Europaudvalget 2012-13
KOM (2013) 0430 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
08-08-2013
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Sagsnr. 2013 - 5271
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om øget
samarbejde mellem offentlige arbejdsformidlinger – KOM(2013) 430 endelig.
Notatet sendes også til Beskæftigelsesudvalget.1. Resumé
Samarbejdet mellem offentlige arbejdsformidlinger på EU-plan går tilbage til1997, hvor Kommissionen nedsatte en uformel rådgivende gruppe afgeneraldirektørerne for landenes offentlige arbejdsformidlinger (AF) for at fremmesamarbejde, udveksling og gensidig læring. Trods fremskridt i årenes løb udviserden nuværende samarbejdsmodel efter Kommissionens mening betydeligebegrænsninger på grund af den uformelle og frivillige karakter.Kommissionen forslår derfor oprettelse af et formelt netværk af offentlige arbejds-formidlinger for at styrke den gensidige læring og erfaringsudveksling gennem enrække samarbejdsaktiviteter, herunder et nyt ’benchlearning-initiativ’. Netværketbestår af de nationale arbejdsformidlinger samt Kommissionen og ledes af en be-styrelse, hvor alle lande og Kommissionen er repræsenteret. Blandt landerepræ-sentanterne udpeges en formand og to næstformænd. Kommissionen er sekretariatfor bestyrelsen.En vedtagelse af forslaget kan evt. medføre behov for tilpasning af Lov nr. 522 omansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats (hjemmel til indsam-ling af data).2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 430 af 17. juni 2013 fremsendt forslag til Eu-ropa-Parlamentets og Rådets afgørelse om øget samarbejde mellem offentlige ar-bejdsformidlinger. Forslaget er oversendt til Rådet den 17. juni 2013 i dansksprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 149 og skal be-handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal.3. Formål og indhold
Samarbejdet mellem offentlige arbejdsformidlinger på EU-plan går tilbage til 1997,hvor Kommissionen nedsatte en uformel rådgivende gruppe af generaldirektørernefor landenes offentlige arbejdsformidlinger for at fremme samarbejde, udveksling
og gensidig læring mellem dens medlemsorganisationer1og for at modtagesagkyndiges feedback om politikinitiativer på beskæftigelsesområdet. Gruppenbenævnes på engelsk Heads of Public Employment Services (HoPES). Oprettelsenaf gruppen var en følge af etableringen af den Europæiske beskæftigelsesstrategi(EES).Trods fremskridt i årenes løb udviser den nuværende samarbejdsmodel efterKommissionens mening betydelige begrænsninger, og Kommissionen ønsker meddet foreliggende forslag at få en stærkere formel rolle for AF-samarbejdet, blandtandet gennem et foreslået benchlearning-inititativ, der går ud på en gensidig læringvia regelmæssig rapportering af relevante data om AF (input og resultater) i de en-kelte lande.Kommissionen finder, at den nuværende frivillige deltagelse blandt andet hindrermulighederne for tidlig identifikation af lavt præstationsniveau i offentligearbejdsformidlinger og potentielle strukturelle arbejdsmarkedsproblemer som følgeheraf. Der mangler også en rapporteringsmekanisme, hvilket betyder, atpolitikudformere på nationalt plan og EU-plan ikke systematisk underrettes omresultaterne af de eksisterende benchmarking- og gensidige læringspraksisser.Forslaget har derfor til formål at udvide, styrke og konsolidere igangværendeinitiativer til fordel for alle de offentlige arbejdsformidlinger med henblik på atmodernisere og styrke dem til at handle i fællesskab på en tilfredsstillende måde iden aktuelle økonomiske krisesituation.Kommissionen finder, at et europæisk netværk af offentlige arbejdsformidlinger,der er etableret på et solidt retsgrundlag, vil være i stand til væsentligt at styrkekoordinerede aktiviteter mellem de offentlige arbejdsformidlinger og givenetværket legitimitet til at handle. En formaliseret struktur er endvidere enforudsætning for at øge netværkets potentiale til at bidrage til udviklingen afinnovative, evidensbaserede politikgennemførelsesforanstaltninger ioverensstemmelse med Europa 2020-målene. Den vil også lette gennemførelsen afarbejdsmarkedsprojekter finansieret af Den Europæiske Socialfond (ESF). Detforeslåede initiativ forventes at kunne bidrage til øget omkostningseffektivitet.Det foreslåede netværk omfatter de offentlige arbejdsformidlinger som udpeget afmedlemsstaterne samt Kommissionen.Netværket skal navnlig:a) udvikle og gennemføre EU-dækkende evidensbaserede benchmarkingsystemer ioffentlige arbejdsformidlinger ved hjælp af kvantitative og kvalitative indikatorertil at vurdere de offentlige arbejdsformidlingers resultater og til at samledokumentation med henblik på at etablere et passende gensidigt læringsmiddel.b) yde gensidig bistand enten i form af peer-to-peer- eller gruppeaktiviteter,gennem samarbejde, udveksling af oplysninger, erfaringer og personale, herunder
1
Gruppen omfatter de offentlige arbejdsformidlinger i EU-medlemsstaterne, Norge,Island og Liechtenstein (EØS).
2
støtte til gennemførelse af landespecifikke henstillinger fra Rådet vedrørendeoffentlige arbejdsformidlingerc) vedtage og gennemføre et koncept til modernisering og styrkelse af de offentligearbejdsformidlinger på vigtige indsatsområderd) udarbejde rapporter på beskæftigelsesområdet efter anmodning fra enten Rådeteller Kommissionen eller på eget initiative) bidrage til gennemførelsen af politikinitiativer på beskæftigelsesområdetf) vedtage og gennemføre et årligt program, der præciserer dets arbejdsmetoder,resultater og yderligere detaljer i forbindelse med gennemførelsen afbenchmarkingsystemerne.Netværket skal samarbejde med berørte parter på arbejdsmarkedet, herunder andreleverandører af arbejdsformidling, ved at inddrage dem i relevante aktiviteter ogmøder i netværket og ved at udveksle oplysninger og data.Netværket ledes af en bestyrelse, til hvilken den enkelte medlemsstat udpeger etmedlem og en suppleant fra topledelsen i sine offentlige arbejdsformidlinger.Kommissionen udpeger et medlem og en suppleant til bestyrelsen. Der udpeges enformand og to næstformænd blandt de offentlige arbejdsformidlingers medlemmer,og formanden repræsenterer netværket. Bestyrelsen bistås af et sekretariat, somKommissionen stiller til rådighed.Det lovgivningsmæssige forslag indeholder en bestemmelse om at tillægge Kom-missionen beføjelser til at vedtage delegerede retsakter. Dette vil navnlig vedrøreen delegeret retsakt for at indføre den generelle ramme for gennemførelsen afbenchmarking- og gensidige læringsinitiativer.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver i forslaget, at det er i overensstemmelse mednærhedsprincippet, for så vidt som forslaget har til formål at støtte medlemsstaternei deres samarbejde og bestræbelser på at modernisere deres offentligearbejdsformidlinger i forbindelse med den aktuelle økonomiske krise og medhenblik på at nå beskæftigelsesmålet i Europa 2020-strategien.Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.6. Gældende dansk ret
Den gældende danske ret på området fremgår af Lov nr. 522 af 24. juni 2005 omansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats med senere ændringer(Styringsloven), primært kapitel 11 om Fælles datagrundlag, It-systemer og registresamt kapitel 12 om Indberetning, udveksling, videregivelse og samkøring.7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget kan evt. på et senere tidspunkt medføre behov for tilpas-ning afLov nr. 522 om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesind-
3
sats(Styringsloven) i form af en udvidelse af hjemlen til dataindsamling afhængigaf hvilke data, der vil skulle indsamles til benchlearning-systemet.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, administrative kon-sekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Høring
Forslaget har været sendt til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarked og SocialeForhold.KL har anført, at man støtter, at der sker en mere systematisk læring på tværs af deoffentlige arbejdsformidlinger med henblik på at forbedre effekterne af den offent-lige indsats. Et sådant samarbejde bør baseres på de enkelte medlemslandes erfa-ringer og understøtte de initiativer, der er vedtaget i de enkelte medlemslande.Netværket kan have særlig opmærksomhed på at understøtte et samarbejde mellemarbejdsformidlinger i grænseområder.Den danske beskæftigelsesindsats er allerede meget transparent, og der er adgangtil forholdsvis detaljerede data om indsatsen. KL finder derfor ikke, at Kommissio-nen skal have bemyndigelse til at vedtage delegerede retsakter omkring benchmar-king, artikel 8, 2. Som minimum må en sådan bemyndigelse begrænses, så Kom-missionen ikke kan stille krav, der medfører yderligere administrative byrder ogdataregistreringsbehov i Danmark.KL finder det positivt, at Kommissionen skriver, at de forventer, at initiativet vilvære udgiftsneutralt.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes generelt at støtte en formalisering af det hidtidige uformelle Ho-PES-netværk. Der forventes bemærkninger vedrørende netværkets rolle i forhold tilEMCO (Beskæftigelsesudvalget) og anvendelsen af delegerede retsakter.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
De foreslåede aktiviteter udføres allerede i dag i vid udstrækning indenfor detuformelle HoPES-netværks rammer, og Danmark har altid deltaget positivt i dettearbejde og vil gøre det samme i en mere formaliseret tilgang. Den danskebeskæftigelsesindsats i jobcentrene, offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasserog andre aktører bygger endvidere på et avanceret fælles datagrundlag ogbenchmarkingsystem, jobindsats.dk. Regeringen kan derfor som udgangspunkttilslutte sig et lignende system – benchlearning – på fælles europæisk plan med ettilhørende styringssystem i form af det nye netværk af offentligearbejdsformidlinger. Forudsætningen herfor er, at der ikke pålægges Danmarkvæsentligt nye og større rapporteringsbyrder mv.
4
Regeringen er opmærksom på den generelle diskussion omkring omfang ogbredde af brugen af delegerede retsakter. Regeringen forventer og arbejder for, atdette instrument primært bruges som hjemmelsgrundlag for indsamling af data i delande/tilfælde, hvor dette grundlag ikke er tilstrækkeligt.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5