Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0316 Bilag 1
Offentligt
1269163_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon
Fax 7221 8888
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 26. juni 2013
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om typegodkendel-
seskrav for indførelse af et køretøjsmonteret eCall sy-
stem og om ændring af direktiv 2007/46/EF, KOM(2013)
316
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-
tingets Transportudvalg.
1. Resumé
eCall er et automatisk system til alarmopkald fra køretøjer til alarm-
centralen. Ved opkaldet overføres oplysninger om ulykkesstedet au-
tomatisk til alarmcentralen, hvorefter der etableres taleforbindelse
mellem bilen og personalet på alarmcentralen. eCall kan også udløses
manuelt.
Parallelt med fremsættelsen af nærværende forslag har Kommissionen
fremsat KOM(2013) 315, der pålægger EU-medlemslandene at sørge
for, at eCall kan modtages af alarmberedskabet i de enkelte lande.
Derudover har Kommissionen offentliggjort henstilling 2011/750/EU,
der retter sig mod mobilnetværksoperatører, med henblik på at mo-
bilnetværksoperatørerne skal understøtte eCall.
Der blev i 2009 som led i den politiske aftale om ”En grøn transport-
politik” afsat 10 mio. kr. til eCall. Dette beløb skønnes at være til-
strækkeligt til at kunne dække udgifterne til de nødvendige opgrade-
ringer af alarmcentralerne i Danmark.
Dannmark deltager sammen med en række andre EU-lande i et ”pre-
deployment” projekt om eCall med det formål at gøre alarmcentraler-
ne klar til at modtage eCall. I denne forbindelse ydes et tilskud fra EU
på 1,5 mio. kr.
2. Baggrund
Forslaget til forordning er fremlagt af Kommissionen d. 13. juni 2013
med henvisning til artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions
Side 1 (4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 26. juni 2013
funktionsmåde. Beslutningsproceduren er den almindelige lovgiv-
ningsprocedure.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at indføre krav i EU’s typegodkendelsessy-
stem om montering af et køretøjsmonteret eCall-system. Ifølge for-
slaget skal nye typer af person- og varebiler fra 1. oktober 2015 være
konstrueret således, at de i tilfælde af en alvorlig ulykke automatisk
udløser et nødopkald (eCall) til 112. Det skal også være muligt at ud-
løse nødopkald (eCalls) til 112 manuelt.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter
vedrørende detaljerede tekniske forskrifter og afprøvningsmetoder
med henblik på typegodkendelse af eCall-systemer. Disse retsakter vil
blive baseret på de standarder, der er nævnt i forslagets artikel 5,
herunder EN 16072 ”Intelligente transportsystemer – eSafety –
Driftskrav til paneuropæisk eCall” og EN 16454 ”Vejtransport og tra-
fiktelematik - esikkerhed – ekald – Tilpasningsafprøvning fra ende til
ende”.
Kommissionen tillægges endvidere beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter vedrørende beskyttelse af personoplysninger og undtagelser
for køretøjer til særlig anvendelse og i andre begrundede tilfælde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-
Parlamentet vedtog dog i 2012 sin ”Betænkning om eCall: en ny 112-
tjeneste for borgerne”, hvori Parlamentet opfordrede Kommissionen til
at fremsætte et forslag indenfor rammerne af EU’s typegodkendelses-
system for at sikre obligatorisk indførelse af et offentligt 112-baseret
eCall-system inden udgangen af 2015.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er brug for foranstalt-
ning på EU-niveau for at sikre en interoperabel og stabil eCall-tjeneste
i hele Europa, og at dette ikke kan løses tilfredsstillende af de enkelte
medlemsstater. For øjeblikket er der mere end 100 mio. grænseover-
skridende ture om året i EU og antallet er stigende.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke regler om eCall i dansk ret i dag.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Et krav om eCall vil ifølge forslagets konsekvensanalyse kunne forhøje
prisen på en ny person- eller varebil fra fabrikken med et beløb i stør-
Side 2 (4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 26. juni 2013
relsesordenen 100-120 euro. Dette vil kunne give staten et merpro-
venu fra registreringsafgifterne på nye person- og varebiler.
Der vil skulle afholdes udgifter til opgradering af de to alarmcentraler i
Danmark, der hører under Rigspolitiet, og den alarmcentral, der hører
under Københavns Brandvæsen. Der blev i den politiske aftale om ”En
grøn transportpolitik” fra 2009 afsat 10 mio. kr. til dette formål og
disse penge skønnes at kunne dække udgifterne forbundet med at
implementere eCall. Hertil kommer, at Danmark er kommet med i EU-
projektet HeERO2, der handler om at implementere eCall i udvalgte
medlemslande, hvor EU yder et tilskud på ca. 1,5 mio. kr. til Dan-
mark.
eCall skønnes ved fuld indfasning at kunne reducere antallet af trafik-
dræbte med mellem 1 og 10 % og at kunne reducere personskader-
nes alvor. Dette skyldes dels, at nødopkald foretages automatisk, og-
så når føreren er bevidstløs og er ude af stand til at ringe selv, dels at
der overføres præcise oplysninger om ulykkesstedet til alarmcentralen
i form af GPS-koordinater eller tilsvarende. Mange mennesker er kon-
fuse efter et trafikuheld og ude af stand til præcist at forklare perso-
nalet på alarmcentralen, hvor de befinder sig. Dermed går værdifuld
tid tabt.
Reducerede ulykkestal vil påvirke samfundsøkonomien positivt. Kom-
missionen anslår forslagets cost-benefit forhold til at være 1,74 for EU
som helhed. Hvor stort cost-benefit forholdet vil være i de enkelte EU-
lande, herunder Danmark, afhænger af mange faktorer, fx hvor man-
ge alarmcentraler, der er i det enkelte land, hvor tætbefolket landet
er, antallet af trafikulykker osv.
De administrative konsekvenser af eCall vil være, at der på alarmcen-
tralerne i Danmark skal udarbejdes procedurer for håndtering af eCall.
Der er i 2013 blevet introduceret en ”112 app” til smart phones, der
gør det muligt at overføre telefonens GPS-koordinater automatisk til
alarmcentralen, når der ringes til 112. Det vil dog være noget helt
nyt, at alarmcentralerne også skal til at kunne håndtere automatiske
nødopkald fra biler (eCall), hvor personerne i bilerne ikke vil kunne
tale med personalet på alarmcentralerne, hvis de er svært tilskade-
komne. I disse tilfælde har alarmcentralerne derfor alene de automa-
tisk overførte minimumsoplysninger om ulykken (herunder ulykkes-
stedet) at agere ud fra.
Der vil være administrative konsekvenser for erhvervslivet af forsla-
get, da de fire mobilnetværksoperatører i Danmark vil skulle opdatere
deres netværksprotokoller for at kunne skelne mellem almindelige
112 opkald fra mobiltelefon og eCalls.
Side 3 (4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 26. juni 2013
Forslaget vil have en positiv virkning for sikkerhedssniveauet for køre-
tøjer i Danmark, da eCall skønnes at ville reducere antallet af dræbte
og tilskadekomne i trafikken.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget
for transport. Høringsfristen er 11. juli 201. Der vil blive fremsendt et
supplerende notat, hvor resultatet af høringen fremgår.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Nogle medlemslande ventes at være skeptiske overfor eCall, både
med hensyn til om eCall er omkostningseffektivt og med hensyn til
risikoen for ”falske alarmer”, dvs. unødige opkald til 112.
10.Regeringens foreløbige generelle holdning
Færdselssikkerhedskommissionen har en målsætning om, at antallet
af dræbte i trafikken i 2020 skal være reduceret til 120 personer. Re-
geringen ser gerne, at denne målsætning nås.
Regeringen har noteret sig, at eCall skønnes at kunne reducere antal-
let af dræbte i trafikken med mellem 1 og 10 % afhængigt af befolk-
ningstæthed og vej- og alarmberedskabsinfrastruktur i de enkelte EU-
lande. For Danmarks vedkommende svarer dette til en reduktion i an-
tallet af trafikdræbte på mellem 2 og 20 med de nuværende tal for
antallet af dræbte i trafikken pr. år, når eCall er fuldt indfaset. Hertil
kommer en reduktion af personskadernes alvor.
Da eCall således skønnes at kunne levere et markant bidrag til forbed-
ring af færdselssikkerheden på en omkostningseffektiv måde, støtter
regeringen forslaget.
11.Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 4 (4)