Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
KOM (2013) 0497 Bilag 1
Offentligt
1280555_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til afgørelse om et europæisk
metrologiprogram (EMPIR-programmet - European Metrology Programme
for Innovation and Research, tidligere EMRP – European Metrology Re-
search Programme)
KOM (2013) 497 endelig
1. Resumé
Det eksisterende EMRP-program er en videreførelse af et ERA-NET+ og havde sit
første udbud i 2009. Det er et program, der henvender sig til de nationale metrolo-
giske institutter mv. med det formål at fremme samarbejdet mellem dem. Pro-
grammet har således en lille og veldefineret målgruppe. Programmet yder støtte til
tværnationale forskningsprojekter inden for måling og måleteknik og til forskerud-
veksling (forskergrants). Pålidelige måleteknikker er en forudsætning for mange af
de initiativer og projekter, der vil blive iværksat under Horisont 2020, og pro-
grammet støtter således op om rammeprogrammets mål om vækst og løsning af
store samfundsudfordringer. Det nye program, EMPIR, vil være en fortsættelse af
EMRP men vil fokusere på områderne energi, miljø og sundhed. Programmet vil
også åbne for, at der kan ydes støtte til andre deltagere end egentlige nationale
metrologiforskningsinstitutioner.
2. Baggrund
Pålidelige og sporbare målinger gør det muligt for det videnskabelige samfund i
bred forstand at bygge bedre instrumenter og producere bedre videnskab. De un-
derstøtter og fremmer på afgørende vis forståelsen af og enigheden om globale
udfordringer som energi, sundhed og klimaforandringer.
Det nuværende europæiske program for metrologisk forskning (EMRP) er et fælles
europæisk initiativ, som gennemføres af 22 nationale metrologiinstitutter. Midt-
vejsevalueringen af programmet bekræfter værdien af initiativet. EMRP's primære
resultat er stærk integration i kraft af fælles programmering af 50 % af de afsatte
nationale midler til metrologiforskning i Europa. Det har nedbragt fragmenterin-
gen, hindret unødigt dobbeltarbejde og hjulpet med at opnå en kritisk masse ved at
koncentrere ressourcerne på centrale områder gennem tæt samarbejde med de bed-
ste forskere. EMRP-projekterne leverer europæiske måleløsninger på store sam-
fundsmæssige udfordringer og tilvejebringer fælles europæisk materiale til stan-
darder og regler. Selv om der er sket store fremskridt under EMRP, er det blevet
tydeligt, at systemet skal kunne klare flere udfordringer for at øge virkningen af
metrologiforskningen med hensyn til vækst og løsning af samfundsøkonomiske
problemer.
EMPIR, som er efterfølgeren til EMRP, vil bidrage til en række flagskibsinitiativer
inden for Europa 2020-strategien, som berøres af metrologiforskning, herunder
"Innovation i EU", "En digital dagsorden for Europa", "Et ressourceeffektivt Euro-
pa" og "En industripolitik for en globaliseret verden". EMPIR skal gøre dette ved at
udvikle innovative løsninger til forvaltning af naturressourcer, ved at støtte stan-
dardiseringsprocessen, som muliggør globale handelsmuligheder for nye produkter
og tjenesteydelser og ved at muliggøre effektiv afprøvning af f.eks. kommunikati-
onssatellitter. EMPIR vil bidrage væsentligt til at nå målene for Horisont 2020 ved
at støtte emner af direkte relevans for en række Horisont 2020-prioriteter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 185 og skal forhandles i den
Side
1/5
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280555_0002.png
almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
EMPIR’s overordnede mål er at løse de udfordringer, som det europæiske metrolo-
giforskningssystem står over for og at maksimere fordelene ved bedre måleløsnin-
ger for Europa. EMPIR's overordnede målsætninger er:
at tilvejebringe integrerede og formålstjenlige metrologiløsninger til støtte for
innovation og industriens konkurrenceevne og måleteknologier med henblik på
at løse samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. sundhed, miljø og ener-
gi, herunder støtte til udformning og gennemførelse af politikker
at skabe et integreret europæisk metrologiforskningssystem med en kritisk
masse og et aktivt engagement på regionalt, nationalt, europæisk og internatio-
nalt plan.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
EMPIR kan støtte følgende indirekte aktioner på området for fælles forskning og
teknologisk udvikling:
videnskabelige og tekniske aktioner, der støtter grundlæggende videnskabelig
metrologi og dermed danner grundlag for alle efterfølgende trin, herunder an-
vendt metrologiforskning og -udvikling og metrologirelaterede tjenester
metrologiforskning med henblik på at finde løsninger på samfundsmæssige
udfordringer, idet der lægges vægt på energi, miljø og sundhed
forskning med henblik på at udvikle nyskabende måleinstrumenter, der skal få
erhvervslivet til at indføre metrologiske teknologier til stimulering af innovati-
onen i erhvervslivet
metrologiforskning og -udvikling forud for og i forbindelse med udvikling af
prioriterede dokumentationsstandarder med det formål at udnytte ekspertisen i
metrologiinstitutter i deltagerlandene og dermed støtte politikgennemførelse
og fremskynde innovative produkter og tjenester til markedsføring
kapacitetsopbygningsaktiviteter inden for metrologien på forskellige teknolo-
giske niveauer med henblik på at oprette et afbalanceret og integreret metrolo-
gisystem i deltagerlandene.
Uddannelser
EMPIR kan støtte yderligere aktioner med henblik på formidling og udnyttelse af
resultaterne af metrologiforskningen. EMPIR kan støtte andre aktioner med speci-
fikt sigte på metrologiinstitutter ved at støtte disse i at bruge andre europæiske,
nationale eller regionale programmer til uddannelse og mobilitet, grænseoverskri-
dende samarbejde eller investering i metrologiinfrastruktur. EMPIR kan støtte til-
rettelæggelsen af netværksaktiviteter for at fremme EMPIR og maksimere pro-
grammets virkning.
De ovenfor nævnte aktioner gennemføres af nationale metrologiinstitutter og udpe-
gede institutter. EMPIR tilskynder og støtter dog andre enheders deltagelse. Denne
tilgang forventes at medføre, at ca. 15 % af EMPIR's budget går til disse enheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280555_0003.png
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-
valget for Industri, Forskning og Energi.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets målsætninger ikke kan opfyldes i tilstrækkelig
grad af medlemsstaterne alene, idet metrologikravenes målestok og kompleksitet
fordrer investeringer, som rækker ud over de nationale metrologiinstitutters kerne-
forskningsbudgetter. Den ekspertise, der er nødvendig for forskning i og udvikling
af banebrydende metrologiløsninger, er spredt på tværs af nationale grænser og kan
derfor ikke samles på nationalt plan. Uden en konsistent tilgang på europæisk plan
med en kritisk masse er der stor risiko for dobbeltarbejde med deraf følgende større
omkostninger. Merværdien af offentlig intervention på EU-plan ligger i EU's kapa-
citet til at samle nationsopdelte forskningsprogrammer, hjælpe med at udforme
fælles forsknings- og finansieringsstrategier på tværs af nationale grænser og opnå
en kritisk masse af de nødvendige aktører og investeringer til løsning af udfordrin-
gerne i metrologiforskningssystemet og samtidig øge de offentlige udgifters effek-
tivitet. EU forventes at bidrage med 50 % af den samlede finansiering.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til afgørelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen har foreslået at afsætte 300 mio. euro fra Horisont 2020 til forslaget
i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget, svarende til en
statslig udgift ved programmet på ca. 45 mio. kr. over den syvårige periode.
Hertil kommer det bidrag, som de medlemsstater, der er medlemmer af EMPIR,
måtte vælge at bidrage med. Der er ikke truffet beslutning om Danmarks finansiel-
le bidrag.
8. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Hø-
ringen gav anledning til følgende kommentarer:
Dansk Industri (DI)
DI mener, at de ni artikel 185-partnerskaber og artikel 187-partnerskaber har vist
deres værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede til gode kom-
mercielle resultater og bidrage til løsning af de store samfundsudfordringer. DI ser
positivt på partnerskabsinitiativerne og mener helt overordnet, at Kommissionens
forordningsudkast bør mødes med tilslutning fra dansk side. DI mener, at forord-
ningerne meget rigtigt tager udgangspunkt i de nye fælles regler for deltagelse og
sigter mod at skabe plads til de tilpasninger, som skal til for at få løst de særlige
udfordringer vedrørende IP-regler mv., der er nødvendige inden for de enkelte
områder.
DI kan tilslutte sig Kommissionens oplæg vedrørende baggrunden og målsætnin-
gerne for forslaget om at etablere et nyt forskningsprogram (EMPIR) under Hori-
sont 2020 administreret af EURAMET. DI fremhæver dette initiativ og anbefaler
Side
3/5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280555_0004.png
dansk deltagelse i EMPIR, idet DI finder det overordentligt vigtigt at sikre en bred
dansk deltagelse i det udvidede program. DI understreger, at danske metrologiinsti-
tutter og såkaldte ”designated institutes” gennem EMRP’s forløb er blevet godt
integreret i processen og har relevante kompetencer, der kan komme i spil og blive
yderligere udviklet i det kommende program. Dette anser DI som værende til stor
gavn for erhvervslivet såvel som for videnopbygningen i samfundet som helhed.
Danske Universiteter
Danske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af partner-
skaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere grad end tidlige-
re, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er foregået på industriens
præmisser. Danske Universiteter understreger derfor vigtigheden af, at nye partner-
skabsaftaler i høj grad etableres med udgangspunkt i kvalitet (excellence), da dette
netop vil styrke universiteternes rolle i partnerskaberne. Derudover har Danske
Universiteter et ønske om enklere og mere simple regler for samarbejde.
GTS
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at partner-
skaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industriengagement og ikke
glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfordrer til, at der på tværs af
partnerskaberne arbejdes med at fastlægge de nødvendige rammer, regler og inci-
tamenter for, hvordan der kan sikres så kort tid som muligt fra, at midlerne søges,
til bevillingen foreligger. GTS mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og
regler for, hvordan projekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel
falder væk, ligesom der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehand-
lingstider.
GTS finder det vigtigt, at Danmark deltager i EMPIR, idet mindre lande er af-
hængige af adgang til den samlede europæiske metrologividen, hvilket sikres ved
deltagelse i samarbejdsprojekter, ligesom det sikres, at specifikke danske metrolo-
gibehov kan adresseres på europæisk plan. Derudover mener GTS, at der er gode
argumenter for en væsentligt øget national medfinansiering til EMPIR i forhold til
det nuværende program EMRP.
Københavns Universitet (KU)
KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der er fo-
kus på kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl. grund-
forskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætningerne finder
KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillingernes kompleksitet.
KU finder det på den baggrund nødvendigt at sikre/tilskynde tværdisciplinaritet og
skabe plads til fleksibilitet i de forskellige partnerskaber. Generelt for artikel 187-
forslagene foreslår KU, at der indføjes et direkte formuleret krav om, at partner-
skabsinitiativerne følger regler og retningslinjer for opslag, evaluering og admini-
stration af projekter gældende for hele Horizon 2020.
Syddansk Universitet (SDU)
SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer relevante.
SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus, er omfattende
og velskrevne.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280555_0005.png
SDU anser metrologi for et vigtigt emne, der hjælper til fuldt ud at udnytte og til en
vis grad standardisere det videnskabelige og teknologiske potentiale. SDU anser
dog ikke metrologi som et af nøgleelementerne i forbindelse med forvaltning af
naturressourcer og anser ikke standardisering for at være den vigtigste ingrediens i
metrologi.
Aalborg Universitet (AAU)
AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæiske part-
nerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at sikre reel dansk
medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et væsentligt tilskud til de
indsatser, som har særlig betydning for jobskabelse og erhvervsudvikling i Dan-
mark for derved at sikre størst mulig dansk deltagelse.
Aarhus Universitet (AU)
AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbejdet pri-
mært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige forskningsmæssige
input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i højere grad får lov til at spille
en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implementeringen af partnerskaberne. AU øn-
sker ydermere en simplificering af reglerne for partnerskaberne. AU finder, at reg-
lerne for de tidligere partnerskaber var for komplicerede, hvilket har hindret en
effektiv implementering af partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerska-
berne harmoniseres med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerska-
berne får et stærkere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operatio-
nelle.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har traditionelt været et tæt samarbejde mellem de nationale metrologiske in-
stitutioner, og det er forventningen, at der vil være opbakning til forslaget om en
fortsættelse af programmet med de foreslåede justeringer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er generel fortaler for koordinering af medlemslandenes forskningsmid-
ler. Danmark støtter derfor også generelt artikel 185-initiativerne, hvor medlems-
landenes forskningsmidler koordineres inden for strategiske områder. Dette gælder
også for EMPIR.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
5/5