Skatteudvalget 2012-13
KOM (2013) 0348 Bilag 1
Offentligt
1268691_0001.png
Notat
J.nr. 13-0189237
Den 8. juli 2013
Proces og Administration
Mhh
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af
direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, COM(2013) 348
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 12. juni 2013 et forslag om ændring af direktiv
2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet. Forslaget udvider
anvendelsesområdet for automatisk udveksling af oplysninger om andre EU-borgeres konti
og depoter hos banker og andre finansielle institutter. Det vil indebære, at finansielle
institutter i alle EU-lande skal indberette oplysninger til skattemyndighederne i deres eget
land om flere typer af betalinger til personer i andre EU-lande, herunder om udbytte og
gevinst ved afståelse af aktier, og at disse oplysninger automatisk skal videresendes til
skattemyndighederne i personernes hjemlande.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2013) 348 af 12. juni 2013 fremsendt forslag til
Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår
obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.
Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF, særlig artikel 115, og skal
vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Det indgår i Kommissionens handlingsplan fra 6. december 2012, at den vil
fremme automatisk informationsudveksling.
Baggrunden for forslagets udformning er blandt andet USA’s indgåelse af
bilaterale informationsudvekslingsaftaler til efterlevelse af USA’s lovgivning
(Foreign Account Tax Compliance Act) – de såkaldte FATCA-aftaler, som
USA er i gang med at indgå med de enkelte EU-lande og mange andre lande
på globalt plan, herunder også skattely. FATCA-lovgivningen forpligter ikke-
amerikanske finansielle institutter (dvs. banker mv.) til fra 2015 at afgive en
række oplysninger til det amerikanske skattevæsen om konti og depoter
tilhørende amerikanske kunder.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De 5 store EU-lande (Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og UK) har taget
initiativ til, at automatisk informationsudveksling baseret på FATCA-aftalerne
skal være ny international standard (sammen med den nuværende standard,
som går ud på, at landene skal udveksle oplysninger efter anmodning).
”Femlandeinitiativet” går ud på, at de omfattede lande skal udveksle
oplysninger automatisk med hinanden i samme omfang, som de udveksler
oplysninger automatisk med USA efter FATCA-aftalerne.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag om en styrkelse af direktivet om administrativt
samarbejde er vigtigt, da det er dette initiativ, der skal sikre en EU-ramme om
den styrkede automatiske informationsudveksling på europæisk og globalt
plan, som det blev besluttet at udvikle på ECOFIN den 14. maj og DER den
22. maj.
På ECOFIN den 14. maj 2013 vedtog 17 lande, inkl. Danmark, en erklæring,
der støtter ”femlandeinitiativet”. Danmark, Sverige og Finland vedtog også en
erklæring, der lægger vægt på, at informationsudvekslingen mellem EU-
landene samtidig får forankring i en EU-ramme.
På sit møde den 22. maj 2013 opfordrede Det Europæiske Råd til at udvide
anvendelsen af automatisk informationsudveksling på EU-plan og på globalt
plan med henblik på at bekæmpe skattesvig, skatteunddragelse og aggressiv
skatteplanlægning. Ved denne lejlighed forpligtede Kommissionen sig til at
fremsætte forslag i juni 2013 om ændring af direktivet om administrativt
samarbejde. Direktivforslaget er udmøntningen af den påtagne forpligtelse.
Automatisk udveksling af skatteoplysninger er i forvejen reguleret dels af
direktiv 2011/16/EU (direktivet om administrativt samarbejde), som foreslås
ændret, dels af direktiv 2003/48/EF (”rentebeskatningsdirektivet”).
Det nuværende direktiv om administrativt samarbejde indeholder
bestemmelser om, at EU-landenes skattemyndigheder har pligt til uopfordret
at sende oplysninger til et andet EU-land, i det omfang oplysninger inden for
nærmere opregnede kategorier af indkomster eller betalinger forefindes hos
den afsendende skattemyndighed. For fem kategorier skal sådan udveksling
første gang ske i 2015 (fast ejendom, løn, bestyrelseshonorarer, pensioner samt
livsforsikringer, der ikke er omfattet af andre relevante EU-retsakter – dvs.
”rentebeskatningsdirektivet”). For tre yderligere kategorier (udbytte,
kapitalgevinster og royalties) kan sådan udveksling efter nærmere overvejelse
iværksættes senere.
Kommissionens nye forslag indebærer, at direktivets artikel 8 om automatisk
udveksling af oplysninger ændres. Automatisk udveksling af to kategorier
(udbytte og kapitalgevinster) fremrykkes til 2015; der tilføjes tre nye kategorier
(enhver anden indkomst fra aktiver, der indestår på en finansiel konto, ethvert
andet beløb, som det finansielle institut har indgået en forpligtelse for eller er
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1268691_0003.png
debitor for, samt kontosaldi); og det bestemmes, at der ikke skal gælde noget
forbehold for disse kategorier om, at de kun skal udveksles i det omfang de
forefindes hos skattemyndigheden i forvejen. Dette kan eventuelt gøre det
påkrævet at indføre nye indberetningspligter for danske finansielle institutter,
jf. punkt 7.
Baggrunden for forslagets udformning er som nævnt de såkaldte FATCA-
aftaler. USA’s FATCA-lovgivning forpligter ikke-amerikanske finansielle
institutter (dvs. banker mv.) til fra 2015 at afgive en række oplysninger til det
amerikanske skattevæsen om konti og depoter tilhørende amerikanske kunder.
De FATCA-aftaler, som flertallet af EU-landene har indgået eller agter at
indgå med USA, friholder de finansielle institutter for at afgive oplysninger
direkte til det amerikanske skattevæsen, mod at oplysningerne i stedet
indberettes til egne skattemyndigheder, og at disse påtager sig at udveksle
oplysningerne automatisk med USA. Danmark og USA indgik en sådan aftale
den 15. november 2012.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har i sin Rapport A7-0162/2013 af 2. maj 2013 om
kampen mod skattesvig, skatteunddragelse og skattely opfordret til en styrket
europæisk og international forpligtelse til gennemsigtighed, som bør resultere i
en international, bindende, multilateral aftale om automatisk udveksling af
oplysninger i skattesager.
På Parlamentets plenardebat den 22. maj 2013 udtrykte MEP’erne bred støtte
til automatisk udveksling af skatteoplysninger.
Parlamentet skal høres om det konkrete direktivforslag i overensstemmelse
med TEUF artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse herom.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene for dette forslag ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af EU-landene og derfor på grund af den påkrævede ensartethed og
effektivitet bedre opnås på EU-plan.
Regeringen finder, i overensstemmelse med sin erklæring på ECOFIN den 14.
maj 2013, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget må
opfyldes på fællesskabsplan.
6. Gældende dansk ret
De danske finansielle institutter er i et vist omfang underlagt
indberetningsforpligtelser til SKAT. Disse indberetningsforpligtelser findes i
skattekontrolloven
og
i
den
til
skattekontrolloven
hørende
indberetningsbekendtgørelse.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1268691_0004.png
Der pågår i øjeblikket et analysearbejde for at kortlægge, i hvilket omfang det
vil være nødvendigt at udvide de danske indberetningsforpligtelser for, at
Danmark kan opfylde sine udvekslingsforpligtelser over for USA i henhold til
den dansk-amerikanske FATCA-aftale (BKI nr. 8 af 4. marts 2013).
Overvejelser vedrørende direktivforslaget vil blive inddraget i dette
analysearbejde, som foregår med inddragelse af den danske finansielle sektor.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelse af forslaget vil medføre, at SKAT vil modtage flere
oplysninger fra andre EU-lande om danske skattepligtiges konti og depoter i
finansielle institutter i disse lande, sammenlignet med situationen i dag. Dette
vil forbedre SKAT’s kontrolmuligheder, hvilket skønnes at medføre et
merprovenu af begrænset størrelse. Det er dog vanskeligt at skønne over
størrelsen heraf.
Det bemærkes, at det tidligere er skønnet, at en gennemførelse af FATCA-
aftalen med USA (BKI nr. 8 af 4. marts 2013) vil medføre
engangsomkostninger på i alt 27,1 mio. kr. og løbende omkostninger på i alt
1,2 mio. kr. årligt. Det skønnes, at en udbredelse af ordningen til EU-lande
som konsekvens af Kommissionens forslag vil medføre begrænsede yderligere
omkostninger. Engangsomkostninger såvel som de løbende omkostninger
som følge af Kommissionens forslag afholdes inden for Skatteministeriets
eksisterende ramme.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Henset til, at Kommissionens forslag gør brug af netop de samme typer af
oplysninger, som skal indsamles i henhold til FATCA-aftalerne, forventes det
ikke, at opfyldelse af direktivforslaget isoleret set vil medføre yderligere
administrative konsekvenser for de danske finansielle institutter, når bortses
fra, at de vil skulle indberette oplysningerne om kontohavere i andre lande end
USA.
8. Høring
Direktivforslaget vil blive sendt i høring hos Advokatsamfundet,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, CEVEA, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske
Fondsmæglerforening, DVCA, Erhvervsstyrelsen, Finans & Leasing,
Finansrådet, Finanstilsynet, Forsikring & Pension, FSR-danske revisorer,
Indskydergarantifonden, InvesteringsForeningsRådet, Lokale Pengeinstitutter,
Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SKAT og SRF Skattefagligt.
Et særskilt notat vil blive oversendt til Europaudvalget efter høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Henset til vedtagelserne på ECOFIN den 14. maj 2013 og Det Europæiske
Råd den 22. maj 2013 forventes alle EU-lande overordnet at støtte forslaget.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På ECOFIN den 21. juni, hvor Kommissionen præsenterede sit forslag, var
der bred opbakning til forslaget blandt EU-landene.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter styrket automatisk informationsudveksling på europæisk og
globalt plan og kan overordnet støtte forslaget. Regeringen støttede således
også de to erklæringer, som blev vedtaget på ECOFIN den 14. maj, der dels
støtter udviklingen af en global standard for udvidet automatisk
informationsudveksling, jf. femlandeinitiativet, dels lægger vægt på, at den
interne informationsudveksling mellem EU-landene baseres på en EU-ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2013 forud for
ECOFIN den 21. juni 2013.
5/5