Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0622 Bilag 1
Offentligt
1292977_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. oktober 2013
Forslag til direktiv om tekniske forskrifter for fartøjer, der udfører in-
denlandsk vandvejstransport, og ophævelse af Rådets og Europa Par-
lamentets direktiv 2006/87/EU
KOM (2013) 622 endelig
1.
Resumé
Med direktivforslaget harmoniseres de tekniske krav til fartøjer, der udfø-
rer transport ad indre vandveje. Som reglerne er udformet i dag kræves en-
ten et fællesskabscertifikat i henhold til direktiv 2006/87/EU, eller et certi-
fikat udstedt i henhold til Rhinkonventionens artikel 22.
Af hensyn til sikkerheden, og for at sikre ensartede konkurrenceforhold på
markedet, foretages en teknisk harmonisering af de to regelsæt. Derudover
bemyndiges Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter med henblik
på at justere de tekniske krav, som er fastlagt i direktivets Anneks I-VII.
Forslaget har ingen konsekvenser for Danmark. Den EU-retlige regulering
af ”indre vandveje” finder ikke anvendelse i Danmark.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 10. september 2013 fremsat forslag til direktiv
(KOM (2013) 622 endelig) om tekniske forskrifter for fartøjer, der udfører
indenlandsk vandvejstransport, og ophævelse af Rådets og Europaparlamen-
tets direktiv 2006/87/EU. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel
91 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er en del af en samlet pakke, der ud over direktivet også indehol-
der et forslag til forordning (om ændring af forordning 718/1999 om en ka-
pacitetspolitik for Fællesskabets indlandsflåder til fremme af vandvejstrans-
porten) samt en meddelelse (om NAIADES II handlingsplanen).
De tekniske forskrifter for sejlads på indre vandveje i EU, herunder Rhinen, er
fastlagt i direktiv 2006/87/EU. Reglerne heri svarer i vidt omfang til reglerne i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1292977_0002.png
2/4
Rhinkonventionen, der administreres af Centralkommissionen for Sejlads på
Rhinen (CCNR).
I henhold til direktivet er det en betingelse for at kunne besejle Rhinen at have
erhvervet:
- enten et certifikat udstedt i medfør af Rhinkonventionens artikel 22
- eller et fællesskabscertifikat for sejlads på indre vandveje, jf. artikel 3,
stk. 1. Certifikatet attesterer, at de tekniske forskrifter i Rhinkonventi-
onen er opfyldt.
Det har i praksis vist sig vanskeligt at sikre fuld overensstemmelse mellem de
to certifikater, idet de er knyttet til to forskellige regelsæt med hver deres reg-
ler og procedurer, hvorfor Kommissionen vurderer, at der er behov for en øget
harmonisering af reglerne.
Den EU-retlige regulering af ”indre vandveje” finder ikke anvendelse i
Danmark, da man har vurderet, at der ikke findes indre vandveje i Danmark.
Danske farvande reguleres i stedet af regler der har udspring i de internatio-
nale og/eller EU-regler for søgående skibe, som fx direktiv 2009/45/EF om
sikkerhedsregler og –standarder for passagerskibe.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at arbejde hen imod et enkelt og ensartet regelsæt
for at skabe klarhed over retstilstanden. Derudover er forslaget begrundet i
hensynet til sikkerheden samt behovet for at skabe ensartede konkurrencefor-
hold. Endelig peges på vigtigheden af hurtigt at kunne sikre en løbende teknisk
af reglerne i takt med den teknologiske udvikling.
Med direktivforslaget omorganiseres det gældende direktiv og dets bilag med
henblik på at sikre, at bilagene alene omhandler tekniske aspekter, mens be-
slutningsprocedurer kun står indskrevet i direktivteksten. Formålet er at lette
proceduren i forbindelse med den nødvendige synkronisering af reglerne for
fartøjer i Zone 3 i direktivet med Rhin-reglerne, som de vedtages af Rhin-
kommissionen.
Med forslaget bemyndiges bl.a. Kommissionen til at vedtage delegerede rets-
akter. Direktivets annekser vil således via delegerede retsakter kunne tilpasses
i lyset af den teknologiske udvikling samt det arbejde, der udføres i andre in-
ternationale organisationer. Kommissionen bemyndiges desuden til at træffe
gennemførelsesforanstaltninger for således bl.a. at kunne godkende nationale
myndigheders evt. supplerende, tekniske krav til fartøjer på indre vandveje
samt til at godkende klassifikationsselskaber i den forbindelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1292977_0003.png
3/4
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 100, stk. 2, høres efter den
almindelige beslutningsprocedure. Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Da-
to for plenarforsamlingens behandling kendes ikke.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget ikke forholdt sig til spørgsmålet om nærheds-
princippet. Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærheds-
princippet, da en harmonisering af de tekniske krav til udførelse af inden-
landsk vandvejstransport alene kan ske gennem fællesskabslovgivning.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ikke relevant.
10.
Høring
Forslaget blev sendt i høring i skibsfartspolitisk specialudvalg den 18. septem-
ber 2013 med frist for besvarelse den 25. september. Der er ikke modtaget
bemærkninger til forslaget.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre medlemsstaters holdning til forslaget er endnu ikke kendt.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på at sikre, at alle skibe har et tilstrækkeligt højt sik-
kerhedsniveau. Regeringen støtter generelt tiltag, som bidrager til gennemfø-
relsen af et velfungerende indre marked, herunder inden for søfart.
Endvidere lægger regeringen vægt på fri og uhindret markedsadgang til områ-
der med indre vandveje for at undgå konkurrenceforvridning i forhold til den
oceangående sejlads. Regeringen kan generelt tilslutte sig forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1292977_0004.png
4/4
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.