Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KOM (2013) 0480 Bilag 1
Offentligt
1269795_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
4. juli 2013
Ref. lho
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overvågning,
rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af
forordning (EU) samt ledsagende meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet,
Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg samt Regionsudvalget om
integrering af emissioner fra søtransport i EU’s politikker vedrørende reduktion af
drivhusgasser.
KOM(2013) 480 final og KOM(2013) 479 final
1. Resumé
Kommissionen har d. 28. juni 2013 et forslag til forordning om overvågning, rapportering og
verifikation af skibes CO2-udledning som led i EU’s klimaindsats.
Forslaget indebærer, at ejere af skibe på over 5000 bruttotons fra 2018 skal overvåge CO2-
emissioner for hvert skib, der ankommer og afgår fra en europæisk havn og årligt rapportere
disse til Kommissionen og myndighederne i de relevante flagstater. De indsendte rapporter
skal forinden verificeres af et uafhængigt akkrediteret selskab (verifikator). Medlemsstaterne
skal fastsætte et sanktionssystem for manglende opfyldelse af bestemmelserne.
Kommissionen vurderer, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.,
idet overvågningen vil bibringe og synliggøre oplysninger om skibes energieffektivitet.
Forslaget behandles i Rådet (miljø).
Forslaget til forordning ledsages af en meddelelse, der udbygger baggrunden for forslaget.
Det meddeles, at det som led i EU’s reduktionsforpligtigelse kan overvejes, at nærværende
forslag efterfølges af fastsættelsen af reduktionsmål for sektoren og afslutningsvis etablerin-
gen af en markedsbaseret foranstaltning.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 28. juni 2013 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport
og om ændring af forordning (EU) nr 525/2013. Forslaget er samtidig oversendt i dansk
sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen henviser i forslaget til, at der globalt er enighed om at reducere de globale
drivhusgasudledninger, så temperaturen ikke øges med over 2 grader i forhold til før-
industrialiseringsperioden – den såkaldte 2-gradersmålsætning. Dette indebærer, at udviklede
lande skal reducere deres udledning med 80-95 pct. i 2050.
Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet er enige om, at alle sektorer skal bidrage til re-
duktionen af CO2-udledningen herunder international søtransport, som er den eneste trans-
portform, der ikke er omfattet af en EU reduktionsforpligtigelse. Søtransport er globalt set an-
svarlig for ca. 3 pct. af de samlede globale drivhusgasudledninger. Med vedtagelsen af EU’s
klima- og energipakke i 2009 blev Rådet og Europa-Parlamentet enige om, at Kommissionen
skulle fremsætte et forslag vedr. international søfarts CO2-udledning, med mindre der forelå
en international aftale ved udgangen af 2011.
Trods tiltag i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, i form af bindende krav til nye
skibes energieffektivitet forventes sektorens udledninger fortsat at stige i takt med øget efter-
spørgsel og samhandel.
Kommissionen vurderer, at målet om reduktionsbidrag fra søtransportsektoren bedst nås
ved i første omgang at fastsætte harmoniserede regler for overvågning, rapportering og verifi-
cering af sektorens CO2-udledninger og herigennem kvalificere vidensgrundlaget for efterføl-
gende at fastsætte reduktionsmål og endelig etablere markedsbaserede foranstaltninger.
3. Formål og indhold
Forslaget pålægger skibe over 5000 bruttotons, som udgør 60 pct. af flåden og 90 pct. af ud-
ledningerne, at rapportere allerede eksisterende data, der knytter sig til skibenes CO2-
udledning og energiforbrug.
Til formålet skal skibsejer udarbejde en overvågningsplan med angivelse af en metode for
overvågningen og rapporteringen, som inden udgangen af august 2017 skal forelægges til
godkendelse hos en akkrediteret verifikator.
Fra 2018 skal skibsejer årligt for hvert enkelt skib og for hver enkelt rute registrere oplysnin-
ger som: CO2-udledning, tilbagelagte distancer og forbrug af brændstof.
Fra 2019 skal skibsejer årligt indsende rapporter for det foregående kalenderår til Kommissi-
onen og myndigheder i den pågældende flagstat, efter at rapporteringsformatet og de faktiske
udledninger er blevet godkendt af en akkrediteret verifikator, som udsteder en overensstem-
melseserklæring. Denne skal være om bord på skibene.
Forslaget fastsætter konkrete krav til verifikatoren og dennes forpligtigelser, herunder at veri-
fikatoren skal være uafhængig af skibsselskabet og skal godkendes efter gældende EU-regler.
Kommissionen kan ved delegerede retsakter ændre og præcisere kravene til verifikatorerne og
deres rolle.
Det påhviler medlemsstaterne at sikre, at skibsejer overholder rapporteringsforpligtigelserne,
herunder at det ved skibsinspektionen sikres, at overensstemmelseserklæringen foreligger.
Herudover skal medlemsstaterne fastsætte sanktioner ved manglende overholdelse og sikre en
smidig informationsudveksling med de øvrige medlemsstater.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269795_0003.png
Kommissionen skal årligt offentliggøre udledningen fra de enkelte skibsejere.
Kommissionen skal holde IMO og andre relevante internationale organer informeret om nær-
værende regulering. Ved en international aftale om globale tiltag til reduktion af sektorens ud-
ledning, skal Kommissionen revidere MRV-forordningen.
Kommissionen bemyndiges til ved gennemførelsesretsakter at fastsætte nærmere regler for
tekniske standarder for dataudveksling og rapporteringsformatet for overvågningsplanerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da harmo-
niseret overvågning, rapportering og verificering forudsætter et initiativ på EU-niveau, lige-
som de overordnede klimaforpligtelser fastsættes på EU-niveau. Kommissionen anfører end-
videre, at foranstaltninger på EU-plan vurderes at være mere effektive end nationale foran-
staltninger, samt at det vil hindre konkurrenceforvridning i det indre marked gennem ens mil-
jømæssig regulering på tværs af medlemsstaterne.
Nærhedsprincippet vurderes på denne baggrund at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Der er i dag ingen danske regler for overvågning, rapportering og verificering af sektorens ud-
ledninger eller sanktionsbestemmelser.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Det følger af TEUF artikel 288, at en forordning er almengyldig og bindende i alle enkelthe-
der og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Regeringen er i gang med at afdække konsekvenserne af forslaget herunder behovet for sær-
skilt dansk lovgivning samt eventuel ændring heraf.
Administrative konsekvenser for staten.
Forslaget medfører en myndighedsforpligtigelse til at sikre håndhævelse af bestemmelserne.
De administrative konsekvenser for staten vedr. håndhævelse er ved at blive analyseret.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen anfører, at de nødvendige data allerede er til rådighed, og at byrden som følge
heraf antages at ligge i rapportering og verificeringen af data.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Der vurderes umiddelbart at være beskedne statsfinansielle og samfundsøkonomiske konse-
kvenser for Danmark. Kommissionen anslår, at forslaget på EU-niveau medfører en samlet
besparelse på 9 mia. kr. frem til 2030.
Beskyttelsesniveauet
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen anfører, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.
8. Høring
Energistyrelsen har d. 28. juni 2013 fremsendt forslaget i høring med høringsfrist d. 16. au-
gust 2013.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning til Kommissionens forslag, men det kan forventes, at enkel-
te medlemsstater vil problematisere forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan principielt støtte forslaget.
International skibsfart står globalt for omkring 3 pct. af verdens CO2-udledning. Regeringen
finder i det lys, at skibsfarten bør påtage sig sin del af klimaansvaret.
Regeringen vurderer, at såvel branchen som klimaet er bedst tjent med en global løsning, som
der ligeledes arbejdes for. Regeringen vil støtte EU-initiativer vedr. monitorering, verificering
og rapportering af CO2-udledning, der kan understøtte den globale indsats. Det er således
også vigtigt, at forslaget ikke underminerer arbejdet for en global løsning.
Fra dansk side er der nogle grundlæggende principper, der skal efterleves for en global
regulering, herunder at en regulering skal sikre en klimagevinst, være flagneutral og ikke være
konkurrenceforvridende. De samme principper skal så vidt muligt gøre sig gældende for en
EU-regulering.
Fra dansk side vil man være særligt opmærksom på, at forslaget spiller konstruktivt sammen
med det igangværende arbejde i IMO. Forslaget kan danne inspiration for de videre
forhandlinger i IMO, så dobbeltregulering undgås. Derudover vil man fra dansk side også
være særligt opmærksom på, at de administrative og økonomiske byrder for såvel stat som
redere står i forhold til, at der alene er tale om et monitoreringsprogram.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4