Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0315 Bilag 1
Offentligt
1325475_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. januar 2014
Færdselskontoret
Caroline Elmberg
2011-84-0050
835399
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
indførelse af det interoperable EU-dækkende eCall-system
KOM (2013) 315 endelig
1. Resumé
Forslaget indgår i Kommissionens strategi om eCall, som har til formål at
indføre et system for alarmopkald (eCall) fra køretøjer til alarmcentraler-
ne. Ved opkaldet overføres oplysninger om ulykkesstedet automatisk til
alarmcentralen, hvorefter der etableres forbindelse mellem køretøjet og
centralen. Forslaget vedrører den del af eCall-strategien, som pålægger
medlemsstaterne at sørge for, at eCalls kan modtages og håndteres af
alarmberedskabet i de enkelte lande. Det er hensigten med forslaget, at
eCall-tjenesten skal være fuldt operationel senest den 1. oktober 2015.
Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget
skønnes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller statsfinansiel-
le konsekvenser af betydning. Der ses ikke at være offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Danmark er po-
sitivt indstillet over for formålet med forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 8. september 2011 en strategi om de lovgiv-
ningsmæssige foranstaltninger til gennemførelse af eCall-systemet. Som
en del af strategien vedtog Kommissionen den 26. november 2012 den de-
legerede forordning (EU) nr. 305/2013 med henblik på at sikre kompatibi-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
litet, interoperabilitet og kontinuitet i den harmoniserede EU-dækkende
eCall-tjeneste.
Forslaget til afgørelse om indførelse af det interoperable EU-dækkende
eCall-system er fremlagt af Kommissionen den 13. juni 2013 med henvis-
ning til artikel 6, stk. 2, i direktiv 2010/40/EU om rammerne for indførelse
af intelligente transportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefla-
derne til andre transportformer. Forslaget er fremsat på baggrund af en
konsekvensanalyse, herunder en cost-benefit-analyse, af fordelene ved at
gennemføre eCall-systemet ved hjælp af lovgivning. Forslaget, der er
fremsat med hjemmel TEUF artikel 91, skal vedtages med kvalificeret
flertal efter reglerne om den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF
artikel 294.
3. Formål og indhold
I forslaget til afgørelse pålægges medlemsstaterne at indføre den infra-
struktur af eCall-alarmcentraler, der i de enkelte medlemsstater er nødven-
dig for en korrekt modtagelse og håndtering af eCall i overensstemmelse
med de specifikationer, der er fastlagt i den delegerede forordning (EU) nr.
305/2013. Medlemsstaterne har fortsat ret til at organisere sin beredskabs-
tjeneste på en måde, der er mest omkostningseffektiv, og som bedst svarer
til medlemsstatens behov, herunder også at filtrere de opkald, som er
alarmopkald, hvis de ikke skal håndteres af eCall-alarmcentraler, især når
der er tale om manuelt udløste eCall-opkald. Efter forslaget skal medlems-
staternes infrastruktur være på plads senest den 1. oktober 2015.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Der er planlagt
vejledende plenarmøde i Europa-Parlamentet den 24. februar 2014. For-
slaget vil blive behandlet i Udvalget for Transport og Turisme.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at der er brug for foran-
staltninger på EU-niveau for at sikre en interoperabel og stabil tjeneste i
hele Europa, idet opgaven ikke kan løses tilfredsstillende af de enkelte
medlemsstater. Derudover vil foranstaltninger på EU-niveau ved hjælp af
fælles europæiske eCall-standarder, der er godkendt af de europæiske
standardorganisationer (CEN og ETSI), sikre et effektivt alarmberedskab i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hele Europa. Kommissionen har endelig anført, at foranstaltninger på EU-
niveau også vil bidrage til at forhindre et opsplittet marked.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen kan i den forbindelse til-
slutte sig betragtningerne i forslaget.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke regler om et interoperabelt eCall-system i dansk ret i dag.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Et krav om et interoperabelt EU-dækkende eCall-system vil ifølge forsla-
gets konsekvensanalyse kunne medføre statsfinansielle udgifter i forbin-
delse med håndteringen af 112-eCall-opkald. Det er anført, at meromkost-
ningerne vil omfatte omkostninger til in-band-modemserver, software til at
aflæse minimumsdatasæt og integration i alarmcentralsoftwaren samt ud-
dannelse.
Der vil således skulle afholdes udgifter til opgradering af de to alarmcen-
traler, der hører under Rigspolitiet. Trafikstyrelsen deltager sammen med
Rigspolitiet i et EU ”pre-deployment” projekt om eCall. Formålet med
projektet er at opgradere de to alarmcentraler, der hører under Rigspolitiet,
til at kunne modtage eCall.
Københavns Brandvæsen, der driver den tredje alarmcentral i Danmark, er
ikke formelt med i EU-projektet, men deltager i projektgruppen, og det er
hensigten, at også alarmcentralen i København skal gøres klar til at modta-
ge eCall i løbet af projektet.
Der blev i den politiske aftale om ”En grøn transportpolitik” fra 2009 afsat
10 mio. kr. til bl.a. dette formål, og disse penge forventes at kunne dække
udgifterne forbundet med implementeringen og driften af et interoperabelt
eCall-system. Hertil kommer et bidrag fra EU til Danmark på 1,5 mio. kr.
for deltagelsen i EU-projektet.
Kommissionen skønner, at et interoperabelt EU-dækkende eCall-system
som en del af det samlede eCall-projekt vil kunne være med til at reducere
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
antallet af trafikdræbte med mellem 1 og 10 % samt reducere personska-
dernes alvor med mellem 2 og 15 %. Dette skyldes, dels at nødopkald fo-
retages automatisk (også når føreren er bevidstløs og ude af stand til at
ringe selv), dels at der overføres præcise oplysninger om ulykkesstedet til
alarmcentralen i form af GPS-koordinater eller tilsvarende. En reduktion af
ulykkestallet vil påvirke samfundsøkonomien positivt.
Det vurderes, at de administrative konsekvenser af et interoperabelt EU-
dækkende eCall-system vil være, at der på alarmcentralerne i Danmark
skal udarbejdes procedurer for håndtering af eCall.
Forslaget vedrører som anført den del af eCall-strategien, som pålægger
medlemsstaterne at sørge for, at eCalls kan modtages og håndteres af
alarmberedskabet i de enkelte lande og medfører ikke i sig selv administra-
tive konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
Forslaget skønnes – som en del af det samlede eCall-projekt – at have po-
sitiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet eCall-projektet for-
ventes at ville reducere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i tra-
fikken.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, DTU Transport – Dan-
marks Tekniske Universitet, Institut for Transport, Danmarks Transport
Forskning, Dansk Erhverv, DI – Dansk Industri, Dansk Taxi Råd, Danske
Biludlejere, Danske Regioner, Datatilsynet, De Danske Bilimportører,
Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, FDM – Forenede Danske
Motorejere, Forsikring og Pension, Frederiksberg Brandvæsen, KL -
Kommunernes Landsforening, Københavns Brandvæsen, Politiforbundet i
Danmark, Responce, Roskilde Brandvæsen, Samsø Redningskorps og Tra-
fikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra
Datatilsynet, Dansk Er-
hverv, Danske Regioner, De Danske Bilimportører, DTU Transport,
Forbrugerombudsmanden
og
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg
Universitet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Datatilsynet
har henvist til reglerne om offentlige myndigheders behand-
ling af personoplysninger og har i den forbindelse anført, at det lægges til
grund, at den foreslåede rådsafgørelse ikke fraviger gældende bestemmel-
ser på databeskyttelsesområdet, samt at krav til databeskyttelse, herunder i
forhold til sikkerhedsforanstaltninger, vil blive iagttaget ved en eventuel
indførelse af eCall-systemet i Danmark.
Danske Erhverv
har oplyst, at man – under forudsætning af, at ordningen
gennemføres med så få administrative og praktiske omkostninger for er-
hvervslivet som muligt – støtter tanken om et eCall-system, da de sam-
fundsmæssige gevinster synes store.
Danske Regioner
har anført, at der i Danmark er indført sundhedsfaglig
visitation fra regionernes AMK-vagtcentraler, hvilket betyder, at der i tele-
fonsamtalen med enten den forulykkede eller andre tilstedeværende kan
laves en afklaring af ulykkens omfang. Hermed kan der visiteres og dispo-
neres den rette hjælp. Den sundhedsfaglige visitation er således hele
grundlaget for opbygningen af det regionale præhospitale system samt sik-
ring af, at der sendes den rette hjælp til rette patient i rette tid. Danske Re-
gioner finder det derfor afgørende, at eCall integreres i det danske alarm-
beredskab, således at teknikken og arbejdsprocesserne, som kendes i dag
mellem 1-1-2 alarmcentralerne og de sundhedsfaglige AMK-vagtcentraler,
fastholdes ved indførelsen af denne ekstra mulighed for alarmering, idet
præhospital respons baseret på standardinformationer uden kontakt til per-
sonen på skadestedet hyppigt vil være underdimensioneret. Den behand-
lingsmæssige værdi af den kortere responstid for tilskadekomne vil herved
forsvinde.
Danske Regioner har endvidere bemærket, at der skal tages stilling til,
hvorvidt det er politiets opgave at undersøge sagen, eller om der skal di-
sponeres en præhospital ressource fra AMK-vagtcentralerne, i de tilfælde,
hvor eCall-systemet henvender sig til alarmcentralerne uden mundtlig
kommunikation fra den forulykkede bil.
Danske Regioner bemærker herudover, at det ved implementeringen af
eCall-systemet skal sikres, at systemet fungerer pålideligt, således at der
ikke sendes falske opkald, og at alarmenheden er kalibreret, således at en
alarm kun genereres, hvis materialepåvirkningen er på et niveau, der sand-
synliggør personskade og/eller større materiel skade. Dette er væsentligt
for at sikre, at unødvendige øgede ressourcer i form af uhensigtsmæssig
disponering af præhospitale ressourcer ikke udløses. Det bemærkes hertil,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at overflødig eller fejlagtigt udrykningsrespons eventuelt påvirker de reelle
udrykningers responstid, da der bliver en større udnyttelse af det samlede
beredskab.
Danske Regioner bemærker desuden, at der i Danmark allerede er udviklet
en 112-app, som man kan ringe 112 fra. På den måde sker der en geogra-
fisk bestemmelse af, hvor man befinder sig. Det vil sige, at Danmark alle-
rede er i gang med at implementere pålidelig, geografisk placering af
ulykkesstedet.
Danske Regioner forventer, at man fra statslig side etablerer fælles initiati-
ver for at sikre en eventuel nødvendig tilpasning af it-systemerne, ligesom
Danske Regioner tager forbehold for eventuelle afledte økonomiske kon-
sekvenser for regionerne ved implementering og drift af eCall-systemet i
Danmark, herunder f.eks. udgifter til overflødig eller fejlagtigt udryknings-
respons fra politi, redningsberedskab eller præhospital indsats.
De Danske Bilimportører
har anført, at man som udgangspunkt er posi-
tivt indstillet over for obligatorisk indførelse af et EU-dækkende eCall-
system. De Danske Bilimportører bemærker dog, at man er bekymret for,
om tidsfristen den 1. oktober 2015 er tilstrækkelig, da det anslås at fabri-
kanterne skal have minimum 36 måneder efter en endelig vedtagelse af de
tekniske krav m.v. til at implementere de nye regler. Det foreslås derfor, at
fristen udskydes således, at der som minimum er 36 måneder fra endelig
vedtagelse og klarhed over de tekniske data til forslaget træder i kraft.
DTU Transport
har anført, at de fra Kommissionen foreliggende bereg-
ninger af cost-benefit-forholdet ved de tre forskellige modeller (Intet EU-
indgreb, Frivillig tilgang og Lovgivningsmæssige foranstaltninger) for ind-
førelse af eCall ikke findes tilstrækkeligt gennemskuelige til, at DTU
Transport på det foreliggende grundlag kan tilslutte sig forslaget om ”lov-
givningsmæssige foranstaltninger” på området.
Forbrugerombudsmanden
har ikke bemærkninger til forslaget.
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
anerkender den posi-
tive trafiksikkerhedsmæssige effekt af et eCall-system, men beklager, at
der alene er ønske om at indføre et
stand-alone-system,
der kun er rettet
mod eCall. Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet anfører, at
eCall-systemet i stedet burde være en delfunktion i en obligatorisk ITS-
boks i alle europæiske biler, som foruden eCall kunne benyttes generelt til
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
V2V V2I kommunikation med anvendelser inden for trafikinformation,
trafikledelse og trafiksikkerhed.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige med-
lemsstater til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for formålet med forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
eCall-projektet er den 29. november 2013 blevet præsenteret til tidlig ori-
entering for Folketingets Europaudvalg af Transportministeriet.
12. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg og Trafikudvalg.
7