Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
KOM (2013) 0501 Bilag 1
Offentligt
1280963_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning for pro-
grammet for Elektronikkomponenter og -systemer (ECSEL)
KOM (2013) 501 endelig
1. Resumé
Artemis- og ENIAC-programmerne blev etableret i 2008 som Joint Technology
Initiatives (JTI). Danmark har deltaget i Artemisprogrammet (indlejrede compu-
tersystemer) men ikke i ENIAC (nanoteknologi). Kommissionen har foreslået de to
programmer slået sammen til et nyt program (ECSEL), der fortsætter i Horisont
2020. Forslaget lægger også op til, at det nye program kan overtage flere af de
administrative opgaver, der i FP7 er blevet varetaget af de nationale finansierende
organer. Det nye program, der gennemføres i et samarbejde mellem medlemslan-
dene, Kommissionen og industrien inden for de nævnte områder vil støtte forsk-
nings- og innovationsprojekter med det formål at fremme europæisk industri og
dermed vækst og arbejdspladser. ECSEL-programmet vil støtte op om den indsats
inden for centrale støtteteknologier, som indgår i Horisont 2020.
2. Baggrund
Et af målene i Horisont 2020 er at styrke og støtte den europæiske industris forsk-
ning og innovation på tværs af en række industrisektorer.
Det specifikke mål "Lederskab inden for støtte- og industriteknologi" i Horisont
2020 er målrettet mod netop styrkelsen af industriens konkurrenceevne inden for
nøgleteknologier. For eksempel udpeges IKT, mikro- og nanoelektronik samt intel-
ligente indlejrede komponenter og systemer som prioriterede områder. For bedre at
tilpasse EU’s støtte til forskning og innovation til industriens mål og tiltrække høje-
re investeringer fra industrien til forskning og innovation giver Horisont 2020 mu-
lighed for etablering af offentlig-private partnerskaber på centrale områder, hvor
forskning og innovation kan bidrage til Europas overordnede mål for konkurrence-
evne og medvirke til at løse samfundsproblemstillinger.
Dette nye forslag til et offentlig-privat partnerskab vedrører et fællesforetagende
inden for elektronikkomponenter og -systemer. Fællesforetagendet ECSEL
("Elektronikkomponenter og -systemer for europæisk lederskab") erstatter de tidli-
gere fællesforetagender ENIAC og Artemis inden for nanoelektronik og indlejrede
systemer, som blev lanceret under det syvende rammeprogram. Det fremsættes
inden for rammerne af den flerårige finansielle ramme, Kommissionens forslag til
Horisont 2020, Kommissionens meddelelse "Partnerskaber om forskning og inno-
vation", flagskibsinitiativet "Innovation i EU", Kommissionens meddelelse om
centrale støtteteknologier "En europæisk strategi for centrale støtteteknologier - En
bro til vækst og job" og Kommissionens meddelelse "En europæisk strategi for
mikro- og nanoelektronikkomponenter og -systemer". Forslaget er også i overens-
stemmelse med Kommissionens meddelelse "offentlig-private partnerskaber i
Horisont 2020: et effektivt middel til at indfri innovation og vækst i Europa".
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg.
3. Formål og indhold
Det nye ECSEL-program har følgende formål og mål:
Side
1/5
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280963_0002.png
at bidrage til udviklingen af en stærk og internationalt konkurrencedygtig indu-
stri for elektronikkomponenter og -systemer i Den Europæiske Union
at sikre at elektronikkomponenter og -systemer er tilgængelige på vigtige mar-
keder og løse samfundsproblemstillinger for at sikre Europas førerposition i
den teknologiske udvikling, bygge bro over kløften mellem forskning og ud-
nyttelse, styrke innovationskapaciteten og skabe økonomisk vækst og arbejds-
pladser i Den Europæiske Union. Programmet skal give alle aktører adgang til
verdensførende infrastruktur til design og fremstilling af elektroniske kompo-
nenter og indlejrede/cyber-fysiske og intelligente systemer
at koordinere strategier med medlemsstaterne med henblik på at mobilisere
private investeringer og bidrage til sunde offentlige finanser ved at undgå unø-
dig overlapning og fragmentering af indsatsen samt lette deltagelsen for aktø-
rer involveret i forskning og innovation
at fastholde og udvide kapaciteten til at producere halvledere og intelligente
systemer i Europa, herunder lederskab inden for produktionsudstyr og materia-
lebehandling og sikre en førerposition inden for design og systemudvikling,
herunder for indlejrede teknologier
at give alle aktører adgang til verdensførende infrastruktur til design og frem-
stilling af elektroniske komponenter og indlejrede/cyber-fysiske og intelligente
systemer
at sikre inddragelse af innovative små og mellemstore virksomheder (SMV),
styrke eksisterende klynger og stimulere etableringen af nye klynger på loven-
de nye områder.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Fællesforetagendet ECSEL støtter indirekte aktioner via åbne indkaldelser af
konkurrerende forslag og tildeling af offentlige midler inden for de disponible
budgetrammer.
Det foreslås, at det nye fællesforetagende kan handle på medlemsstaternes vegne
og indgå støtteaftaler/foretage betalinger i stedet for de nationale forvaltninger på
samme måde som for Unionens bidrag. Derved kan fællesforetagendet fungere som
en one-stop-shop og sikre, at støtten synkroniseres for alle støttemodtagere. Det
foreslås også, at den offentlige finansiering (fra EU og nationale kilder) harmonise-
res for alle støttemodtagere.
Beføjelsen til at træffe beslutninger om anvendelsen af nationale finansielle bidrag
bevares på nationalt plan.
Målsætninger skal primært opnås gennem tilskud til forsknings- og innovationspro-
jekter. Disse projekter vil i stor udstrækning følge reglerne for deltagelse, der er
gældende for Horisont 2020 projekter. Der forventes dog enkelte undtagelser fra
disse regler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt, men skal vedtages i en delege-
ret retsakt og forventes at omhandle finansieringsraterne i forsknings- og innovati-
onsprojekter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280963_0003.png
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-
valget for Industri, Forskning og Energi.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at en indsats på EU-plan vil bedre kunne nå de øn-
skede mål. Et europæisk offentlig-privat partnerskab vil kunne mobilisere
de finansielle og tekniske midler, der er afgørende for at mestre kompleksi-
teten som følge af den stadigt tiltagende innovationshastighed på området.
Det vil kunne fokusere på de europæiske, nationale og industrielle priorite-
ter. Det vil kombinere tværnationale og europæiske programmers styrker.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende dansk
ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen har foreslået at afsætte 1.215 mio. euro fra Horisont 2020 til forsla-
get i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til en
statslig udgift ved programmet på ca. 181 mio. kr. over den syvårige periode.
Hertil kommer det bidrag, som de medlemsstater, der er medlemmer af ECSEL,
måtte vælge at bidrage med. Der er ikke truffet beslutning om Danmarks finansiel-
le bidrag.
8. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Hø-
ringen gav anledning til følgende kommentarer:
Dansk Industri (DI)
DI mener, at de ni partnerskaber har vist deres værdi i form af fokusering af F&U-
indsatsen, idet de kan lede til gode kommercielle resultater og bidrage til løsning af
de store samfundsudfordringer. DI ser positivt på partnerskabsinitiativerne og me-
ner helt overordnet, at Kommissionens forordningsudkast bør mødes med tilslut-
ning fra dansk side. DI mener, at forordningerne meget rigtigt tager udgangspunkt i
de nye fælles regler for deltagelse og sigter mod at skabe plads til de tilpasninger,
som skal til for at få løst de særlige udfordringer vedrørende IP-regler mv., der er
nødvendige inden for de enkelte områder.
Danske Universiteter
Danske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af partner-
skaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere grad end tidlige-
re, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er foregået på industriens
præmisser. Danske Universiteter understreger derfor vigtigheden af, at nye partner-
skabsaftaler i høj grad etableres med udgangspunkt i kvalitet (excellence), da dette
netop vil styrke universiteternes rolle i partnerskaberne. Derudover har Danske
Universiteter et ønske om enklere og mere simple regler for samarbejde.
GTS
Side
3/5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280963_0004.png
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at partner-
skaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industriengagement og ikke
glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfordrer til, at der på tværs af
partnerskaberne arbejdes med at fastlægge de nødvendige rammer, regler og inci-
tamenter for, hvordan der kan sikres så kort tid som muligt fra, at midlerne søges,
til bevillingen foreligger. GTS mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og
regler for, hvordan projekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel
falder væk, ligesom der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehand-
lingstider.
Københavns Universitet (KU)
KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der er fo-
kus på kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl. grund-
forskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætningerne finder
KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillingernes kompleksitet.
KU finder det på den baggrund nødvendigt at sikre/tilskynde tværdisciplinaritet og
skabe plads til fleksibilitet i de forskellige partnerskaber. Generelt for artikel 187-
forslagene foreslår KU, at der indføjes et direkte formuleret krav om, at partner-
skabsinitiativerne følger regler og retningslinjer for opslag, evaluering og admini-
stration af projekter gældende for hele Horizon 2020.
KU fremhæver, at akademia ikke er direkte repræsenteret i bestyrelsen, hvilket KU
foreslår.
Syddansk Universitet (SDU)
SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer relevante.
SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus, er omfattende
og velskrevne.
SDU støtter ikke sammenlægningen af nanoelektronik og indlejrede systemer, idet
den understregede særlige sammenhæng kan anses for mindre væsentlig end andre
vigtige links til nanoelektronik.
Aalborg Universitet (AAU)
AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæiske part-
nerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at sikre reel dansk
medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et væsentligt tilskud til de
indsatser, som har særlig betydning for jobskabelse og erhvervsudvikling i Dan-
mark for derved at sikre størst mulig dansk deltagelse. AAU peger i særlig grad på
flg. initiativer: Innovative Medicine, Biobased Industries, ECSEL, Eurostars og
Ambient Assisted Living.
Aarhus Universitet (AU)
AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbejdet pri-
mært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige forskningsmæssige
input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i højere grad får lov til at spille
en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implementeringen af partnerskaberne. AU øn-
sker ydermere en simplificering af reglerne for partnerskaberne. AU finder, at reg-
lerne for de tidligere partnerskaber var for komplicerede, hvilket har hindret en
effektiv implementering af partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerska-
berne harmoniseres med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerska-
Side
4/5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1280963_0005.png
berne får et stærkere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operatio-
nelle.
AU finder den foreslåede fejlgrænse på 1 % uhensigtsmæssigt lav for forsknings-
aktiviteter og påpeger, at risikoniveauet bør harmoniseres med Horisont 2020-
reglerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Deltagerlandene i Artemis og ENIAC har hver især drøftet en sammenlægning til
ECSEL-programmet og været positive overfor et fremtidigt fælles program. Det er
forventningen, at der vil være opbakning til deltagelse i ECSEL, fordi det vil dæk-
ke et bredere fagligt felt, der har betydning for en lang række store erhvervsinteres-
ser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er generel fortaler for koordinering af medlemslandenes forskningsmid-
ler. Danmark støtter derfor også generelt initiativer, hvor medlemslandenes forsk-
ningsmidler koordineres inden for strategiske områder herunder ECSEL. Danmark
støtter også den foreslåede effektivisering af administrationen i ECSEL.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
5/5