GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato: 16. september 2013
Forslag til direktiv om elektronisk fakturering i offentlige indkøb
KOM(2013) 449.
1. Resumé
Forslaget har til formål at sikre, at der tages skridt i retning af papirløs of-
fentlig administration særligt i relation til grænseoverskridende udveksling af
elektroniske dokumenter og informationer. Elektronisk fakturering ses som et
meget lovende område og en katalysator for at kunne nå målet om en papirløs
administration.
Direktivforslaget stiller krav om, at alle offentlige myndigheder skal kunne
modtage elektroniske fakturaer for varer og tjenesteydelser købt under EU-
rammekontrakter, såfremt fakturaen er i overensstemmelse med den
europæiske standard, hvis reference bliver udstukket i forbindelse med direk-
tivet.
Direktivforslaget har videre til formål at harmonisere brugen af standarder
for elektronisk fakturering på tværs af medlemsstaterne.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, men ingen ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet. De statsfinansielle konsekvenser
som følge af forslaget skal analyseres nærmere.
2. Baggrund
Kommissionen har den 26. juni 2013 fremsendt forslag til direktiv om brug af
elektronisk fakturering i offentlige indkøbsprocesser. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes lovgiv-
ninger vedrørende det indre markeds funktion og den frie bevægelighed for
tjenesteydelser. Forslaget vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedu-
re.
I de seneste år har en lang række aktører opfordret til handling i europæisk
regi for at fremme e-faktureringsmarkedet i EU, især med hensyn til
udvekslingen af fakturaer mellem myndighederne.