Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2013) 0495 Bilag 1
Offentligt
1280636_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning om fællesforeta-
gende for initiativet Innovative lægemidler 2 (IMI 2)
KOM(2013) 495 endelig
1.
Resumé
Innovative lægemidler 2 (IMI2) er et offentlig-privat partnerskab mellem
Kommissionen og sektoren for lægemidler. Forslaget bygger videre på ini-
tiativet om innovative lægemidler (IMI), som blev oprettet under det syvende
rammeprogram for forskning.
Formålet er overordnet at forbedre borgernes sundhed og velfærd ved at
sikre nye og mere effektive diagnoser og behandlinger. Samtidig skal det
bidrage til at fremtidssikre den internationale konkurrenceevne i den euro-
pæiske sektor for biofarmaka og biovidenskab i kraft af bl.a. bedre
diagnostik, vacciner og medicinske informationsteknologier. Et centralt
element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med den private
sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét land eller én
virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene. Kommissio-
nens meddelelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer de konkrete
planer i forhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordan de skal bi-
drage til at øge samarbejdet med den private sektor. Kommissionen har
fremsat forslag til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf Innovative
lægemidler 2 er et af dem.
2.
Baggrund
Et centralt element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med
den private sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét
land eller én virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene.
Kommissionens meddelelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer
de konkrete planer i forhold til offentlig-private partnerskaber og hvordan
de skal bidrage til at øge samarbejdet med den private sektor. Kommissio-
nen har fremsat forslag til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf In-
novative lægemidler 2 er et af dem.
Forslaget til Innovative lægemidler 2 bygger på fællesforetagendet for ini-
tiativet om innovative lægemidler (IMI), som blev oprettet under det syven-
de rammeprogram for forskning ved Rådets forordning. Fællesforetagendet
for IMI 2 er et offentlig-privat partnerskab mellem Kommissionen og sekto-
ren for lægemidler. Målsætning er at forbedre udviklingen af nye lægemid-
ler ved at fremme mere effektivt forsknings- og udviklingssamarbejde mel-
lem den akademiske verden, små og mellemstore virksomheder og den bio-
farmaceutiske industri med henblik på at levere bedre og mere sikre læge-
midler til patienterne.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg.
Side
1/6
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280636_0002.png
3.
Formål og indhold
Formålet er overordnet at forbedre borgernes sundhed og velfærd ved at
sikre nye og mere effektive diagnoser og behandlinger. Samtidig skal det
bidrage til at fremtidssikre den internationale konkurrenceevne i den euro-
pæiske sektor for lægemidler og biovidenskab i kraft af bl.a. bedre diagno-
stik, vacciner og medicinske informationsteknologier.
Der opsættes syv konkrete mål:
øget succesrate ved kliniske forsøg med prioriterede lægemidler som
Verdenssundhedsorganisationen har udpeget
mindsket tidsforbrug til at opnå klinisk "proof of concept" ved ud-
vikling af lægemidler til helbredelse af bl.a. immunologiske syg-
domme, luftvejssygdomme, neurologiske sygdomme og neurodege-
nerative sygdomme
udvikling af nye former for behandling af sygdomme, såsom Alz-
heimers sygdom,som der er et stort uopfyldt behov for og begrænse-
de markedsincitamenter for, bl.a. med hensyn til antimikrobiel resi-
stens
udvikling af biomarkører til diagnostik og behandling af sygdomme
som har en klar sammenhæng med klinisk relevans og er godkendt
af lovgiverne
mindsket fejlrate for vaccinekandidater ved kliniske forsøg i fase III
ved brug af nye biomarkører til indledende kontroller af effektivitet
og sikkerhed
forbedring af den nuværende proces til udvikling af lægemidler ved
at yde støtte til udvikling af værktøjer, standarder og fremgangsmå-
der til vurdering af regulerede sundhedspræparaters effektivitet, sik-
kerhed og kvalitet.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
De syv målsætninger skal opnås primært gennem tilskud til forsknings- og
innovationsprojekter. Disse projekter vil i stor udstrækning følge reglerne
for deltagelse, der er gældende for Horisont 2020 projekter. Der forventes
dog enkelte undtagelser fra disse regler. Undtagelserne er ikke endeligt be-
stemt, men skal vedtages i en delegeret retsakt og forventes at omhandle
intellektuelle ejendomsrettigheder og open access.
IMI 2 har en bestyrelse som sit styrende organ. EU-Kommissionen og de
industrielle partnere sidder i denne bestyrelse. Medlemslandene er repræsen-
teret i en medlemsstatsgruppe, der har en rådgivende funktion.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Side
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280636_0003.png
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet
i Udvalget for Industri, Forskning og Energi.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget skal maksimere EU-merværdien og ind-
virkningen fra EU, idet der fokuseres på målsætninger og aktiviteter, som
ikke i tilstrækkelig grad kan opnås af medlemsstaterne på egen hånd. Den
industrielle udfordring ved at indarbejde biomedicinsk forskning og innova-
tion i nye produkter og derved forbedre EU-borgernes sundhed er så stor og
kompleks, at medlemsstaterne, når de handler hver for sig, ikke har de nød-
vendige rammer for at etablere tværnationale samarbejdsplatforme for stra-
tegisk industriel forskning.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurde-
ring af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende
dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen foreslår, at der afsættes 1.725 mio. euro til forslaget i perio-
den 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget, svarende til en
statslig udgift ved programmet på ca. 265 mio. kr. over den syvårige perio-
de.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forsk-
ning. Høringen gav anledning til følgende kommentarer:
Dansk Industri (DI)
DI mener, at de ni partnerskaber har vist deres værdi i form af fokusering af
F&U-indsatsen, idet de kan lede til gode kommercielle resultater og bidrage
til løsning af de store samfundsudfordringer. DI ser positivt på partnerskabs-
initiativerne og mener helt overordnet, at Kommissionens forordningsudkast
bør mødes med tilslutning fra dansk side. DI mener, at forordningerne me-
get rigtigt tager udgangspunkt i de nye fælles regler for deltagelse og sigter
mod at skabe plads til de tilpasninger, som skal til for at få løst de særlige
udfordringer vedrørende IP-regler mv., der er nødvendige inden for de en-
kelte områder.
DI finder forslaget godt og mener, at adgangen til fravigelser fra de almin-
delige regler for deltagelse i Horisont 2020 er velbegrundede og nødven-
dige.
Danske Regioner
Danske Regioner støtter dansk deltagelse i IMI, der er i tråd med regioner-
nes arbejde inden for sundhedsforskning, sundhedsinnovation og erhvervs-
Side
3/6
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280636_0004.png
samarbejde. Danske Regioner er enig i, at der er behov for at styrke kom-
munikationen om initiativet.
Danske Universiteter
Danske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af
partnerskaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere
grad end tidligere, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er
foregået på industriens præmisser. Danske Universiteter understreger derfor
vigtigheden af, at nye partnerskabsaftaler i høj grad etableres med udgangs-
punkt i kvalitet (excellence), da dette netop vil styrke universiteternes rolle i
partnerskaberne. Derudover har Danske Universiteter et ønske om enklere
og mere simple regler for samarbejde.
GTS
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at
partnerskaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industrienga-
gement og ikke glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfor-
drer til, at der på tværs af partnerskaberne arbejdes med at fastlægge de
nødvendige rammer, regler og incitamenter for, hvordan der kan sikres så
kort tid som muligt fra, at midlerne søges, til bevillingen foreligger. GTS
mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og regler for, hvordan pro-
jekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel falder væk, ligesom
der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehandlingstider.
Københavns Universitet (KU)
KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der
er fokus på kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl.
grundforskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætnin-
gerne finder KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillin-
gernes kompleksitet. KU finder det på den baggrund nødvendigt at sik-
re/tilskynde tværdisciplinaritet og skabe plads til fleksibilitet i de forskellige
partnerskaber. Generelt for artikel 187-forslagene foreslår KU, at der indfø-
jes et direkte formuleret krav om, at partnerskabsinitiativerne følger regler
og retningslinjer for opslag, evaluering og administration af projekter gæl-
dende for hele Horizon 2020.
KU anfører, at den betydelige egenfinansiering i IMI-projekter har gjort
det mindre attraktivt at deltage. Flere KU-forskere har af samme grund
afslået at deltage i IMI-projekter. KU finder, at andelen af egenfinansie-
ring på den baggrund bør reduceres betydeligt/reelt elimineres. KU påpe-
ger generelt, at størstedelen af IMI2-reglerne ikke behøver at adskille sig
fra reglerne i Horisont 2020. Eksempelvis påpeger KU, at reglerne i Hori-
sont 2020 vil tilbyde fair og lige behandling ift. Intellektuelle ejendomsret-
tigheder. KU lægger yderligere stor vægt på udviklingen af biomarkører,
samt en forbedring af støtten til udviklingen af nye lægemidler. KU poin-
terer ydermere, at akademia ikke er direkte repræsenteret i bestyrelsen,
hvilket KU foreslår.
Side
4/6
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280636_0005.png
Lægemiddelindustriforeningen (LIF):
LIF opfordrer på det kraftigste til, at der fra dansk side bakkes op om ved-
tagelsen af IMI2. LIF anfører, at partnerskabet, der bygger videre på det
succesfulde IMI1, skal bidrage til at accelerere udviklingen af nye innova-
tive lægemidler til gavn for patienter og løsning af de store samfundsud-
fordringer, som Europa står over for på sundhedsområdet. Det skal ifølge
LIF ske ved at styrke og effektivisere det offentlig-private samarbejde om
forskning og udvikling af nye, bedre og mere sikre lægemidler. LIF støtter
derudover også fuldt ud de ønsker til reglerne for IMI2, som EFPIA har
fremført, og ser gerne, at Danmark også støtter op om industriens ønsker i
forbindelse med den videre proces.
Syddansk Universitet (SDU)
SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer re-
levante. SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus,
er omfattende og velskrevne.
Aalborg Universitet (AAU)
AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæi-
ske partnerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at
sikre reel dansk medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et
væsentligt tilskud til de indsatser, som har særlig betydning for jobskabelse
og erhvervsudvikling i Danmark for derved at sikre størst mulig dansk del-
tagelse. AAU peger i særlig grad på flg. initiativer: Innovative Medicine,
Biobased Industries, ECSEL, Eurostars og Ambient Assisted Living.
Aarhus Universitet (AU)
AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbej-
det primært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige
forskningsmæssige input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i hø-
jere grad får lov til at spille en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implemente-
ringen af partnerskaberne. AU ønsker ydermere en simplificering af regler-
ne for partnerskaberne. AU finder, at reglerne for de tidligere partnerskaber
var for komplicerede, hvilket har hindret en effektiv implementering af
partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerskaberne harmoniseres
med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerskaberne får et stær-
kere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operationelle.
AU støtter fortsat deltagelse i IMI, da det er af strategisk interesse for
Danmark. AU foreslår at udbrede fokus, således at danske, forsknings-
mæssige styrkepositioner i højere grad kommer i spil, såsom neurodegene-
rative sygdomme, neurologi og lignende.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes generelt, at de andre medlemslande støtter forslaget til forord-
ning.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280636_0006.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker generelt op om forslaget. Regeringen er fortaler for et
tæt samarbejde mellem den offentlige og private sektor for at sikre, at inve-
steringerne i forskning får betydning for væksten i erhvervslivet og dermed
jobskabelsen i Europa. Derfor støtter regeringen generelt disse fælles tekno-
logiinitiativer i Europa inklusive IMI2.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
6/6