Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KOM (2013) 0505 Bilag 1
Offentligt
1281074_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning om fællesforeta-
gendet Clean Sky 2
KOM(2013) 505 endelig
1.
Resumé
Clean Sky 2 er et offentlig-privat partnerskab mellem Kommissionen og
sektoren for luftfart. Forslaget bygger videre på initiativet om Clean Sky 1,
som blev oprettet under det syvende rammeprogram for forskning.
Formålet er overordnet at øge luftfartøjers brændstofseffektivitet og dermed
mindske CO2-emissionerne og mindske luftfartøjers NOx- og støjemissio-
ner. Herigennem skal Clean Sky bidrage til at fremtidssikre den internatio-
nale konkurrenceevne i den europæiske luftfartssektor. Et centralt element i
Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med den private sektor og
med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét land eller én virksom-
hed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene. Kommissionens med-
delelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer de konkrete planer i
forhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordan de skal bidrage til at
øge samarbejdet med den private sektor. Kommissionen har fremsat forslag
til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf Clean Sky 2 er et af dem.
2.
Baggrund
Et centralt element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med
den private sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét
land eller én virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene.
Kommissionens meddelelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer
de konkrete planer i forhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordan
de skal bidrage til at øge samarbejdet med den private sektor. Kommissio-
nen har fremsat forslag til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf
Clean Sky 2 er et af dem.
Forslaget til Clean Sky 2 bygger på fællesforetagendet for initiativet om
Clean Sky 1, som blev oprettet under det syvende rammeprogram for forsk-
ning ved Rådets forordning. Fællesforetagendet for Clean Sky 2 er et offent-
lig-privat partnerskab mellem Kommissionen og sektoren for luftfart. Mål-
sætningen er at nedbringe miljøpåvirkningen fra europæiske luftfartstekno-
logier og sikre den europæiske luftfartsindustris internationale konkurrence-
evne i fremtiden.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg.
3.
Formål og indhold
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
Side
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281074_0002.png
Formålet er overordnet at nedbringe miljøpåvirkningen fra europæiske luft-
fartsteknologier og sikre den europæiske luftfartsindustris internationale
konkurrenceevne i fremtiden.
Der opsættes følgende konkrete mål:
at bidrage til færdiggørelsen af de forskningsaktiviteter der er iværk-
sat i henhold til den oprindelige forordning for Clean Sky og til gen-
nemførelsen af Horisont 2020-rammeprogrammet og navnlig udfor-
dringen ’Intelligent, grøn og integreret transport”.
at bidrage til opnåelse af målsætningerne for det fælles teknologiini-
tiativ vedrørende Clean Sky 2, navnlig at integrere, demonstrere og
validere teknologier, der kan;
a) øge luftfartøjers brændstofseffektivitet og dermed mindske CO2-
emissionerne med 20 til 30 % i forhold til emissioner fra luftfar-
tøjer med den seneste teknologi, der sættes i drift fra og med
2014
b) mindske luftfartøjers NOx- og støjemissioner med 20 til 30 % i
forhold til emissionerne fra luftfartøjer med den seneste teknolo-
gi, der sættes i drift fra og med 2014.
Målsætninger skal primært opnås gennem tilskud til forsknings- og innova-
tionsprojekter. Disse projekter vil i stor udstrækning følge reglerne for del-
tagelse, der er gældende for Horisont 2020 projekter. Der forventes dog en-
kelte undtagelser fra disse regler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt,
men skal vedtages i en delegeret retsakt og forventes at omhandle mini-
mumsantallet af deltagere i forsknings- og innovationsprojekter.
Clean Sky 2 har en bestyrelse som sit styrende organ. EU-Kommissionen og
de industrielle partnere sidder i denne bestyrelse. Medlemslandene er repræ-
senteret i en medlemsstatsgruppe, der har en rådgivende funktion.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet
i Udvalget for Industri, Forskning og Energi.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at der er store forskelle blandt de nationale pro-
grammer. Da de er fragmenterede og på visse punkter overlapper hinanden,
er der behov for mere effektive foranstaltninger på EU-plan. Samlingen og
samordningen af forsknings- og udviklingsindsatsen på EU-plan har en bed-
re chance for at lykkes i lyset af den tværnationale karakter af den infra-
struktur og de teknologier, der skal udvikles og behovet for at opnå en til-
strækkelig mængde ressourcer. Inddragelsen af EU vil bidrage til at rationa-
lisere forskningsprogrammerne og sikre interoperabilitet mellem de udvik-
lede systemer, ikke kun gennem fælles prænormativ forskning til støtte for
Side
2/5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281074_0003.png
udarbejdelsen af standarder, men ligeledes gennem den de facto-
standardisering, der vil opstå af det tætte forskningssamarbejde og de tvær-
nationale demonstrationsprojekter. Denne standardisering vil åbne for et
bredere marked og fremme konkurrencen. Forslagets anvendelsesområde
bør tilskynde medlemsstaterne til at indlede supplerende initiativer på natio-
nalt niveau med henblik på at styrke det europæiske forskningsrum. Formå-
let med fællesfortagendet er da også at fremme disse nationale og regionale
programmer med henblik på at drage størst mulig nytte af den kombinerede
indsats.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurde-
ring af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende
dansk ret.
7.
Konsekvenser
Kommissionen har foreslået at afsætte 1,8 mia. euro til forslaget i perioden
2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til en statslig
udgift ved programmet på ca. 268 mio. kr. over den syvårige periode.
8.
Høring
Forslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forsk-
ning, hvilket gav anledning til følgende høringssvar:
Dansk Industri (DI)
DI mener, at de ni artikel 185-partnerskaber og artikel 187-partnerskaber har
vist deres værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede til
gode kommercielle resultater og bidrage til løsning af de store samfundsud-
fordringer. DI ser positivt på partnerskabsinitiativerne og mener helt over-
ordnet, at Kommissionens forordningsudkast bør mødes med tilslutning fra
dansk side. DI mener, at forordningerne meget rigtigt tager udgangspunkt i
de nye fælles regler for deltagelse og sigter mod at skabe plads til de tilpas-
ninger, som skal til for at få løst de særlige udfordringer vedrørende IP-
regler mv., der er nødvendige inden for de enkelte områder.
Danske Universiteter
Danske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af
partnerskaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere
grad end tidligere, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er
foregået på industriens præmisser. Danske Universiteter understreger derfor
vigtigheden af, at nye partnerskabsaftaler i høj grad etableres med udgangs-
punkt i kvalitet (excellence), da dette netop vil styrke universiteternes rolle i
partnerskaberne. Derudover har Danske Universiteter et ønske om enklere
og mere simple regler for samarbejde.
GTS
Side
3/5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281074_0004.png
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at
partnerskaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industrienga-
gement og ikke glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfor-
drer til, at der på tværs af partnerskaberne arbejdes med at fastlægge de
nødvendige rammer, regler og incitamenter for, hvordan der kan sikres så
kort tid som muligt fra, at midlerne søges, til bevillingen foreligger. GTS
mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og regler for, hvordan pro-
jekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel falder væk, ligesom
der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehandlingstider.
Københavns Universitet (KU)
KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der
er fokus på kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl.
grundforskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætnin-
gerne finder KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillin-
gernes kompleksitet. KU finder det på den baggrund nødvendigt at sik-
re/tilskynde tværdisciplinaritet og skabe plads til fleksibilitet i de forskellige
partnerskaber. Generelt for artikel 187-forslagene foreslår KU, at der indfø-
jes et direkte formuleret krav om, at partnerskabsinitiativerne følger regler
og retningslinjer for opslag, evaluering og administration af projekter gæl-
dende for hele Horizon 2020.
Syddansk Universitet (SDU)
SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer re-
levante. SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus,
er omfattende og velskrevne.
Aalborg Universitet (AAU)
AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæi-
ske partnerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at
sikre reel dansk medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et
væsentligt tilskud til de indsatser, som har særlig betydning for jobskabelse
og erhvervsudvikling i Danmark for derved at sikre størst mulig dansk del-
tagelse.
Aarhus Universitet (AU)
AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbej-
det primært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige
forskningsmæssige input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i hø-
jere grad får lov til at spille en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implemente-
ringen af partnerskaberne. AU ønsker ydermere en simplificering af regler-
ne for partnerskaberne. AU finder, at reglerne for de tidligere partnerskaber
var for komplicerede, hvilket har hindret en effektiv implementering af
partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerskaberne harmoniseres
med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerskaberne får et stær-
kere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operationelle.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side
4/5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281074_0005.png
Det forventes generelt, at de andre medlemslande støtter forslaget til forord-
ning. Det forventes, at en række medlemslande vil stille forslag om at øge
medlemslandenes indflydelse i Clean Sky evt. gennem direkte repræsentati-
on i bestyrelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker generelt op om forslaget. Regeringen er fortaler for et
tæt samarbejde mellem den offentlige og private sektor for at sikre, at inve-
steringerne i forskning får betydning for væksten i erhvervslivet og dermed
jobskabelsen i Europa. Derfor støtter regeringen generelt disse fælles tekno-
logiinitiativer i Europa inklusive Clean Sky.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
5/5