Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0410 Bilag 1
Offentligt
1269990_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7221 8888
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli 2013
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om gen-
nemførelsen af det fælleseuropæiske luftrum (omarbejd-
ning)
KOM(2013) 410
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 11. juni 2013 den såkaldte SES II+-
pakke, herunder forslag til en omarbejdning af forordning om gen-
nemførelsen af det fælles europæiske luftrum.
Forslaget indeholder regler, der skal styrke implementeringen af det
fælles europæiske luftrum (SES), der blev lanceret af EU i 2004 og
2009 med lovpakkerne SESI og II.
Med SESII+pakken foreslår Kommissionen bl.a., at de nationale til-
synsmyndigheder skal være fuldt institutionelt adskilt og finansielt
uafhængige fra luftfartstjenesteudbyderne. Det foreslås, at visse støt-
tetjenester til lufttrafikstyring (vejr-, luftfartsinformations-, kommuni-
kationstjenester mm.) skal være omfattet af de almindelige bestem-
melser for markedsindkøb.
Det foreslås ligeledes, at Kommissionen skal have en større rolle med
hensyn til sikring af en velfungerende præstationsordning for lufttra-
fikstyring samt at give mulighed for at iværksætte sanktioner, hvis
præstationsmålene ikke nås.
2. Baggrund
Som en del af SESII+-pakken har Kommissionen ved KOM(2013) 410
af 11. juni 2013 fremsendt forslag til forordning (EF) om gennemfø-
relsen af det fælleseuropæiske luftrum (omarbejdning). Forslaget er
oversendt til Rådet d. 18. juni 2013 i dansk sprogversion. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF art. 100, stk. 2 og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Side 1 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269990_0002.png
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
EU lancerede initiativet ”det fælles europæiske luftrum” gennem de
såkaldte SESI og SESII-pakker fra 2004 henh. 2009. Formålet var at
øge effektiviteten ved udøvelse af luftfartstjenester og mindske frag-
menteringen i den europæiske lufttrafiks styringssystemer.
Som baggrund for fremsættelse af SESII+-pakken henviser Kommis-
sionen til erfaringerne med den eksisterende SES-lovgivning, og til
erfaringerne med udviklingen indenfor den europæiske luftfartssikker-
hed
1
. For så vidt angår sidstnævnte henviser Kommissionen til en
række opgaver, der er overdraget til det Europæiske Luftfartssikker-
hedsagentur (European Aviation Safety Agency – EASA).
Kommissionen anfører således, at erfaringerne med SESI og SESII
har vist, at SES-lovgivningen bygger på valide principper og følger en
formålstjenestelig kurs, som retfærdiggør fortsat implementering af
lovgivningen, men at implementeringen af SES-lovgivningen er mar-
kant forsinket, ikke mindst i relation til centrale elementer som opfyl-
delse af fælleseuropæiske præstationsmål og anvendelse af en række
grundlæggende elementer såsom funktionelle luftrumsblokke og nati-
onale tilsynsmyndigheder.
Kommissionen anfører videre, at det i forbindelse med vedtagelsen af
SESII-pakken i 2009 blev bestemt fra lovgivers side, at SESII skulle
implementeres i to tempi, hvorfor der på et senere tidspunkt skulle
ske afstemning mellem SES- og EASA-forordningerne, når der var
indhentet erfaringer med de luftfartsikkerhedsmæssige dele af luft-
fartstjenester.
Kommissionen anfører derfor, at der allerede med vedtagelsen af
SESII var lagt op til, at der på et senere tidspunkt skulle foretages en
omarbejdning af SES-regelsættet med henblik på at afstemme, for-
enkle og tydeliggøre grænsefladerne mellem EASA-regelsættet og
SES-regelsættet.
3. Formål og indhold
Ifølge Kommissionen er det overordnede formål med SESII+-pakken
at skabe af en klarere lovgivningsramme for SES-lovgivningen med
henblik på at forbedre det europæiske lufttrafiksystems konkurrence-
evne over for andre sammenlignelige regioner og særligt videreudvik-
le SES.
Forslaget indeholder fælles regler, som skal føre til øget effektivitet
ved udøvelse af luftfartstjenester og mindskelse af fragmenteringen i
det europæiske lufttrafiks styringssystemer.
1
Forordning (EF) nr. 216/2008 som ændret ved forordning (EF) nr. 1108/2009.
Side 2 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
Kommissionen vil gøre lovgivningsrammen klarere ved at omarbejde
de fire oprindelige SES-forordninger til én SES-forordning. Endvidere
skal omarbejdningen sikre, at der ikke er overlap mellem SES- og
EASA-regelsættene.
Almindelige bestemmelser
Kommissionen foreslår, at anvendelsesområdet for forslaget udvides
til at omfatte Nordatlanten, herunder grønlandsk luftrum.
Nationale myndigheder
Kommissionen foreslår, at en række opgaver forankres hos de natio-
nale tilsynsmyndigheder, herunder certificering af luftfartstjenesteud-
bydere samt godkendelse og certificering af flyveledere, og foreslår i
den forbindelse, at der fastsættes eksplicitte krav om at styrke de na-
tionale myndigheders uafhængighed og ekspertise. Kommissionen fo-
reslår endvidere eksplicitte krav om, at de nationale tilsynsmyndighe-
der skal have tilstrækkelige ressourcer, herunder ansatte.
I Danmark er Trafikstyrelsen national tilsynsmyndighed og varetager
de opgaver, som Kommissionen foreslår forankret hos de nationale
tilsynsmyndigheder. Denne del af Kommissionens forslag vil derfor
ikke kræve ændringer i en dansk kontekst.
Forslaget om at indføre eksplicitte krav om, at de nationale tilsyns-
myndigheder skal have tilstrækkelige ressourcer, herunder ansatte, er
uklart. Der har ikke tidligere været specifikke krav herom, og det
fremgår ikke klart efter hvilke kriterier, dette krav skal operationalise-
res. Det bemærkes at Kommissionen ved flere lejligheder har givet
udtryk for at der generelt er for få ressourcer i de nationale tilsyns-
myndigheder.
Kommissionen foreslår endvidere en meget stor grad af uafhængighed
fra myndighedernes side i forhold til de luftfartstjenesteudbydere, som
myndighederne skal føre tilsyn med. Det drejer sig om juridisk uaf-
hængighed samt uafhængighed med hensyn til organisation, ledelses-
forhold, beslutningstagning og finansiering; endvidere drejer det sig
om uafhængighed i forhold til enhver offentlig eller privat virksomhed
med interesser i luftfartstjenesteudbyders aktiviteter. Kommissionen
foreslår en overgangsordning frem til 2020.
I Danmark er luftfartstjenesteudbyderen Naviair en selvstændig of-
fentlig virksomhed og som juridisk, organisatorisk, ledelsesmæssigt
mv. er adskilt fra Trafikstyrelsen. Kravet om den nationale sikker-
hedsmyndigheds uafhængighed i forhold til
”enhver offentlig eller pri-
vat virksomhed med interesser i luftfartstjenesteudbyders aktiviteter”
lægger op til et andet set-up end det der i Danmark i dag, hvor sta-
tens ejer- interesser i Naviair udøves af Transportministeriet samtidig
med at Trafikstyrelsen er en styrelse i Transportministeriet.
Side 3 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
Kommissionen foreslår også, at der oprettes et netværk af nationale
myndigheder med henblik på at dele eksperter på tværs af medlems-
landene. Sådan et netværk eksisterer ikke i dag, og der er således
tale om et nyt formaliseret samarbejde.
Præstations- og afgiftsordninger
Kommissionen foreslår at fortsætte og forstærke det fokus på præsta-
tionsmål for de funktionelle luftrumsblokke, som blev påbegyndt med
SESII-pakken i 2009.
Kommissionen foreslår at ændre præstationsordningen for luftfarts-
tjenester, således at fastsættelse af præstationsmål ikke blot som hid-
til sker på Fællesskabsniveau, men ligeledes på lokalt niveau, og såle-
des, at præstationsplaner – nationale eller for funktionelle luftrums-
blokke - tager højde for fastsættelse af lokale præstationsmål.
I forhold til den dansk-svenske funktionelle luftrumsblok er det Navi-
air, Luftfartsverket og NUAC (fælles dansk-svensk selskab etableret af
Naviair og Luftfartsverket), som varetager samtlige tjenesteydelser,
herunder støttetjenester.
Hidtil er der i forhold til den dansk-svenske funktionelle luftrumsblok
fastsat præstationsmål for det fælles dansk-svenske luftrum, dog så-
ledes, at der foreligger separate danske og svenske præstationspla-
ner. Forslaget vil således ikke medføre ændringer i forhold til de nu-
værende præstationsordninger i Danmark.
I forbindelse med de nye præstationsmål foreslår Kommissionen, at
såfremt lokale præstationsmål ikke er opfyldt inden for den fastsatte
referenceperiode og såfremt afhjælpende foranstaltninger fra med-
lemsstaternes side vurderes utilstrækkelige af Kommissionen, kan
Kommissionen bestemme, at medlemslandene skal iværksætte nød-
vendige afhjælpende foranstaltninger eller indføre sanktioner. Kom-
missionen foreslår, at retsakter til gennemførelse heraf skal vedtages i
komitologi efter rådgivningsproceduren. Med de gældende regler er
der i dag ikke mulighed for direkte at straffe medlemslandene, hvis
ikke de lever op til de fastsatte præstationsmål.
Kommissionen ønsker, at udviklingen af luftrumsblokke – eksisterende
som nye – i højere grad skal være ”branchedrevet”, hvorfor Kommis-
sionen foreslår, at råderummet for branchens involvering i udviklingen
af funktionelle luftrumsblokke øges gennem fokus på såkaldte fleksib-
le ’branchepartnerskaber’ mellem luftfartstjenesteudbydere. Opnåede
præstationsforbedringer for de funktionelle luftrumsblokke vil, ifølge
Kommissionen, blive anvendt som succeskriterium for den foreslåede
rolle for branchen i udviklingen af funktionelle luftrumsblokke.
Side 4 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
I denne forbindelse skal det bemærkes, at ifølge Kommissionen er den
dansk-svenske funktionelle luftrumsblok den eneste funktionelle luft-
rumsblok i EU, som reelt lever op til forventningerne til funktionelle
luftrumsblokke.
Kommissionen foreslår endelig, at udgifter, som er forbundet med
EASA’s udøvelse af en række myndighedsopgaver på vegne af en
medlemsstat efter dennes anmodning, omfattes af de afgifter, som
luftfartstjenesteudbyderne pålægger luftrumsbrugerne til dækning af
udøvelsen af luftfartstjenester. I dag finansieres hovedparten af
EASA’s udøvelse af deres opgaver allerede via bidrag fra gebyrer fra
luftfartsindustrien og en mindre del er finansieret via EU’s generelle
budget. Da man tilfører EASA nye opgaver, er der derfor tale om at
EASA kan opkræve nye gebyrer. Omfanget af disse nye gebyrer frem-
går ikke klart af Kommissionens forslag, og vil derfor skulle klargøres
fra Kommissionens side.
Støttetjenester
Kommissionen foreslår en adskillelse mellem kernetjenester og støtte-
tjenester (vejr-, luftfartsinformations-, kommunikationstjenester
mm.) indenfor luftfartstjenester, således at kernetjenester fortsat skal
betragtes som naturlige monopoler, hvorimod støttetjenester skal be-
tragtes som tjenester, der kan udøves på markedsvilkår og dermed
være genstand for de almindelige bestemmelser for offentligt indkøb.
Støttetjenester varetages i dag af Naviair, Luftfartsverket og NUAC,
og forslaget vil derfor betyde, at disse luftfartstjenesteudbydere kun
skal udføre kernetjenester. Som begrundelse for den foreslåede ad-
skillelse mellem kernetjenester og støttetjenester henviser Kommissi-
onen til konsekvensanalysen for forslaget, som viser, at de største
effektivitetsforbedringer kan opnås indenfor støttetjenester.
Endvidere foreslår Kommissionen, at der indføjes en definition af støt-
tetjenester med henblik på at tydeliggøre, hvilke tjenester der skal
omfattes af den foreslåede sondring.
Støttetjenester kan ifølge Kommissionen eksempelvis udøves fra cen-
tralt hold af netforvalteren eller af en gruppe af luftfartstjenesteudby-
dere. Det vil samtidigt være muligt for helt nye selskaber at tilbyde at
levere støttetjenester. Netforvalteren for EU’s lufttrafikstyringssystem
er Eurocontrol. Forslaget vil således kunne betyde, at Eurocontrol eller
og en gruppe af luftfartstjenesteudbydere vil kunne levere støttetje-
nester.
Valg af tjenesteudbyder sker særligt på baggrund af parametrene om-
kostningseffektivitet, overordnet servicekvalitet, og tjenesternes sik-
kerhed. Kommissionen foreslår en overgangsperiode frem til 2020.
Side 5 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
Netstyring
Kommissionen foreslår, at netforvalteren tildeles en række nye opga-
ver, herunder optimering af luftrummets udformning, og at netforval-
teren senest i 2020 er etableret som en egentlig selvstændig tjene-
steudbyder, om muligt i form af et branchepartnerskab, som er un-
derlagt samme krav som andre tjenesteudbydere med hensyn til cer-
tificering, tilsyn og sikkerhed. Kommissionen foreslår, at Kommissio-
nen selv skal tildeles beføjelser til at udpege netforvalteren, og at
EASA tildeles beføjelser til at føre tilsyn med netforvalteren samt de
centraliserede tjenester, som netforvalteren pålægges efter aftale
med medlemslandene. Det vil betyde en ændring i forhold til i dag, da
netforvalteren Eurocontrol i dag primært har fokuseret på koordinati-
on mellem de enkelte funktionelle luftrumsblokke for at muliggøre di-
rekte ruteføring af fly i EU og for at forhindre flaskehalse i luftrummet
og overbelastning af systemet.
Inddragelse af luftrumsbrugere
Kommissionen foreslår, at der indføres et større fokus på kunden fra
luftfartstjenesteudbyders side; således foreslås det, at luftrumsbruge-
re høres og inddrages i godkendelsen af luftfartstjenesteudbyders in-
vesteringsplaner.
I Danmark konsulteres luftrumsbrugerne allerede i dag i forbindelse
med fastsættelse af Naviairs takster.
Afsluttende bestemmelser
Kommissionen foreslår, at den tildeles beføjelse til at vedtage delege-
rede retsakter vedr. nærmere bestemmelser til sikring af en velfunge-
rende præstationsordning, tilføjelse af tjenester til netforvalterens op-
gaveportefølje samt tilpasning af forordningens bilag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i henhold til TEUF art. 294 skulle høres. Euro-
pa-Parlamentets udtalelser foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at medlemslandenes foranstaltninger alene
ikke kan sikre en optimal opbygning af kapacitet og sikkerhed og
samtidig reducere omkostningsniveauet for EU’s lufttrafikstyringstje-
nester.
Endvidere anfører Kommissionen, at ved at acceptere SESI- og SESII-
pakken har medlemsstaterne anerkendt, at fragmenteringen af det
europæiske luftrum, som er styret af nationale regler og geografiske
grænser, er problemets kerne.
Side 6 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
Regeringen er principielt enig med Kommissionen i, at regelfastsæt-
telse vedrørende luftrummets indretning mest hensigtsmæssigt finder
sted på Fællesskabsniveau.
6. Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret af de gældende EU-forordninger.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil kunne have lovgivningsmæssige konse-
kvenser, primært i relation til kravet om total uafhængighed mellem
de nationale tilsynsmyndigheder og luftfartstjenesteudbyderne.
De opgaver som Kommissionen foreslår at tilføre de nationale til-
synsmyndigheder varetages allerede af Trafikstyrelsen, og derfor vil
denne del af Kommissionens forslag som udgangspunkt ikke medføre
statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionens forslag om at støttetjenester skal betragtes som tje-
nester, der kan udøves på markedsvilkår og dermed være genstand
for de almindelige bestemmelser for offentligt indkøb vil muligvis kun-
ne medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da det po-
tentielt kan være med til at reducere luftfartstjenesteudbydernes om-
kostninger. Dette afhænger dog af, om der reelt kan skabes et vel-
fungerende marked for tjenesteydelserne, hvilket ikke er godtgjort
tilstrækkeligt.
Der er yderligere en række elementer i Kommissionens forslag, som
er uklare og som afhængigt af deres endelige udformning vil kunne få
negative økonomiske konsekvenser, herunder
forslaget om at tilsynsmyndigheden skal have tilstrækkelige
ressourcer
forslaget om krav om uafhængighed mellem tilsynsmyndighed
og trafiktjenesteudbyder
forslaget om at oprette af et netværk af nationale myndigheder
forslaget om at adskille kernetjenester og støttetjenester
Derudover er det nødvendigt at få afdækket de økonomiske konse-
kvenser af forslaget om at finansiere EASA’s udøvelse af myndigheds-
opgaver via gebyrer fra luftfartsindustrien.
Førend der kan foretages en samlet vurdering af forslagets konse-
kvenser, må forslaget derfor klargøres og analyseres nærmere.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for transport samt
andre relevante høringsparter med frist den 10. juli 2013.
Der er modtaget følgende høringssvar:
Side 7 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
BDL takker for det fremsendte materiale, der omhandler Kommissio-
nens forslag til forordning om gennemførelsen af det fælles europæi-
ske luftrum, hvor der kan konstateres store forsinkelser i initiativets
gennemførelse, herunder ikke mindst vedrørende opfyldelse af præ-
stationsmål og gennemførelse af funktionelle luftrumsblokke. Der er
tale om en samling af de 4 SES-forordninger i en forordning.
Formålet med SES II+ initiativet, er at accelerere implementeringen
af det fælles europæiske luftrum. Det foreliggende forslag tager ud-
gangspunkt i at skabe baggrunden for at adressere to vigtige pro-
blemstillinger, nemlig den utilstrækkelige effektivitet i udøvelsen af
lufttrafiktjenester og det fragmenterede lufttrafikstyrings-system.
Danmark har som et af de få lande taget en række positive initiativer i
denne sammenhæng, ikke mindst gennem Naviairs deltagelse i
dansk-svenske NUAC, mens andre lande har indtaget en mere afven-
tede position.
SES indeholder store gevinster for miljø og effektivitet. BDL er derfor
af den opfattelse, at der er behov for midler, der kan understøtte rea-
liseringen af SES. Vi er derfor positive til forslaget, der indeholder
mange vigtige målsætninger og elementer, der kan medvirke til at få
gennemført SES. Vi finder dog, at Danmark i forhandlingsforløbet og-
så bør prioritere følgende:
- Sikre, at det foreslåede ”performance review body” (artikel 11) tilde-
les tilstrækkelige beføjelser i forhold til at styrke målopfyldelsen.
- Sikre, at gennemførelsen af den ændrede rollefordeling (unbundling
mv.) på myndighedsside reelt leder til reduceret dublering af arbejdet
og ikke med-fører øgede omkostninger for brugerne.
- Sikre, at processen med at etablere nye og større funktionelle luft-
rumsblokke reelt forstærkes. Det er for eksempel vigtigt at tilsikre, at
forslaget om at åbne for såkaldte ”branchepartnerskaber (industrial
partnerships)” reelt leder til øget fremdrift.
Organisationer der ikke har haft bemærkninger til forslaget: Erhvervs-
flyvernes sammenslutning.
9. Regeringens forventninger til andre landes holdninger
Visse større lande har forud for fremsættelsen givet udtryk for at fo-
kus bør være på fortsat implementering af eksisterende SES-
lovgivning (SESII-pakken fra 2009) fremfor vedtagelse af nye regler
på området.
Side 8 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Som udgangspunkt havde Danmark foretrukket, at Kommissionen
havde ventet med at foreslå nye regler om SES, da den seneste revi-
sion af SES-regelsættet (SESII fra 2009) kun ligger få år tilbage, og
da mange lande stadig er i gang med at implementere det reviderede
regelsæt.
Regeringen er af den opfattelse, at der er tale om et forslag af poten-
tiel stor rækkevidde, hvilket nødvendiggør en nærmere konsekvens-
analyse baseret på yderligere uddybninger fra Kommissionens side.
Først på denne baggrund kan en endelig dansk holdning fastlægges.
Regeringen støtter dog Kommissionens overordnede målsætning med
forslaget, herunder at fastholde og øge ambitionsniveauet for SES
med henblik på at høste kapacitetsmæssige og omkostningsmæssige
fordele ved en reduktion af fragmenteringen af det europæiske luft-
rum samt at sikre en mere branchedrevet tilgang til SES.
Det er dog væsentligt for regeringen at sikre, at de foreslåede be-
stemmelser om nationale myndigheder ikke ændrer den danske måde
at organisere myndighederne på med Trafikstyrelsen som national
myndighed og Naviair som selvstædig offentlig virksomhed. Herunder
er ressourcemæssige spørgsmål i dag national kompetence.
Det er endvidere væsentligt for regeringen, at forslagets anvendelses-
område ikke kommer til at omfatte Nordatlanten, herunder grønlandsk
luftrum, da Grønland ikke er medlem af EU.
Regeringen vil analysere forslaget om at adskille kernetjenester og
støttetjenester nærmere mhp. at se på, om der kan etableres et vel-
fungerende marked, der kan sikre omkostningsreduktioner. Det sam-
me gælder forslaget om, at EASA-opgaver ikke længere skal medfi-
nansiseres af EU-budgettet, men finansieres af lufttrumsbrugerne.
Regeringen stiller sig positiv overfor forslagets indhold om præstati-
onsordningen, funktionelle luftrumsblokke, og at inddrage luftrums-
brugere, da det foreslåede på de pågældende områder flugter med
dansk praksis samt danske målsætninger.
Regeringen stiller sig ligeledes positiv overfor forslagets indhold vedr.
netstyring, idet Danmark støtter, at EUROCONTROL udvikler sig til at
blive en mere branchedrevet organisation, som fokuserer på at være
’luftfartstjenesteudbyder for luftfartstjenesteudbyderne’.
Regeringen er endvidere positiv overfor, at der tildeles Kommissionen
beføjelser til at fastsætte nærmere bestemmelser vedr. sikring af en
velfungerende præstationsordning, at tilføje tjenester til netforvalte-
rens opgaveportefølje samt at tilpasse forordningens bilag I om krav
til kvalificerede enheder og bilag II om betingelser, der skal knyttes til
Side 9 (10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS3000710-00023
Dato 16. juli
2013
certifikater til luftfartstjenesteudbydere. Regeringen finder dog, at be-
føjelserne bør tildeles Kommissionen med henblik på vedtagelse af
gennemførelsesretsakter efter undersøgelsesproceduren, idet der dels
vurderes at være tale om områder af en vigtighed, som fordrer med-
lemsstatskontrol tidligt i beslutningsprocessen (præstationsordning og
netforvalteres opgaveportefølje), dels vurderes at være tale om til-
pasning med henblik at sikre ensartede betingelser for gennemførelse
af forordningen (bilagene).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10 (10)