Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon TSEksternTlf
Fax 7221 8888
TSEksternEmail
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Sagsnr. TS3000710-00023
Dato 16. juli 2013
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 216/2008 for så vidt angår flyvepladser, lufttra-
fikstyring og lufttrafiktjenester
KOM (2013) 409
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 11. juni 2013 den såkaldte SES II+-
pakke, herunder forslag til forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 216/2008 for så vidt angår flyvepladser, lufttrafikstyring og luft-
fartstjenester (EASA
1
-forordningen).
Det overordnede formål med forslaget om ændring af EASA-
forordningen (216/2008) er at harmonisere de eksisterende regelsæt
på SES- og EASA-området og at få ”ryddet op” i den overlapning, der
er i reglerne.
Forslaget skal ifølge Kommissions bl.a. sikre at snitfladen mellem de
lovgivningsmæssige rammer for henholdsvis SES- og EASA-
regelsættet forenkles og tydeliggøres, og der sikres en klar opgave-
fordeling mellem Kommissionen, EASA og Eurocontrol således, at
Kommissionen fokuserer på økonomisk og teknisk regulering, EASA
fungerer som agentur for Kommissionen og Eurocontrol fokuserer på
de operative opgaver.
Forslaget skal også sikre, at tjenesteudøvere skal efterleve EU-
bestemmelserne, hvis mere end 50 pct. af den betjente trafik udføres
efter de civile regler. Dette indebærer bl.a., at hvis en militær flyve-
plads primært betjener civil trafik (mere end 50 pct.) skal flyveplad-
sen, udstyr, komponenter og personale beskæftiget hermed følge de
civile regler i EASA-forordningen.
1
EASA: European Safety Aviation Agency (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur)
Side 1 (8)