Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2013-14
KOM (2013) 0496 Bilag 1
Offentligt
1280664_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning om fællesforeta-
gendet for biobaserede industrier (BRIDGE)
KOM(2013) 496 endelig
1.
Resumé
BRIDGE er et offentlig-privat partnerskab (OPP) mellem Kommissionen og
de biobaserede industrier i EU. Forslaget er et led i implementeringen af
Kommissionens bioøkonomistrategi fra 2012. Formålet med partnerskabet
er overordnet at mindske afhængigheden af fossile ressourcer i Europa
gennem udnyttelse af restprodukter fra land- og skovbrug, bioaffald og bio-
nedbrydeligt affald til nye biobaserede produkter og brændstoffer.
Analyser viser, at de biobaserede industrier kan yde et vigtigt bidrag til at
skabe bæredygtig vækst i Europa og sikre overgangen til en lavemissions-
økonomi.. Dette kræver langsigtede investeringer og kritisk masse for at
finde de rigtige teknologiske løsninger. Et centralt element i forslaget er, at
der skal etableres og udvikles en række flagskibs-bioraffinaderier, der kan
sammenlignes med fossilt baserede alternativer. Industrien har forpligtet sig
til at bidrage med 20,9 mia. kr. og EU bidrager med 7,45 mia. kr. fra Hori-
sont 2020-budgettet. Kommissionen har fremsat forslag til i alt ti offentlig-
private partnerskaber, hvoraf BRIDGE er et af dem.
2.
Baggrund
Et centralt element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med
den private sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét
land eller én virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene.
Kommissionens meddelelse om partnerskaber præsenterer idéer i forhold til
offentlig-private partnerskaber, og hvordan de skal bidrage til at øge samar-
bejdet med den private sektor. Kommissionen har fremsat forslag til i alt ti
offentlig-private partnerskaber, hvoraf de biobaserede industrier (BRIDGE)
er et af dem.
Forslaget til et offentlig-privat partnerskab mellem Kommissionen og de
biobaserede industrier i Europa er et vigtigt bidrag til opnåelse af målene i
Europa 2020-strategien og flagskibsinitiativerne ”Innovation i Europa”, ”Et
ressourceeffektivt Europa” og ”En industripolitik for en globaliseret ver-
den”. Forslaget er også et vigtigt element i implementeringen af Kommissi-
onens bioøkonomistrategi fra 2012 og opnåelsen af EU´s mål vedrørende
klimaændringer i 2020.
BRIDGE bygger på et forarbejde mellem de biobaserede industrier i Euro-
pa, hvor ikke mindst Novozymes har spilet en central rolle.. Målsætning er
at mindske afhængigheden af fossile ressourcer i Europa gennem udnyttelse
af restprodukter fra land- og skovbrug, bioaffald og bionedbrydeligt affald
til nye biobaserede produkter og brændstoffer.
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
Side
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280664_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg.
3.
Formål og indhold
I lyset af den stadigt større konkurrence på verdensplan er der behov for
yderligere investeringer i forskning, demonstration og udbredelse af bioba-
serede industrier i Europa, hvis konkurrence- positionen for de europæiske
industrier skal styrkes.
Formålet med BRIDGE er at:
- Udvikle bære- og konkurrencedygtige biobaserede industrier i Euro-
pa, baseret på avancerede bioraffinaderier
- Demonstrere teknologier, der giver mulighede for at skabe nye ke-
miske byggesten, nye materialer og nye forbrugerprodukter baseret
på europæisk biomasse
- Udvikle forretningsmodeller, der integrerer økonomiske aktører i he-
le værdikæden og gennem etablering af nye samarbejder / klynger på
tværs af sektorer og brancher
- Etablering af flagskibs-bioraffinaderier, der kan vise omkostnings-
og resultatforbedringer på niveauer, der kan sammenlignes med fos-
silt baserede alternativer.
Finansieringen af forslaget skal ske dels fra industrien og dels fra Horisont
2020-budgettet. Industrien har forpligtet sig til at bidrage med 20,9 mia. kr.
og EU bidrager med 7,5 mia. kr. fra Horisont 2020-budgettet.
Partnerskabet får status som en juridisk person. Der skal udpeges en besty-
relse med fem repræsentanter for Kommissionen og fem repræsentanter for
de private medlemmer. Bestyrelsen får det overordnede ansvar for strategi-
udvikling, gennemførelse af de konkrete initiativer og tilsyn. Herudover
knyttes der til partnerskabet et videnskabeligt udvalg på max 10 højt kvalifi-
cerede eksperter samt en gruppe af repræsentanter for medlemsstaterne. Til
den daglige ledelse skal der ansættes en direktør.
Målsætningerne skal primært opnås gennem tilskud til forsknings- og inno-
vationsprojekter. Disse projekter vil i stor udstrækning følge reglerne for
deltagelse, der er gældende for Horisont 2020 projekter. Der forventes dog
enkelte undtagelser fra disse regler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt,
men skal vedtages i en delegeret retsakt og forventes at omhandle hvilke
typer partnere, der kan deltage i forsknings- og innovationsprojekter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet
i Udvalget for Industri, Forskning og Energi.
5.
Nærhedsprincippet
Side
2/6
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280664_0003.png
Kommissionen anfører, at de politiske mål, der ligger bag forslaget, kun kan
opfyldes med en EU-indsats af følgende årsager:
Den udpegede store forsknings- og innovationsmæssige udfordring har
tværnational karakter og er meget kompleks, og dette stiller krav om, at
komplementær viden og finansielle ressourcer lægges sammen på tværs
af sektorer og grænser. De enkelte medlemsstater, virksomheder eller
interessenter kan ikke løse dette problem på egen hånd.
Koordineringsindsatsen og de påkrævede ressourcer er af et sådant om-
fang, at de kun kan virkeliggøres på en troværdig måde på europæisk
niveau.
I lyset af tilsvarende og konkurrerende initiativer, der er i gang eller
iværksættes i andre førende økonomier (USA, Brasilien, Kina, Canada),
vil alene en stort anlagt foranstaltning, som gennemføres på europæisk
niveau, være tilstrækkelig til at få industrier til at investere i Europa.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurde-
ring af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende
dansk ret.
7.
Konsekvenser
Kommissionen har foreslået at afsætte 1 mia. euro til forslaget i perioden
2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til en statslig
udgift ved programmet på ca. 150 mio. kr. over den syvårige periode.
8.
Høring
Forslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forsk-
ning. Høringen gav anledning til følgende kommentarer:
Dansk Industri (DI)
DI mener, at de ni artikel 185-partnerskaber og artikel 187-partnerskaber har
vist deres værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede til
gode kommercielle resultater og bidrage til løsning af de store samfundsud-
fordringer. DI ser positivt på partnerskabsinitiativerne og mener helt over-
ordnet, at Kommissionens forordningsudkast bør mødes med tilslutning fra
dansk side. DI mener, at forordningerne meget rigtigt tager udgangspunkt i
de nye fælles regler for deltagelse og sigter mod at skabe plads til de tilpas-
ninger, som skal til for at få løst de særlige udfordringer vedrørende IP-
regler mv., der er nødvendige inden for de enkelte områder.
Danske Universiteter
Danske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af
partnerskaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere
Side
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280664_0004.png
grad end tidligere, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er
foregået på industriens præmisser. Danske Universiteter understreger derfor
vigtigheden af, at nye partnerskabsaftaler i høj grad etableres med udgangs-
punkt i kvalitet (excellence), da dette netop vil styrke universiteternes rolle i
partnerskaberne. Derudover har Danske Universiteter et ønske om enklere
og mere simple regler for samarbejde.
GTS
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at
partnerskaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industrienga-
gement og ikke glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfor-
drer til, at der på tværs af partnerskaberne arbejdes med at fastlægge de
nødvendige rammer, regler og incitamenter for, hvordan der kan sikres så
kort tid som muligt fra, at midlerne søges, til bevillingen foreligger. GTS
mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og regler for, hvordan pro-
jekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel falder væk, ligesom
der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehandlingstider.
GTS tilslutter sig de bemærkninger, der er fremsendt fra Landbrug & Føde-
varer i samarbejde med en række universiteter. GTS finder det særligt væ-
sentligt, at der sikres et stærkt samspil mellem nationale satsninger indenfor
sektoren og de kommende EU initiativer.
Københavns Universitet (KU)
KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der
er fokus på kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl.
grundforskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætnin-
gerne finder KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillin-
gernes kompleksitet. KU finder det på den baggrund nødvendigt at sik-
re/tilskynde tværdisciplinaritet og skabe plads til fleksibilitet i de forskellige
partnerskaber. Generelt for artikel 187-forslagene foreslår KU, at der indfø-
jes et direkte formuleret krav om, at partnerskabsinitiativerne følger regler
og retningslinjer for opslag, evaluering og administration af projekter gæl-
dende for hele Horizon 2020.
KU fremhæver at akademia ikke er direkte repræsenteret i bestyrelsen for
Bridge i Kommissionens forslag, og foreslår, at den bliver det.
Landbrug og Fødevarer, KU, AU, AAU og Biorefining Alliance:
Ovennævnte institutioner og organisation hilser forslaget særdeles velkom-
ment, idet der er behov for en markant satsning på fællesskabsniveau for at
realisere de store samfunds-, erhvervs- og jobskabelsesmæssige potentialer,
der er i forbindelse med den nødvendige omstilling til et mindre fossilaf-
hængigt samfund. Institutionerne finder det helt afgørende, at der samtidig
holdes fast i intentionerne i Horizon 2020 om en afbureaukratisering, og at
ansøgningsprocedurer og regler for deltagelse strømlines. Høringsparterne
finder organiseringen i et offentligt-privat partnerskab hensigtsmæssig men
pointerer, at denne organisering ikke må føre til, at virksomheder og univer-
Side
4/6
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280664_0005.png
siteter pålægges yderligere administrative krav og uhensigtsmæssige proce-
durer. Institutionerne ønsker, at kommunikationsdelen styrkes i oplægget, så
forbrugeraccepten øges, og mulighederne når ud til en bredere kreds af mu-
lige aktører, herunder det politiske system og den bredere offentlighed. Der-
udover ønsker høringsparterne et bredere udgangspunkt ift. brugen af for-
skellige typer biomasser. Der forslås eksempelvis grønne, proteinrige bio-
masser, men det fremhæves samtidig, at det på længere sigt kunne være
hensigtsmæssigt også at inddrage akvatisk biomasse.
Syddansk Universitet (SDU)
SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer re-
levante. SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus,
er omfattende og velskrevne.
Ministeriet for Forskning,
Aalborg Universitet (AAU)
AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæi-
ske partnerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at
sikre reel dansk medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et
væsentligt tilskud til de indsatser, som har særlig betydning for jobskabelse
og erhvervsudvikling i Danmark for derved at sikre størst mulig dansk del-
tagelse. AAU peger i særlig grad på flg. initiativer: Innovative Medicine,
Biobased Industries, ECSEL, Eurostars og Ambient Assisted Living.
Aarhus Universitet (AU)
AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbej-
det primært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige
forskningsmæssige input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i hø-
jere grad får lov til at spille en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implemente-
ringen af partnerskaberne. AU ønsker ydermere en simplificering af regler-
ne for partnerskaberne. AU finder, at reglerne for de tidligere partnerskaber
var for komplicerede, hvilket har hindret en effektiv implementering af
partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerskaberne harmoniseres
med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerskaberne får et stær-
kere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operationelle.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes generelt, at de andre medlemslande støtter forslaget til forord-
ning. Det forventes, at en række medlemslande vil stille forslag om at øge
medlemslandenes indflydelse i BRIDGE, evt. gennem direkte repræsentati-
on i bestyrelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker generelt op om forslaget. Regeringen er fortaler for et
tæt samarbejde mellem den offentlige og private sektor for at sikre, at inve-
steringerne i forskning får betydning for væksten i erhvervslivet og dermed
jobskabelsen i Europa. Derfor støtter regeringen generelt disse fælles tekno-
logiinitiativer i Europa inklusive BRIDGE.
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280664_0006.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
6/6