Grund- og nærhedsnotat
Grund og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning om fællesforeta-
gendet Clean Sky 2
KOM(2013) 505 endelig
1.
Resumé
Clean Sky 2 er et offentlig-privat partnerskab mellem Kommissionen og
sektoren for luftfart. Forslaget bygger videre på initiativet om Clean Sky 1,
som blev oprettet under det syvende rammeprogram for forskning.
Formålet er overordnet at øge luftfartøjers brændstofseffektivitet og dermed
mindske CO2-emissionerne og mindske luftfartøjers NOx- og støjemissio-
ner. Herigennem skal Clean Sky bidrage til at fremtidssikre den internatio-
nale konkurrenceevne i den europæiske luftfartssektor. Et centralt element i
Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med den private sektor og
med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét land eller én virksom-
hed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene. Kommissionens med-
delelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer de konkrete planer i
forhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordan de skal bidrage til at
øge samarbejdet med den private sektor. Kommissionen har fremsat forslag
til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf Clean Sky 2 er et af dem.
2.
Baggrund
Et centralt element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med
den private sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét
land eller én virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene.
Kommissionens meddelelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer
de konkrete planer i forhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordan
de skal bidrage til at øge samarbejdet med den private sektor. Kommissio-
nen har fremsat forslag til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf
Clean Sky 2 er et af dem.
Forslaget til Clean Sky 2 bygger på fællesforetagendet for initiativet om
Clean Sky 1, som blev oprettet under det syvende rammeprogram for forsk-
ning ved Rådets forordning. Fællesforetagendet for Clean Sky 2 er et offent-
lig-privat partnerskab mellem Kommissionen og sektoren for luftfart. Mål-
sætningen er at nedbringe miljøpåvirkningen fra europæiske luftfartstekno-
logier og sikre den europæiske luftfartsindustris internationale konkurrence-
evne i fremtiden.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg.
3.
Formål og indhold
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
Side
1/5