Europaudvalget 2013-14
KOM (2013) 0607 Bilag 1
Offentligt
1297027_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Modtager(e):
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Forslag til Rådets afgørelse om ændring af beslutning 2007/198/Euratom om
oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER og fusionsenergiudvik-
ling og om tilståelse af fordele til det
KOM(2013) 607 endelig – 2013/0295 (NLE) af 28.8.2013
1. Resumé
Dette forslag erstatter Kommissionens forslag af 21. december 2011 til Rådets afgø-
relse om et supplerende forskningsprogram for ITER-projektet (2014-2020).
Kommissionen har bevaret det faglige indhold men ændret på retsgrundlaget. Kon-
sekvensen heraf er, at ITER fra 2014 ikke mere er et forskningsprogram i henhold til
artikel 7, men et Euratom program i henhold til artikel 47. Derved opnås, at pro-
grammet bliver et 7-årigt program (og ikke 5-årigt, som under FP7), ligesom man
sikrer EU-finansierting frem til udgangen af 2020, idet afgørelsen gør det muligt for
Kommissionen at overføre midler til det europæiske fællesforetagende, kaldet ”Fu-
sion for Energy” i løbet af perioden 2014-2020.
2. Baggrund
ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) er et internationalt forsk-
ningsprojekt, hvis mål er at påvise, om det er videnskabeligt og teknologisk muligt at
udnytte fusionsenergi til fredelige formål og skabe en sikker og bæredygtig energi-
kilde i fremtiden. Man vil med ITER nå frem til en emissionsfri energiproduktion i
stor skala fra en i praksis uudtømmelig energikilde med begrænsede og håndterbare
miljøpåvirkninger.
Resultaterne af ITER vil potentielt på langt sigt kunne bidrage væsentligt til verdens
energiforsyning i konkurrence med kul og olie. Energiproduktion ved fusion vil i
givet fald i modsætning til traditionel kernekraft være baseret på frit tilgængelige
råstoffer, og der vil forventeligt kun være ubetydelige risici forbundet med denne
energiform.
Den internationale aftale om ITER mellem Europa/Euratom, USA, Rusland, Japan,
Kina, Indien og Sydkorea blev indgået i Paris den 21. november 2006. De syv part-
nere blev samtidig enige om, at ITER skulle placeres i Sydfrankrig (Cadarache).
I henhold til aftalen skal hver af de syv parter oprette et internt agentur, der skal fun-
gere som bindeled til den internationale ITER-organisation. Det Europæiske interne
agentur blev oprettet ved Rådets beslutning 2007/198/Euratom af 27. marts 2007 om
oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER. Det formelle navn er ”Euro-
pean Joint Undertaking for ITER and the Development of Fusion Energy” – forkortet
28. oktober 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
13/029861-02
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297027_0002.png
”Fusion for Energy”.
Konstruktionen skal for 90 % vedkommende ske via såkaldte ”in-kind” bidrag (dvs.
levering af færdige delkomponenter til ITER) fra alle syv parter, som har fordelt
disse imellem sig. 10 pct. af bidragene skal leveres ”in cash” til den internationale
ITER organisation. Fusion for Energy skal formidle det europæiske bidrag til ITER-
projektet. Europa yder det største bidrag til projektet (45,5 % af opførelsesomkost-
ningerne). 80 % af Fusion for Energy’s bidrag kommer fra Euratoms/EU’s budget.
Værtsnationen Frankrig dækker de resterende knap 20 % af det europæiske bidrag til
ITER-projektet. Derudover bidrager landene direkte med et mindre beløb til admini-
strationen af Fusion for Energy.
Dette forslag erstatter Kommissionens forslag af 21. december 2011 til Rådets afgø-
relse om et supplerende forskningsprogram for ITER-projektet (2014-2020).
Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-traktatens artikel 47. Ifølge denne arti-
kel kræves der enstemmighed i Rådet angående fællesskabets deltagelse i fællesfore-
tagendets finansiering. Europa-Parlamentet skal høres i henhold til Euratom-
traktatens artikel 31.
3. Formål og indhold
Under FP7 blev Euratoms bidrag stillet til rådighed gennem Fællesskabets forsk-
nings- og undervisningsprogram, der blev vedtaget i henhold til Euratom-traktatens
artikel 7. Denne finansieringsform krævede overholdelse af en række krav i forbin-
delse med deltagelsesregler, planlægning, overvågning og evaluering, som er speci-
fikke for forskningsprogrammer. Disse krav er nu overflødige i kraft af de kompe-
tencer og den rolle, der tildeles Fusion for Energy i dets vedtægter.
I modsætning til hvad der blev gjort under FP7, er dette forslag ikke udarbejdet
som et forskningsprogram i henhold til Euratom-traktatens artikel 7, men baseret
på artikel 47 og henviser til Euratoms deltagelse i finansieringen af fællesforetag-
net.
Formålet med denne ændring er at sikre, at midlerne til det europæiske bidrag til
ITER kan overføres fra Kommissionen til Fusion for Energy uden om de oven-
nævnte krav, der er specifikke for forskningsprogrammer.
Denne ændring gør det således muligt at sikre finansieringen af projektet i løbet af
den næste flerårige finansielle ramme. Det indebærer den fordel, at overførslen af
midler ikke er begrænset til de fem år, der er fastsat i Euratom-traktatens artikel 7
om forsknings- og undervisningsprogrammer. Overførslen vil blive rettet ind efter
den periode, som den flerårige finansielle ramme dækker og løbe i syv år. Ifølge
ITER-aftalen vil ITER-projektet i første omgang strække sig over 35 år, dvs. indtil
2041. Der bliver således brug for efterfølgende rådsafgørelser om den videre finan-
siering af Euratoms bidrag til projektet.
Denne afgørelse vil have som resultat, at Europa yder sit bidrag til opførelsen af
ITER og samtidig giver Europa fordele på både kort og langt sigt.
Projektet har allerede en positiv indflydelse på industriens konkurrenceevne og
jobskabelse, idet projektet kræver indkøb af højteknologiske komponenter. Mere
Side
2/3
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297027_0003.png
end tre fjerdedele af det samlede europæiske bidrag til ITER vil resultere i kontrak-
ter med private virksomheder. Som en direkte følge af ITER-aktiviteterne vil der
blive skabt et betydeligt antal nye arbejdspladser i Europa.
På langt sigt udgør ITER en enestående mulighed for den europæiske højteknologi-
industri og for bygge- og anlægsvirksomheder til at opnå konkurrencefordele og
blive førende i udformningen af den første generation af fusionskraftværker og den
efterfølgende internationale markedsføring.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-
valget for Industri, Forskning og Energi.
5. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen finder nærhedsprincippet anvendelse, såfremt et forslag ikke
hører hjemme under Fællesskabets enekompetence. Da fællesskabets rets beføjel-
ser i henhold til afsnit II, kapitel III, i Euratom-traktaten imidlertid er eksklusive, er
forslaget ikke underlagt nærhedsprincippet.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
De ressourcer, der blev anset for at være nødvendige for fællesforetagendet i løbet
af ITER’s opførelsesfase, der dækker perioden 2007-2020, beløb sig i marts 2010
til 7.200 mio. EUR (i 2008-tal). I juli 2010 reducerede Rådet dette beløb til 6.600
mio. EUR (2008-tal).
Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 2.915 mio. EUR (løbende priser)
for perioden 2014-2020, hvilket udgør den resterende del af loftsrammen på 6.600
mio. EUR (2008-tal). Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s budget, svarende til en
statslig udgift ved programmet på 437 mio. kr. i perioden 2014-2020.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Høringen
gav ikke anledning til bemærkninger til forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringens hidtidige støtte til konstruktionen af ITER er under forudsætning af, at
der findes realistiske finansieringsmuligheder, en effektiv omkostningskontrol samt
en realistisk tidsplanlægning for projektet.
Dette er stadig regeringens opfattelse, hvorfor det foreliggende forslag kan støttes.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige EU-lande generelt vil støtte Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
3/3
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser