Miljøudvalget 2012-13
KOM (2013) 0312 Bilag 1
Offentligt
1265877_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til ny forordning for Kopernikus
programmet
KOM (2013) 312 endelig
1. Resumé
Kopernikus er det nye navn for det europæiske jordovervågningsprogram, som
tidligere hed GMES (Global miljø- og sikkerhedsovervågning). Formålet med
forordningsforslaget er at etablere et retsgrundlag for Kopernikus programmet fra
2014 til 2020. GMES blev oprettet i 1998, og man har siden da arbejdet på at
etablere tjenester til programmet. Med vedtagelsen af forordningen går Koperni-
kus ind i den operationelle fase. Kopernikus består af 6 tjenester, der leverer data
inden for marineforhold, atmosfære, landobservationer, klimaændringer, monito-
rering af nødsituationer og civil sikkerhed. Disse data indsamles ved hjælp af sa-
tellitter og jordbaserede sensorer, hvis overordnede formål er at overvåge miljøet
og naturforhold på jorden. Det forventes, at Kopernikus vil bidrage til vækst og
jobskabelse inden for rammerne af Europa 2020-strategien.
Forslaget til forordning blev præsenteret på Konkurrenceevnerådsmødet den 30.
maj 2013.
2. Baggrund
Kopernikus er det nye navn for det europæiske jordovervågningsprogram, som
tidligere hed GMES (Global Miljø- og Sikkerhedsovervågning). Kopernikus be-
står af et sæt tjenester, som indsamler data og leverer services, og som anvender
data fra satellitter og jordbaserede sensorer til at overvåge miljøet og naturfæno-
mener på planeten. Kopernikus bidrager til følgende generelle målsætninger:
-
Beskyttelse af miljøet gennem forbedret forvaltning af naturressourcer,
overvågning af luftforurening og havenes tilstand, optimering af landbru-
gets produktion og fremme af brugen af vedvarende energikilder.
Forbedret sikkerhed gennem en bedre håndtering af konsekvenserne af na-
turkatastrofer og oplysninger om klimaændringer gennem præcise og påli-
delige data.
Støtte til EU's strategi for vækst og beskæftigelse Europa 2020 særlig ved
at styrke kommercielle serviceydelser gennem fuld og åben adgang til da-
ta. Kopernikus har ifølge en undersøgelse, som for nylig blev offentlig-
gjort, potentiale til at skabe mindst 35.000 nye arbejdspladser i perioden
2014-2030.
28. juni 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref.-nr.
13/021358-03
-
-
Kopernikus indeholder:
- en servicekomponent med information til monitorering af atmosfæren, ma-
rineforhold, klimaændringer, landobservationer, nødsituationer og nød-
hjælp samt civil sikkerhed.
- en rumkomponent, der skal sikre satellitbaserede observationer til de
nævnte services
- in-situ målinger på land, vand og i atmosfæren der ligeledes understøtter de
nævnte services.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 189 og skal forhandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1265877_0002.png
3. Formål og indhold
Forslaget til forordningen fokuserer på tre punkter; 1) ændring af GMES’ navn til
Kopernikus, 2) governance for Kopernikus samt 3) finansiering af programmet.
Dette skal sikre, at Kopernikus vil kunne levere et funktionsdygtigt program, når
det går ind i den operationelle fase i næste periode fra 2014-2020.
Kommissionen har det overordnede ansvar for Kopernikus programmet og vil defi-
nere prioriteter og målsætninger for programmet, overvåge implementeringen af
programmet samt udarbejde årlige arbejdsprogrammer for implementeringen af
programmet.
Kommissionen vil lade sige rådføre om implementeringen af programmet gennem
en Kopernikus komité med repræsentanter fra medlemslandene. Kommissionen har
mulighed for at delegere opgaver til kompetente organisationer som fx Den Euro-
pæiske Rumfartsorganisation (ESA), EUMETSAT og Det Europæiske Miljøagen-
tur (EEA).
Kopernikus skal være brugerdrevet og levere services inden for programmets mål-
sætninger, der matcher private og offentlige brugeres behov. Brugere vil kontinuer-
ligt blive inddraget i form af brugerkonsultationer Dette gælder også brugere og
eksperter i sikkerhedsspørgsmål.
Kopernikus skal promovere og levere frie og åbne data, samt sikre, at dataleveran-
cen er stabil og har en lang tidshorisont. Mere specifik lovgivning eksempelvis for
datapolitikken forventes reguleret via delegerede retsakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan ikke i tilstrækkelig grad selvstændigt nå målene for de fore-
slåede aktioner i Kopernikus programmet, på grund af tjenesternes europæiske
dækning og programmets paneuropæiske karakter. Programmet baseres på, at bi-
drag fra de forskellige medlemsstater samles og koordineres på fælleseuropæisk
plan under hensyntagen til subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende dansk
ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen foreslår, at der afsættes 3.786 mio. EUR (i 2011 priser) til forsla-
get i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget, svarende til
en statslig udgift ved programmet på ca. 560 mio. kr. over den syvårige periode.
Det endelige beløb afhænger dog af de afsluttende forhandlinger om den flerårige
finansielle ramme.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1265877_0003.png
8. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning.
DI anførte i den forbindelse, at programmet har stor interesse for danske virk-
somheder, hvorfor man støtter forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af lande bakker generelt op om Kommissionens forslag om øget EU aktivitet
og indflydelse på rumområdet samt fri og åben adgang til de data Kopernikus leverer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet forordningen, der sikrer etablering af et retsgrundlag
for et EU Kopernikus-program, herunder finansiering af de første operationelle
Kopernikus-tjenester. Dog har regeringen følgende specifikke kommentarer og
forbehold:
Det bør sikres, at Danmark kan udveksle data med lande, der ikke er medlem af
EU. Derudover bør det fremgå, at det er medlemslandene, der definerer nationale
sikkerhedsinteresser og ikke Kommissionen. Hertil tilføjes, at der med fordel tages
udgangspunkt i de eksisterende data- og informationsinfrastrukturer, så parallel-
strukturer undgås.
Desuden bør governance-delen præciseres. Endvidere ønskes oprettet (videreført)
et bruger-forum for at sikre den nødvendige dialog med slutbrugerne.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
3/3