
ikke unddrages tilbageleveringsproceduren.
Med ændringsforslaget udvides den pågældende frist til fem måneder.
En ændring af fristen for at anlægge sag om tilbagelevering. Fristen er i dag ét år
efter, at den ansøgende medlemsstats myndigheder fik kendskab til kulturgodets
opholdssted og besidderens identitet. Fristen udvides med ændringen til tre år.
En ændring af vilkårene for at opnå erstatning ved tilbagelevering. I dag tilkendes
besidderen en ”rimelig” erstatning, såfremt domstolen overbevises om, at
besidderen har udvist den nødvendige agtpågivenhed. Med ændringen strammes
formuleringen, så besidderen skal bevise, at der er udvist den nødvendige
agtpågivenhed.
Der fastlægges endvidere en række kriterier for ”nødvendig agtpågivenhed”,
inspireret af de kriterier, der er fastsat i den såkaldte UNIDROIT-konvention fra
1995 (UNESCO’s konvention om ulovligt udførte kulturgoder, som Danmark har
ratificeret i 2010). Det drejer sig f.eks. om at sikre sig korrekte udførselstilladelser,
dokumentation for genstandens proveniens, ved at foretage søgninger i relevante
registre over stjålne kulturgoder mv.
Med ændringsforslaget vil der endvidere ske evaluering af direktivet hvert femte
år, frem for i dag hver tredje år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen konstaterer, at det indre marked hører under Unionens og
medlemsstaterne fælles kompetence, og at nærhedsprincippet derfor gælder.
Kommissionen konstaterer også, at den tværnationale dimension, der gør sig
gældende ved ulovlig udførsel af kulturgoder, betyder, at det er Unionen, der bedst
er i stand til at gribe ind og sørge for, at kulturgoder, som er blevet udført på
ulovlig vis og befinder sig på en anden medlemsstats område, leveres tilbage. Uden
fælles regler og procedurer ville en besidder, som er vidende om, at kulturgodet er
udført af en medlemsstat på ulovlig vis, kunne bosætte sig i en anden medlemsstat
uden at risikere at miste den pågældende genstand. Medlemsstaterne ville således
ikke på passende vis kunne virkeliggøre målet med direktivforslaget, der kræver
handling på EU-plan.
Regeringen er enig i, at formålet om bekæmpelse af ulovlig udførelse af
kulturgenstande fra en medlemsstat til en anden bedst kan gennemføres via
handling på EU-plan og at nærhedsprincippet som sådan er overholdt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
6. Gældende dansk ret
Rådets direktiv af 15. marts 1993 om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt
er fjernet fra en medlemsstats område (93/7/EØF) er implementeret i dansk ret ved
lov om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra et EU-
medlemslands område m.v. (lov nr. 1104 af 22. december 1993).
Ved en senere ændring af ovenstående lov (lov nr. 422 af 10. juni 1997) er
kulturministeren bemyndiget til at fastsætte regler med henblik på anvendelse
eller gennemførelse af EF-direktiver eller EF-forordninger vedrørende ændring af
direktivet. I medfør af denne bemyndigelsesbestemmelse er udstedt to
bekendtgørelser (BEK nr. 1064 af 18. december 1997 og BEK nr. 956 af 28.
november 2002) i forbindelse med ændringer/præciseringer af retsgrundlaget.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk regulering på
området. Jf. afsnit 6. kan sådanne ændringer dog som udgangspunkt ske via
bekendtgørelse i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i den danske
implementeringslov vedrørende direktivet om tilbagelevering af kulturgoder.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Afhængigt af den endelige udformning af forslaget kan en vedtagelse medføre
mindre administrative konsekvenser for virksomheder og offentlige institutioner
(f.eks. museer), der handler med eller køber kulturgenstande.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i regeringens EU-specialudvalg for
kulturpolitiske spørgsmål med frist 1. juli 2013. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
Forslaget vil blive udsendt i høring til følgende organisationer og institutioner med
frist den 1. oktober 2013:
Advokatrådet
Auktionslederforeningen
Bruun Rasmussens Auktioner
Dansk Kunst og Antikvitetshandler Union
Dansk Retspolitisk Forening
Danske Advokater
Datatilsynet
Den Danske Antikvarboghandlerforening
Den Danske Dommerforening
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Forbrugerrådet
Gallerisammenslutningen
Høiland Auktioner
Institut for Menneskerettigheder
Kulturstyrelsen
Kulturværdiudvalget
Lauritz.com
Organisationen Danske Museer
Retssikkerhedsfonden
Sotheby's Auktioner (København)
UNESCOs Nationalkommision,
Østre Landsret, Vestre Landsret og samtlige byretter
Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark finder det vigtigt at bekæmpe handel med stjålne kulturgenstande og
genstande fra ulovlige arkæologiske udgravninger, og bakker op om bestræbelsen
på at sikre, at direktivet om tilbagelevering af kulturgoder opnår sin tilsigtede
virkning.
Ulovlig fjernelse af kulturgenstande generelt er en stor skadevolder i forhold til
den europæiske kulturarv som sådan. Det er ikke vurderingen, at ulovlig fjernelse
af kulturgenstande fra dansk jord er noget stort problem, sammenlignet med det
omfang, problemerne kan have i andre EU-lande. Det skal dog bemærkes, at sager
også forekommer i Danmark.
Det er samtidig regeringens opfattelse, at reguleringen af området ikke må have en
form, så den gør lovlig handel med kulturgenstande umulig. Det er helt legitimt for
såvel institutioner som privatpersoner at handle med eller samle på
kulturgenstande, så længe det foregår under overholdelse af nationale lovgivninger
og internationale regelsæt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.