Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
KOM (2013) 0493 Bilag 1
Offentligt
1280950_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til afgørelse om et forsknings- og
udviklingsprogram der gennemføres af flere medlemsstater til fordel for
forskningsintensive små og mellemstore virksomheder (Eurostars-2)
KOM (2013) 493 endelig
1. Resumé
Eurostarsprogrammet blev etableret som et artikel 185-program i 2008, og det
foreslås nu fortsat som Eurostars-2 under Horisont 2020. Programmet støtter mar-
kedsnære forsknings- og udviklingsprojekter, der iværksættes i et internationalt
samarbejde primært mellem forskningsintensive små og mellemstore virksomheder
(SMV’er). Programmet udspringer af EUREKA-samarbejdet, der fortsat vil funge-
re som platform for Eurostars og også vil være rammen om en række andre aktivi-
teter som netværksdannelse, erfaringsudveksling mv. Programmet fungerer efter
bottom-up-princippet og kan som udgangspunkt støtte projekter inden for alle fag-
lige områder. Det bidrager navnlig til de elementer i Horisont 2020, der fokuserer
på at fremme forskning og innovation i SMV’er med det formål at skabe vækst og
bidrage til gennemførelsen af det europæiske forskningsrum.
2. Baggrund
I 2008 besluttede 32 europæiske lande, der var medlemmer af EUREKA-netværket
(oprettet i 1985 med det formål af støtte europæisk industrielt forsknings samar
bejde) at etablere et tiltag overfor forskningsintensive små og mellemstore virk-
somheder (SMV'er) i form af det fælles støtteprogram Eurostars. Formålet med
Eurostars er at støtte forskningsintensive SMV'er ved at medfinansiere deres mar-
kedsorienterede, tværnationale forskning efter bottom-up-princippet.
Forskningsintensive SMV'er er en meget dynamisk og vigtig forudsætning for den
europæiske økonomi og yder et stort bidrag til vækst og arbejdspladser, som bliver
endnu større, hvis de indgår i et tværnationalt forsknings- og udviklingssamarbejde.
En række markedssvigt hindrer SMV'er i at få let adgang til den nødvendige priva-
te finansiering af deres forskning og udvikling. Hertil kommer, at de eksisterende
forsknings- og udviklingsprogrammer kun yderst sjældent er rettet mod tværnatio-
nalt samarbejde og ikke er tilstrækkeligt synkroniserede og interoperable.
En foreløbig evaluering af Eurostars blev gennemført i 2010 af en gruppe af uaf-
hængige eksperter. Evalueringen bekræftede blandt andet, at Eurostars stemmer
overens med målsætningerne for Europa 2020 og er et godt supplement til de mu-
ligheder, som SMV'er tilbydes i FP7 vedrørende internationalt samarbejde. Evalue-
ringen anbefalede at videreføre Eurostars efter 2013.
Kommissionens forslag til Horisont 2020 omfatter en specifik aktivitet for forsk-
ningsintensive SMV'er i "Innovation i SMV'er", hvor der ydes støtte til næste fase i
Eurostarsprogrammet. Dette program er det eneste i Horisont 2020, der er specifikt
rettet mod forskningsintensive SMV'er, er åbent inden for alle forsknings- og ud-
viklingsområder, og som har den yderligere virkning, at det fremmer integration
mellem nationale forskningsprogrammer og derfor bidrager til gennemførelsen af
det europæiske forskningsrum. Med en bottom-up-tilgang og en virksomhedsstyret
dagsorden er Eurostars-2 godt placeret under delen "Industrielt lederskab" og bi-
drager i høj grad til at nå denne dels mål, idet der ydes støtte til projekter af direkte
relevans for en række førende industrielle støtteteknologier og hjælp til innovative
Side
1/5
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280950_0002.png
forskningsintensive SMV'er med at vokse og blive til førende virksomheder på
verdensplan.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 185 og skal forhandles i den
almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
De overordnede målsætninger for Eurostars-2 er:
at fremme markedsorienterede tværnationale forskningsaktiviteter på ethvert
fagligt område for forskningsintensive SMV'er, især virksomheder uden tidli-
gere erfaring med tværnational forskning, som kan føre til, at nye eller forbed-
rede produkter, processer og tjenesteydelser kommer på markedet.
at bidrage til gennemførelsen af det europæiske forskningsrum og øge tilgæn-
geligheden og effektiviteten af offentlige midler til forskningsintensive SMV'-
er i Europa ved at tilpasse, harmonisere og synkronisere de nationale finansie-
ringsmekanismer.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Forskningsintensive SMV'ers konkurrenceevne vil i medfør af programmet blive
forbedret, hvilket vil bidrage aktivt til europæisk vækst og jobskabelse og opfyldel-
se af målsætningerne for Europa 2020.
Programmets hovedaktivitet er åbne indkaldelser to gange årligt af forslag om til-
deling af finansiel støtte til indirekte aktioner. Der arrangeres ligeledes netværksak-
tiviteter og udveksling af god praksis mellem deltagerlandene for at fremme øget
integration på videnskabeligt, ledelsesmæssigt og økonomisk plan. De øvrige akti-
viteter omfatter ligeledes udveksling, programfremme og netværksaktiviteter med
andre interessenter (investorer, leverandører af forskning og innovation, formidle-
re), navnlig med henblik på at sikre øget deltagelse af støttemodtagere i deltager-
landene og at inddrage SMV'er uden forudgående erfaringer med grænseoverskri-
dende forskningsprojekter.
Programmet administreres af EUREKA-organisationen, der har 40 medlemslande
og dermed når længere ud end sammenlignelige aktiviteter, der udspringer af EU-
samarbejdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-
valget for Industri, Forskning og Energi.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at subsidiariteten garanteres af, at forslaget bygger på arti-
kel 185 i TEUF, hvori det udtrykkeligt bestemmes, at EU deltager i forskningspro-
grammer, der iværksættes af flere medlemsstater, hvorved alle operationelle aspek-
ter, hvor det er muligt, gennemføres på nationalt plan samtidig med, at det fælles
program sikrer en sammenhængende tilgang på EU-plan. Forslagets mål kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne. De nationale forskningsprogram-
mer, hvorfra der ydes støtte til forskningsintensive SMV'er, mangler interoperabili-
tet og kompatibilitet, og kun få nationale programforløb er synkroniseret eller be-
nytter en fælles international peer review.
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280950_0003.png
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til afgørelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen har foreslået at afsætte 287 mio. euro fra Horisont 2020 til forslaget
i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til en
statslig udgift ved programmet på ca. 43 mio. kr. over den syvårige periode.
Hertil kommer det bidrag, som de medlemsstater, der er medlemmer af Eurostars,
måtte vælge at bidrage med. Der er ikke truffet beslutning om Danmarks finansiel-
le bidrag.
Ministeriet for Forskning,
8. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Hø-
ringen gav anledning til følgende kommentarer:
Dansk Industri (DI)
DI mener, at de ni partnerskaber har vist deres værdi i form af fokusering af F&U-
indsatsen, idet de kan lede til gode kommercielle resultater og bidrage til løsning af
de store samfundsudfordringer. DI ser positivt på partnerskabsinitiativerne og me-
ner helt overordnet, at Kommissionens forordningsudkast bør mødes med tilslut-
ning fra dansk side. DI mener, at forordningerne meget rigtigt tager udgangspunkt i
de nye fælles regler for deltagelse og sigter mod at skabe plads til de tilpasninger,
som skal til for at få løst de særlige udfordringer vedrørende IP-regler mv., der er
nødvendige inden for de enkelte områder.
Danske Regioner
Danske Regioner støtter generelt initiativerne og målsætningerne i Horizon 2020.
Regionerne påpeger, at prioriteringen af, hvorvidt Danmark skal deltage i de for-
skellige partnerskaber, ikke bør overlades til de forskningsfinansierende organer.
Prioriteringen bør indgå i strategien om de samfinansierede instrumenter, der næv-
nes i regeringens innovationsstrategi. Strategien skal netop udpege de instrumenter,
der har særlig dansk interesse, og hvor der er størst mulighed for dansk deltagelse
og hjemtag af EU-midler. Regionerne forventer at prioritere deltagelse og medfi-
nansiering i de nye partnerskaber under Horizon 2020.
Danske Regioner støtter dansk deltagelse i programmet, der er målrettet forsk-
ningsintensive SMV’er. Danske Regioner bakker derudover op om den forenkling,
der er foretaget i forhold til det eksisterende program.
Danske Universiteter
Danske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af partner-
skaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere grad end tidlige-
re, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er foregået på industriens
præmisser. Danske Universiteter understreger derfor vigtigheden af, at nye partner-
skabsaftaler i høj grad etableres med udgangspunkt i kvalitet (excellence), da dette
netop vil styrke universiteternes rolle i partnerskaberne. Derudover har Danske
Universiteter et ønske om enklere og mere simple regler for samarbejde.
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280950_0004.png
GTS
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at partner-
skaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industriengagement og ikke
glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfordrer til, at der på tværs af
partnerskaberne arbejdes med at fastlægge de nødvendige rammer, regler og inci-
tamenter for, hvordan der kan sikres så kort tid som muligt fra, at midlerne søges,
til bevillingen foreligger. GTS mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og
regler for, hvordan projekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel
falder væk, ligesom der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehand-
lingstider.
GTS er varm tilhænger af en videreførelse af Eurostars-programmet og finder ge-
nerelt, at der bør sikres et klart dansk engagement i partnerskabet, der i videst mu-
ligt omfang kan matche den danske søgning til programmet. GTS undrer sig over,
at Kommissionens andel af den samlede finansiering tilsyneladende er markant
lavere end i de øvrige artikel 185 initiativer, og at der tilsvarende lægges op til et
markant lavere administrationsbidrag end i de øvrige programmer, hvilket risikerer
at svække den indsats, Eureka-sekretariatet kan yde for at sikre gode ansøgninger
fra en bred kreds af aktører. GTS mener, at den danske regering bør arbejde for en
øget finansiering af Eurostars-programmet fra Kommissionens side, ligesom GTS
finder, at der bør arbejdes for en ensretning af de vilkår, der gives for administrati-
on af partnerskaberne. GTS anfører, at Eurostars-programmet i særlig grad har
demonstreret en direkte effekt for de deltagende SMV’er, hvorfor GTS finder en
svækkelse af denne indsats relativt til andre uforståelig.
Københavns Universitet (KU)
KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der er fo-
kus på kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl. grund-
forskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætningerne finder
KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillingernes kompleksitet.
KU finder det på den baggrund nødvendigt at sikre/tilskynde tværdisciplinaritet og
skabe plads til fleksibilitet i de forskellige partnerskaber. I relation til artikel 185-
forslagene tilslutter KU sig, at reguleringen i videst muligt omfang overlades til
medlemslandene, og at regelsættene følger tilsvarende nationale regelsæt for natio-
nale bevillinger.
Syddansk Universitet (SDU)
SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer relevante.
SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus, er omfattende
og velskrevne.
SDU kalder Eurostars et velfungerende program, der fortjener fortsættelse i form af
Eurostars-2. SDU anfører, at justeringen, harmoniseringen og synkronisering af de
nationale finansieringsmekanismer er af enorm betydning for den tværnationale
støtte til SMV’er. SDU mener dog, at oprettelsen af en juridisk og organisatorisk
ramme for markedsorienteret forskning er endnu mere vigtigt.
Aalborg Universitet (AAU)
AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæiske part-
nerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at sikre reel dansk
Side
4/5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280950_0005.png
medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et væsentligt tilskud til de
indsatser, som har særlig betydning for jobskabelse og erhvervsudvikling i Dan-
mark for derved at sikre størst mulig dansk deltagelse. AAU peger i særlig grad på
flg. initiativer: Innovative Medicine, Biobased Industries, ECSEL, Eurostars og
Ambient Assisted Living.
Aarhus Universitet (AU)
AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbejdet pri-
mært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige forskningsmæssige
input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i højere grad får lov til at spille
en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implementeringen af partnerskaberne. AU øn-
sker ydermere en simplificering af reglerne for partnerskaberne. AU finder, at reg-
lerne for de tidligere partnerskaber var for komplicerede, hvilket har hindret en
effektiv implementering af partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerska-
berne harmoniseres med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerska-
berne får et stærkere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operatio-
nelle.
AU kalder det eksisterende Eurostars-1 program for et succesfuldt SMV-program,
men påpeger, at mangel på et overordnet regelsæt i forhold til Eureka landenes
nationale støtteregler, herunder et manglende fælles regelsæt ift. maksimal støtte
per projekt, og en meget stor forskel på de nationale budgetstørrelser allokeret til
Eurostars har forårsaget, at mange gode projekter ikke er blevet finansieret, selvom
disse var rangeret meget højt. Med henblik på at øge Danmarks deltagelse i Euros-
tars-2 finder AU det vigtigt, at det tidligere støtteloft per projekt på €300.000 for-
højes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Antallet af ansøgninger til Eurostars-programmet har været støt voksende under
FP7 og har medført en generel opbakning fra deltagerlandene til programmet og
dets fortsættelse i Horisont 2020. En række lande har allerede indikeret dels, at de
ønsker at deltage i Eurostars-2, dels at de forventer at øge deres budget i forhold til
de beløb, de afsatte under FP7.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er generel fortaler for koordinering af medlemslandenes forskningsmid-
ler. Danmark støtter derfor også generelt artikel 185-initiativerne, hvor medlems-
landenes forskningsmidler koordineres inden for strategiske områder. Dette gælder
også for Eurostars.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
5/5